ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 73151
  • ۰۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۸:۳۱
  • 664 بازدید
  • ارسال توسط :
از بازتاب بیانات رهبر انقلاب درباره ترامپ تا سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل

از بازتاب بیانات رهبر انقلاب درباره ترامپ تا سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایکنا، رسانه‌های کشور در سه ماهه دوم سال 1396 اخبار متعد سیاسی و اقتصادی را منعکس کرده‌اند که در ادامه به برخی از مهم‎ترین این موارد اشاره می‎شود.برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در سراسر کشورراهپیمایی روز قدس، روز حمایت از مظلومان جهان و مانور […]

رویدادهای تابستان 96/// عید// از بازتاب بیانات رهبر انقلاب درباره ترامپ تا سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایکنا، رسانه‌های کشور در سه ماهه دوم سال 1396 اخبار متعد سیاسی و اقتصادی را منعکس کرده‌اند که در ادامه به برخی از مهم‎ترین این موارد اشاره می‎شود.
برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در سراسر کشور
راهپیمایی روز قدس، روز حمایت از مظلومان جهان و مانور قدرت و اقتدار ایران اسلامی، دوم تیرماه سال 96 در تهران و سایر نقاط کشور برگزار شد.
مردم ایران اسلامی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در مسیرهای راهپیمایی روز قدس، شعارهای «الله اکبر» و «مرگ بر استکبار» سرداده و بار دیگر ثابت کردند که در خط مقدم مبارزه با دشمنان قرار دارند.
حاضران در راهپیمایی روز قدس در تهران، شعار «مرگ بر آمریکا» را به عنوان شعار اصلی خود در این راهپیمایی سر داده اند و تاکید کردند که این شعار بعد از گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان شعار اصلی آنان است.
مردم تهران که تجربه حمله تروریستی داعش و شهادت تعدادی از هموطنان را در خاطر داشتند در این راهپیمایی با در دست داشتن دست نوشته هایی، انزجار خود را نسبت به حمایت استکبار از تروریست اعلام کردند.
ماکت‌هایی از موشک‌های ذوالفقار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر راهپیمایی قرار گرفته و مردم از نزدیک در جریان فعالیت های دفاعی سپاه پاسداران قرار گرفتند.
لازم به یادآوری است که امام خمینی (ره) در 16 مرداد 1358 دراقدامی هوشمندانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» نامگذاری کردند و از مسلمانان جهان خواست که دراین روز همبستگی خود را برای حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند.

رهبر انقلاب در نماز عید فطر: آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه «آتش به اختیار» به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است، اظهار کردند: آتش به اختیار به معنای بی‌قانونی، فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست.
در خجسته عید سعید فطر، مردم موحد و مؤمن ایران اسلامی به شکرانه یک ماه روزه‌داری و بندگی خداوند متعال، نماز عید را در سراسر کشور با شکوه فراوان برگزار و از خداوند کریم، بهترین‌ها را مسألت کردند. کانون این حضور پر شور و مؤمنانه، مصلای امام خمینی تهران بود که نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای اقامه شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‎ای در خطبه های نماز عید فطر، ماه رمضان امسال را به معنی واقعی کلمه «مبارک» خواندند و گفتند: «روزه‌داری در روزهای گرم»، «حضور چشمگیر جوانان در جلسات گسترده معارفی و قرآنی»، «سفره های ساده افطاری مردمی در مساجد و محلات»، «کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و تأمین هزینه‌های درمان نیازمندان» و «توسل و تضرع به پروردگار در شب‌های قدر» از نشانه‌های فضای معنوی و اهتزاز روحی در جامعه، و تقویت کننده بنیه معنوی ملت و زمینه ساز پیمودن راه‌های دشوار است و باید این ذخایر معنوی را قدر دانست و حفظ کرد.
رهبر انقلاب اسلامی، «راهپیمایی با شکوه و با عظمت روز قدس در هوای گرم» را از دیگر جلوه‌های این ماه پر برکت برشمردند و تأکید کردند: این راهپیمایی، کاری بسیار عظیم و تاریخی بود و بعنوان یک افتخار در تاریخ ملت باقی خواهد ماند.
حضرت آیت الله خامنه ای، راهپیمایی روز قدس و همچنین برگزاری انتخابات پرشور و عظمت، و تهاجم قدرتمندانه سپاه به دشمنان را «ذخایر ارزشمند اجتماعی» و مایه سرافرازی و امید ملت خواندند و با تأکید بر لزوم حفظ این ذخایر، عنوان کردند: لازمه حفظ این ذخایر گرانبها، حفظ وحدت و یکپارچگی ملت، حفظ انگیزه های انقلابی و حرکت در جهت اهداف و آرمان های انقلاب است.
ایشان در ادامه با ابراز امیدواری برای تشکیل هرچه زودتر دولت جدید، گفتند: با توجه به نام امسال، دولت جدید باید کارهای بزرگی را با کمک مردم، در جهت رونق تولید و حل مشکل اشتغال جوانان انجام دهد و این کارها باید با جدیت پیگیری شوند.
رهبر انقلاب اسلامی، یکی دیگر از کارهای مهم کشور را کارهای فرهنگی دانستند و با اشاره به منافذ و نفوذگاه های بسیار دشمن در عرصه فرهنگی، تأکید کردند: علاوه بر مجموعه های مسئول دولتی، مجموعه های عظیم مردمی و جوانان صاحب فکر و دارای ابتکار و همت نیز باید «آتش به اختیار»، منافذ فرهنگی را مسدود و در این عرصه اقدام کنند و کار را پیش ببرند.
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین مفهوم «آتش به اختیار»، خاطر نشان کردند: آتش به اختیار به معنای «کار فرهنگیِ خودجوش و تمیز» است و به معنای بی قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست.

روحانی در همایش سراسری قوه قضائیه: انقلابی بودن به معنای منزوی کردن آمریکاست
رئیس جمهور انقلابی بودن را به معنای منزوی کردن آمریکا دانست و گفت: نباید بگذاریم آمریکا بسط ید پیدا کند و قدرتمند شوند. از طرفی نباید بهانه در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا کشورهای دیگر هم پشت سرش قرار بگیرند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در همایش سراسری قوه قضائیه که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، افزود: هفته قوه قضائیه را به مسئولان عالی رتبه این قوه، همه قضات و کارکنان شریف این قوه مهم و ریاست محترم قوه قضائیه تبریک و تهنیت عرض می کنم.
وی ادامه داد: یاد می کنیم از معمار بزرگ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوه قضائیه اسلامی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی شهید آیت الله دکتر بهشتی و همه یاران با وفایی که در کنار ایشان جان به جان آفرین تسلیم کردند.
رئیس جمهوری اضافه کرد: بی‌تردید شهید بهشتی جزو چهره های استثنایی حوزه علمیه قم، علما و اندیشمندان و مدیران بزرگ کشور بودند. ویژگی های خاص به خود داشتند. من حدود 21 سال از نزدیک با ایشان آشنا بودم. از سال 1340 تا پایان زندگی مبارکشان.
روحانی با بیان این که همواره همه جلسات و ملاقات ها سخنان، تدبیر و مدیریت ایشان به حق درس آموز بود، اظهار کرد: در سال 58 جلسات مستمر هفتگی داشتیم که آیت‌الله بهشتی، مقام معظم رهبری،مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید باهنر و تعدادی از بزرگان نظام در آن جلسه هفتگی شرکت می کردند.
وی یادآور شد: معمولا مسایل هفته در آن جلسه مورد بررسی قرار می‌گرفت، جزو سال های سخت بعد از پیروزی انقلاب بود، تا تشکیل مجلس شورای اسلامی یعنی خرداد سال 59 این جلسات ادامه داشت و بعد هم به جلسه ای تبدیل شد که با نمایندگان مجلس، برخی از وزرا و مسئولان کشور در محل حزب جمهوری اسلامی تشکیل می شد.
رئیس جمهوری گفت: مرحوم شهید بهشتی از آغاز فعالیتی که من شاهد آن بودم در آغاز دهه 40، هم به فکر تربیت دانش آموزان به ویژه در دبیرستان دین و دانش قم بود و هم در فکر تاسیس مدرسه دینی با ویژگی هایی که او آن را برای طلاب آن عصر و زمان لازم می دانست.
روحانی افزود: ایشان مسئولیت مدرسه ای به نام مدرسه علوی را در سال 40 و41 بر عهده داشت که در آن جا علاوه بر دروس حوزوی، دروس دیگری هم تدریس می شد از جمله ریاضیات، تاریخ، محاوره زبان عربی و بسیاری از دروسی که در آن مدرسه توسط اساتید تدریس می شد و خود ایشان هم درسی را متکفل بود بنام سیره النبی و تاریخ زندگی پیامبر عظیم الشان(ص) که صبح های پنجشنبه در جلسه طولانی 2 الی 3 ساعته توضیح می داد.
موگرینی: برجام امنیت منطقه و جهان را تقویت کرد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درمراسم دریافت جایزه صلح ایالت «هسن» آلمان در بروکسل گفت: شاهد فضای بسیار متفاوت در امور جهانی، دو سال پس از امضای توافق هسته ای با ایران هستیم.

