ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 73320
  • ۰۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۷:۴۵
  • 119 بازدید
  • ارسال توسط :

اعلام پایان داعش در عراق از سوی سردار سلیمانی/ ناکامی طرح همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایکنا مهمترین رویدادهای سیاسی فصل پاییز سال 1396 به شرح ذیل است: مهرماه: ـ حمایت قاطع ١٣٤ کشور جهان از برجاموزرای خارجه گروه ٧٧ و چین، اول مهرماه، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، برجام را یک الگوی سازنده و […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایکنا مهمترین رویدادهای سیاسی فصل پاییز سال 1396 به شرح ذیل است:

مهرماه:

ـ حمایت قاطع ١٣٤ کشور جهان از برجام
وزرای خارجه گروه ٧٧ و چین، اول مهرماه، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، برجام را یک الگوی سازنده و واقعی و نتیجه عملکرد موفقیت آمیز نظام چندجانبه گرا در حل مسایل مهم جهانی دانستند.

ـ گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر عراق
دکتر روحانی 2 مهرماه، در گفت‌وگوی تلفنی با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، با تاکید بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با هر حرکتی که در تقابل با تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق باشد ، اظهار کرد: همه باید بدانند که مشروعیت آنها در چارچوب قانون اساسی عراق است.
رئیس جمهور افزود: ما مطمئن هستیم مثل همه مشکلات دیگر ، دولت و ملت عراق با تدبیر و حکمت، از این مشکل نیز عبور خواهد کرد.
دکتر روحانی گفت: از نظر ما قانون اساسی عراق باید مورد احترام همه باشد و تخلف از آن به معنای انجام اقدامات غیرقانونی است.

ـ ابلاغ قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا از سوی رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور 3 مهرماه، در نامه‌ای به وزارت امور خارجه، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه را جهت اجرا، ابلاغ کرد.
رئیس‌جمهور همچنین در همین روز قانون ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مفاخر ملی را جهت اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرد.

ـ حضور رهبر معظم انقلاب در کنار پیکر مطهر شهید حججی
رهبر معظم انقلاب سحرگاه 5 مهرماه، به مسجد امام حسین (ع) واقع در میدان امام حسین علیه‌السلام تهران رفتند و برای لحظاتی در کنار پیکر مطهر شهید محسن حججی حضور یافته و ضمن قرائت فاتحه، برای این مدافع حرم اهل بیت علیهم السلام آرزوی علو درجات کردند.
پیکر پاک پاسدار مدافع حرم شهید محسن حججی از رزمندگان سلحشور و دلاور لشکر 8 نجف اشرف نیروی زمینی سپاه که در دفاع از حرم زینبی(س) به دست اشقیای تکفیری و تروریستهای داعش،مظلومانه و غریبانه به شهادت رسید، در همین روز با حضور گسترده مردم و مسئولان در تهران تشییع شد.

ـ واکنش وزیر خارجه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق
محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، 5 مهرماه، در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتد پرس همه پرسی در کردستان عراق را به ویژه در شرایطی که همه تلاش ها بر شکست داعش متمرکز است، اقدامی خطرناک برای ثبات منطقه دانست.
سردار سرلشگر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح، نیز در همین روز و در دیدار سرلشگر عثمان الغانمی، رئیس ستاد ارتش عراق، گفت: تغییر جغرافیا و جدا شدن قسمتی از عراق برای ما قابل قبول نیست و جمهوری اسلامی ایران صرفا کشور واحد عراق و رای تمام این ملت را قبول دارد.

ـ دیدار ظریف با دبیرکل سازمان ملل در نیویورک
وزیر امور خارجه ایران 6 مهر و در دهمین روز سفر به نیویورک، در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود با مقامات کشورها و مجامع بین المللی با دبیر کل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
در این دیدار برجام و مسائل مختلف منطقه ای و بین المللی به ویژه وضعیت مسلمانان میانمار و همه پرسی در کردستان عراق محورهای گفت وگوی دو طرف بود.

ـ دیدار رئیس‌جمهور با رئیس ستاد ارتش ترکیه
دکتر روحانی 10 مهر در دیدار ژنرال خلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه، با بیان اینکه ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مسلمان و ریشه دار در منطقه، با تهدیدات مشترک منطقه‌ای از جمله تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی روبرو هستند، گفت: باید برای رفع این تهدیدات و در راستای منافع مشترک، روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران -آنکارا گسترش یابد.
روحانی با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای تقویت دولت‌های مرکزی در عراق و سوریه، برای یکپارچگی سرزمینی، مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه و عدم هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی، افزود: هر گونه بر هم خوردن ثبات در مرزهای جغرافیایی به گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خواهد انجامید.

ـ آغاز رایزنی منطقه‌ای ظریف با سفر به عمان
وزیر امورخارجه کشورمان 10مهر با سلطان قابوس، پادشاه عمان، دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
در این دیدار طرفین در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه، یمن و تحولات شمال عراق رایزنی کردند.

ـ دیدار خانواده شهید حججی با رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی 11 مهر، در دیدار خانواده شهید محسن حججی این شهید والامقام را نشانه خدا و سخنگوی شهدای مظلوم و سر جدا، خواندند و تاکید کردند: خداوند بواسطه مجاهدت محسن عزیز، ملت ایران را عزیز و سربلند کرد و او را نماد نسل جوان انقلابی و معجزه جاری انقلاب اسلامی قرار داد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: همه شهیدانی که از ایران، افغانستان، عراق و مناطق دیگر در مبارزه با اشرار تکفیری و دست‌نشانده آمریکا و انگلیس به شهادت رسیدند، در این جوان خلاصه و دیده می‌شوند و خداوند او را نماد شهادت مظلومانه و شجاعانه کرد.

ـ دیدار وزیر امور خارجه با امیر قطر
محمد جواد ظریف 11 مهر، در ادامه سفر منطقه‌ای خود وارد دوحه شد و با امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امور خارجه در این دیدار بر سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران برای داشتن بهترین روابط با همه همسایگان خود تاکید و ابراز امیدواری کرد روابط دوجانبه جموری اسلامی ایران و قطر در همه زمینه ها بیش از پیش گسترش یابد و دستگاه‌های رسمی دو کشور امکانات و تسهیلات برای مراودات بیشتر مردم و بخش خصوصی را برای استفاده از فرصت‌های تجاری و اقتصادی یکدیگر فراهم کنند.
وی همچنین با مرور شرایط حساس منطقه و آثار زیانبار برخوردها و منازعات خشونت‌بار تاکید کرد: هیچ یک از بحران‌های منطقه راه حل نظامی ندارد و همه طرف‌ها باید به گفت‌وگو و راه حلهای مسالمت‌آمیز پایبند باشند.

ـ دیدار مسئولان و دست اندرکاران حج 96 با رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب 11مهر در دیدار جمعی از مسئولان و دست اندرکاران حج 96 به وجود یک جبهه بین‌المللی و عظیم تبلیغاتی در مقابل جمهوری اسلامی ایران اشاره و تاکید کردند: راه مقابله با این جبهه خطرناک، روشنگری و برخورد تبلیغاتی فعال و تهاجمی است و حج یکی از مراکز اصلی و اساسی برای این اقدام است.
رهبر انقلاب اسلامی، «حفظ امنیت، عزت و احترام حجاج» را از جمله دل‌نگرانی‌های مهم خود خواندند و افزودند: بر اساس گزارش مسئولان، حجاج امسال از حفظ احترام و عزت خود در اغلب موارد راضی بوده‌اند، اگرچه برخی موارد تخلف نیز گزارش شده که باید پیگیری شود.
حضرت آیت الله خامنه ای وجود ابهام در ذهن مخاطبان در اثر حجم انبوه تبلیغات منفی علیه کشورمان را طبیعی خواندند و خاطرنشان کردند: در زمان برگزاری حج، مسئولان سعودی با وقاحت و بی‌حیایی تمام در تلویزیون ظاهر شدند و علیه جمهوری اسلامی، حرف زدند و طبیعی است که این حرف‌ها در مردم عادی سایر کشورها ابهام‌آفرین است، اما باید با ارتباط با مردم، ابهامات را رفع کنید و حصار طرف مقابل را بشکنید.

ـ سفر اردوغان به تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، 12 مهر، وارد تهران شد و با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی توافق و همکاری ایران و ترکیه در مسائل مهم دنیای اسلام را بسیار مهم و اثرگذار خواندند و با اشاره به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی از برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان عراق خاطرنشان کردند: آمریکا و قدرت‌های خارجی، غیرقابل اعتماد و به دنبال ایجاد یک «اسرائیل جدید» در منطقه هستند.
ایشان با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور، افزودند: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های فراوان، سطح همکاری‌های اقتصادی در چند سال اخیر هیچ پیشرفتی نکرده و باید در این خصوص، بیش از پیش تلاش و فعالیت کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از همکاری‌های ایران و ترکیه در اجلاس آستانه و روند رو به بهبود قضایای سوریه در اثر این همکاری‌ها افزودند: البته مسئله داعش و تکفیری‌ها به این شکل پایان نخواهد یافت و حل این مساله، نیازمند یک برنامه بلندمدت و واقعی است.
همچنین دکتر روحانی در دیدار با اردوغان، رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه برخی سران اقلیم کردستان عراق باید تصمیم های اشتباهشان را جبران کنند تاکید کرد: ترکیه، ایران و عراق ناچار هستند با اقدامات جدید و ضروری خود اهداف راهبردی شان را در منطقه تامین کنند.

ـ بررسی سازوکار اجرایی تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در هیئت رئیسه مجلس خبرگان
هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری 12 مهر، در چهاردهمین جلسه خود با حضور اعضا، سازوکار اجرایی تشکیل هیئت اندیشه‌ورز را بررسی کرد.

