ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 71560
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۴:۴۶
  • 126 بازدید
  • ارسال توسط :
فرماندهان ارتش عربستان، قربانی جنگ در باتلاق یمن

فرماندهان ارتش عربستان، قربانی جنگ در باتلاق یمن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  جنگ یمن در آستانه سه سالگی قرار دارد. جنگی نابرابر که به یک نبرد فرسایشی تبدیل شده است، نبردی که بنابر گفته محمد بن سلمان ولیعهد سعودی قرار بود یک هفته به طول بینجامد! حدود سه […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  جنگ یمن در آستانه سه سالگی قرار دارد. جنگی نابرابر که به یک نبرد فرسایشی تبدیل شده است، نبردی که بنابر گفته محمد بن سلمان ولیعهد سعودی قرار بود یک هفته به طول بینجامد!

حدود سه روز پبش بود که ارتش یمن چند فروند موشک کاتیوشا به سمت پایگاه نظامی الخنجر وابسته به شبه نظامیان سعودی شلیک کرد. در پاسخ جنگنده‌های متجاوز آمریکایی – سعودی، در حملات راکتی خود نیرو‌های یمن در شمال صحرای میدی در حجه را زخمی کردند. در مقابل نیرو‌های ارتش یمن شماری از مزدوران سعودی را در بوابه الموسم در جیزان به هلاکت رساندند که این اقدامات نشان از قدرتمندترشدن ارتش و انصارالله یمن دارد، نیروهایی که هر سیلی آل‌سعود را با یک سیلی محکم‌تر پاسخ می‌دهند.

بیست و هفتم فوریه سال جاری میلادی ( 8 اسفندماه) بود که خبری عجیب روی خروجی رسانه‌های خبری قرار گرفت. خبر این بود که سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی در اقدامی غیر منتظره فرماندهان ارشد نظامی خود را برکنار کرد، همچنین تعدادی از مقام‌های بلند پایه وزارت کشور را نیز تغییر داد.

اخراج فرماندهانی که در ائتلاف عربی علیه یمن نقش پررنگی داشته‌اند، می‌تواند یکی از دلایل عقب نشینی ریاض در جنگ بی نتیجه سه ساله‌ای باشد که پیش از این با چراغ سبز ایالات متحده به عنوان یکی از عناصر مهم در ایجاد بی ثباتی در منطقه آغاز شده بود. شاید بتوان گفت طولانی و فرسایشی شدن جنگ یمن باعث اخراج فرماندهان ارتش سعودی شده، زیرا آنها قرار بود در مدت یک هفته به پایتخت یمن برسند!

حکام سعودی عاملان اصلی جنگ یمن

سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در گفت‌گو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به این سوال که آیا برکناری فرماندهان ارتش سعودی و حملات نیرو‌های انصار الله به برخی از مواضع عربستان می‌تواند فضا را برای پایان دادن به جنگ یمن آماده کند، گفت: سعودی‌ها در یمن دچار مشکلات فراوانی شدند و جنگ بی حاصلی را دنبال کردند.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی ادامه داد: نیرو‌های ارتش سعودی طی این چند سال خسارت‌های بسیار بزرگی را به مردم یمن وارد و فجایای ضد انسانی فراوانی را ایجاد کردند.

وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تصریح کرد: به نظر می‌رسد عربستان در اعمال خبیثانه خود علیه ملت مظلوم یمن بازنگری کند، به همین منظور برخی از تقصیرها را گردن برخی از فرماندهان خود می‌اندازد، در حالی که عاملان اصلی جنایات سعودی در یمن، مسئولان اصلی این کشور هستند.

با توجه به اینکه ریاض به دلیل این جنگ همه‌جانبه علیه ملت یمن چهره منفوری در افکار عمومی جهان دارد، بنابراین این احتمال وجود دارد که با اخراج فرماندهان ارشد خود می‌خواهد به همگان نشان دهد که عاملان اصلی این جنایت، آن‌ها هستند که اکنون با اخراج مجازات شده‌اند!

از طرفی دیگر در این آب گل‌آلود یمن، عده‌ای در داخل و خارج ریاض، سیاست‌هایی همسو با آل‌سعود اتخاذ کرده اند و برخی هم از دست دوستی خود با سعودی‌ها پشیمان هستند. از آنجایی که این جنگ در آستانه سه سالگی قرار دارد، لذا این مدت زمان طولانی عده‌ای از متحدان سعودی را آزرده خاطر کرده، به همین منظور حکام سعودی با حذف فرماندهان ارتش درصدد این بودند تا آنان را به عنوان عاملان اصلی طولانی بودن مدت زمان جنگ معرفی کنند.

فرماندهان ارتش عربستان، قربانی جنگ در باتلاق یمن

مداخله‌گر همیشه حاضر در صحنه

ایالات متحده آمریکا نامی آشنا در منطقه است. کشوری که از ابتدا تمام تلاش خود را در راستای اجرایی کردن طرح خاورمیانه بزرگ و بر هم زدن امنیت غرب آسیا به کار بسته بود، اکنون نیز به صورت آشکار و پنهان در جنگی سه ساله قدم گذاشته است. جنگی که سبب شده این روز‌ها مقامات داخلی آن نیز نسبت به آن واکنش نشان دهند و پرونده ایالات متحده در جهان را بیش از پیش سنگین‌تر کند.