،«فدریکا موگرینی» افزود: یافتن یا ساختن فضای مسئولیت پذیری جمعی که توافق هسته ای را ممکن سازد، همیشه کار آسانی نیست. کار برای رسیدن به راه حل های برد – برد مستلزم بردباری، پشتکار و حتی سرسختی و نیرومندی بسیار زیاد است.
وی تاکید کرد: نتیجه آن کار جمعی و مبتنی بر همکاری، یک توافق خوب بود که می تواند آزمون گذشت زمان را با موفقیت پشت سر بگذارد زیرا دقیقا وقتی که اعتماد وجود ندارد، شما به توافق روی کاغذ نیاز دارید.
موگرینی افزود: در این دو سال، آژانس بین المللی انرژی اتمی 6 بار اجرای کامل شروط توافق را تایید کرده است. توافق با ایران متعلق به طرف هایی که آن را امکان پذیر کردند یا متعلق به یکی دو کشور نیست، بلکه متعلق به کل جامعه بین المللی است و منطقه و جهان را امن تر ساخته است.
جایزه صلح ایالت هسن آلمان امروز در مراسمی در شهر بروکسل به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نقش او در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 اعطا شد.
حجت‌الاسلام محمدحسنی رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش شد
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا در حکمی حجت الاسلام عباس محمدحسنی را به ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

در این حکم آمده است: نظر به تعهّد و شایستگی و تجارب ارزنده، شما را به ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم.
ارتقای هوشیاری و بصیرت دینی و انقلابی آحاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و خانواده آنان، افزایش روحیه‌ی صمیمیّت بین کارکنان ارتش با سایر نیروهای مسلح و تعامل اثربخش با فرماندهی کل آجا، مورد انتظار است.
از تلاش‌های ارزشمند جناب حجة‌الاسلام آقای حاج سیّد محمدعلی آل‌هاشم در طول خدمت تشکر و قدردانی می‌کنم و توفیق خدمت بیشتر ایشان در سنگر امامت جمعه و توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

دستور رئیس جمهور برای حل مشکل موسسات مالی غیرمجاز
معاون پارلمانی رئیس جمهور از دستور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای حل مشکل موسسات مالی غیر مجاز خبر داد.

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری با اشاره به جلسه مشترک دولت و مجلس در زمینه حل مشکلات موسسات مالی غیرمجاز و سپرد‌ه‌گذاران این موسسات افزود: مباحث اقتصادی بحث‌های ظریف و مهمی است و در این خصوص نیز تصمیم‌های بسیار کاربردی و خوبی گرفته شد که انشاالله موجب رفع مشکلات موجود شود.
وی با بیان اینکه دولت درصدد حل مشکلات سپرده گذاران این موسسات است، گفت: هر چند این سپرده گذاران قربانی کلاهبرداری و تقلب شده اند اما دولت خود را ملزم می داند که نسبت به حل این مشکل اقدامات جدی انجام دهد و دولت خود را موظف می داند که از حقوق سپرده گذاران دفاع کند.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه حل این مسئله در صلاحیت بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی است، گفت: جلسات مشترکی میان اعضای دولت از جمله وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی با تعدادی از اعضای هیات رئیسه مجلس برای حل مشکلات سپرده گذاران برگزار شده که بانک مرکزی اکنون در حال حل این مشکل است.
امیری در پایان تاکید کرد: سپرده گذاران باید مراقبت کنند که برای رسانه های بیگانه خوراک تبلیغاتی تهیه نکنند.

آیت الله جنتی در مراسم سالگرد تاسیس شورای نگهبان: تنها زیر سایه ولایت فقیه قادر به مقابله با دشمنان هستیم
دبیر شورای نگهبان گفت: بعضی‌ها در گذشته در قوه مجریه بودند که می خواستند حاکم مطلق باشند ولی همگان باید بدانند ما تنها در زیر سایه ولایت فقیه است که می توانیم مقابل دشمنان بایستیم و کشورمان به استقلال و آزادی برسد.

آیت الله احمد جنتی در گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد تاسیس شورای نگهبان در محل مجلس قدیم افزود: شورای نگهبان از سال 59 تاسیس شده و 37 سال از عمرش می گذرد. در تمام این مدت این شورا وظایف قانونی خود را طبق قانون اساسی عمل کرده است.
آیت الله جنتی افزود: 6 فقیه این شورا را امام راحل تعیین کردند و بعد از ایشان رهبر معظم انقلاب فقها را انتخاب می کنند و حقوقدانان هم به پیشنهاد قوه قضائیه انتخاب می شوند.
دبیر شورای نگهبان ادامه داد: این نهاد توانسته با آبرومندی مواضع خودش را در بعد حفاظت از قانون اساسی و شرع حفظ کند و تحت تاثیر هیچ خواسته و جریانی قرار نگرفته است.
آیت الله جنتی اضافه کرد: در بعد بررسی قوانین مجلس و قوانین البته بی مشکل نبوده ایم ولی مشکلات کم بوده است. ما همواره طبق قانون عمل کرده ایم. ممکن است برخی ها به ما اصرار کنند که بر اساس مصلحت اندیشی عمل کنید ولی مصلحت اندیشی به عهده ما نیست.
دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به دستور امام راحل تشکیل شد که قوانینی که از شورا عبور می کند و گاهی نیاز به مصلحت اندیشی هایی در آن است مورد بررسی قرار گیرد.

فرمانده کل سپاه: توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: توانمندی موشکی ایران به هیچ عنوان قابل معامله و حتی مذاکره نیست و ما از توان موشکی همانگونه دفاع می کنیم که مردان غیرتمند از ناموس خود دفاع می کنند.

سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه در مشهد افزود: توان موشکی ایران در هوا، دریا و زمین به سرعت در حال رشد است و این برای ما یک اصل مسلم است.
وی جایگاه و اهمیت توانمندی موشکی در ایجاد قدرت بازدارندگی را مهم خواند و خاطرنشان کرد : موشک های نقطه زنی که در عملیات اخیر موشکی علیه تروریستهای تکفیری کیلومترها دورتر از مرزهای کشور با دقت و موفقیت به هدف اصابت کرد، در حال توسعه کمی است.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دامنه نفوذ معنوی انقلاب اسلامی آنقدر گسترده شده که ما در اکثر نقاط جهان خود را همجوار با منافع آمریکا می بینیم‌، افزود: توانمندی امروز، ما را به یک قدرت بزرگ منطقه ای و حتی جهانی تبدیل کرده که برگرفته از قدرت معنوی انقلاب اسلامی و توان تسلیحاتی نیروهای مسلح و غرش موشک های سپاه است.
سرلشکر جعفری تصریح کرد: اگر امریکا بخواهد موضوع تحریم دفاعی و تحریم سپاه را دنبال کند قبل از آن باید پایگاه های منطقه ای خود را تا عمق هزار کیلومتر در اطراف ایران جمع آوری کرده و بداند اشتباه محاسباتی خود را با هزینه بالایی باید تصحیح کند.
وی هدف دشمن از اعمال تحریم های ظالمانه علیه سپاه و توان دفاعی ایران را قرار دادن مردم مقابل هم و در برابر منافع ملی عنوان و تاکید کرد: این در حالی است که آنها غافلند که ایستادگی در مسیر توان دفاعی، نقطه ای است که حتی بقیه شکاف های موجود در جامعه را هم پوشش می دهد.
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امروز دشمن وقوع جنگ را برای خود مضر می داند، یادآور شد: همه اقدامات نظامی و جنگ افروزانه دشمنان در منطقه تاکنون برای آنها نتیجه عکس داده و به همین جهت شروع جنگی دیگر را به ضرر خود می دانند.

پیام تبریک دکتر روحانی به رییس جمهور عراق در پی آزادسازی موصل
رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به رئیس جمهوری عراق، آزاد سازی موصل را تبریک گفت و تاکید کرد: با همین استواری و صلابت در مبارزه با تروریسم، می توانیم مردم مظلوم مسلمان خاورمیانه را از کابوس جنگ و کشتار رهایی بخشیم.
در بخشی از پیام حسن روحانی به فواد معصوم، رئیس جمهور عراق آمده است: آزادسازی موصل و گام‌های نهایی در پاکسازی این شهر تاریخی را به جنابعالی و مردم عراق تبریک می‌گویم.
تحولات مثبت امنیت‌آفرین در کشور عراق و پیروزی در مبارزه بی‌امان با تروریسم و افراط، حاصل تلاش‌های بی‌وقفه مردم و نیروهای نظامی و کمک کشورهای همسایه در زدودن پیکره وحشت داعش و نابودی حامیان و منابع آنان است.
بدیهی است با همین استواری و صلابت در مبارزه با تروریسم، خواهیم توانست منطقه خاورمیانه را به امنیت و صلح بازگردانده و مردم مظلوم مسلمان آن را از کابوس جنگ و کشتار، رهایی بخشیم.