ـ برگزاری مراسم تدفین جلال طالبانی با حضور وزیر خارجه کشورمان
محمد جواد ظریف در راس یک هیئت عالیرتبه به منظور شرکت در مراسم تدفین جلال طالبانی رئیس جمهور پیشین عراق ، 15 مهر، تهران را به مقصد عراق ترک کرد.
رئیس جمهوری پیشین عراق و دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق 11 مهر و در سن 84سالگی در بیمارستانی در برلین آلمان به دلیل عوارض ناشی از سکته مغزی درگذشت.

ـ آغاز مراسم سال تحصیلی دانشگاه‌ها با حضور رئیس‌جمهور
مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور 15 مهر، با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد.
رییس جمهور در این مراسم، برجام را «پیروزی اخلاقی ایران» عنوان کرد و گفت: به دنیا ثابت کردیم که راست می گفتیم. «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» را از کف خیابان به دنیای دیپلماسی بردیم و آن را ثابت کردیم.

ـ دیدار آمانو با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
یوکیو امانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای، 17 مهر، در ملاقات با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم، ضمن تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات سیاسی مرتبط با برجام و فعالیتهای اخیر دولت آمریکا به این نکته اشاره کرد که آژانس تاکنون پایبندی ایران به تعهدات خود را گزارش کرده است.
آمانو تاکید کرد آنچه برای ما مهم است ارزیابی عینی از اقدامات و فعالیتهای هسته‌ای و تعهدات کشورها در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که مبنای اظهار نظرها و گزارشات آژانس بوده و خواهد بود. از این منظر تحولات سیاسی تاثیری بر ارزیابی آژانس نخواهد داشت.
صالحی برای شرکت در بیستمین سمینار بین المللی «ادواردو امالدی» در رم پایتخت ایتالیا به این کشور سفر کرده بود.
این سمینار به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی و پیمان « EURATOM» درباره همکاری های بین المللی، علمی و فنی در زمینه امنیت و منع گسترش هسته ای برگزار شد و در آن حدود 40 مقام یا چهره برجسته از چهار قاره اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا سخنرانی کردند.

ـ گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه انگلیس با ظریف
بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، 19 مهر، در گفت‌وگوی تلفنی با همتایان ایرانی و امریکایی خود بر تعهد لندن به حفظ برجام تأکید کرد.

ـ برگزاری جلسه غیر علنی مجلس درباره کردستان عراق
جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی موضوع کردستان عراق 19 مهر با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، برگزار شد.
علی لاریجانی پس از پایان جلسه غیر علنی گفت: امروز جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر امورخارجه برگزار شد که آقای ظریف گزارشی از تحولات منطقه ارایه کرد.
وی ادامه داد: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز نظرات خود را مطرح کردند و فکر می کنم این رایزنی با توجه به تحولات آینده در سطح بین المللی همچنان بین مجلس و دولت ادامه داشته باشد.

ـ سفر رئیس مجلس به روسیه
رئیس مجلس شورای اسلامی 20 مهر، به‌منظور شرکت در صد و سی و هفتمین اجلاس اتحادیه بین المجالس، راهی سن پترزبورگ روسیه شد.
علی لاریجانی در نشست خبری پیش از عزیمت به روسیه برای شرکت در کنفرانس بین المجالس در سن پترزبورگ، با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا درخصوص برجام، در جمع خبرنگاران گفت: فکر نمی کنم در صحنه بین المللی خیلی مواضع آمریکا را جدی گرفته باشند؛ شاید رسانه‌های داخلی ما بیشتر به آن پرداخته باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در اظهار نظرهای ترامپ یک ناپختگی دیده می‌شود، افزود: اطلاع دارم که موضع کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حفظ برجام شبیه ایران است و این اقدامات آنی و رفتارهای نادقیق از سوی آمریکایی ها در این زمینه، هم برای خودشان و هم برای کشورهای دیگر مشکل ساز است.
سخنرانی و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و دیدارهای دو جانبه و گفت وگو با رؤسای مجالس شرکت‌کننده در این اجلاس، از برنامه های سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه اعلام شده است.

ــ پاسخ روحانی به ادعاهای واهی ترامپ
رییس جمهور 21 مهر، در برنامه زنده تلویزیونی به ادعاهای واهی دونالد ترامپ علیه ملت ایران پاسخ گفت.
حجت الاسلام دکتر روحانی پس از اظهارات غیرواقع و کذب و ادعاهای توهین آمیز ترامپ علیه ملت ایران اظهار کرد: در صحبت های ترامپ نسبت به سیاست ایران جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت ایران حرف دیگری وجود نداشت.
وی ادمه داد: دعوت می کنم رییس جمهوری امریکا تاریخ را بهتر بخواند و درباره ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین المللی بیشتر بداند. وی خبر ندارد دولت امریکا، دولت کودتا را در شصت و چند سال پیش در این کشور روی کار آورد و قدرتی بود که با پول و اعمال نفوذ و استفاده از مزدوران خود، حکومت قانونی این سرزمین را سرنگون کرد. ترامپ فراموش کرده در طول مبارزات ملت ایران علیه دیکتاتوری، کشوری که بیشترین حمایت را از دیکتاتور وقت می کرد ، امریکا بود.
رئیس جمهوری کشورمان افزود: چطور نسبت به معاهده ای که چند جانبه ای است و در سازمان ملل متحد تایید شده و یک سند بین المللی است چنین مطالبی بیان می شود؟ مگر یک رییس جمهوری به تنهایی می تواند این سند را حذف کند؟ این سند دوجانبه بین ایران و امریکا نیست که هرگونه خواستند رفتار کنند.
روحانی افزود: ادب و اخلاق هم بسیار اهمیت دارد؛ حرف های ناصحیح ، ناروا ، دروغ و اتهامات بی اساس نسبت به ملت بزرگ ایران در صحبت های رییس جمهوری امریکا مطرح شد؛ ملت بزرگی که همان ایامی که این اقای گوینده به جنوب خلیج فارس امده بود در انتخابات شکوهمند کم نظیر شرکت کردند.
وی تاکید کرد: ایا ملتی که دموکراسی را توام با فرهنگ و ایمانش مورد دقت قرار می دهد و به تمام تعهدات بین المللی خود احترام گذاشته دولت و ملت یاغی است یا دولتی که همواره در پی تجاوز و کودتا در این منطقه و جهان بوده است؟دولتی که صدها هزار نفر را در مناطق مختلف جهان از ویتنام تا امریکای لاتین و کشورهای دیگر با بمب ها مورد کشتار قرار داده است.
رییس جمهوری کشورمان تصریح کرد: کسی ادعا می کند در برابر سلاح هسته ای می خواهد ایستادگی کند که تنها کشوری است که از سلاح هسته ای علیه یک ملت نه یک بار بلکه دو بار استفاد کرده و امروز کشور دیگری را در همان منطقه با سلاح هسته ای تهدید می کند. ایا او می خواهد در برابر اشاعه سلاح هسته ای اقدامات جهانی انجام دهد ؟
روحانی اظهار کرد: برای مردم ما یکبار دیگر روشن شد دولت امریکا دولتی است که علیه مردم منطقه و ملت ایران و ملت های مظلوم همواره خط قبلی خود را می خواهد ادامه دهد. ملت ایران ملتی نیست که با حرف های ناروا و سخنان تنفرانگیز بخواهند در برابر یک دیکتاتور سر فرود اورند و ملت ایران در برابر هیچ قدرتی سر تسلیم فرود نیاورده و نخواهد اورد.
رییس جمهوری کشورمان گفت: برجام مستحکم تر از ان چیزی است که رییس جمهوری آمریکا در دوران انتخاباتی فکر می کرد؛ وی مدام علیه برجام شعار می دهد و نمی داند ماده و تبصره ای به برجام اضافه نمی شود. مردم دیدند که امریکا برابر یک معاهده بین المللی موضع گرفت و بلافاصله اتحادیه اروپا علیه این اقدام موضع گرفت. امروز امریکا تنهاتر از همیشه در زمینه توطئه های خود در برابر ملت ایران است.
روحانی یادآور شد: در برابر تروریست هایی که خود این آقا در مبارزات انتخاباتی اش اعلام کرد که به وجود اورنده داعش خود امریکا بوده است سپاه ایستادگی کرده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در کنار ملت ایران، عراق، سوریه و یمن و مردم منطقه در برابر گروه های تروریستی ساخته شده توسط امریکا می ایستد و تا نابودی انان از پای نمی ایستد.
وی تاکید کرد: سپاه پاسداران به عنوان نیروی قدرتمندی که مردم ایران همواره در کنار آن بوده اند و این نیرو نیز در کنار مردم بوده، در برابر گروهک های تروریستی قبل از جنگ تحمیلی ایستادگی کرد و در جنگ تحمیلی در برابر متجاوزان ایستاد و امروز نیز به ندای مظلومیت منطقه پاسخ مثبت داده است.
رییس جمهوری کشورمان تصریح کرد: ایا سپاه فاسد است یا دولت و نیروهای مسلحی که همواره در این منطقه علیه استقلال ملت ها مداخله و تلاش کرده اند؟ ایا دولت ایران دیکتاتور است؟ دولتی که تمام ارکانش با انتخابات و رای مردم است یا دولت هایی که مورد حمایت امریکا هستند و هنوز قبیله ای دارند کشور خود را اداره می کنند و یک بار رنگ انتخابات را در کشورشان ندیدند.
روحانی ادامه داد: ایا رژیمی که در این منطقه بر مردم مظلوم فلسطین و لبنان ظلم کرده و ظلم می کند و شما حامی آن هستید ظالم است یا نیروی که با تروریست در منطقه مبارزه کرده و به هیچ کشوری تجاوز نکرده و شما نسبت به آنها لحن بی ادبانه به کار می برید؟
وی ادامه داد: آنچه امشب از مقامات امریکا شنیدیم جز اتهامات واهی و فحاشی و حرف های نادرست که در 40 سال اخیر تکرار شده چیز جدیدی نبود. غافلگیر نشدیم زیرا 40 سال است به این حرف های شما عادت داریم؛ ملت ما غافلگیر نشد زیرا توقعی غیر از این از شما نداریم. با این حرف های نادرست خود ملت ما را محکم تر کردید و قادر نیستید بین مردم و رهبری عظیم الشان این انقلاب فاصله بی اندازید.
رییس جمهوری کشورمان افزود: در جمهوری اسلامی اساس دین از سیاست جدا نیست و حلقه اتصال دین و ولایت، رهبر معظم انقلاب است و ملت ایران به رهبری خود طبق قانون و شرع احترام گذاشته و می گذارد و فرامین رهبری فرامین مطع است.
روحانی خطاب به مقامات امریکایی تصریح کرد: دست از سیاست خصمانه خود بردارید؛ مردم ما به مردم امریکا احترام گذاشته و می گذارند و سیاست های متجاوزانه شما را قبول ندارند. شعار ما در برابر ملت امریکا نیست در برابر سیاست های غلط امریکا است و دست شماست که این سیاست ها را اصلاح کرده و راه احترام به ملت ها را یاد بگیرید در این صورت مردم ما می دانند با شما چگونه رفتار کنند.

