ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 71118
  • ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۶:۱۹
  • 120 بازدید
  • ارسال توسط :
کشمکش رویکرد فنی با سیاست زدگی در شورای امنیت

کشمکش رویکرد فنی با سیاست زدگی در شورای امنیت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار ایرنا، در اعلام برنامه های شورای امنیت تاریخ 26 فوریه برای مساله یمن در نظر گرفته شده بود و همه به خوبی می دانستند که در این تاریخ باید درباره تحریم های وضع شده و همچنین ادامه فعالیت کارگروه کارشناسی سازمان ملل در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار ایرنا، در اعلام برنامه های شورای امنیت تاریخ 26 فوریه برای مساله یمن در نظر گرفته شده بود و همه به خوبی می دانستند که در این تاریخ باید درباره تحریم های وضع شده و همچنین ادامه فعالیت کارگروه کارشناسی سازمان ملل در یمن تصمیم گیری شود.
با پایان یافتن دوره یکساله فعالیت کارگروه، اعتبار آن هم به پایان می رسید مگر آن که اعضا برای تمدید آن موافقت کنند. از این رو، انگلیس و آمریکا فرصت را غنیمت شمرده و تلاش کردند تا در قالب تمدید دوره برای کارشناسان سازمان ملل، به بخشی از گزارش آن ها درباره موشک های شلیک شده از یمن به عربستان سعودی هم اشاره کرده و صید خود را شکار کنند.
در گزارش کارگروه مذکور که با دو روز سفر به عربستان و دیدن برخی اخبار نادرست تنظیم شده بود، منشا موشک شلیک شده از یمن را ایران دانسته بودند و انگلیس با این عنوان که ایران در جلوگیری از ارسال این موشک ها اقدام نکرده است، خواستار آن بودند که محکومیتی را در دل این قطعنامه بگنجانند تا شاید هم رضایت دلال بزرگ اسلحه در منطقه را به دست آورند و هم دل صاحب ثروت را، تا در روزهای جدایی از اتحادیه اروپا، جیبشان کم پول نشود و به درد سر نیفتند.
نمایش های پیش از این نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل برای سندیت بخشیدن به این ادعا، هم بخشی از فیلمنامه ای بود که طراحان ایران هراسی برای آن در نظر گرفته بودند؛ در حالی که ایران از ابتدا بارها تاکید کرد تجهیزاتی برای گروه انصارالله یمن ارسال نکرده است.
با این حال انگلیس پیشگام شده بر پیش نویس قطعنامه خود اصرار ورزید تا این که واسیلی نبنزیا دو روز پیش و در حالی که شورای امنیت در یک نشست نفس گیر، قطعنامه آتش بس 30 روزه در سوریه را تصویب کرده بود، اعلام کرد با هر موضوع غیر تخصصی درباره یمن مخالف است و به این ترتیب به طرف انگلیسی خود پیام داد که متن پیش نویس او مورد موافقت قرار نخواهد گرفت.
آنگاه انگلیس بر آن شد تا اصلاحاتی را در این پیش نویس اعمال کند تا شاید از سد روسیه در شورای امنیت بگذرند اما بر خلاف تعویق مکرر نشست شورای امنیت و برگزاری چندین جلسه غیر علنی نتوانستند و البته شاید نخواستند به توافقی در این زمینه دست یابند.
روسیه هم برای این که تلاش های انجام شده در یمن ابتر نماند و راه برای پیگیری حل سیاسی این بحران باز باشد، پیش دستی کرد و پیش نویسی تخصصی و به دور از سیاست زدگی فراهم آورد.
سرانجام روز موعود فرا رسید و نشست شورای امنیت با موضوع یمن برای ساعت 10 صبح به وقت محلی در دستور قرار گرفت و دستور بعدی آن نیز مساله بروندی بود.