عراقچی: اجرای تعهدات در برجام نقطه قوت ایران در عرصه بین‌المللی است
عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه گفت: پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام در مقابل بدعهدی آمریکا، نقطه قوت ایران در عرصه بین المللی است و این امر تا حدی نتیجه همکاری خوب ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

عراقچی پس از دیدار و گفت و گو با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس گفت: ما برای نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه برگزار می شود در وین هستیم و هر بار از این فرصت برای دیدار با آقای آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مرور همکاری ایران و آژانس بخصوص در حوزه برجام هم استفاده می کنیم.
وی افزود: طبیعی است که هر چند ماه لازم است که مسائل و مشکلات حین اجرا مرور شده و راه حلی برای آنها پیدا و حل و فصل شود.
وی گفت، خوشبختانه با فضای خوبی که میان ایران و آژانس وجود دارد، این کار بخوبی انجام می شود. این بار هم مسائلی وجود داشت که در حین اجرا مشکلاتی ایجاد کرده بود که با آقای آمانو مطرح شد و به درک مشترکی درباره این مسائل و اجرای آنها رسیدیم.
معاون وزیر امورخارجه تاکید کرد: مساله مهم این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و این در گزارش های مختلف آژانس هم بخوبی منعکس شده است و این نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران است که در مقابل همه بدعهدی هایی که آمریکا و دیگرانی ممکن است کرده باشند، در عرصه بین المللی بنا به گواهی آژانس کاملا به تعهدات خود پایبند است و این تا حدی هم نتیجه همکاری خوبی است که میان ما و آژانس وجود دارد.
عراقچی در خصوص مسائل مطرح شده با آمانو گفت: جلسات مستمری میان کارشناسان ما و سازمان انرژی اتمی و آژانس وجود دارد و برخی موارد هست که نیاز به تصمیمات در سطح سیاسی دارد و من در سفرهایی که به وین دارم در این زمینه گفت وگو می کنم و این مسائل هم حل و فصل می شود.
وی افزود: تصمیمات فنی این جلسات درباره نحوه کار آژانس در ایران نسبت به برجام است؛ ما قواعد و ضوابطی داریم که آژانس حتما باید با آنها هماهنگ شود.

پیام کتبی اسماعیل هنیه به روحانی در خصوص تحولات جدید قدس
نماینده جنبش حماس در تهران پیام کتبی اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس خطاب به رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات جدید قدس و اقصی را تقدیم معاون وزیر امور خارجه کرد.
خالد القدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران با حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد.
خالد القدومی در این دیدار پیام کتبی اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش حماس خطاب به رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات جدید قدس و اقصی را تقدیم جابری انصاری کرد.
در این دیدار همچنین آخرین تحولات فلسطین و منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رئیس قوه قضاییه: مشارکت بیش از 40 میلیونی مردم در انتخابات، جمهوریت نظام را به رخ جهانیان کشاند
رئیس قوه قضاییه در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دولت دوازدهم گفت: مشارکت بیش از 40 میلیونی مردم ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جمهوریت نظام را به رخ جهانیان کشاند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم در محل مجلس شورای اسلامی افزود: امروز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران علیرغم دشمنی ها با حضور مردم در صحنه به حیات مقتدرانه خود ادامه می دهند و براساس اصل ششم قانون اساسی، مستقیم و غیر مستقیم با اتکا به آرای عمومی، مسئولان در منصب قدرت قرار می گیرند.
وی اظهار کرد نظام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آموزه های دینی، با وجود تهدیدات فراوان از سوی استکبار جهانی، توانسته مظهر آزادی و مردم سالاری دینی در جهان باشد.
وی افزود:بنیادی ترین اصل نظام جمهوری اسلامی که در قانون اساسی نیز به آن تاکید شده، نگاه توحیدی است، اساس این نظام ایمان به خدا و تسلیم در برابر امر خداست.
آیت الله آملی لاریجانی گفت: نظام توحیدی می گوید عزت را فقط باید در اطاعت از خدا جست و هدف از حکومت، رشد انسان در مسیر خداست.
وی افزود: امروز در مراسم تحلیف رئیس جمهوری برخود لازم می دانم از حضور مردم ایران که با شرکت بیش از 40 میلیون نفری در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، جمهوریت نظام را به رخ عالم کشیدند و به دشمنان نشان دادند که با گذشت 40 سال از انقلاب با قدرت و اعتماد پای نظام ایستاده اند، تشکر کنم.
آملی لاریجانی گفت: امروز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به رغم توطئه های دشمنان با حضور مردم در صحنه به حیات مقتدرانه خود ادامه می دهد.
وی گفت: مسئولان ایران بر اساس اصل 6 قانون اساسی مستقیم یا غیر مستقیم با اتکا به آرای مردم بر مسند خدمت قرار می گیرند و بر اساس بند 8 اصل سوم قانون اساسی، دولت مکلف است همه امکانات خود را برای جلب مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی به کار گیرد.

کرباسیان: برنامه‌های اقتصادی کشور نوشته شده است، اما اصلاح می‌خواهد
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم، تدوین برنامه های اقتصادی را برمبنای برنامه های بالادستی و سند چشم انداز دانست و افزود: این برنامه ها نیازمند اصلاح است و باید با حسن همکاری مجلس و دولت اجرایی شود.

«مسعود کرباسیان» در نشست هم اندیشی وزیران پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: در فضای اقتصادی کشور قانون کم نداریم، اما قوانین و مقررات اضافی باید حذف شوند.
به گفته وی، سند چشم انداز، قانون برنامه ششم و اسناد بالادستی در کشور وجود دارد که اگر از سوی مجلس رای بیاورم، مجری قانون خواهم بود.
کرباسیان با اشاره به شعار امسال که تولید و اشتغال را هدفگذاری کرده، تصریح کرد: رشد اقتصادی 12.5درصدی و تورم تک رقمی در اقتصاد حاصل شده اما استمرار آن مهم است.

سیف: موسسه غیر مجاز بلاتکلیفی نداریم
رئیس کل بانک مرکزی به ساماندهی بازار پولی کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هم اکنون موسسه غیرمجاز بلاتکلیفی نداریم و تقریبا همه آنها تعیین تکلیف شده اند.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نخستین جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: در طول دوره دولت یازدهم اقداماتی را شروع کردیم که طبیعتا آن اقدامات را دنبال خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: یکی از بحث های جدی ما در ساماندهی بازار پولی کشور حل و فصل مسائل موسسات غیرمجاز بود که خوشبختانه هم اکنون موسسه غیرمجاز بلاتکلیفی نداریم و تقریبا همه آنها تعیین تکلیف شده اند.
سیف بیان داشت: اقدام بعدی که نه تنها بانک مرکزی، بلکه بایستی با کمک دولت و دستگاه های اقتصادی انجام گیرد، اصلاح نظام بانکی خواهد بود، زیرا بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند در این باره اقدام جدی بکند.
رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: نظام بانکی ظرفیت های خیلی بالایی دارد و می تواند درحمایت ازتولید، رشد اقتصادی، توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، نقش خیلی طبیعی تری را ایفا کند.
سیف تصریح کرد: البته این در گرو، رفع مشکلات خود نظام بانکی کشور است، که انشالله با طرح اصلاح نظام بانکی عملیاتی می شود.

رهبر معظم انقلاب: شهید حججی عزیز، حجت خداوند در مقابل چشم همگان شد
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی از استانهای یزد و همدان با تأکید بر لزوم تقویت روحیه انقلابی در نسل جوان، شهید حججی را نمونه‌ای درخشان از رویش‌های انقلاب خواندند و خاطرنشان کردند: مسئولان فرهنگی موظفند روحیه و جریان انقلابی را در محیط‌های مختلف تقویت و از آن پشتیبانی کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به بسترهای فراوانی که در دنیای امروز در جهت گمراه کردن نسل جوان ایجاد شده است، افزودند: در مقابل این تبلیغات مضر و صداهای گمراه‌کننده، ظرفیت‌های بزرگی در جهت هدایت و رویش جوانان وجود دارد.
رهبر انقلاب اسلامی، شهید حججی را نمونه‌ای درخشان از رویش‌های اسلامی و انقلابی خواندند و گفتند: شهید حججی عزیز در دنیایی که روزنه‌های اغواگر صوتی و تصویری فراوانی وجود دارد، چنین درخشید و خداوند او را همچون حجتی در مقابل چشم همگان قرار داد.
ایشان با اشاره به درخواست‌های فراوان جوانان برای حضور در جبهه‌های مبارزه با دشمن، افزودند: امروز بسیاری از جوانان با انگیزه بالا و ایمان باورنکردنی، به‌دنبال آنند که از زندگی، خانواده و راحتی خود بگذرند و با عشق به جهاد و دفاع از ارزشها با دشمن مبارزه کنند که باید قدر این رویش‌های جدید و ارزشمند را دانست.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تقویت روحیه انقلابی و جهادی را مهمترین وظیفه مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگی خواندند و خطاب به آنان خاطرنشان کردند: باید همه تلاش خود را مصروف تربیت دینی و انقلابی جوانان کنید و بدانید اخلاق نیز همراه با تقویت روحیه انقلابی و دینی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، ایجاد و ماندگار می‌شود.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مسئولان باید جریان عظیم نیروی انقلاب را که خوشبختانه در بین جوانان جریان دارد، تقویت کنند و بگونه‌ای عمل نکنند که جریان انقلابی، تضعیف و جریان مقابل آن در محیط های فرهنگی، دانشگاهی و تبلیغات دینی تقویت شود.
شهید مدافع حرم «محسن حججی» اهل نجف آباد اصفهان و از اعضای لشکر نجف اشرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اواسط مرداد امسال هنگام انجام ماموریت مستشاری در مرز عراق و سوریه به اسارت گروهک تکفیری داعش درآمد و پس از 2 روز اسارت به شهادت رسید.