ــ سخنرانی علی لاریجانی در نشست بین‌المجالس در سنت پترزبورگ
رئیس مجلس 23 مهر، در یکصد و سی و هفتمین نشست عمومی بین المجالس گفت: تعجب آور است، رییس جمهوری کشوری با پیشینه ای سیاه، اکنون برای ایران دلسوزی می کند و تاسف آورتر اینکه سپاه نیروی نظامی مردمی که با خواسته دولت های عراق و سوریه به کمک ملت های این دو کشور شتافته تا داعش سرکوب شود را متهم به حمایت از تروریسم می کند.
لاریجانی در ادامه نیز در باره مذاکرات هسته ای و توافق بین المللی آن گفت: با حضور اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس و ایران در 30 ماه مذاکرات، توافقی حاصل شد که به تصویب شورای امنیت (سازمان ملل) نیز رسید.
مقام ارشد ایرانی افزود: اکنون آقای ترامپ اعلام کرده، ایران به توافق پایبند نیست، حال آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی هشت بار اجرای تعهدات جمهوری اسلامی را تایید کرده و در گزارش خود پس از سخنرانی وی اعلام کرد، تهران به همه نظامات بین المللی پایبند بوده است.
لاریجانی ادامه داد: چنین می نماید، ترامپ نه به توافق های بین المللی پایبند است و نه احترامی به سازمان ملل می گذارد و به همه کشورها نشان می دهد، دولت آمریکا پایبند هیچ تعهدی نیست. روزی از پیمان آب و وهوایی پاریس خارج می شود و روزی دیگر دیوار مکزیک را برای تحقیر این کشور مطرح می کند و یک روز هم از یونسکو خارج می شود.
رییس مجلس گفت: ترامپ در سازمان ملل و در حضور رهبران دنیا نیز سخن از نابودی کامل کشور کره بر زبان می آورد و به سرکوبگران مردم متمدن و نجیب اما فقیر یمن هم جنگ افزار می دهد.
لاریجانی ادامه داد: اگر او واقعا نگران سلاح هسته ای است، چرا جلو رژیم صهیونیستی را نمی گیرد، چه کسی سخنان شما را باور می کند، آن هم زمانی که ایران صریح اعلام کرده است، جنگ افزار اتمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی جای ندارد.
رییس مجلس تاکید کرد: اندوهبار اینکه ترامپ با ادبیات نازی سخن می گوید. امروز از مدیترانه تا اقیانوس هند و از شرق تا غرب آسیا را تهدید می کند. آیا می داند چه می گوید؟ اگر آمریکا ضعیف شده، چرا باید سایر کشورها هزینه آن را بدهند؟ نازی ها هم می خواستند ضعف خود را با کوبیدن دیگر کشورها جبران کنند، ولی هزینه ای دادند که برای همه بشریت تجربه تلخ آن باقی ماند. اگر قدرتی دارید، چرا جلو هجوم وحشیانه به مسلمانان میانمار را نمی گیرید؟

ــ دومین تماس تلفنی وزیر خارجه انگلیس با ظریف
بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس 23 مهر در دومین گفت و گوی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مجددا حمایت بریتانیا از برجام را مورد تاکید قرار داد و و خواستار پایبندی همه طرف ها به این توافق شد.

ــ محکومیت کشتار مسلمانان میانمار در نشست بین المجالس
24 مهر و در دومین روز نشست اتحادیه بین المجالس در سن پترزبورگ روسیه که هیات جمهوری اسلامی به ریاست علی لاریجانی در آن حضور دارد، بند پیشنهاد ایران و هفت کشور دیگر برای محکومیت نسل کشی مسلمانان در میانمار تصویب شد.
این محکومیت به درخواست اضطراری ایران، بنگلادش، اندونزی، امارات متحده عربی، مراکش، ترکیه و سودان در اجلاسیه عمومی با رای بالایی مورد تصویب قرار گرفت.
براساس این مصوبه پایان بحران انسانی جامعه مسلمانان میانمار مورد تاکید شرکت کنندگان در نشست قرار گرفت.
توقف دستگیری ها و انجام حملات خشونت‌بارعلیه مردم روهینگیا به عنوان تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی و همچنین لزوم اطمینان از بازگشت امن پناهندگان به سرزمین مادری از دیگر محورهای این بند است.

ــ دیدار رئیس‌جمهور با نمایندگان جامعه روحانیت مبارز
دکتر روحانی 24 مهر در دیدار صمیمی با نمایندگان جامعه روحانیت مبارز اسلامیت و جمهوریت را دو استوانه مستحکم نظام اسلامی و یادگار ارزشمند امام راحل (ره) دانست و تاکید کرد: دولت و دستگاه های اجرایی به استمرار رابطه صمیمانه و همکاری علما و روحانیت دلسوز، اهتمام ویژه دارد.
رئیس‌جمهور برجام را موفقیتی ارزشمند و حاصل اجماع ملی، حمایت مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب دانست و با اشاره به گشایش ها و فرصت های ایجاد شده، رفع تحریم ها، حل تدریجی مشکل مراودات بانکی و حجم قابل توجه سرمایه گذاری خارجی و اعتبارات اختصاص یافته از سوی کشورهای مختلف جهان، افزود: از نظر سیاسی نیز تنها ماندن دولت فعلی آمریکا در ضربه زدن به برجام و یکصدایی جامعه جهانی بویژه اروپا و سایر ارکان 1+5 در حمایت از برجام و ادامه همکاری ها با ایران دستاوردی دیگر برای ایران اسلامی است.
همچنین در این جلسه صمیمی، نمایندگان جامعه روحانیت مبارز ضمن تبریک انتخاب مجدد دکتر روحانی به ریاست جمهوری؛ تقدیر از تلاشها و زحمات مجموعه دولت در عرصه های سیاست خارجی، سیاسی، اقتصادی و خدمات اجتماعی؛ و همچنین تشکر از مواضع قاطعانه سریع رییس جمهور در برابر قدرتهای زیاده خواه و از جمله پاسخ به سخنرانی اخیر رییس جمهور آمریکا محورهای زیر را مورد تاکید قرار دادند:
– تاکید بر ضرورت همدلی و همراهی دستگاههای اجرایی و علما و روحانیت در سراسر کشور
– لزوم توجه به دغدغه های فرهنگی و اجتماعی و تلاش عالمانه برای رفع نگرانی ها خانواده ها در فضای مجازی
– حمایت از برجام به عنوان اقدامی موثر در اقتدار ملی و وحدت عمومی و تقدیر از تلاش دولت و مذاکره کنندگان
– تقدیر از تلاشهای دولت در مهار تورم و ثبات اقتصادی و تاکید بر ایجاد هرچه سریعتر رونق در تمام بخش‌های اقتصادی
ـ ادامه برنامه های ارزشمند دولت در توجه به معیشت عمومی، رسیدگی ویژه به مستمندان و مستمری‌بگیران
ـ تقدیر از جهت گیری منابع بانکی به سمت حمایت از تولید و اشتغال و تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور

ــ کمک رهبر معظم انقلاب به آوارگان مسلمان و مظلوم میانمار
در پی نامه رئیس و نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر به رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شرایط وخیم مسلمانان روهینگیا در اثر حوادث فاجعه‌آمیز میانمار، حضرت آیت الله خامنه‌ای 25 مهر، مبلغ 10 میلیارد ریال به‌ عنوان کمک به آوارگان مظلوم و بی‌پناه میانمار اختصاص دادند.

ــ دیدار جمعی از استعدادهای برتر و نخبگان جوان با رهبر انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی 26 مهر، در دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، جوانان نخبه میهن را مایه امید به آینده درخشان ایران خواندند و با اشاره به ضرورت هوشیاری در مقابل مکر و حیله شیطان بزرگ، خطاب به مردم، مسئولان و فعالان سیاسی و مطبوعاتی هفت نکته مهم را درباره قضایای اخیر پیرامون برجام مورد تأکید قرار دادند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: تا طرف مقابل، برجام را پاره نکند، ما آن را پاره نمی‌کنیم، اما اگر برجام را پاره کنند ما آن را ریز ریز می کنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در اولین نکته تأکید کردند: همه یقین و مسلم بدانند که امریکا این بار هم از ملت انقلابی ایران تودهنی و شکست خواهد خورد.
توصیه دوم رهبر انقلاب، «پرهیز از غفلت در مقابل مکر و حیله امریکا» بود.
رهبر انقلاب در توصیه سوم، به دشمنی امریکا با عناصر قدرت ایران اشاره و تأکید کردند: برعکسِ دشمن، همه باید این عناصر را تقویت کنیم.
«بی اعتنایی به القائات دشمن»، چهارمین توصیه مهم رهبر انقلاب درباره قضایای اخیر است.
پنجمین توصیه رهبر انقلاب اسلامی یعنی افزایش قدرت دفاعی بر تجربه دفاع مقدس متکی بود.
رهبر انقلاب در توصیه بعدی به موضوع رفتار اروپایی ها در مسئله اخیر پرداختند.
ایشان گفتند: اروپایی ها با درک اینکه برجام به نفع آنها و امریکایی هاست، با سخنان رئیس‌جمهور امریکا درباره پاره کردن برجام مخالفت کردند که این موضعگیری خوب است اما کافی نیست.
آخرین توصیه رهبر انقلاب، «جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی و اصول آن» از جمله تولید داخلی، منع واردات غیرضروری، جلوگیری از قاچاق کالا و ایجاد اشتغال بود.

