ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 72773
  • ۰۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۸:۳۲
  • 168 بازدید
  • ارسال توسط :
رهاورد ملاقات افراطی ها در آمریکا

رهاورد ملاقات افراطی ها در آمریکا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «محمد بن سلمان» در جریان سفر چند روزه به آمریکا، روز بیستم مارس (بیست و نهم اسفندماه) در کاخ سفید با «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور دیدار کرد.در این دیدار، علاوه بر معاملات تسلیحاتی چندصدمیلیارد […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «محمد بن سلمان» در جریان سفر چند روزه به آمریکا، روز بیستم مارس (بیست و نهم اسفندماه) در کاخ سفید با «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور دیدار کرد.
در این دیدار، علاوه بر معاملات تسلیحاتی چندصدمیلیارد دلاری، باز هم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و پیامدهای آن در سطح بین المللی و منطقه ای مورد توجه بن سلمان و ترامپ قرار گرفت. موضوع مکتوم در این ملاقات پیامدهای مرگبار مداخله نظامی ائتلاف سعودی در یمن و تجاوز به این کشور بود.
با این حال، بسیاری از فعالان حقوق بشر در آمریکا، همچون سفر دو هفته پیشِ بن سلمان به لندن، با برگزاری تجمعاتی، اعتراض خود را به اقدامات تجاوزکارانه عربستان اعلام داشتند؛ اقداماتی که طی سه سال گذشته میلیون ها یمنی را علاوه بر بمباران های مکرر هدف قحطی و بیماری های واگیردار همچون وبا قرار داده و قربانی ساخته است.
همزمان با ملاقات بن سلمان و ترامپ، خاورمیانه باز هم صحنه رخدادهایی تروریستی بود. در نخستین رویداد، تروریست های تکفیری از ناحیه غوطه شرقی، بازاری پرازدحام در دمشق را هدف راکت های خود قرار دادند. نتیجه حمله افراطی های باقی مانده در غوطه شرقی به ناحیه کشکول دمشق بیش از چهل کشته و ده ها زخمی بود.
حمله مرگبار به پایتخت سوریه در حالی صورت گرفت که نیروهای دولتی این کشور در دو جبهه مقابله با تروریسم تکفیری را پیش می برند؛ نخست عملیات پاکسازی غوطه شرقی که سال ها کانون استقرار گروه های افراطی مسلح بوده و شهروندان سوری را هدف انواع حملات قرار داده و دوم تقابل با حامیان اصلی این گروه ها که در نهادهایی چون شورای امنیت به شیوه های مختلف می کوشند دمشق را از مبارزه موثر و دفاع مشروع بازدارند.
یک روز پس از حمله به مرکز سوریه، ده ها تن از ساکنان پایتخت افغانستان نیز به خاک و خون غلتیدند. در نخستین روز سال نو یکی از عوامل گروه تروریستی داعش با انفجار جلیقه انتحاری در میان جمعیتی که به مناسبت نوروز در زیارتگاهی گرد آمده بودند، بیش از 30 نفر را به کام مرگ فرستاد و نزدیک به 60 تن را زخمی کرد.
رخدادهای خونبار اخیر و تداوم اوضاع نابسامان یمن که ابعاد فاجعه انسانی در این کشور را روز به روز گسترش می دهد، نتیجه همپیمانی دولت هایی است که بیشترین سهم را در حمایت از گروه های تروریستی بر عهده داشته اند و سیاست های تجاوزکارانه آن ها تنها ناامنی و بی ثباتی را برای خاورمیانه به ارمغان آورده است.
تا پیش از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، کاخ سفید به دلیل نگرانی از افراطی تر شدن سیاست های ریاض و پرهیز از هزینه های حمایت از تجاوزگری عربستان در یمن سکوتی معنادار را پیشه ساخت؛ رفتاری که به گفته ترامپ چالش هایی را در مناسبات واشنگتن- ریاض در دوره حاکمیت دموکرات ها پدید آورد.
رییس جمهوری تندرو و جنجالی آمریکا برخلاف سلف دموکرات خود، تعارفات دیپلماتیک و بخش عمده وجوه هنجاری سیاست منطقه ای واشنگتن را کنار نهاده و آشکارا بهره کشی اقتصادی از سعودی ها در ازای فروش سلاح و حمایت از مواضع زیادخواهانه آنان را در پیش گرفته است.
از سوی دیگر، پیوند آمریکا و عربستان را می توان از دریچه همکاری اصلی ترین دولت های حامی گروه های افراطی مورد توجه قرار داد؛ همکاری که دهه ها قبل در برابر حضور اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان شکل گرفت و آخرین نمود آن دخالت در ایجاد مهیب ترین و خونریزترین گروه های تروریستی چون داعش و حمایت از آن ها بود.
حمایت تمام قد ترامپ از عربستان به بهای منافع چندصدمیلیارد دلاری و گردش سریع تر چرخ های صنایع نظامی آمریکا سبب پابرجایی بحران در کشورهایی چون سوریه و یمن شده و تهدید تروریسم را همچنان در سراسر منطقه گسترانده است.
به همین دلیل نمی توان انتظار داشت رهاورد دیدارهای ولیعهد ماجراجوی سعودی از سفر به کشورهای غربی به ویژه آمریکا چیزی جز ناامنی و تهدید برای منطقه و گسترش تنش و رقابت های فرساینده و بی حاصل در خاورمیانه باشد.

پژوهشم**9275**9279**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.