حل سیاسی بحران سوریه؛ موضع پاریس و مسکو
وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور و فرانسه بر حل و فصل سیاسی-دیپلماتیک مسائل سوریه و ادامه مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ژان ایو له دریان همتای فرانسوی در مسکو، خاطرنشان کرد که دو طرف می خواهند مذاکرات سیاسی برای حل مساله سوریه در چارچوب نشست های آستانه و ژنو ادامه یابد.
وی ادامه داد: در مذاکرات امروز مساله سوریه در مرکز توجه قرار داشت و معتقدیم که در حل مساله پیشرفت های قابل توجهی به دست آمده است.
لاوروف با بیان اینکه سه منطقه امن در مناطق جنوب غرب، غوطه شرقی و حمص ایجاد شده است، اظهار کرد: نشست ششم سوری آستانه از 13 تا 15 سپتامبر برگزار می شود که امیدواریم در باره ایجاد منطقه چهارم امن در ادلب به توافق برسیم.
وی ادامه داد: ایجاد منطقه امن در ادلب دشوارتر از دیگر مناطق امن است و به همین دلیل این اقدام بطول انجامیده است و پس از آن هم امکان بیشتری برای بهبودی اوضاع انسانی سوریه خواهیم داشت.
لاوروف گفت: در سه منطقه امن ایجاد شده، محموله های کمک های انسانی بدون مانع انتقال می یابد. این وضعیت به نیروهای ارتش سوریه و گروههای مسلح مخالف که توافق نامه آتش بس را امضا کرده اند، اجازه می دهد تلاش های خود را بر مساله مهم تر یعنی مبارزه با تروریسم و نخست داعش و جبهه النصره متمرکز کنند.
وی افزود: نگرانی شرکای فرانسوی در مورد تروریست ها را می پذیریم که ممکن است از سوریه به کشورهای دیگر از جمله اروپایی، آسیای میانه و روسیه فرار و تهدیدهای جدید ایجاد کنند.
وزیر خارجه روسیه گفت: رویکرد ما کاملا آشکار است، تروریست ها باید کامل نابود شوند و نباید به آنها اجازه داده شود خود را پنهان کنند.
وی ادامه داد: با طرف فرانسوی در خصوص پیشبرد روند حل و فصل سیاسی مسائل سوریه و کمک در این زمینه هم رای هستند. بر این باوریم که پس از نشست ششم آستانه، دور جدید مذاکرات ژنو آغاز می شود و استفان دیمیستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه نیز مقدمات آن را فراهم می کند.

فرمانده معظم کل قوا: هر حرکت غلط در برجام با عکس‌العمل جمهوری‌اسلامی مواجه خواهد شد

فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی گفتند: هر حرکت غلط در برجام با عکس‌العمل جمهوری‌اسلامی مواجه خواهد شد

حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای ورود به دانشگاه علوم انتظامی در محل یادمان شهدا حضور یافتند و با قرائت فاتحه، علو درجات شهدای نیروی انتظامی را از خداوند مسألت کردند.
رهبر انقلاب اسلامی سپس از یگانهای انتظامی، مرزبانی، و راهنمایی و رانندگیِ حاضر در میدان سان دیدند.
ایشان همچنین جانبازان سرافراز حاضر در میدان را مورد تفقد قرار دادند.
در این مراسم حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به سابقه سردمداران نظام سلطه بویژه آمریکا و دنباله روهای آن در ایجاد نا امنی در ایران، بعد از پیروز انقلاب اسلامی، افزودند: با وجود همه اقدامات و حرکات شرارت آمیزی که برای سلب امنیت از کشور در طول 38 سال گذشته انجام شد، اما سازمان‌های مسلح از جمله نیروی انتظامی و جوانان مؤمن، با کمال رشادت و قدرت ایستادند و از امنیت کشور دفاع کردند.
ایشان به مأموریت های متنوع و گسترده نیروی انتظامی در سراسر کشور اشاره کردند و گفتند: هیچ سازمان و نیرویی به اندازه نیروی انتظامی در مقابل چشم مردم قرار ندارد و برهمین اساس، «توانایی، قدرت، اقدام به‌موقع و رشادت این نیرو»، مایه افتخار و سربلندی برای نظام است.
فرمانده کل قوا با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی با تأمین امنیت مردم، زمینه‌ساز تأمین آبروی نظام جمهوری اسلامی می‌شود، امنیت کشور را در نا امنی کنونی منطقه، مثال‌زدنی خواندند و خاطرنشان کردند: در شرایطی که دست‌های آلوده دشمنان، بذر تروریست را در منطقه پاشیده‌اند، تأمین امنیت کشور و همچنین مقابله نیروی انتظامی با مفاسد و اشرار، بسیار حائز اهمیت است و این نقش باید از بُعدِ علمی، تحقیقی، تجربی و مهارت آموزی در مراکزی همچون دانشگاه نیروی انتظامی، روزبروز تقویت و با جدیت پیگیری شود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: ما باید نیروی انتظامی در طراز جمهوری اسلامی و دولت اسلامی و یک جامعه اسلامی و قرآنی داشته باشیم و به توفیق الهی می توانیم به چنین هدفی برسیم.
ایشان با تأکید بر لزومِ اقتدار همراه با محبت و صمیمت با مردم، گفتند: پایبندی به قانون و جرأت و دلیری برای اجرای بی ملاحظه آن، وظایف اصلی نیروی انتظامی است.
رهبر انقلاب اسلامی سپس در تبیین علت نا امنی کنونی در منطقه، به دخالت‌های شرارت‌آمیز و شیطنت‌آمیز آمریکا و صهیونیسم برای نفوذ در منطقه و تأمین منافع نامشروع خود و تضعیف ملت‌ها اشاره کردند و افزودند: آنها یک روز، داعش را به‌وجود می‌آورند و هنگامی که با همت مقاومت و جوانان مؤمن، داعش به نفس‌های آخر خود رسیده است، به دنبال راههای خباثت‌آمیز دیگر می‌روند اما به توفیق الهی و به همت جوانان ایران و جوانان مقاومت، بار دیگر بینی کارگزاران نظام سلطه به خاک مالیده خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، تنها راه مقابله با نفوذ و طمع‌ورزی قدرت‌های سلطه‌گر بویژه آمریکا را، احساس توانایی ملت‌ها و دولت‌های منطقه و بکارگیری آن، دانستند و تأکید کردند: اگر ما کوتاه بیاییم، دشمن جلو خواهد آمد.

موگرینی مقایسه بین ایران وکره شمالی را نادرست خواند/ از برجام حمایت می کنیم
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن حمایت از توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5، مقایسه بین ایران و کره شمالی را نادرست خواند و تاکید کرد این دو کشور کاملا با هم متفاوتند.

موگرینی در نشست عمومی پارلمان اروپا درباره کره شمالی گفت: من بویژه علاقه ای ندارم وضع ایران و کره شمالی یکسان دانسته شود. نظام سیاسی و سوابق دو کشور متفاوت است و آنها کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.
موگرینی افزود: فکر نمی کنم که یکسان دانستن وضع این دو کشور در خدمت واقعیت تاریخ و موقعیت کنونی است و اتحادیه اروپا آماده است از صلاحیت، مهارت و تجربه خود در این زمینه برای همراهی در روند (مذاکرات با کره شمالی) استفاده کند، به شرط اینکه شاهد گشایشی در اراده سیاسی برای تعامل جدی جهت یافتن راه حلی صلح آمیز در تنش کنونی باشیم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: اتحادیه متبوعش مسئولیت هدایت مذاکراتی را داشت که برجام منتتهی شد و نتایج موفقیت آمیزی داشته است. وحدت جامعه بین المللی در این زمینه کلیدی بود. در عین حال عامل مهم دیگری نیز وجود داشت که اکنون در باره کره شمالی وجود ندارد و آن اراده سیاسی است.
موگرینی با بیان اینکه ‘ما به همکاری برای منع گسترش تسلیحاتی در سراسر جهان کمک خواهیم کرد’، اضافه کرد، اتحادیه اروپا از اجرای کامل برنامه هسته ای حمایت خواهد کرد و این امر به جهان نشان داده که با صبر و حوصله، ثبات قدم، دیپلماسی و اراده سیاسی منع گسترش تسلیحاتی قابل حصول است.

رییس جمهور دستورالعمل‌ها و اولویت‌های کاری وزیران را ابلاغ کرد
رییس جمهوری ضمائم احکام وزیران را که شامل برخی دستورالعمل ها و تعیین اولویت است، ابلاغ کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیشتر با استناد به اصول 87 و 133 قانون اساسی و پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی؛ با صدور احکامی وزیران کابینه دوازدهم دولت را منصوب کرده بود و مقرر شد ضمایم این احکام که شامل برخی دستورالعمل ها و تعیین اولویت هاست نیز به آنها ابلاغ شود.
براساس این ضمایم احکام، وزیران موظف شده اند برنامه های وزارتخانه تحت مدیریت خود را با توجه دقیق به جهت گیری ها و اولویت های مطرح شده تنظیم کرده و برنامه های اجرایی را ظرف دو ماه به دفتر رئیس جمهوری ارائه کنند.
همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شده است هر 6 ماه یک بار گزارش مقایسه ای از پیشرفت و تحقق برنامه درباره اولیت های ابلاغی را به دفتر رئیس جمهوری ارائه کند تا عملکرد و چگونگی پیشرفت برنامه ها ارزیابی شود.
ضمایم احکام وزیران، شامل اولویت های عمومی و اولویت های تخصصی هر وزارتخانه است که وزیران باید در دوره تصدی خود آنها را نصب العین قرار داده و اجرایی کنند.

