ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 73157
  • ۰۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۸:۵۶
  • 123 بازدید
  • ارسال توسط :
نشنال اینترست: جنگ عربستان سعودی علیه یمن یک فاجعه است

نشنال اینترست: جنگ عربستان سعودی علیه یمن یک فاجعه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشنال اینترست، دکتر یوئل گوزانسکی تحلیلگر مسائل امور سیاسی خلیج فارس از موسسه مطالعات امنیت ملی در اسرائیل و عاری هیشتاین دستیار ویژه مدیر این موسسه مطالعاتی در مطلبی نوشتند: ماه جاری سومین سال آغاز تجاوز […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشنال اینترست، دکتر یوئل گوزانسکی تحلیلگر مسائل امور سیاسی خلیج فارس از موسسه مطالعات امنیت ملی در اسرائیل و عاری هیشتاین دستیار ویژه مدیر این موسسه مطالعاتی در مطلبی نوشتند: ماه جاری سومین سال آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به خاک یمن خواهد بود ولی بعید است که این فرصتی برای شادی و جشن در ریاض باشد.

برآورد می شود که این جنگ بیش از 100 میلیارد دلار برای عربستان سعودی هزینه داشته باشد، این جنگ به ضرر وجهه بین المللی عربستان سعودی شده و نتوانسته به هدف اصلی آن یعنی از بین بردن نفوذ ایران در یمن ، دست یابد.

این در حالی است که مردم یمن به شدت از تجاوز ائتلاف سعودی مورد حمایت آمریکا آسیب دیده اند، هزاران غیر نظامی یمنی طی ماه های گذشته جان خود را از دست داده اند، زیرساخت های این کشور نابود شده است و بیماری و گرسنگی در یمن گسترش یافته است. با سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به واشنگتن، دولت آمریکا این فرصت را دارد تا این جنگ مضر را پایان دهد.

برای سعودی ها، یمن یک هدف تاریخی برای نفوذ به شمار می رود ولی همچنین یک عرصه حساس و مهم برای امنیت و ثبات نیز محسوب می شود، یمن مرزهای طولانی با عربستان دارد و ورود به دریای سرخ را نیز کنترل و اداره می کند.

از سوی دیگر یمن برای ایران یک عرصه ثانویه به شمار می رود، البته در مقایسه با عراق و سوریه. با این حال، ایران توانسته است هزینه های زیاد اقتصادی ، نظامی و دیپلماتیک برای رقیب جدی خود در منطقه تحمیل کند.

عربستان سعودی در عملیات نظامی علیه حوثی های یمن، از کمک های اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا سود می برد و چهارمین بودجه بزرگ امنیتی جهان و تسلیحات پیشرفته ای را در اختیار دارد. ولی با این حال، عربستان سعودی برای شکست دادن یک دشمن مصمم در مرزهای خود با چالش و مشکل جدی روبرو است. در واقع، علاوه بر آنکه ائتلاف سعودی پیشرفت چندانی در شهر صنعا پایتخت یمن و سایر مناطق کلیدی و مهم نداشته است، حوثی ها بیش از 100 فروند موشک به عمق خاک عربستان سعودی شلیک کرده اند و بیش از 100 مایل مربع از سرزمین های عربستان را تصرف نموده اند.

شکاف بین سرمایه گذاری در امنیت و عملکرد نظامی، منجر به ان شده است که سلمان شاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد وی مقام های ارشد امنیتی را برکنار و افراد جدیدی را جایگزین آنها کنند. این جابجایی ها این طور وانمود می شود که بخشی از روند مدرنیزه کردن بوده است ولی در واقع نشانگر سرخوردگی و یاس مقام های ارشد سعودی نسبت به عملکرد ارتش است. هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این تغییر پرسنل ارشد نظامی عربستان سعودی منجر به تغییرات مهم در راهبرد و استراتژی نیز می شود و این تغییرات چه تاثیری بر جنگ و تجاوز در خاک یمن خواهد داشت.

علی رغم تصوراتی که از پیروزی مقایسه ای وجود دارد، ایران نیز برای عملیات در یمن با مشکلاتی روبرو است. محاصره دریایی تحمیل شده از سوی کشورهای عربی، با کمک کشورهای غربی، توانایی ایران برای دیکته کردن اتفاقات میدانی را محدود کرده است. با توجه به آنکه تهران قادر به شکستن این محاصره نیست، راهکار دیگری جز انتقال غیر قانونی تعداد بسیار ناچیزی از مستشاران نظامی، پول و انواع تسلیحات از جمله قطعات موشک به حوثی های یمن ندارد.

در همین حال، جنگ در یمن ماهیت ضعیف روابط عربستان سعودی با متحدان اسلامی خود را نشان داده است. مهمترین متحد عربستان یعنی پاکستان به طور شگفت آوری با اعزام نیروی نظامی برای کمک به ریاض در تجاوز به یمن مخالفت کرده است. دولت السیسی در مصر نیز حاضر به اعزام تعداد زیادی از نیروهای زمینی خود برای مشارکت در این جنگ نشده است. در عوض مصر تنها چند صد سرباز به همراه 3 یا 4 فروند کشتی را برای کمک به ریاض اعزام کرده است. در برخی موارد، حتی کشورهایی که برای مشارکت در ائتلاف سعودی علیه یمن موافقت کرده بودند، در نهایت دچار تضاد منافع با ریاض در این جنگ شدند. به عنوان مثال، سعودی ها و اماراتی ها در حال حمایت از نیروهایی هستند که بر سر آینده یمن اختلاف نظر دارند و این مساله موجب خشونت بین بازیگران داخلی شده است.

واشنگتن باید از رابطه نزدیک ترامپ با محمد بن سلمان و سفر وی به واشنگتن به عنوان فرصتی برای پایان دادن به این جنگ فاجعه بار استفاده کند. ائتلاف سعودی نمی تواند پیروز این جنگ باشد ولی می تواند این منازعه را بر اساس معیارهای مورد قبول حل و فصل کند و آمریکا باید در این راستا به عربستان سعودی کمک کند.

در ازای افزایش حمایت آمریکا از جنگ سعودی برای یک دوره زمانی محدود، ترامپ باید از سعودی ها درخواست کند تا برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان احتیاط بیشتری کنند و کمک های مورد غیرنظامیان یمنی را که در خطر گرسنگی و بیماری قرار دارند، افزایش دهد.

جنگ یمن یک فاجعه برای همه طرف های درگیر بوده است و پایان دادن به این جنگ هوشمندانه ترین و درست ترین کاری است که می توان در شرایط فعلی انجام داد. و به خاطر اینکه دخالت ایران موفق ترین دخالت در مناطقی به شمار می رود که درگیر جنگ و ناامنی هستند، پایان جنگ می تواند به نفع تضعیف توانایی ایران برای دخالت در امور منطقه باشد.

انتهای پیام /

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.