در این میان، تعدادی از قانون گذاران آمریکایی نسبت به مداخلات واشنگتن در امور یمن واکنش نشان داده‌اند. رویترز در این باره نوشت: شماری از اعضای مجلس سنا اعلام کردند تلاش می‌کنند از ماده قانون قدرت‏ های جنگی سال ۱۹۷۳ استفاده کنند. بر اساس این ماده قانونی، هر سناتوری می‏ تواند طرح خروج نیرو‌های مسلح آمریکا از مشارکت در جنگی که مجوز کنگره را نداشته است، پیشنهاد دهد.

همچنین اقدامات سه قانونگذار آمریکایی، تازه‏‌ترین تحرکاتی است که در جنگ مستمر بین کنگره و کاخ سفید بر سر سیطره بر امور درگیری‎های نظامی این کشور صورت گرفته است.

سندرز یکی از این اعضای سنا در یک نشست خبری گفته بود” ما معتقدیم که جنگ در یمن غیر قانونی است و وارد شدن در آن توجیه ندارد، به خصوص اینکه کنگره اعلام جنگ نکرده و مجوز استفاده از قدرت نظامی را نداده است”.

 در همین راستا سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با بیان اینکه ماجرای جنگ یمن دست سعودی‌ها نیست، گفت: آن‌ها به منظور کاهش نگرانی‌های ایالات متحده جنگ نیابتی را علیه یمن آغاز کردند و تا زمانی که آمریکایی‌ها چراغ سبز نشان ندهند، سعودی‌ها کنار نخواهند رفت.

فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران ادامه داد: آل سعود به طور ناخواسته وارد جنگی شد که تلفات و خسارت‌های جبران ناپذیری را برای آنان در پی داشت، اما سعودی‌ها ناگزیر به تداوم این رویه بودند، چرا که این خواست واشنگتن بوده است.

شواهد نشان می‌دهداین جنگ فرسایشی نه تنها برای یمن مفید بود، بلکه مواضع آنان را نسبت به گذشته پایدارتر کرد. فقیرترین کشور منطقه ، امروز ثروتمندترین کشور منطقه را زمین‌گیر کرده است. عقل حکم می‌کند که ریاض از تداوم این جنگ فرسایشی دست بکشد، اما رضایت سران آمریکایی برای عربستان شرط انجام هر کاری است.

انگشت اتهامی که به سمت ایران دراز می‌شود

در هر حال جنایات آمریکا و عربستان در خاک یمن همچنان ادامه دارد و این درحالی است که آنان  برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات خصمانه خود علیه مردم بی دفاع یمن، اکنون انگشت اتهام به سوی جمهوری اسلامی ایران دراز کرده اند و مدعی هستند که ایران با ارسال موشک به یمن، برخی از مناطق عربستان را مورد هدف قرار داده است.

سردار حسین دهقان مشاور فرمانده کل قوا در امور دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در پاسخ به این ادعا‌های واهی اعلام کرده بود: “یمنی‌ها ملتی هوشمند و بسیار تیزهوش هستند و امکاناتی وسیع از دوران عبدالله صالح در اختیار دارند که امروز توانسته‌اند بر آن تجهیزات و امکانات تغییراتی اعمال کنند و کارایی آن‌ها را ارتقا دهند.

ریاض به خوبی می‌داند که توان مقابله با سیاست، درایت و استراتژی‌های هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران را ندارد. سعودی‌ها این موضوع را در سال‌های اخیر به خوبی درک کرده‌اند. پرونده سوریه و عراق که خود به یکی از چالش‌های مهم منطقه‌ای بدل شده است و شکست سختی که آل سعود به رغم همه تلاش‌ها و حمایت‌های آشکار و پنهانی که از معارضان و تروریست‌ها علیه حکومت های عراق و سوریه متحمل شد خود گواهی بر این ادعاست.

فرماندهان ارتش عربستان، قربانی جنگ در باتلاق یمن

امروز یمن از زمین، هوا و دریا در محاصره قرار دارد و آمریکایی‌ها نیز مدعی هستند که همه آبرراه‌های ایران را کنترل می‌کنند. امروز نیز همه ناوگان دریایی آمریکا و کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس در منطقه حضور دارند در نتیجه اتهامی که آن‌ها به جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تامین امکانات یمن وارد می‌کنند از اساس غلط است.

فرماندهان ارتش عربستان، قربانی جنگ در باتلاق یمن

بعد از گذشت سه سال از کشتار مردم بی گناه یمن، این جنگ ناعادلانه و نامتقارن نه تنها دستاوردی را برای آغاز کنندگان آن نداشته است، بلکه باتلاقی را برای رژیم سعودی ایجاد کرد که در آن نه راه پس دارد و نه راه پیش. در شرایط کنونی محمد بن سلمان که مبدع سیاست تنش زای عربستان در منطقه و آغازگر جنگ علیه یمن است نه می‌تواند از این جنگ نامتعادل خارج شود و نه امکان ادامه چنین شرایطی برای وی فراهم است، چراکه انصارالله برای برد در این بازی عزم خود را جزم کرده است و از طرفی دیگر به این واقعیت پی برده که جنگ یمن برنده واقعی نخواهد داشت.

گزارش از زهرا ابهری

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.