واشنگتن پست: دولت کنونی آمریکا توان مدیریت پیامدهای خروج از برجام را ندارد
واشنگتن پست با اشاره به صحبت های ضد و نقیض رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه خود با شبکه سی بی اس نیوز، دولت کنونی آمریکا را «فاقد قابلیت لازم برای مدیریت پیامدهای خروج این کشور از برجام» دانست.

روزنامه آمریکایی در آغاز مقاله ای نوشت: رکس تیلرسون وزیر امور خارجه مستاصل آمریکا روز یکشنبه در برنامه «رودررو با ملت» تلویزیون سی بی اس نیوز گفت «نظرم در مورد توافق هسته ای این است که طرف ایرانی از لحاظ فنی به این توافق پایبند است. اما اگر به عقب برگردید و مقدمه برجام را بخوانید، خواهید دید که بین طرف های این توافق انتظاری وجود داشت. ایران و طرف های غربی انتظار داشتند که با رفع تهدید هسته ای ایران، تنش ها میان این کشور و سایر کشورهای جهان کاهش یافته شرایط لازم برای پیوستن مجدد ایران به جامعه جهانی به عنوان کشوری تاثیرگذار که به دنبال ثبات و صلح بوده و خواهان آبادانی منطقه است، فراهم شود.
تیلرسون ادعا کرد «به همین علت بود که تحریم های بین المللی ضد ایرانی لغو شدند. اما از زمان امضای توافق هسته ای با ایران شاهد آن بوده ایم که ایران فعالیت های بی ثبات کننده خود را در یمن و سوریه افزایش داده، برای حزب الله و دیگر گروه های سلاح فرستاده و به برنامه های موشکی خود ادامه می دهد.گمان نمی کنم که هیچ کدام ازاین فعالیت ها در راستای تعهدات مقدماتی میان طرف های توافق هسته ای باشد.»
واشنگتن پست پس از این نقل قول در ادامه مقاله خود افزود: نمی توان گفت که آیا تیلرسون بر این باور است که خودداری ایران از آمدن به پای میز مذاکره به معنای نقض برجام است و یا به دنبال القای پایبندی ایران به برجام است تا ترامپ را از خروج از این توافق بازدارد. بسختی می توان از نظر و انگیزه حقیقی وی سردرآورد.
اگر دولت آمریکا تصمیم بگیرد تا موضع خود را در باره متهم کردن ایران به نقض برجام حفظ کند، سخنان تیلرسون را به خاطر خواهیم آورد. در این میان، هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا در برنامه تلویزیونی دیگری ایران را به نقض بخش هایی از برجام متهم کرد و گفت «هم ما و هم آژانس بین المللی انرژی اتمی برخی از این کارشکنی ها را که ایران بعدا آنها را اصلاح کرد، کشف کرده بودیم.
با توجه به اینکه پیام روشنی در باره تصمیم آمریکا برای خروج از برجام وجود ندارد، مشورتی با متحدان آمریکا و کنگره در این باره انجام نشده است و برنامه ای برای عدم تبعیت روسیه و چین از تحریم های موجود و تحریم های بیشتر در خصوص فعالیت های غیر هسته ای ایران وجود ندارد، برای تیلرسون که خود را با تعداد انگشت شماری از اعضای کابینه منزوی کرده، در بسیاری از موارد از ناهماهنگی خود با رئیس جمهوری آمریکا پرده برداشته و نتوانسته اعتباری در کنگره یا در میان جامعه جهانی برای خود دست و پا کند، اوضاع پریشانی به وجود آمده است.
الیوت کوهن از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا و از منتقدان ترامپ، می گوید «یکی از پیامدهای خروج آمریکا از برجام این است که قدرت های خارجی در مورد اهداف، تعهدات و خطوط قرمز دولت آمریکا گیج شده از این سیگنال های بی حساب و کتاب سوء برداشت خواهند کرد.
واشنگتن پست در انتها نوشت: دولت اول جرج بوش به این دلیل توانست از بحران تجاوز عراق به کویت نجات یابد که تیمی هماهنگ از افراد مجرب و حرفه ای سکان دار آن بودند. آنها ائتلافی ساختند، به متحدان آمریکا اطمینان خاطر دادند، بیطرفها را با خود همراه کردند، برنامه ریزی کردند و جنگی را ترتیب دادند؛ مخالفت های آنها (تیم جرج بوش) با یکدیگر اهدافی سازنده داشت.
اما آیا دولت کنونی آمریکا از مهارت یکسانی برای مدیریت پیامدهای خروج از برجام برخوردار است؟ تیلرسون حتی نمی تواند یک مصاحبه را بدون ایجاد نگرانی و سردرگمی پیش ببرد.

شمخانی: هیچ یک از طرف‌های برجام حق ندارند از ساز وکارهای این توافق سرباز زنند
دبیر شورای عالی امنیت ملی مواضع اخیر رییس جمهوری آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل را نمایانگر روحیه جنگ طلبانه، خصمانه و ضد صلح دانست و گفت: هیچ یک از طرف های امضاکننده برجام حق ندارند از سازوکارهای پذیرفته شده در این توافق نامه بین المللی با طرح بهانه های واهی و غیر حقوقی سرباز زنند.

علی شمخانی در گفت وگویی به ادعای ترامپ مبنی بر این که برجام قراردادی برای سرپوش گذاشتن در ساخت سلاح هسته‌ای ایران است و یکی از بدترین قراردادهای آمریکا بوده است، اظهار کرد: این اظهارات ناشی از درک ضعیف رییس جمهوری آمریکا از توافق های بین المللی ومبانی حقوقی آن بوده و از نگاه جامعه جهانی بی اهمیت تلقی می شود.
وی خاطرنشان کرد: رییس جمهوری آمریکا هنوز از فضای انتخاباتی این کشور و استفاده از حملات لفظی به رقبا برای جلب آرا خارج نشده و لازم است مشاوران وی به او یادآوری کنند که رفتارهای تبلیغاتی و نمایشی تاثیری در تغییر اراده و رفتار کشورها ندارد.
عضو هیات نظارت براجرای برجام با تاکید بر عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای استیفای کامل حقوق مشروع و قانونی خود و عدم تاثیر پذیری از هیاهوهای هالیوودی افزود: هیچ یک از طرف های امضاء کننده برجام حق ندارند از سازوکارهای پذیرفته شده در این توافق نامه بین المللی با طرح بهانه های واهی و غیر حقوقی سرباز زنند.
شمخانی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی هفت نوبت پس از برجام پایبندی کامل ایران به تعهداتش و ماهیت و روند صلح آمیز فعالیت های هسته ای کشور ما را تایید کرده است و هرگونه فضاسازی رسانه ای طرف مقابل و اتهام زنی واهی که با هدف عملیات روانی صورت می گیرد فاقد ارزش و اعتبار است.
وی گفت: رویکرد آمریکا در قبال برجام به معنای تمسخر مسیر مذاکره و عدم پایبندی این کشور به قواعد دیپلماسی بوده و پیامی به جز بی اعتبار سازی مجامع بین المللی به جهان منتقل نمی کند.
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با تقبیح رویکرد ساده لوحانه و تلاش نافرجام رییس جمهوری آمریکا که با طرح موضوعات غیر واقعی بدنبال تاثیر گذاری مخرب برجامعه ایران است، یادآور شد: مردم مسلمان، انقلابی و سلحشور ایران اسلامی با درک واقعی از تهدیدها و منافع ملی کشور در جریان برگزاری انتخابات متعدد اعتقاد، حمایت و علاقه خود به نظام جمهوری اسلامی ایران را درفرآیندی آزاد و مشارکت جویانه در معرض نگاه جهانیان قرار داده اند.
شمخانی ادامه داد: بهتر است رییس جمهوری آمریکا به جای این گونه اظهارات، فکری برای جلوگیری از نزول تصاعدی جایگاه خود نزد افکار عمومی آمریکا و جامعه جهانی کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهوری آمریکا مدعی نقش ایران در توسعه جنگ در یمن شده است،تصریح کرد: در حالی که رژیم سعودی با حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا ضمن بمباران گسترده مردم بی دفاع و فقیر یمن و بکارگیری سلاح های ممنوعه و بمب های خوشه ای، مجموعه زیر ساخت های حیاتی این کشور را از بین برده و موجب شکل گیری فاجعه انسانی در یمن شده است، رییس جمهوری آمریکا برای انحراف اذهان عمومی سیاست فرار به جلو را اتخاذ کرده و به خیال پردازی های غیر واقعی ادامه می دهد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اسناد و مدارک متقن و اعترافات مهم برخی عناصر دستگیر شده مرتبط با رییس جمهوری مستعفی یمن نشان دهنده همکاری گسترده آمریکا با القاعده در یمن و استفاده ابزاری این کشور از تروریسم برای سرکوب مردم انقلابی و مظلوم یمن می باشد.
شمخانی تنها گناه مردم یمن را دموکراسی خواهی و حق تعیین سرنوشت دانست و رفتار آمریکا و دخالت نظامی آنها را سرکوب حق طبیعی مردم و نسل کشی توصیف کرد.
وی رییس جمهوری آمریکا را فردی دروغگو و حامی گروه های تکفیری و تروریستی در منطقه معرفی و تاکید کرد: ترامپ، اوباما را ایجاد کننده داعش می دانست اما در ماه های اخیر و با دستور او نظامیان این کشور بارها نیروهای تروریست در محاصره را فراری داده و آنها را در پوشش های مختلف از مرز کشورها جابجا کرده اند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در واکنش به سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی که هرساله در قالب نمایش های کودکانه ارائه می شود، گفت: با توجه به موج گسترده نفرت و انزجار مردم جهان از این رژیم و شخص وی که قاتل زنان و کودکان فلسطینی است، بطور قطع پنگوئن های قطب جنوب هم حاضر نخواهند شد ننگ طرفداری از این رژیم کودک کش را بپذیرند.