ــ دیدار سرلشکر باقری با رئیس جمهوری سوریه
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و هیئت همراه 27 مهر با بشار اسد دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار سرلشکر باقری پیروزی اخیر ارتش و نیروهای مسلح سوریه را به رئیس جمهوری سوریه تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که تروریسم هرچه سریع تر از سراسر خاک این کشور ریشه کن شود.
وی بر ادامه حمایت های جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت سوریه تاکید کرد.
رئیس جمهوری سوریه نیز در این دیدار از حمایت های همه جانبه مقام معظم رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مبارزه با تروریسم قدردانی کرد.

ــ گفت‌وگوی جهانگیری با نخست وزیر ترکیه
معاون اول رئیس‌جمهور که برای حضور در اجلاس دی ـ 8 به ترکیه سفر کرده بود، 27 مهر، در نشست مشترک خبری با بینالی یلدریم، نخست وزیر ترکیه، گفت: ما باید از ایده منطقه قدرتمند حفاظت کنیم چرا که اگر منطقه ما قدرتمند باشد، کشورهای آمریکا و اسرائیل قادر به توطئه در این منطقه نخواهند بود.

ـ معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو از سوی روحانی به مجلس
رییس جمهوری 29 مهر در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی، رضا اردکانیان را به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو و منصور غلامی را به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به منظور اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد.

ــ دیدار جهانگیری و اردوغان
معاون اول رئیس جمهور 29 مهر در یدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم است روابط خود را در همه عرصه ها با ترکیه گسترش دهد،گفت:هدف گذاری 30 میلیارد دلاری مبادلات تجاری سالانه دو کشور، با اجرای برنامه ریزی های گسترده تهران – آنکارا، بزودی محقق می شود.
معاون اول رئیس جمهوری به مواضع مشترک ایران و ترکیه در مسایل منطقه ای و همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی اشاره کرد و افزود: عدم تغییر مرزهای جغرافیایی و حفظ تمامیت ارضی کشورها، تقویت ثبات و امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم ، از اهداف مشترک ایران و ترکیه است و همکاریهای دو کشور در این حوزه ها به نفع صلح و ثبات منطقه است.
رئیس جمهوری ترکیه به مسائل منطقه‌ای و تاکید بر اشتراک نظر ایران و ترکیه در عمده مسایل منطقه ای و جهانی اشاره کرد و گفت: همه پرسی غیرقانونی در اقلیم کردستان عراق حرکت اشتباهی بود که مقامهای اقلیم باید این حرکت اشتباه را جبران کنند.
اردوغان با انتقاد از برخوردهای دوگانه غربی ها با گروه های تروریستی، وحدت و هماهنگی همه کشورها را در مبارزه با تروریسم به عنوان یک معضل جهانی ضروری خواند و گفت: ایران و ترکیه با در کنار هم قرار گرفتن در مبارزه با تروریسم قطعا موافق خواهند شد و همکاریها در این عرصه باید گسترش یابد.

ــ آغاز سفر دوره‌ای رئیس دستگاه دیپلماسی به آفریقا
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران 30 مهر، سفر دوره‌ای خود به قاره آفریقا را به همراه هیئت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی آغاز کرد و در نخستین مرحله وارد پرتوریا پایتخت اداری و اجرایی آفریقای جنوبی شد.
ظریف پس از آفریقای جنوبی عازم اوگاندا و نیجر شد.

ــ دیدار دست‌اندرکاران کنگره آیت‌الله مصطفی خمینی با رهبر معظم انقلاب
مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری کنگره‌ بزرگداشت منزلت و خدمات علمی و انقلابی آیت‌الله سید مصطفی خمینی، 30 مهر، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار تاکید کردند: مرحوم حاج آقا مصطفی از لحاظ استعداد و جرأت علمی، تهذیب نفس، شجاعت و منش مبارزاتی، انسانی ممتاز بود و معرفی جایگاه علمی و افکار ایشان به جامعه و نسل امروز، کار بسیار خوب و لازمی است.
رهبر انقلاب اسلامی، درگذشت مرموز و بهت آور مرحوم حاج سیدمصطفی خمینی در اول آبان سال 1356 را نیز، زمینه ساز ایجاد موج مردمی بیان کردند و گفتند: نحوه مواجهه امام(ره) با این فقدان سنگین که آن را از الطاف خفیه الهی دانستند، بخشی از شخصیت عظیم امام بزرگوار را در تحمل این مصیبت، و صبر بر آن نشان داد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به تهذیب نفس و گرایش سلوکی مرحوم حاج سید مصطفی خمینی و ساده زیستی و زهد ایشان، خاطرنشان کردند: آن مرحوم با اینکه فرزندِ شخصیت و مرجع بزرگی همچون امام خمینی(ره) بود اما ذره‌ای از نشانه‌های آقازادگی در وی نبود.

آبان‌ماه:

ـ برگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله سیدمصطفی خمینی (ره) با حضور رئیس‌جمهور و رئیس مجلس
کنگره بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی (ره) اول آبان، با حضور رئیس جمهور و رئیس مجلس در سالن اجلاس سران برگزار شد.
رئیس‌جمهور با تجلیل از حاج سید مصطفی خمینی از آن مرحوم به عنوان امید همه انقلابیون یاد کرد و گفت نگاه به ایشان بر این مبنا بود که اگر روزی امام در میان ما نباشد فردی هست که بتواند این پرچم را بردوش بگیرد و نهضت را به مقصد نهایی برساند.
رئیس مجلس نیز تاکید کرد: حاج آقا مصطفی از رهبران صدر انقلاب اسلامی بود که برای اسلام ستون محسوب می شد و در تفکراتش قدرت نقادی زیادی وجود داشت.

ـ آغاز به کار مرکز اندیشه‌ورز مجلس خبرگان رهبری
حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، از آغاز به کار مرکز اندیشه‌‌‌ورز مجلس خبرگان رهبری از سوم آبان خبر داد.

ـ سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه افسری امام علی (ع)
مراسم مشترک دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، سوم آبان، با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا، در دانشگاه افسری امام علی (ع) برگزار شد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به ناراحتی و عصبانیت قدرت های استکباری از اقتدار منطقه ای ایران، افزودند: دشمنان نظام اسلامی عناصر اقتدار ملی کشور را عامل مزاحم خود می دانند و با آنها مقابله می‌کنند و بر همین اساس با افزایش اقتدار جمهوری اسلامی در میان ملت ها، در منطقه و فراتر از منطقه مخالفند زیرا این اقتدار، عمق راهبردی نظام اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی، مخالفت قدرت های استکباری با توان دفاعی کشور را نیز در همین چارچوب ارزیابی و تاکید کردند: راه مقابله با این مخالفت ها، این است که برخلاف خواسته آنها، بر عناصر اقتدار ملی، تکیه و ایستادگی کنیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در همین خصوص گفتند: همان‌طور که قبلاً بارها اعلام کرده‌ایم و باز هم اعلام می کنیم، امکانات و قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره و چانه‌زنی نیست و در خصوص ابزارهای دفاعی کشور و هر آنچه اقتدار ملی را تأمین یا پشتیبانی می‌کند، هیچ‌گونه چانه‌زنی و معامله‌ای با دشمن نداریم و راه اقتدار را با قوت به پیش خواهیم برد.

ـ دیدار نخست‌وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور
حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، 4 آّبان، با سفر به کشورمان با رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور، رئیس‌مجلس و معاوان اول رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد.
رهبر معظم انقلاب در دیدار حیدرالعبادی وحدت اقوام مختلف و حمایت دولت این کشور از نیروهای مردمی و جوانان مؤمن و شجاع عراقی را رمز پیروزی‌های اخیر در مقابل تروریست‌ها و حامیانشان خواندند.
ایشان با حمایت از تلاش‌های دولت عراق برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و منطقه، تأکید کردند: درعین حال باید مراقب مکر امریکایی‌ها باشید و هرگز به آنها اعتماد نکنید.
رهبرانقلاب اسلامی افزودند: امریکایی‌ها خودشان داعش را به‌وجود آوردند اما اکنون که تروریست‌ها از دولت و مردم عراق شکست خورده‌اند، خود را با این تحول مهم، همراه و هم‌جهت نشان می‌دهند البته بدون تردید هر وقت فرصت بیابند، دوباره به عراق ضربه خواهند زد.
رئیس جمهور نیز در دیدار نخست‌وزیر عراق حضور و فداکاری بی وقفه مردم، مدیریت مسئولان و نظرات حکیمانه مرجعیت در عراق را در حل و فصل مشکلات و بحران های این کشور حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه با تروریسم، تقویت وحدت و انسجام و حفظ تمامیت ارضی عراق، همواره در کنار دولت و ملت این کشور بوده و خواهد بود.

ـ سفر آمانو به ایران و دیدار با مقامات ارشد کشورمان
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه 6 آّان وارد ایران شد و 7 آّان با رئیس‌جمهور، رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
رییس جمهور در دیدار آمانو بر ضرورت حفظ استقلال و بی طرفی آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد و گفت: اراده ما مبتنی بر انجام همکاری بلندمدت با آژانس در چارچوب مقررات بین المللی است.
رییس جمهور با تاکید بر اینکه یک کشور هر طور که بخواهد نمی تواند با توافقات چندجانبه و بین المللی برخورد کند ، گفت: استحکام مقررات و معاهدات بین المللی بسیار مهم است.
روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها اعلام کرده هرگز اولین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج می شود، گفت: تا زمانی نسبت به برجام پایبند و متعهد هستیم که بتوانیم از منافع قید شده در آن بهره مند شویم.

ـ رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی نیرو و علوم
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 7 آبان، به وزرای پیشنهادی نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد دادند.

