ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 71573
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۶:۳۰
  • 73 بازدید
  • ارسال توسط :
آخرین وضعیت جمهوری اسلامی ایران در FATF

آخرین وضعیت جمهوری اسلامی ایران در FATF

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- 1- در پی تشدید تحریم‌های اقتصادی غرب، نام ایران برای اولین بار در سال 2009 میلادی وارد لیست کشورهای غیر همکار (لیست سیاه) FATF قرار گرفت. بهانه این اقدام استفاده از سیستم مالی و بانکی ایران در جهت پول‌شویی و تأمین مالی گروه‌هایی که ازنظر غرب تروریستی تلقی می‌شوند (گروه‌های مقاومت […]

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- 1- در پی تشدید تحریم‌های اقتصادی غرب، نام ایران برای اولین بار در سال 2009 میلادی وارد لیست کشورهای غیر همکار (لیست سیاه) FATF قرار گرفت. بهانه این اقدام استفاده از سیستم مالی و بانکی ایران در جهت پول‌شویی و تأمین مالی گروه‌هایی که ازنظر غرب تروریستی تلقی می‌شوند (گروه‌های مقاومت اسلامی مانند حزب‌الله و حماس) بود.

برجام نتوانست FATF را قانع کند

2- بعد از مذاکرات و توافق برجام، و تعهدات گسترده دولت جمهوری اسلامی ایران در شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای و پذیرش سازوکارهایی فراتر از نظام پادمان های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این انتظار وجود داشت که FATF در جلسه عمومی خود نام ایران را از لیست کشورهای لیست سیاه خارج کند. اما در نشست اسفندماه سال 1395 این نهاد، نام ایران را  از لیست سیاه خود حذف نکرد و صرفاً به تعلیق توصیه‌های مقابله‌ای خود اکتفا کرد.

انجام اقدامات بیشتر در راستای خواسته‌های FATF

3- در جهت جلب رضایت FATF، دولت در سطح داخلی، لایحه  مبارزه با تأمین مالی تروریسم را در اسفند 1394 از تصویب مجلس گذراند. در سطح بین‌المللی نیز لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (FT) و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) را اخیراً برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. مجلس شورای اسلامی نیز با ورود حق شرط و استثنا کردن حمایت ایران از گروه‌های مقاومت اسلامی، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی را تصویب کرد.

آخرین موضع FATF نسبت به ایران؛ همچنان «منفی»

4- 5 اسفند، FATF در پایان نشست خود، بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن از ایران می‌خواهد تا برای تحقق 9 خواسته جدید اقدام کند. اولین مورد که مهم‌ترین آن‌ها نیز است، از ایران می‌خواهد استثنائاتی را که در قوانین خود برای کمک به گروه‌های مقاومت اسلامی در نظر گرفته است، حذف کند. درنتیجه به تعبیر ساده‌تر خواسته FATF قطع حمایت از گروه‌های مقاومت اسلامی مانند حزب‌الله لبنان، انصار الله یمن و حماس است.

به‌عنوان جمع‌بندی نهایی، تحلیل رفتار FATF در قبال ایران نشان می‌دهد این نهاد به‌عنوان ابزاری در اختیار تحقق سیاست‌های کشورهای غربی، جهت همسوسازی رفتار منطقه‌ای و بین‌المللی ایران با سیاست‌های آن‌ها عمل می‌کند./اندیشکده راهبردی تبیین

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.