موگرینی در دیدار با پنس بر ضرورت اجرای کامل برجام تاکید کرد
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با مایک پنس معاون رییس جمهوری آمریکا، بر ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف ها تاکید کرد.

موگرینی در این دیدار تاکید کرد که برجام کار می کند (نتیجه بخش بوده) و ایران به تعهدات خود عمل کرده چنانکه تا کنون هفت بار آژانس بین المللی انرژی اتمی این مساله را تایید کرده است.
موگرینی تاکید کرد: از این رو ، مهم است که اجرای کامل و موثر برجام در تمام بخشهای آن و توسط تمام طرفها ادامه یابد.
در دیدار موگرینی با پنس همچنین آخرین تحولات مربوط به کره شمالی و غرب بالکان نیز مورد بررسی قرار گرفت و موگرینی گفت که اتحادیه اروپا به فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی بر کره شمالی ادامه خواهد داد.
موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بارها به نمایندگی از این اتحادیه بر لزوم اجرای برجام تاکید کرده است. وی اوایل شهریور ماه در جمع سفیران و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل، از برجام به عنوان یکی از نمونه های شیوه اتحادیه اروپا در سیاست خارجی مبتنی بر گفتگو و دیپلماسی یاد کرد.
موگرینی در کنایه ای به اظهارات نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره برجام، گفت: برجام توافقی بین دو کشور نبود؛ بارها این را تکرار کرده ام و احساس می کنم که ناچاریم در ماههای آینده هم بارها این موضوع را تکرار کنیم.
رهبر معظم انقلاب: نخبگان آمریکا از داشتن چنین رئیس‌ جمهوری احساس شرم می‌کنند
حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان، با اشاره به جایگاه بی نظیر و استثنایی این مجلس در نظام اسلامی، وظیفه‌ای مهم را از مجلس خبرگان درخواست کردند و گفتند: این مجلس باید با تشکیل یک هیأت اندیشه ورز که دارای نگاه کلان و راهبردی و عمیق باشد، به بررسی چگونگی حرکت انقلاب اسلامی در 38 سال گذشته به سمت اهداف اصلی خود و پیشرفت ها، توقف‌ها و احیاناً پسرفت‌ها در این مسیر بپردازد و براساس جمع بندی خود از دستگاه های مختلف مطالبه‌گری کند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان سخیف، زشت، ابلهانه، آشفته و سراسر غیرواقعیِ رئیس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل تأکید کردند: این سخنان ناشی از قدرت نبود، بلکه ناشی از عصبانیت، درماندگی و سبک مغزی است زیرا امریکایی‌ها از اینکه نقشه‌های چندین ساله آنها در منطقه غرب آسیا، با حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران، نقش بر آب شده است، به شدت ناراحت و عصبانی هستند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، مجلس خبرگان را مجلسی استثنایی و بی‌نظیر از لحاظ ترکیب، کارکرد و وظایف خواندند و افزودند: این مجلس در کنار وظایف کنونی آن، باید یک نگاه و ارزیابی کلان و راهبردی به مسیر و حرکت انقلاب اسلامی داشته باشد.
رهبر انقلاب اسلامی در بیان این وظیفه و سازوکار اجرای آن، خاطرنشان کردند: قوای سه‌گانه مأمور اداره کشور هستند و باید کشور را انقلابی اداره کنند اما مجلس خبرگان باید با تشکیل یک هیئت اندیشه‌ورز، میزان پیشرفت‌ها یا پسرفت‌ها را در مسیر حرکت به سمت اهداف انقلاب، ارزیابی، و بر اساس آن از دستگاههای مسئول، مطالبه کند.
ایشان سپس با بیان چند نمونه، به تبیین وظیفه مطالبه‌گری پرداختند و گفتند: یکی از عناوین انقلاب ما، «نه شرقی نه غربی» بود و امروز اگرچه قطب شرق وجود ندارد اما غرب یعنی امریکا و دولت‌های اروپایی با قدرت و قوت وجود دارند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: «نه غربی» یعنی در سیاست، مجذوب و ملحق و مطیع و تحت‌تأثیر غرب نباشیم، در مسیر خواست آنها نیفتیم و کشور و فرهنگ آن را از آمیختگی با فرهنگ منحط غرب پالایش کنیم، و مجلس خبرگان باید در این خصوص ارزیابی و مطالبه‌گری کند.
ایشان، «اقتدار اقتصادی» را از ارکان اقتدار کشور خواندند و گفتند: از عناصر اصلی اقتدار اقتصادی، «قدرت پول ملی و قدرت خرید مردم» است، بنابراین اگر بر اثر بی‌مبالاتی و سیاست‌های غلط، ارزش پول ملی روز بروز تنزل یافت و در این زمینه عقب‌گرد و پسرفتی داشتیم، خبرگان باید از دولت، مجلس و دستگاه های مسئول، مطالبه‌گری کند.
مسئله «عدالت، مبارزه با فقر و تقسیم صحیح ثروت» سومین مسئله‌ای بود که رهبر انقلاب اسلامی از آن در زمره مسائل اصلی انقلاب و مسائلی که نیازمند ارزیابی و مطالبه‌گری خبرگان است، نام بردند و افزودند: عدالت و توزیع درست ثروت در کشور، مورد تأکید اسلام و متفاوت با حرف‌های نادرست مارکسیستی است و باید کشور را به نحوی اداره کرد که فاصله فقیر و غنی یا همان چیزی که امروز در دنیا بعنوان ضریب جینی مطرح است، کاهش یابد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، «حفظ و حراست از روحیه و انگیزه‌های انقلابی» را شرط تدوام انقلاب اسلامی خواندند و گفتند: بدون روحیه انقلابی، زحمات و فداکاری‌ها و خون‌هایی که مردم در راه احیاء اسلام دادند، از بین خواهد رفت و اگر حکومتی هم بر سر کار باشد، آن حکومت، جمهوری اسلامی نخواهد بود، بنابراین خبرگان باید از میزان انگیزه انقلابی در جامعه و عوامل مقابله با آن، ارزیابی داشته باشد و بر اساس آن، مطالبه کند.
ایشان تأکیدات مکرر خود بر کمک و حمایت از نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی را نوعی مطالبه‌گری بر اساس نگاه به حرکت انقلابیِ کشور دانستند و افزودند: البته مسلم است که در این زمینه کشور پیشرفت داشته و به عقب نرفته است.
رهبر انقلاب اسلامی، مسئله «تدیّن مردم» را مسئله‌ای مهم برشمردند و با اشاره به تکرار این حرف از سوی برخی افراد که «ما نمی‌خواهیم مردم را به زور به بهشت ببریم»، افزودند: این تعبیر، نادرست و مغالطه‌آمیز است زیرا هیچ‌کس نمی‌خواهد مردم را به زور به بهشت ببرد اما باید از راه و به شکل درست، مسیر بهشت را به روی مردم باز، و آنها را به حرکت در آن مسیر، تشویق کنیم.
ایشان افزودند: فلسفه ارسال پیامبران، هدایت مردم به بهشت و دور کردن آنان از جهنم بوده است، البته این حرف هم که در اسلام هیچ اجباری وجود ندارد، حرف درستی نیست و حدود شرعی در برخی موارد وجود دارد.
حضر آیت الله خامنه‌ای در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان، خاطرنشان کردند: هیئت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان باید موارد فوق و امثال آن را ارزیابی و بر اساس پیشرفت یا عقب‌گرد در خصوص هر یک از آنها از دستگاهها مطالبه کند و این عناوین مهم را به گفتمان و مطالبه عمومی مردم تبدیل کند، زیرا رسیدگی به این مسائل در شأن مجلس خبرگان است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به برخی مسائل و مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی اشاره کردند و گفتند: آحاد مردم و همچنین مسئولان کشور بدانند، حل مشکلات اعم از اقتصادی و فرهنگی، تنها به دست خودِ مردم و اتکاء به توان و ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر است و نه با اتکاء به بیگانه.
ایشان خاطرنشان کردند: این موضوع باید آن قدر در جامعه تکرار شود تا بصورت یک گفتمان رایج و قطعی درآید زیرا کشور، جوان های پرانگیزه و افراد توانا و صاحب فکر و ایده و خلاقیت در بخش های مختلف تولیدی و علمی و آموزشی دارد که باید از آنان استفاده شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه بیگانه نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند، افزودند: من نمی‌گویم با دنیا قطع رابطه کنیم و از اول انقلاب تا کنون همواره بر ارتباطات گسترده با دنیا تأکید داشته‌ام اما می‌گویم «پای قدرتمند خود را با عصای بیگانه عوض نکنید!»
حضرت آیت الله خامنه‌ای در خصوص موضوع اتکاء به بیگانه، به مذاکرات هسته‌ای اشاره کردند و گفتند: اشکالی که نسبت به مذاکرات هسته‌ای داشته و داریم و مکرر نیز در جلسات با مسئولان مطرح کردیم این است که مذاکره اشکالی نداشت اما باید در این مذاکره مراقبت و دقت لازم انجام می‌گرفت تا این گونه نباشد که هر غلطی که طرف مقابل انجام بدهد، نقض برجام محسوب نشود اما هر اقدام ایران، نقض برجام محسوب شود.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: باید با دنیا کار کنیم و الزامات آن را هم می‌پذیریم اما نباید به بیگانه چشم دوخت.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه در مقابل جمهوری اسلامی، جبهه‌ای از دشمنان وجود دارد، خاطرنشان کردند: نظام اسلامی به لطف خداوند، تاکنون به جبهه دشمن ضربه وارد کرده و آنها را عقب رانده است و در آینده نیز به همین صورت خواهد بود اما باید بدانیم که در مقابلِ ما یک «نقطه» به عنوان دشمن قرار ندارد بلکه با یک «جبهه» مواجهیم.
ایشان یکی از دلایل اصلی عصبانیت بدخواهان ملت ایران را پیشرفت روزافزون نظام اسلامی در مسائل منطقه‌ای و جهانی دانستند و با اشاره به سخنان رئیس جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، گفتند: علتِ نطق ابلهانه و بسیار زشت و سخیف و با ادبیات گانگستری و کابویی و سراسر دروغ محض و با آشفتگیِ رئیس جمهور امریکا، عصبانیت و درماندگی و سبک مغزی آنها است.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: سخنان رئیس جمهور امریکا، برای ملت امریکا افتخارآمیز نبود و باید نخبگان امریکا، از این سخنان و داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم کنند که این احساس شرم را نیز بیان کرده‌اند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در خصوص عصبانیت مقامات امریکایی، گفتند: آمریکایی‌ها از سالها قبل برای منطقه غرب آسیا طراحی و نقشه داشتند و نام آن را هم «خاورمیانه جدید» یا «خاورمیانه بزرگ» گذاشته بودند و سه محور اصلی این طراحی نیز عراق، سوریه و لبنان بودند اما در هر سه کشور با شکست مواجه شدند.
ایشان تأکید کردند: براساس این طراحی قرار بود، عراق با آن سابقه کهن تاریخی و تمدنی و سوریه به عنوان کانون مقاومت و لبنان با جایگاه ویژه خود، تحت سلطه و نفوذ امریکا و رژیم صهیونیستی باشند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: اما اکنون واقعیات منطقه به گونه‌ای دیگر است زیرا آنها نتوانستند در لبنان کاری از پیش ببرند، در عراق، درست بر عکس خواسته‌ی آنها محقق شده است و در سوریه به رغم جنایت‌های بی‌شمار امریکا و متحدانش و قتل عام مردم این کشور و حمایت‌های گسترده از گروههای تروریستی تکفیری، در حال حاضر داعش به پایان راه خود رسیده و گروههای تکفیری همچون جبهه النصرة، منزوی شده‌اند.
ایشان افزودند: حضور و تأثیر جمهوری اسلامی ایران موجب محقق نشدن طراحی‌ها و خواستهای امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه شده است و همین، دلیلِ عصبانیت آنهاست.

بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های عربی زبان
سخنان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به سخنان ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی زبان داشت.

بازتاب این سخنان که در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با رهبر معظم انقلاب ایراد شد، در برخی رسانه ها به شرح زیر است:
خبرگزاری فرانسه: (آیت الله) خامنه ای، سخنان ترامپ را گانگستری خواند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از این خبرگزاری، (آیت الله) خامنه ای سخنان ترامپ را سخیف، ابلهانه، آشفته و به دور از واقعیت خواند و آن را سخنان کابویی و گانگستری نامید و ترامپ را متهم کرد که این سخنان ناشی از شجاعت وی نبود بلکه بیانگر انفعال، درماندگی و کوته نظری وی است.
وی کینه رهبران آمریکا از ایران را حضور جمهوری اسلامی و نقش موثر آن را عامل شکست طرح های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه عنوان کرد.

بخش عربی شبکه خبری روسیا الیوم: (آیت الله) خامنه ای تیر (انتقاد) خود را روانه ترامپ کرد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از این شبکه روسی، (آیت الله) خامنه ای با اشاره به این که نخبگان آمریکا از داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم می کنند، افزود: سخنان سخیف، زشت، ابلهانه، سراسر غیرواقعیِ و دروغ رئیس جمهوری امریکا ناشی از قدرت نبود، بلکه ناشی از عصبانیت، درماندگی و سبک مغزی است.

بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه (آیت الله) خامنه ای از علت خشم ترامپ در سخنرانی ضد ایرانی اش پرده برداشت
این خبرگزاری تاکید کرد: خشم، درماندگی رئیس جمهوری آمریکا وی را واداشت که اظهارات اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را ایراد کند.
رهبر ایران در ادامه تصریح کرد: شکست آمریکایی ها در طرح خاورمیانه بزرگ، علت خشم آنهاست، چرا که آمریکایی‌ها از سالها قبل برای منطقه غرب آسیا طرح و نقشه داشتند و سه محور اصلی این طراحی نیز عراق، سوریه و لبنان بودند اما در هر سه کشور با شکست مواجه شدند.

الجزیره قطر: (آیت الله) خامنه ای: سخنان ترامپ درقبال ایران احمقانه و سخیف است و درچارچوب ادبیات ویژه گانگستری و کابویی است.
سی ان ان عربی: (آیت الله) خامنه ای در انتقاد از سخنرانی ترامپ در سازمان ملل متحد: این سخنان ناشی از خشم، درماندگی و سبک مغزی است.
سخنان رئیس جمهوری امریکا، برای ملت امریکا افتخارآمیز نبود و باید نخبگان امریکا، از این سخنان و داشتن چنین رئیس جمهوری احساس شرم کنند که بسیاری از آنان، این احساس شرم را نیز بیان کرده‌اند.
سی ان ان در ادامه گزارش کرد: رهبر ایران با اشاره به این که وی نمی گوید، ایران با دنیا قطع رابطه کند، افزود:« از اول انقلاب تاکنون همواره بر اهمیت ارتباطات گسترده با دیگر کشورهای دنیا تاکید داشته ام.»

روزنامه السیاسه کویت و پایگاه خبری المصراوی و الوطن قطر: (آیت الله) خامنه ای، سخنان ترامپ در سازمان ملل متحد را ادبیاتی گانگستری و کابویی خواند.

روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل: ادبیات جاهلانه و کینه‌توزانه رئیس جمهورآمریکا در شان سازمان ملل نبود
رئیس جمهور در هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: ادبیات جاهلانه، زشت، کینه‌توزانه و مشحون از اطلاعات غلط و اتهامات بی‌پایه از زبان رئیس جمهور آمریکا علیه ملت ایران دیروز در این مجمع محترم شنیده شد، نه تنها این گونه سخن‌ها در شأن سازمان ملل نبود، بلکه در تقابل با خواسته امروز همه ملت‌ها از این اجلاس است، یعنی اتحاد دولتها برای مقابله با جنگ و تروریسم.