ـ برگزاری نشست سران سه قوه به میزبانی مجلس
نشست سران قوا 8 آبان، با حضور روسای قوای مجریه، قضاییه و مقننه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
رئیس جمهور در پایان نشست مشترک با رئیسان قوای قضاییه و مقننه با تشکر از مردم برای حفظ همبستگی در برابر توطئه های خارجی گفت: در مورد برجام، آمریکایی‌ها به دنبال توطئه هستند و توطئه اصلی آن‌ها این است که مردم ما را نسبت به آینده اقتصادی و پیشرفت کشور دچار تردید کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ضمن بیان این که با جدیت به‌دنبال حل مشکل سپرده‌گذاران مؤسسات مالی در مدت زمان کوتاه هستیم، افزود: رسانه‌ها تحت تأثیر تبلیغات آمریکایی‌ها علیه وضعیت اقتصادی کشور قرار نگیرند.

ـ پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره اتحادیه جهانی علمای مقاومت
رهبر معظم انقلاب 10 آبان، در پیامی به رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت با تاکید بر این که مسئولیت سنگین و فراموش‌نشدنی فلسطین بر دوش همه دنیای اسلام است، تصریح کردند: در مبارزه مقدس برای نجات فلسطین وعده الهی نصرت قطعی است.

ـ دیدار روسای جمهور روسیه و آذربایجان با مقام معظم رهبری
رؤسای جمهور روسیه و آذربایجان 10 آبان با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت‌وگو کردند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار ولادیمیر پوتین با اشاره به تجربه خیلی خوب همکاری دو کشور (جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه) در موضوع سوریه، اظهار داشتند : نتایج این همکاری نشان داد تهران و مسکو می توانند در میدان های دشوار، اهداف مشترک را محقق کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: شکست ائتلاف امریکایی حامی تروریست‌ها در سوریه واقعیتی انکارناپذیر است اما آنها همچنان مشغول طراحی و توطئه هستند، بنابراین حل کامل مسئله سوریه نیازمند تداوم همکاریهای مستحکم است.
رهبر انقلاب اسلامی، ایستادگی مشترک ایران و روسیه در مقابل تروریستهای تکفیریِ مورد حمایت چند کشور خارجی را دارای نتایج مهم برشمردند و افزودند: ترکیب خیلی خوب و ایستادگی مشترک تهران و مسکو در مقابل فتنه و فساد تروریستها در سوریه، پرمعنا است و روسیه را در مسائل منطقه غرب آسیا تأثیرگذار کرده است.
همچنین مقام معظم رهبری در دیدار الهام علی اف خاطرنشان کردند: ارتباطات نزدیک و برادرانه ایران و جمهوری آذربایجان، مخالفانی دارد که باید در مقابل وسوسه‌ها و اقدامات خرابکارانه آنها ایستادگی کرد و با اراده و انگیزه مضاعف، روابط و همکاری‌ها را در بخش‌های مختلف گسترش داد.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به پیوندهای عمیق دو کشور و لزوم افزایش همکاری‌ها و با بیان این واقعیت مهم که اکثریت جمعیت جمهوری آذربایجان همچون ایران و عراق از پیروان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند، افزودند: باید قدر این فرصت مفید و مراسم پرشکوه عزاداری شیعیان در آذربایجان را دانست، زیرا این موارد، هویت ملت و کشور شما را تقویت می‌کند.
ایشان، علت ناکام ماندن تلاشهای فراوان شوروی سابق در ترویج مارکسیسم و بفراموشی سپرده شدن دین در آذربایجان را ایمان محکمِ مردم خواندند و گفتند: مراسم‌ پرشکوه امسال در ماه محرم نمونه‌ای از ایمان استوار ملت آذربایجان بود.

ـ برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در تهران
رئیس جمهور کشورمان 10 آبان در نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان، تعامل گسترده با جهان به ویژه کشورهای همسایه را سیاست راهبردی تهران دانست و تاکید کرد که در این چارچوب، از هرگونه ایده و سازوکاری که به تقویت روابط با مسکو و باکو بیانجامد، استقبال می‌کنیم.
رئیس جمهوری گفت: تصمیم بر این است که در زمینه اقتصادی بتوانیم روابط سه کشور را تسهیل کنیم؛ گام بسیار مهمی برای اتحادیه اورآسیا برداشته ایم و این گام اقتصادی و تجاری مهمی بین ایران و کشورهای عضو اورآسیا خواهد بود.
روحانی گفت: همچنین در مسیر آن هستیم که بتوانیم در زمینه گمرکی مسیر سبز گمرکی را بین سه کشور و استانداردهای واحد را دنبال کنیم.

ـ شهادت مرزبانان در شمال غرب کشور
ماموران مرزبانی 12 آبان پس از اتمام ماموریت مرزی در منطقه چالدران و هنگام بازگشت به گروهان در نزدیکی روستای دوشان تپه، واقع در 15 کیلومتری نوار مرزی در کمین تروریست ها گرفتار شدند و در این درگیری هشت نفر از مرزبانان به شهادت رسیدند که سه نفر از آنان نیروی کادر و پنج نفر دیگر سرباز وظیفه بودند.

ـ برگزاری راهپیمایی باشکوه 13 آبان در سراسر کشور
راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی روز 13 آبان در سراسر کشور برگزار شد.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در جمع پرشور راهپیمایان این مراسم در مقابل لانه جاسوسی استفاده آمریکا از ابزارهای شکست خورده تهدید و تحریم بر علیه جمهوری اسلامی ایران را فاقد تاثیر گذاری بر اراده آن دانست و گفت: مسیر حفظ و ارتقای قدرت دفاعی ایران وبالندگی نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش و بسیج و تداوم ایفای نقش منطقه ای فعال در مبارزه با تروریسم و دفاع از ملت مظلوم منطقه غیر قابل تغییر است.

ـ دیدار فرماندهان ارتش با رئیس‌جمهور
حجت الاسلام و المسلمین روحانی 13 آبان در دیدار فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران با گرامیداشت روز تاریخی 13 آبان و تبعید امام راحل، گفت: بخشی از سخنرانی حضرت امام (ره) در چهارم آبان سال 43 به دفاع از عزت و استقلال ارتش اختصاص داشت و ایشان به طور همزمان عزت مردم و نیروهای مسلح را از اهداف انقلاب اسلامی می دانست.
رییس جمهوری افزود: از دیدگاه امام، یکی از مهمترین مظاهر استقلال کشور، استقلال نظامی است و در همین راستا در قانون اساسی نیز حفظ نظام ، استقلال کشور و تمامیت ارضی از ماموریت های اصلی ارتش عنوان شده است.
روحانی تأکید کرد: نیروهای مسلح باید فراجناحی باشند و امروز بزرگترین سرمایه ارتش، اعتماد عمومی و عدم وابستگی به جریان های سیاسی است.

ـ سه انتصاب جدید در ارتش با حکم فرمانده معظم کل قوا
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا 14 آبان، در احکام جداگانه‌ای امیرسرتیپ محمدحسین دادرس را به جانشینی فرمانده کل ارتش، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری را به معاونت هماهنگ‌کننده ارتش و امیر دریادار حسین خانزادی را به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

ـ تمدید شرایط فوق العاده علیه ایران توسط ترامپ
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 16 آبان، با صدور ابلاغیه رسمی، شرایط فوق العاده علیه جمهوری اسلامی ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

ـ برگزاری مراسم عزاداری اربعین با حضور هیئت‌های دانشجویی در حضور رهبر انقلاب
مراسم عزاداری اربعین حسینی 18 آبان، با حضور هیئت‌های دانشجویی در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد.
رهبر معظم انقلاب ضمن تجلیل از مراسم پرشور عزاداری اربعین حسینی گفتند: این اجتماعات باید عزم همگان را ثابت و استوار کند و مهم است که در این مسیر همواره ثبات قدم داشته باشیم و تحت تاثیر ناهمواری‌ها و دشواری‌ها قرار نگیریم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: راه تلاش در راه خدا، اقامه حق و عدل و راه رسیدن به تمدن و جامعه اسلامی مسیر دشوار و پرفراز و نشیبی است اما مشاهده مسیر طی شده در انقلاب اسلامی و همچنین افق پیش‌رو، نشانه‌هایی کاملاً امید بخش، موفقیت‌آمیز و خوش عاقبت را نشان می‌دهد.

ـ برگزاری نشست سران قوا به میزبانی قوه قضائیه
نشست سران قوا 20 آبان، پیش با حضور روسای قوای مجریه، قضاییه و مقننه در محل قوه قضاییه برگزار شد.
رئیس‌جمهور در پایان این نشست با بیان این که در جلسه امروز امیدواری مردم ایران نسبت به آینده کشور، شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مورد تأکید قرار گرفت، گفت: همه رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، گردانندگان فضای مجازی و تریبون‌های مختلف باید متوجه این نکته مهم باشند که تصمیم و هدف قدرت‌های بزرگ بویژه آمریکا و آنچه در منطقه شاهدیم نسبت به ایران، نهایتاً برای این است که مردم را به آینده ناامید و کم‌امید کرده و در فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها دچار تردید کنند.
روحانی تأکید کرد: همه باید هوشیار باشند که در زمین دشمن بازی نکرده و در این دام نیافتند.
وی بررسی موضوع مالباختگان موسسات اعتباری را یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در جلسات سران سه قوه برشمرد و گفت: پیش از این مجوز چنین مؤسساتی را دستگاه‌های مختلف می‌دادند، لذا اگر از این به بعد، این مؤسسات صرفا از بانک مرکزی مجوز بگیرند و کاملا مراقبت و نظارت شود، بخش بزرگی از مشکلات حل و فصل خواهد شد.

