ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 71323
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۹:۵۷
  • 136 بازدید
  • ارسال توسط :
تجزیه حضرموت یمن در پی درگیری ریاض و ابوظبی

تجزیه حضرموت یمن در پی درگیری ریاض و ابوظبی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از «شیعه نیوز»، استان نفت‌خیز و وسیع «حضرموت» با مساحت ۱۸۸ هزار کیلومترمربع و با توجه به جایگاه اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی آن که در مرز عربستان سعودی قرار دارد و همچنین به دلیل متصل شدن به خلیج عدن از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است. حضرموت […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از «شیعه نیوز»، استان نفت‌خیز و وسیع «حضرموت» با مساحت ۱۸۸ هزار کیلومترمربع و با توجه به جایگاه اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی آن که در مرز عربستان سعودی قرار دارد و همچنین به دلیل متصل شدن به خلیج عدن از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.

حضرموت از نظر تاریخی نیز هنگام اشغال جنوب یمن توسط انگلیس، تحت لوای «اتحاد عربی جنوب» قرار نداشت، بلکه مستقیما زیر نظر انگلیس قرار داشت و برای خود ارتشی به اسم «ارتش الحضرمی» داشت تا اینکه جنوب یمن در سال ۱۹۶۷ از اشغال انگلیس خارج شد و زمینه برای برپایی جمهوری دموکراتیک یمن و اتحاد بین جنو یمن و شمال آن فراهم گشت.

زمزمه‎ها برای تاسیس دولت حضرموت به تدریج همزمان با انقلاب فوریه ۲۰۱۱ مردم یمن افزایش یافت و یک جنبش سیاسی به نام «العصب الحضرمیه» برای تعیین سرنوشت حضرموت و جدایی هویت آن از بقیه مناطق این کشور شکل گرفته است؛ هر چند این جنبش در ابتدای تحرکاتش، چندان از پشتوانه مردمی برخوردار نبود، اما مطالبات آن اخیرا همزمان با نابسمانی اوضاع امنیتی عدن و درگیری‎های مستمر آن و در نتیجه تضعیف دولت مستعفی در جنوب یمن، توسعه و به بخش های دیگر حضرموت تسری پیدا کرده است و در واقع با هر درگیری که در شهر عدن واقع در جنوب یمن صورت می گیرد، درخواست‌ها برای جدایی استان حضرموت واقع در شرق یمن افزایش می‏یابد.

پایگاه خبری «العربی الجدید» در گزارشی در این باره نوشت: عواملی از این دست باعث شده که اهالی حضرموت انجام هرگونه گفت‎وگوی ملی درباره فدرالی شدن یمن به شش منطقه را بعید بدانند و بنابراین مواضع آنها برای رهایی از مرکزیت صنعاء و عدن تقویت شود.

از سوی دیگر، جدایی طلبان حضرموت معتقدند که وجود نیروهای «نخبه حضرموتی» در شهرهای ساحلی استان، نخستین گام برای تحقق اهداف جدایی طلبی است و فریادهایی که جدایی طلبان طی چند روز گذشته سر دادند، می تواند نوعی «فشار مردمی برای خروج از تبعیت صنعاء و عدن» باشد.

تجزیه حضرموت یمن در پی درگیری ریاض و ابوظبی
آبی: عربستان، دولت مستعفی هادی/ سبز: القاعده.. انصارالشریعه (داعش)

ایمن باحمید یکی از فعالان رسانه ای یمنی می گوید که مردم حضرموت هشتگی را با عنوان «حضرموت خواستار تعیین سرنوشت خود است» به راه انداختند و بیشتر آنها تاکید کردند که حضرموت بخشی از طرح های جنوب و شمال یمن نیست.

جمعان بن سعد دیگر فعال رسانه ای و سیاسی یمن می گوید که حضرموتی‎ها نگران درگیری‎های قدیم و جدید عدن هستند و بویژه اینکه حضرموت اکنون از ثبات نسبی برخوردار است و از همین روی خواهان تعیین سرنوشت خود با جدا کردن خود از صنعا و عدن هستند.

طبق این گزارش، درگیری در مناطق بین دو استان «الضالع» که اهالی آن حامی «شورای انتقالی جنوب» هستند و استان «ابین» که طرفدار دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی هستند، امروز به عدن کشیده است؛ مساله ای که باعث می شود مطالبات حضرموت محقق شود.

بیشتر کارشناسان درباره علت درگیری‌های اخیر در عدن می گویند که عربستان و امارات به دنبال تجزیه یمن هستند و این دو کشور سعی دارند با پررنگ نشان دادن اختلافات خود بر سر مناطق نفوذ، زمینه را برای درگیری بین نیروهای خود فراهم کنند تا بدین وسیله طرح تجزیه یمن رسما آغاز شود.

 برخی از کارشناسان نیز این اقدام را راه حل عربستان  و امارات برای فرار از بحران یمن می دانند و طرح تجزیه یمن پیش از این هم پس از به قدرت رسیدن منصور هادی تحت پوشش تقسیم یمن به شش اقلیم فدرالی از شورای همکاری خلیج فارس بر اساس نظر عربستان در اوایل سال 2014  به کنفرانس گفتگوی گروه های یمنی پیشنهاد شده بود که مورد قبول هادی قرار گرفت و منطقه حضر موت و عدن جز این شش منطقه بودند. اما با وجود مطرح بودن این سناریو، دیدگاه محتمل‌تر مربوط به بروز شکاف جدی میان عربستان و امارات است که علاوه بر اهداف متناقض دو کشور، برکناری نیروهای تحت حمایت امارات از دولت مورد حمایت عربستان در عدن باعث شده است تا شرایط عدن در آستانه انفجار قرار بگیرد.

استان مهم نفت خیز حضر موت که در مرز عربستان واقع شده است، سال‎هاست که بخش اعظمی از آن تحت اشغال عناصر القاعده و داعش قرار دارد و دایره نفوذ آنها در این استان به دنبال آغاز جنگ عربستان علیه یمن، افزایش پیدا کرده است.

بندر المکلا مرکز حضرموت وسیع‌ترین استان یمن، یکی از مهمترین بنادر این کشور در حاشیه دریای عرب محسوب می‌شود که اکنون تحت اشغال عناصر القاعده و داعش قرار دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.