دکتر حسن روحانی اظهار کرد: در این بزرگ ترین تریبون بین المللی با صدای بلند اعلام می کنم که اعتدال منش و روش ملت بزرگ ایران است. اعتدال نه انزواطلبی است و نه استیلاجویی؛ اعتدال نه بی تفاوتی است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: رویکرد ما صلح‌خواهی و حمایت از حقوق ملت‌هاست. ما ظلم را نمی‌پسندیم و از مظلوم دفاع می‌کنیم. ما تهدید نمی‌کنیم و تهدید را از جانب هیچ قدرتی نمی‌پذیریم. زبان ما زبان کرامت است و زبان تهدید را برنمی‌تابیم. ما اهل مذاکره‌ایم، اما از موضع برابر و احترام متقابل.
روحانی تاکید کرد: ما امروز در صف مقدم مبارزه با تروریسم و تندروی مذهبی در خاورمیانه قرار داریم. نه از موضع فرقه‌ای و قومی، که از موضعی انسانی، اخلاقی و راهبردی.
رئیس جمهوری در ادامه اظهار داشت: ایران نه می خواهد، امپراتوری تاریخی اش را احیا کند و نه می خواهد، مذهب رسمی اش را حاکم کند و نه می خواهد انقلابش را با زور سرنیزه صادر کند. ما به استواری فرهنگ مان، حقیقت مذهب مان و اصالت انقلابمان آن قدر باور داریم که هرگز نمی خواهیم آنان را چونان اهداف استعماری جدید بر کولۀ سربازان صادر کنیم. ما برای ترویج فرهنگ و تمدن و مذهب و انقلابمان، به قلبها وارد می شویم و با عقلها سخن می گوییم.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: صدای اعتدال از طرف ملتی است که نه فقط در بیان، که در عمل به آنها پایبند بوده است. برجام، بهترین نشانه صدق ادعای ما است. برجام حاصل بیش از دو سال مذاکرات فشرده است که نتیجه آن، مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی قرار گرفت و به صورت بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت در آمده است . برجام متعلق به یک یا دو کشور نیست، برجام سند شورای امنیت، و متعلق به کل جامعه بین‌المللی است.
روحانی اظهار داشت: برجام ایجاد یک تعامل نو در مناسبات جدید جهانی است. تعاملی مبتنی بر مشارکت و سازندگی دوجانبه، میان ما و جهان. ما درهای تعامل و همکاری را گشوده ایم. ما دهها قرارداد توسعه با دولت های توسعه یافته شرق و غرب بسته ایم.
وی تصریح کرد: متاسفانه برخی خود را از این امکان تازه محروم کردند. به خود تحریمی دست زدند و حال احساس غبن می کنند، فکر می کنند فریب خورده اند. در حالیکه ما نه فریب خورده‌ایم و نه کسی را فریب داده ایم.ما سطح برنامه هسته ای خود را، خود تعیین کرده ایم. ما بازدارندگی هسته ای را نه از سلاح هسته ای که از دانش و مهمتر از آن از مقاومت ملت بزرگ خود بدست آورده ایم. این هنر و تکنیک ماست.
رئیس جمهور افزود: آنها می خواستند سلاح نداشتۀ اتمی را از ایران، سلب کنند و البته ما از سلب چیزی که نداشته ایم و مدعی آن هم نبوده ایم، ابایی نداشتیم و نداریم. نمی توان پذیرفت رژیم غاصب صهیونیستی که با سلاح هسته ای اش منطقه و جهان را تهدید می کند و متعهد به هیچ مقررات و نظارت بین المللی نیست، ملت های صلح طلب را نصیحت کند.
روحانی گفت: به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض کند ولی در مواجهه با نقض آن عکس العمل متناسب و قاطع نشان خواهد داد. اگر این توافق به دست «نااهلان عرصه سیاست» از بین برود، مایه تأسف است و دنیا فرصت بزرگی را از دست خواهد داد؛ اما چنین اقدامی هرگز قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی ایران را از مسیر پیشرفت و تعالی خود متوقف نماید.
رئیس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: دولت جدید آمریکا با پیمان شکنی و نقض تعهدات بین المللی، فقط اعتبار جهانی خود را می شکند و اعتماد دولتها و ملتها نسبت به هر گونه مذاکره و تعهدی آینده را از دست خواهد داد.

روحانی: منتظر عذرخواهی ترامپ از ملت ایران هستیم
رئیس جمهور در نشست خبری با رسانه ها در نیویورک با بیان اینکه بعد از برجام فضای خوبی فراهم شده است، گفت: دنبال آن هستیم که از این فضا به نفع دو طرف با سیاست برد – برد روابط مان را با کشورهای دوست پیش ببریم.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در نشستی با خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ داد که پیش از پاسخ به پرسش های خبرنگاران در سخنانی افزود: خوشحالیم بعد از برجام از طریق شرکت های خارجی میلیاردها دلار سرمایه گذاری شده است. خود فضای اقتصادی ایران هم فضایی است که نشان می دهد مردم به آینده امیدوار هستند.
روحانی اضافه کرد: مردم به چهار سال آینده بسیار امیدوارتر از سال های گذشته هستند، مرکز آمار ایران در بررسی های اقتصادی اعلام کرده است که در سه ماه اول سال شمسی نسبت به سه ماه اول سال گذشته 7 درصد رشد اقتصادی داشتیم و این رشد در تمام بخش های مختلف بوده است و خوشحالیم بخش مسکن هم از رکود خارج شده است و همه بخش های اقتصادی ایران در مسیر رشد قرار دارند.
رئیس جمهور ادامه داد: البته متوجه هستیم که رشد و توسعه ایران بدون ثبات درمنطقه وبدون مبارزه با تروریسم امکان پذیرنیست.توسعه با امنیت وآرامش همبستگی دارد.هم در دولت گذشته و هم در این دولت برای کمک به مردم کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم بوده است. دولت ایران نشان داده در مبارزه با تروریسم بسیار جدی است و مورد اذعان همسایگان ما است که آن ها را برای رسیدن به امنیت وثبات یاری کردیم.
وی اظهار کرد: در همه گفت و شنودهای ما با سران کشورها هم روابط اقتصادی و هم علمی و فرهنگی مطرح بوده و هم ثبات منطقه مورد توجه بوده است. در همه ملاقات ها توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دوست بود.
روحانی در آغاز این مصاحبه همچنین گفت: می خواهم بر این نکته تاکید کنم که ملت ایران در یک انتخابات بسیار پرشور و رقابتی در ایران در انتخابات ریاست جمهوری راه جدید چهار ساله خودشان را انتخاب کردند.در این راه مردم ما خواهان روابط گسترده با جهان و توسعه وپیشرفت در داخل کشور ثبات و امنیت در کل منطقه هستند.
وی افزود: دولت دوازدهم موظف است این اهداف را دنبال کند و سفرمن به نیویورک و شرکت در اجلاس سازمان ملل متحد دنبال کردن اهدافی بود که ملت اعلام کردند.

رئیس جمهوری همچنین اظهار کرد: در هفته‌های گذشته منطقه آسیا با فاجعه میانمار روبرو شده است و حدود 400 هزار نفر خانه هایشان به آتش کشیده شده و مجبور شدند به بنگلادش مهاجرت کنند.
روحانی گفت: مجموع مهاجران تا کنون به 800 هزار نفر رسیده است و این از نظر انسانی برای ما بسیار اهمیت دارد، کمک به مردم و فشار به دولت میانمار یکی ازاهدافی بود که در این سفر دنبال شود و سازمان همکاری اسلامی در این زمینه جلسه ای را برگزار کرد.
خبرنگار آسوشیتدپرس به عنوان اولین خبرنگار از رئیس جمهوری پرسید: در سخنرانی فرمودید که ایران اولین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج شود ولی قاطعانه به هرنوع نقض این پیمان پاسخ خواهید داد، لطفا بفرمایید چگونه به تهمت های آمریکا در حمایت ایران از تروریسم پاسخ می دهید؟
روحانی پاسخ داد: درباره برجام می دانید که این توافق یک توافق دسته جمعی بین هفت کشور است که مورد تایید کشورهای دیگر بوده است، یعنی غیر از سه کشور اروپایی، خود اتحادیه اروپا حامی این توافق بوده اند، یعنی بیش از 30 کشور در این توافق مشارکت داشته اند. ماه ها مذاکرات آن به خاطردقت در تدوین بندهای آن طول کشیده است و همه کشورها به این توافق دست یافتند و شورای امنیت در قطعنامه 2231 حمایت کرد.
رئیس جمهوری ادامه داد: برجام توافق دوجانبه نیست حتی شبیه توافق آب و هوایی پاریس نیست و این توافق نقش بسیار زیادی در امنیت جهانی و امنیت منطقه ما دارد.هر کشوری که آغاز کننده نقض این توافق باشد، در کنار زیر پا گذاشتن تعهد حقوقی خود، راه انزوا را انتخاب کرده است.
روحانی گفت: شما در نطق های سران در مجمع عمومی دیدید فقط دو نفر نسبت به این توافق خوشحال نبودند و حتی می گفتند مایه شرمساری آنها است، هر کسی دیگری صحبت کند؛ خواهد گفت که بهترین توافق است.عقل و مصلحت جهانی همچنین موضوع عدم اشاعه و پشتیبانی ان.پی.تی و زمینه سازی برای توسعه روابط در منطقه و جهان همین را می خواهد.
ظریف: مذاکره با آمریکا بی فایده است
وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به سیاست دولت آمریکا درباره برجام گفت: سیاست دولت کنونی آمریکا در قبال برجام این پیام را به جهان می‌دهد که مذاکره با آمریکا بی‌فایده است.
محمدجواد ظریف در دیدار «تارو کونو» وزیر امور خارجه ژاپن که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام شد، درباره ابعاد مختلف روابط دو جانبه، بویژه همکاری‌های بانکی، سرمایه‌گذاری، انرژی، علمی و دانشگاهی و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه برجام مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.
ظریف با اشاره به بحران شبه جزیره کره اظهار کرد: ما هرگونه تولید، آزمایش و توسعه سلاح هسته‌ای را مردود می‌دانیم.‌ درایت ژاپن و دیگر کشورهای منطقه و جهان می‌تواند از یک بحران بزرگ جلوگیری کند.
وی افزود: سیاست دولت کنونی آمریکا در قبال برجام این پیام را به جهان می‌دهد که مذاکره با آمریکا بی‌فایده است.
وزیر امور خارجه کشورمان وضعیت میانمار را یادآور شد و خواستار کمک ژاپن به عنوان کشور مهم منطقه برای بهبود وضعیت مسلمان این کشور شد.
تارو کونو وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار گفت: ایران کشوری مهم و ریشه‌دار در جهان است. ژاپن از برجام حمایت می‌کند و به همه کشورها اهمیت آن را گوشزد کرده است.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.