ـ وقوع زلزله در غرب کشور با هزاران کشته و زخمی
زلزله‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر ، 21 آبان، در شرق عراق و غرب ایران در نزدیکی قصرشیرین در استان کرمانشاه رخ داد که لرزش آن تا تهران و استان های مرکزی ایران احساس شد.
در پی این زلزله رهبر معظم انقلاب 22 آبان با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملّت ایران تأکید کردند که همه دستگاههای لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.
رئیس‌جمهور نیز در همین روز معاون اول را مأمور کرد تمام امکانات کشور را برای نجات هموطنان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومین حادثه بسیج کند.
همچنین وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس جمعیت هلال احمر به دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به همراه هیاتی از نهاد ریاست جمهوری، عازم مناطق زلزله زده در استان کرمانشاه شدند.
رییس جمهور در پیامی با ابراز همدردی با همه آسیب دیدگان و داغدیدگان حادثه زلزله در استان های غربی کشور تصریح کرد: دولت با تمام امکانات خود و به صحنه آوردن توانایی همه دستگاهها در سطح ملی و محلی در کنار آسیب دیدگان خواهد بود.

ـ تأیید مجدد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی آژانس
آژانس بین المللی انرژی اتمی 22 آبان، در گزارش جدید خود بار دیگر تعهد ایران به توافق هسته‌ای وین را تایید کرد.

ـ نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت وخیم یمن
وزیر امور خارجه 23 آبان با ارسال نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، وضعیت یمن را در نتیجه تجاوز، کشتار غیرنظامیان و محاصره همه جانبه این کشور وخیم و نگران کننده دانست و از جامعه بین المللی خواست با اقدام موثر و قاطعانه به این جنگ احمقانه پایان دهد.

ـ حضور رئیس‌جمهور در مناطق زلزله‌زده غرب کشور
دکتر روحانی 23 آبان با سفر به استان کرمانشاه ضمن بازدید از مناطق زلزله‌زده در کرمانشاه و سرپل ذهاب از نزدیک با مردم دیدار و گفت‌وگو کرد و در جریان نحوه کمک‌رسانی و امداد به زلزله‌زدگان قرار گرفت.
رئیس‌جمهور همچنین با حضور در بیمارستان طالقانی کرمانشاه از آسیب‌دیدگان عیادت کرد.

ـ دیدار رؤسای قوا و جمعی از مسئولان با رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب 23 ابان در جلسه‌ای با حضور رؤسای قوای سه‌گانه و تنی چند از مسئولان کشور با ابراز تأسف عمیق از حادثه بسیار تلخ زلزله کرمانشاه و با تقدیر از حضور مسئولان در مناطق زلزله‌زده و همدردی با مردم تأکید کردند: این همدردی‌ها باید در عرصه عمل و کمک به مردم با قوت ادامه پیدا کند تا از مشکلات و رنج مردم بکاهد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای، حادثه تلخ اخیر را آزمایشی الهی و میدانی برای ادای وظیفه مسئولان برشمردند و افزودند: در این دو روز مسئولان از جمله رئیس‌جمهور محترم با حضور در میان مردم مصیبت‌زده با آنان همدردی کردند و امیدواریم این همدردی‌ها در عرصه عمل و کمک به مردم نیز با قوت ادامه یابد و از مشکلات و درد و رنج مردم با توجه به هوای سرد و در پیش‌بودن فصل دشوار سرما بکاهد.

ـ سفر رئیس مجلس به استان کرمانشاه و بازدید از مناطق زلزله‌زده
علی لاریجانی 28 آبان به منظور بازدید از مناطق زلزله زده وارد کرمانشاه شد.
رئیس مجلس با حضور در شهر ازگله(کانون زلزله) با مردم زلزله زده این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.
لاریجانی در جریان این بازدید از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواست هرچه سریعتر نسبت به بازسازی خانه های ویران شده مردم اقدام کند.
همچنین لاریجانی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه از همه مسئولان ملی و استانی در امدادرسانی به زلزله زدگان قدردانی کرد و خطاب به مردم زلزله زده افزود: نگران وضعیت خود نباشید چرا که همه مسئولان برای بازگرداندن شرایط عادی زندگی در این مناطق تلاش می کنند.
وی گفت: مردم مناطق زلزله زده را به هیچ وجه فراموش نمی کنیم و مسئولان در سطح ملی و استانی به صورت مستمر به این مناطق سفر خواهند کرد و از نزدیک شرایط را بررسی می کنند.
او بر اسکان موقت و سپس بازسازی خانه های تخریب شده مردم نیز تاکید کرد و گفت: این 2 مورد باید با اولویت و به سرعت انجام شود.

ـ برگزاری نشست وزرای خارجه ایران، روسیه وترکیه درباره بحران سوریه
نشست سه جانبه محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در خصوص گفت و گو و بررسی راه حل بحران سوریه 28 آبان، در آنتالیای ترکیه برگزار شد.
ظریف پس از پایان این نشست گفت: امروز در جلسه وزرای خارجه، ضمن تبادل نظر در مورد هماهنگی اجلاس سران که روز چهارشنبه بین روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در سوچی برگزار می شود، توافق شد.
وی افزود: فکر می کنم روند مفیدی که برای دستاوردهایی که در آستانه برای مقابله با تروریسم و همین طور برگرداندن آرامش و ثبات در سوریه به دست آمد، پیگیری و دنبال می شود.
وزیر خارجه کشورمان گفت: روند آستانه نشان داد وقتی کشورهای موثر منطقه همکاری کنند، این امکان وجود دارد که همه کارهایی که سایر کشورها نتوانسته بودند انجام دهند، این سه کشور انجام دهند.

ـ پایان نشست فوق العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب
نشست فوق العاده وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در غیاب برخی از وزیران خارجه این اتحادیه، 28 آبان، در قاهره پایتخت مصر پایان یافت.
دراین نشست که به درخواست عربستان و به بهانه شلیک موشک بالستیک انصارالله یمن به ریاض و با هدف بررسی راه های مقابله با ایران برگزار شد، وزیران خارجه قطر، لبنان، عمان، امارات، الجزایر و عراق حضور نداشتند.
در این نشست، دبیرکل اتحادیه عرب مدعی شد: ایران عامل ادامه بحران در یمن است به طوریکه موشک در اختیار حوثی ها قرار می دهد.
احمد ابوالغیط افزود : ایران تلاش می کند یمن خاری در گلوی عربستان و کشورهای عربی باشد و از حالت ضعف سیاسی یمن برای اهداف خود استفاده می کند.

ـ بازدید رهبر معظم انقلاب از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه
رهبر معظم انقلاب 29 آبان با حضور در شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه با مردم زلزله زده این منطقه دیدار و گفت وگو کردند.
رهبر معظم انقلاب در بازدید از مناطق زلزله‌زده در سرپل ذهاب با ابراز همدردی با یکایک دل های داغدار در شهرها و روستاهای آسیب‌دیده گفتند: مسئولان تلاش‌های خود را مضاعف کنند به این حد قانع نیستم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی در جمع مردم سرپل ذهاب گفتند: بسیار مایل بودم که در زمان شادی دل ها و خرمی زندگی به شهر شما مردم مهربان و باوفا بیایم نه در شرایطی که دچار غم و بلا و چنین مصیبت شدیدی هستید.
ایشان با ابراز همدردی با یکایک دل های داغدار در شهرها و روستاهای آسیب‌دیده، افزودند: با غم شما، دل های ما پر از غم و افکار ما نیز گرفتار شد.
همچنین رهبر معظم انقلاب در ادامه این سفر از روستاهای کوئیک مجید، کوئیک عزیز، کوئیک حسن، سراب ذهاب و قلعه بهادری بازدید کردند.
در جمع مردم این روستاها ضمن ابراز همدردی با مصیبت‌زدگان گفتند: من از ساعات اول حادثه دائماً به مسئولان برای رسیدگی به حال مردم سفارش های لازم را کردم تا بخشی از مشکلات شما عزیزان حل شود و خوشبختانه نیروهای مسلح و غیرمسلح کارها و تلاش های خوبی تا کنون انجام داده اند که لازم است این فعالیت ها با قوت ادامه یابد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به خسارات سنگین زلزله و نابود شدن کامل برخی از روستاها، افزودند: از اینکه شما جوانان مومن و بانشاط را از نزدیک زیارت کردم بسیار خرسندم و مطمئنم به لطف خدا و با تلاش مسئولان و همت مردم و شما جوانان عزیز، روستاها بهتر از قبل ساخته خواهد شد.
حضرت ایت‌الله خامنه‌ای پس از اتمام بازدید از مناطق زلزله‌زده در جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله زدگان در جمع مسئولان استانی و محلی و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی با تاکید بر این که مردم آسیب‌دیده باید پیشرفت کار را حس کنند، گفتند: در این زمین‌لرزه، وسعت مناطق آسیب‌دیده زیاد است و اگرچه شهر سرپل ذهاب و برخی شهرهای دیگر خسارات سنگینی دیده‌اند اما برخی روستاها به کلی ویران شده‌اند که حادثه مهمی است.
ایشان با یادآوری مصائب، سختی‌ها و گرفتاری های زلزله‌زدگان افزودند: ما چون خودمان به حادثه زلزله مبتلا نشده‌ایم، شاید متوجه مصیبت زلزله‌زدگان نشویم. کسانی که تا دیروز در کنار خانواده خود در یک مسکن، با آرامش زندگی می‌کردند به یکباره هم زندگی خود را از دست داده‌اند و اکنون در فصل سرما همه زندگی آنان در یک چادر خلاصه شده است.
رهبر معظم انقلاب با تاکید بر این که باید اهمیت این حادثه را متوجه شد تا بتوانیم به اهمیت وظایف خود پی ببریم، خاطرنشان کردند: در حوادثی همچون زلزله، یکی از موارد مورد نیاز در همان ساعات اولیه، موضوع نجات است که در این منطقه به دلیل حضور بموقع ارتش، سپاه و نیروی انتظامی، مسئله نجات تقریباً به شکل قابل قبولی انجام شد.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: با توجه به بازدیدی که از برخی مناطق زلزله‌زده داشتم و با توجه به گستردگی منطقه آسیب‌دیده، اگر موضوع نجات در همان ساعات اولیه به سرعت انجام نمی‌گرفت، تلفات قطعاً چندین برابر میزان فعلی بود.

