ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 72352
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۵:۰۰
  • 92 بازدید
  • ارسال توسط :
در انتظار پایان جنگ یمن

در انتظار پایان جنگ یمن

در ادامه این گزارش آمده است: موضوعی که روز گذشته خبرگزاری رویترز آن را مطرح کرد. ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی سه سال است که با ارتش و نیروهای حوثی در یمن مبارزه می‌کند به این بهانه که آنها تحت حمایت ایران هستند. اما حوثی‌ها همواره این موضوع را رد کرده‌اند و اعلام می‌کنند که […]

در ادامه این گزارش آمده است: موضوعی که روز گذشته خبرگزاری رویترز آن را مطرح کرد. ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی سه سال است که با ارتش و نیروهای حوثی در یمن مبارزه می‌کند به این بهانه که آنها تحت حمایت ایران هستند. اما حوثی‌ها همواره این موضوع را رد کرده‌اند و اعلام می‌کنند که علیه سیاستمداران فاسد و قدرت‌های حاشیه خلیج فارس مبارزه می‌کنند. رویترز به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که محمد عبدالسلام سخنگوی حوثی‌ها در ارتباط مستقیم با مقامات سعودی در عمان است تا طرفین به یک راه‌حل جامع دست پیدا کنند.

یک دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفت: این جلسات میان حوثی‌ها و سعودی‌ها بدون نماینده دولت مستعفی یمن است که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود و این بسیار واضح است که علاقه برای رسیدن به یک توافق جامع وجود دارد. با این حال یک مقام ارشد ائتلاف هرگونه مذاکره میان عربستان سعودی و حوثی‌ها را رد کرد و در بیانیه‌ای به رویترز بر حمایت ائتلاف از تلاش‌های صلح سازمان ملل با هدف رسیدن به یک راه‌حل سیاسی مجددا تاکید کرد.

در طرف مقابل علی‌القحوم از رهبران انصارالله روز گذشته هرگونه مذاکره برای پایان دادن به جنگ علیه یمن با عربستان را تکذیب کرد. وی در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت که انصارالله یمن به هیچ‌وجه با کشورهای متجاوز چه سری و چه علنی هیچ‌گونه مذاکره‌ای نداشته و آن را کاملا تکذیب می‌کند.

بسیاری معتقدند عربستان سعودی، برخی از کشورهای عربی خلیج فارس و با حمایت امریکا و انگلیس به بهانه جلوگیری از نفوذ منطقه‌ای ایران به یمن حمله کردند تا دولت مستعفی را به پایتخت بازگردانند اما پس از سه سال این امر هنوز محقق نشده است. با این حال رویترز به نقل از منابع آگاه عنوان کرده است که این امیدواری وجود دارد که طرفین به یک توافق برای توقف جنگ و همچنین صلح میان احزاب متخاصم در یمن دست پیدا کنند. در طول سه سال گذشته هزاران حمله هوایی از سوی عربستان انجام شده که در این میان صدها غیرنظامی جان خود را از دست دادند و در پاسخ نیز موشک‌های حوثی برخی مواضع عربستان را مورد هدف قرارداد.

در مدت این جنگ طولانی نیروهای ائتلاف دستاورد چشمگیری نداشتند و حتی نتوانستند سران تاثیرگذار حوثی را مورد هدف قرار دهند. مقامات عربستان از جمله شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد این کشور نیز به نظر می‌رسد که تمایل دارد این درگیری‌ها متوقف شود. دیپلمات‌ها می‌گویند که گفت‌وگوی‌های عربستان سعودی و حوثی‌ها از دو ماه پیش تاکنون ادامه داشته است و هدف از این اقدام دستیابی به چارچوبی برای حل و فصل این بحران است. با این حال هنوز به شکل مشخص نمی‌توان گفت که پیشرفت چه میزان بوده است.

اما باید تاکید کرد که مذاکرات گذشته در کویت و ژنو موفقیت‌آمیز نبوده است. در حال حاضر تحلیل‌ها حاکی از آن است که ریاض از دولت مستعفی یمن عبور کرده که نشان می‌دهد نیروهای ائتلاف به دنبال دستیابی به منافع خود از طریق دیگر هستند. رویترز در تماس‌هایی که مقام‌های دولت مستعفی یمن داشته از این مذاکرات بی‌اطلاع بودند. این در حالی است که مقام‌های دولت مستعفی ائتلاف را مورد انتقاد قرار دادند که اجازه نمی‌دهند منصور هادی رییس‌جمهور مستعفی به یمن بازگردد. آخرین حضور هادی در یمن به فوریه ٢٠١٧ بازمی‌گردد.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،12،26
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.