اما با شروع جلسه، منصور العتیبی نماینده کویت در سازمان ملل متحد که ریاست دوره ای شورا را هم بر عهده دارد، دستور جلسه را تغییر داد و به جای یمن، مساله بروندی مطرح شد.
امید اعضای شورا این بود که بتوانند پس از نشست بروندی، به یمن بپردازند اما دامنه اختلاف بسیار شدیدتر از آن بود که بتوانند در کمتر از یکساعت به نتیجه برسند.
جلسات غیرعلنی هم در ساعت 13 به پایان رسید و تصمیم گرفته شد تا نشست علنی در ساعت 3 بعدازظهر برگزار شود. چهره جاناتان آلن معاون نماینده دائم انگلیس که عهده دار این مذاکرات بود، به خوبی نشان می داد نتوانسته اند ره به جایی ببرند.
نشست شورا در ساعت 15.30 با حضور نماینده روسیه به عنوان آخرین نفری که در جلسه حاضر شد، آغاز و ابتدا قطعنامه پیشنهادی انگلیس مطرح شد که با مخالفت روسیه و بولیوی و همچنین رای ممتنع چین مواجه و به این ترتیب از دور تصمیم گیری کنار زده شد.
سپس قطعنامه پیشنهادی روسیه در دستور کار قرار گرفت و 15 عضو شورای امنیت به آن رای مثبت دادند اما انگلیس، آمریکا و فرانسه ناراحتی خود را در اظهاراتشان نشان دادند.
در قطعنامه پیشنهادی روسیه با تاکید بر حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی یمن از مشکلات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و انسانی در یمن و قاچاق، افزایش بی ثباتی و سوء استفاده از سلاح ابراز نگرانی شده است.
این قطعنامه همچنین بار دیگر از طرف های درگیر خواسته است تا برای حل بحران این کشور به گفت و گو روی آورند و بر تعهدات خود تحت قوانین بین المللی اعم از قوانین بین المللی انسان دوستانه و حقوق بشر پایبند بمانند.
قطعنامه پیشنهادی روسیه از ادامه فعالیت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در یمن برای فرایند انتقالی حمایت کرده است.
علاوه بر آن در این قطعنامه نسبت به بخش هایی از یمن که در اختیار القاعده قرار گرفته، تاثیرات منفی آن در افزایش خشونت و افراط گرایی و اقدامات ثبات زدایانه در یمن و منطقه، و همچنین افزایش حضور داعش و ظرفیت رشد این گروه تروریستی اعلام نگرانی شده است.
قطعنامه 2403 ،اجرای موثر تحریم های مصوب در قطعنامه های 2140(2014) و 2216(2015) و همچنین نقش کلیدی کشورهای منطقه را مورد توجه قرار داده و مشوق همکاری بیشتر آنان شده است.
بخش دیگری از این قطعنامه هم خواستار برقراری گفت و گوی ملی برای انتقال سیاسی شده و تا یکسال، ماموریت کار گروه کارشناسی یمن را تمدید کرده است.
واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، پس از تصویب این قطعنامه اظهار کرد: ما از تصویب قطعنامه تمدید ماموریت پنل فنی خوشحالیم و از همه بابت حمایت از آن تشکر می کنیم.
وی افزود: این فرصت خوبی است که بحث سلاح های ارسالی به یمن تحقیق شود و در مورد حمله موشکی به عربستان سعودی که ما به شدت آن را محکوم می کنیم هم اطلاعات بیشتری جمع شود.
نماینده روسیه تاکید کرد: این تحقیقات باید با توجه به فعالیت های هر دو کشور عربستان سعودی و ایران انجام شود.
نبنزیا این گونه گفت که زمان آن رسیده که عربستان سعودی و ایران هر دو برای حل مشکلات منطقه مورد توجه قرار گرفته و کشورهای منطقه با گفت وگو برای رسیدن به راه حل های سیاسی در منطقه همراهی کنند.
اروپام*1429

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.