ـ برگزاری سومین دور گفتگوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا
سومین دور گفت و گوهای سطح بالای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپایی به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید در تهران 29 آبان برگزار شد.
در گفتگوهای مذکور موضوعات مورد علاقه طرفین درحوزه های مختلف مناسبات دوجانبه از جمله اقتصادی و تجاری، انرژی (انرژی هسته ای، نفت و گاز، برق و انرژی های تجدیدپذیر)، محیط زیست، حمل و نقل، حقوق بشر، آموزش عالی، تحقیقات و فنآوری و فرهنگی و همچنین آخرین تحولات منطقه ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
همچنین 30 آبان ادامه این گفت و گوها در قالب سمیناری با موضوع«همکاری های هسته ای: پیشرفت ها و چشم اندازها» با حضور هلگا اشمید و سید عباس عراقچی و بهروز کمالوندی در اصفهان برگزار شد.

ـ حضور لاریجانی در مجمع مجالس آسیایی در استانبول
رئیس مجلس شورای اسلامی 30 آبان به منظور شرکت در دهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی عازم استانبول ترکیه شد.
وی در بدو ورود به استانبول نشست سران ایران، روسیه و ترکیه با حضور بشار اسد در سوچی را نقطه عطفی در مساله جنگ داخلی سوریه ارزیابی کرد و افزود: پس از ماجراجویی چندین ساله ای که در عراق و سوریه انجام شد، برخی کشورها در صف مقدم مبارزه با تروریسم بودند و زمانی که ایران به تنهایی در یک دوره ای در خط مبارزه با گروه های تروریستی بود، برخی کشورهای دیگر حتی تلویحی به ما اعتراض می کردند که چرا این گونه رفتار می کنیم، اما به مرور با درک خطر این گروه های تروریستی، این کشورها هم به جرگه مبارزه با تروریسم پیوستند و یا حداقل از حمایت های خود از گروه های تروریستی دست برداشتند.
وی اضافه کرد: فکر می کنم ایران، ترکیه و روسیه یک جمع خوب و مکمل هم هستند و اگر این روند همکاری ها در خصوص سوریه را ادامه دهند، می توانند در آسیا نقش آفرینی های مهمتری نیز داشته باشند.
وی در ادامه در خصوص موضوع سفر خود نیز گفت: مجمع بین المجالس آسیایی در واقع الان در جایگاهی قرار گرفته که بیش از 40 کشور عضو آن هستند و یک ظرفیت خیلی خوبی است که 13 کشور و نهاد هم ناظر آن هستند.

ـ پاسخ رهبر انقلاب به نامه سردار سلیمانی درباره پایان سیطره شجره خبیثه داعش
رهبر معظم انقلاب 30 آبان، به نامه‌ سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره پایان سیطره شجره خبیثه داعش پاسخ دادند.
در بخشی از این نامه امده آست: خدای بزرگ را با همه‌ی وجود سپاسگزارم که به مجاهدات فداکارانه ی شما و خیل عظیم همکارانتان در سطوح مختلف، برکت عطا فرمود و شجره‌ی خبیثه‌ئی را که به دست طواغیت جهان غرس شده بود، به دست شما بندگان صالح در کشور سوریه و عراق ریشه کن کرد. این تنها ضربه به گروه ستمگر و روسیاه داعش نبود، ضربه‌ی سخت‌تر به سیاست خباثت‌آلودی بود که ایجاد جنگ داخلی در منطقه و نابودی مقاومت ضدّ صهیونیستی و تضعیف دولتهای مستقل را به وسیله رؤسای شقیّ این گروه گمراه هدف گرفته بود… شما با متلاشی ساختن این توده ی سرطانی و مهلک نه فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه ی ملتها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید. این نصرتی الهی و مصداق: و ما رمیتَ اذ رمیت و لکن الله رمی بود که به خاطر مجاهدت شبانه روزی شما و همرزمانتان به شما پاداش داده شد. اینجانب صمیمانه به شما تبریک میگویم و با این حال تأکید میکنم که از کید دشمن غفلت نشود.
آنهائی که با سرمایه گذاری سنگین این توطئه ی شوم را تدارک دیده بودند آرام نخواهند نشست سعی خواهند کرد آن را در بخشی دیگر از این منطقه و یا به شکلی دیگر دوباره به جریان افکنند. حفظ انگیزه، حفظ هوشیاری، حفظ وحدت، زدودن هر پسماند خطرناک، کار فرهنگی بصیرت افزا و خلاصه، آمادگی‌های همه جانبه نباید فراموش شود. شما را و همه‌ی برادران مجاهد از کشورهای عراق و سوریه و دیگران را به خدای بزرگ می‌سپارم و به همه‌ی شما سلام و دعا میکنم.

آذرماه:

ـ دیدار جمعی از بسیجیان سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب
جمعی از فرماندهان بسیج و بسیجیان سراسر کشور اول آذر، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، به مناسبت فرارسیدن هفته‌ بسیج دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیج را پدیده ای کم نظیر، گره گشا و از افتخارات امام راحل(ره) خواندند و تاکیدکردند: جوانان مؤمن با نابود کردن داعش آمریکای مستکبر را به زانو درآوردند.
با تأکید بر گسترش روحیه بسیجی به معنای «انگیزه و شوق و تلاش برای تحقق اهداف انقلاب و سربلندی و پیشرفت ایران»، افزودند: دشمن خصومت خود را از هر طرف تشدید کرده تا مقاومت برخاسته از تفکر انقلابی و اسلامی را در منطقه نابود کند اما جوانان و مردان مؤمن و پراستقامت، با دفع غده سرطانی تکفیری داعش، دشمنان را به زانو در آوردند و مفهوم ما می‌توانیم را بار دیگر برای همه اثبات کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به ادامه بی‌وقفه توطئه های دشمنان، از کسانی که از بازگو شدن و تکرار عنوان دشمن ناراحت می شوند، انتقاد و تاکید کردند: این افراد غافل متوجه نیستند که اگر دشمن مجال بیابد در وارد کردن ضربه هیچ تأملی نخواهد کرد، بنابراین بر اساس یک اصل عقلانی و جاودانه نباید عملی، سخنی و یا حالتی از خود نشان داد که دشمن را به توهم ضعف در صفوف ایرانیان بیندازد و او را به ضربه زدن و اعمال خصومت تشویق کند.
ایشان تحلیل درست از واقعیات کشور را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: نباید با نگاه به برخی بی اعتقادی و بی اعتنایی ها، انقلاب و نظام اسلامی را ضعیف شده تصور کرد چرا که از اول انقلاب این مسائل وجود داشته است ضمن این که حرکت زیبا، شیوا و مبارک جوانان مؤمن، واقعیتی است که از همیشه، درخشان تر است.
حضرت آیت الله خامنه ای، عامل حقیقی نابودی و دفع غده سرطانی داعش را روحیه و احساس بسیجی خواندند و افزودند: دشمنان سعی کردند بوسیله این گروه تکفیری غیرانسانی، حادثه ای را علیه جریان مقاومت بوجود آورند اما جوانان مؤمن، با شوق و انگیزه وارد میدان مجاهدت شدند و دشمن را به زانو درآوردند.
ایشان با انتقاد از کسانی که با خواندن آیه یأس، ملاحظه و رودربایستی در مقابل قدرت ها را تبلیغ می کنند، افزودند: چند توطئه پی در پی امریکا، صهیونیزم و ارتجاع در منطقه با اقتدار جمهوری اسلامی خنثی شد که یکی از آنها نابودی داعش بود، آیا این اثبات «ما می توانیم» نیست؟
رهبر انقلاب اسلامی نابودی این گروه تکفیریِ غیرانسانی را با همت جوانان و مردان مؤمن و تلاش کسانی که مقاومت را قبول دارند کاری بسیار بزرگ برشمردند و افزودند: در برخی از کشورهای همسایه نیز باور به توانایی در نابود کردن داعش وجود نداشت اما وقتی به میدان وارد شدند پیروزی را به چشم دیدند و پیام انقلاب اسلامی یعنی ما می توانیم را باور کردند ضمن اینکه انقلاب نیز نشان داد پیام های بدیع و راهگشای خود را اینگونه و در عرصه عمل به افکار ملت ها می رساند.

ـ برگزاری نشست سران ایران، روسیه و ترکیه با محوریت سوریه در سوچی
نشست سه جانبه سران جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و ترکیه با هدف بررسی روند و نتایج مذاکرات آستانه و آغاز فرآیندهای سیاسی داخلی در سوریه اول آذر در سوچی برگزار شد.
دکتر روحانی در این نشست با تاکید بر ضرورت همکاری های منطقه ای در مبارز با تروریسم بین المللی گفت:راهبرد ایران در منطقه پیرامونی اش بر اساس همکاری نه رقابت، هماهنگی نه تقابل، همراهی با اراده ملتها نه پیروی از دولت های بیگانه و صلح طلبی نه جنگ افروزی بنا نهاده شده است.
همچنین رئیس‌جمهور در کنفرانس خبری مشترک در سوچی با تشکر از پوتین برای اجلاس سران سه کشور در زمینه صلح و ثبات در سوریه و شرایط امن در این کشور برای بازگشت آوارگان گفت: هدف اصلی به دنبال این جلسه تشکیل کنگره ملی سوری – سوری است تا از همه اقوام و مذاهب و احزاب فعال راجع به آینده کشور سوریه به بحث و مذاکره بپردازند.
رؤسای جمهوری سه کشور ایران، ترکیه و روسیه با صدور بیانیه‌ای در پایان نشست سه‌جانبه، تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه را مورد تایید مجدد قرار دادند.
رئیس‌جمهور در طی این اجلاس یک‌روزه با پوتین و اردوغان نیز به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

ـ سخنرانی لاریجانی در دهمین نشست مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی در استانبول
رئیس مجلس شورای اسلامی اول آذر طی سخنانی در دهمین نشست مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی در استانبول ترکیه گفت: پدیده شوم تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق مهمی از آسیا، سایه گسترانده و متاسفانه به یک تهدید ویرانگر جهانی تبدیل شده و صلح و امنیت جهانی را به مخاطره انداخته است.

ـ دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس محبان اهل بیت(ع) با رهبر معظم انقلاب
شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی «محبان اهل بیت (ع) و مسئله تکفیری‌ها»، 2 آذر، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار فرمودند: جمهوری اسلامی ایران در مقابل توطئه جبهه استکبار و صهیونیسم برای ایجاد جنگ و نزاع میان مسلمانان ایستاده و هرجا به حضور ما در مقابله با استکبار نیاز باشد کمک خواهیم کرد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اگرچه داعش در عراق و سوریه به نقطه پایان خود رسید اما نباید از کید و مکر دشمنان غافل بود زیرا امریکا و صهیونیسم و دنباله‌های آنها، از دشمنی با اسلام دست نخواهند کشید و ممکن است توطئه ای همچون داعش و امثال آن را در منطقه ای دیگر طراحی و اجرا کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه نمی توان دشمن را نادیده گرفت و باید بیدار و هوشیار بود، افزودند: یکی از اقتضائات این بیداری، محبت و برادری میان امت اسلامی است و لازمه این محبت نیز مقابله با عواملی است که صراحتاً با دنیای اسلام دشمنی و یا به دشمنان اسلام کمک می کنند.
ایشان، حب اهل بیت علیهم السلام را یکی از زمینه های مناسب برای ایجاد وحدت و همدلی میان مسلمانان دانستند و گفتند: مهمترین وظیفه محبان اهل بیت علیهم السلام در کشورهای مختلف، آگاهی بخشی به مسلمانان درخصوص حقایق دنیای اسلام و ایجاد روحیه بیداری و هوشیاری در قبال توطئه ایجاد اختلاف در درون امت اسلامی است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به حدود 40 سال توطئه و فشار و تحریم از جانب امریکا و صهیونیسم بر ضد نظام اسلامی، گفتند: با وجود همه این فشارها، جمهوری اسلامی ایران به لطف خداوند، پیشرفت‌های شگرفی داشته و با کمال قدرت و قوت در مقابل جبهه استکبار ایستاده است و با صراحت اعلام می کنیم جمهوری اسلامی ایران در هر جایی که برای مقابله با کفر و استکبار، نیاز به حضور باشد، کمک خواهد کرد و در بیان این موضوع ملاحظه هیچ‌کس را نمی‌کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی، موضوع فلسطین را مسئله اول دنیای اسلام خواندند و افزودند: کلید غلبه بر دشمنان اسلام، مسئله فلسطین است زیرا جبهه کفر و استکبار و صیهونیسم با غصب کشور اسلامی فلسطین، آن را به پایگاهی برای ایجاد اخلال در امنیت کشورهای منطقه تبدیل کرده‌اند و باید با غده سرطانی اسرائیل مقابله کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای، هدف اصلی دشمنان از اختلاف افکنی و نزاع میان مسلمانان را، ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی برشمردند و گفتند: امیدواریم روزی فرا برسد که مردم فلسطین مالک سرزمین خود شوند و آن روز، روز جشن وعید دنیای اسلام خواهد بود.

ـ برگزاری نشست سران قوا به میزبانی رئیس‌جمهور
سومین نشست سران سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه در دولت دوازدهم، 4 آذر، به میزبانی رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
در این نشست که سومین نشست سران سه قوه در دولت دوزادهم بود رؤسای قوای سه‌گانه درباره مهمترین مسائل روز کشور و تحولات منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.
دکتر روحانی در پایان نشست سران سه قوه که به میزبانی ریاست جمهوری برگزار شد به گفت و گوی سران سه قوه در خصوص مسایل اقتصادی، رونق اقتصادی و هماهنگی های سه قوه ، اشاره کرد.
روحانی در ادامه اظهار داشت: تلاش می‌شود بودجه به‌موقع تقدیم مجلس شود و مجلس هم تمام تلاش خود را برای بررسی بودجه انجام دهد.
وی با تاکید بر ضرورت تلاش های مضاعف در کمک رسانی به زلزله زدگان گفت: برای اسکان موقت این عزیزان در این روزها که هوا به تدریج سرد می شود تلاش می شود که بتوانند زندگی قابل تحملی در این ماه ها داشته باشند تا مسکن آنها ساخته می شود.
وی ادامه داد: دومین مساله ای که مورد بحث قرار گرفت بودجه سال آینده بود؛ بودجه سال 97 اولین بودجه ای است که دولت دوازدهم به مجلس تقدیم می کند؛ راجع به منابع درآمدی و هزینه هایی که وجود دارد، مشکلاتی که در سال های گذشته در زمینه بودجه وجود داشته و اقداماتی که راجع به بودجه باید در سال جاری انجام شود.
روحانی گفت: اقداماتی که دولت در این زمینه باید انجام دهد از فردا دستور هیات دولت صبح و بعد از ظهر راجع به بودجه 97 است و امید است به موقع تقدیم مجلس شده و مجلس تلاش های خود را انجام دهد.
رئیس جمهوری گفت: مساله سوم همانند جلسات پیش بحث سپرده گذاران برخی موسسات اعتباری بود که دچار مشکل شده بودند، از جلسات پیش تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ کردیم؛ ظرف هفته گذشته هم بین سه قوه هماهنگی خوبی به وجود آمد و اعلام شد برخی از موسسات دیگر که سپرده گذاران آنها دچار مشکل هستند پول خود را دریافت کنند که در سایه هماهنگی بین سه قوه انجام شد و اگر انجام نمی گرفت اجرای این ها به روال عادی طولانی تر می شد و این جلسه برای تسریع در امور است و مسایلی که طول می کشد می توان هماهنگی کرد و کارها را پیش برد.

ـ برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس با حضور رئیس کل بانک مرکزی
جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی 5 آذر با حضور رییس کل بانک مرکزی به منظور بررسی مسایل و مشکلات مربوط به برخی از موسسات مالی و اعتباری برگزار شد.

ـ حضور معاون اول رئیس‌جمهور در جمع زلزله‌زدگان استان کرمانشاه
اسحاق جهانگیری 6 آذر با سفر به استان کرمانشاه با زلزله‌زدگان شهرها و روستاهای مختلف دیدار و گفت‌وگو کرد و از نزدیک در جریان روند رسیدگی به زلزله‌زدگان و اقدامات عمرانی قرار گرفت.
جهانگیری در جمع مردم ازگله ضمن تسلیت به خانواده های داغدیده که عزیزان خود را در زلزله از دست داده اند، تصریح کرد: امروز با حضور تعداد زیادی از اعضای دولت به این سفر آمده ام تا از روند کارها مطلع شده و در جریان مسائل قرار گیریم.
وی افزود: همه مردم ایران خود را با مردم استان کرمانشاه همدرد می دانند و پس از حضور مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در مناطق زلزله زده، دستورهای لازم صادر شد تا آثار زلزله از زندگی مردم برطرف شود.
معاون اول رئیس جمهور در جمع اهالی روستای زلزله‌زده ناوفره تاکید کرد: دولت تلاش دارد در اسرع وقت شرایط مردم را به حالت عادی برگرداند، مردم زلزله زده در خانه های بازسازی شده خود ساکن شوند و فرزندانشان نیز به مدرسه رفته و کار، کشاورزی و تولیدات آنان نیز احیا شود.
جهانگیری در ادامه این سفر از شهر سرپل ذهاب نیز بازدید کرد.

ـ دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش با رهبر معظم انقلاب
فرمانده و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی 7 آذر با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا ظهر امروز (سه‌شنبه) در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش، هفتم آذر را روز افتخار و سربلندی نیروی دریایی و روزی نمادین برای تجلیل از فداکاری‌های آن خواندند و خاطرنشان کردند: عملیات شجاعانه نیروی دریایی علیه ارتش بعثی عراق در 7 آذر سال 59، تأثیری ماندگار بر جنگ گذاشت و آن شجاعت، ابتکار، برنامه‌ریزی و اقدام، تسلط دشمن را بر دریا به صفر رساند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت نیروی دریایی افزودند: نیروی دریایی در خط مقدم دفاع از کشور است و مناطق مهمی همچون مکران، دریای عمان و آبهای آزاد را فراروی خود دارد و حضور در آبهای آزاد همچون گذشته باید ادامه یابد.
ایشان با تأکید بر لزوم افزایش توانایی‌های نیروی دریایی در تجهیزات و توان رزمی و لزوم استفاده از امکانات بخشهای مختلف نظام در برطرف کردن کمبودها، گفتند: رشد و تحرک خوبی در نیروی دریایی آغاز شده و امروز نیروی دریایی بسیار پیشرفته‌تر و تواناتر از 20 سال قبل است، اما این سطح از پیشرفت قانع‌کننده نیست و در همه بخشها باید با عزم و روحیه، همت بلند، ابتکار و اقدام، حرکتِ پر شتاب دنبال شود.

ـ گزارش روحانی از صد روز نخست دولت دوازدهم به مردم
رییس جمهور 7 آذر، با ارایه گزارش 100 روز نخست دولت دوازدهم به مردم، بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه را از جمله هدف های اصلی دولت در اقتصاد عنوان کرد و گفت:برای ریشه کن کردن فقر مطلق در این 100 روز گام هایی برداشته شده که درطول دولت دوازدهم ادامه خواهد یافت.
رئیس جمهوری در خصوص برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال در صد روز اخیر گفت: دولت دو هدف اساسی در اقتصاد دارد؛ یکی ریشه کن کردن فقر مطلق در طول دولت دوازدهم و قدمهای اولیه ای که شش ماهه اول سال و صد روز برداشته شده و ادامه خواهد یافت و دوم ایجاد عدالت و کم کردن نابرابری ها بین مردمی که در دهک های پایین و بالا قرار دارند و رونق اقتصادی.
رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: این دو مقوله یعنی بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه هدف اصلی ما در بخش اقتصاد خواهد بود.
رئیس جمهوری ادامه داد: من در انتخابات به مردم وعده دادم تا پایان دولت دوازدهم هدف ما این است فقر مطلق را ریشه کن کنیم. در سال اول که در آن قرار داریم یعنی در 96 ، مستمری افراد قشر آسیب پذیر جامعه یعنی افرادی که مورد حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند، بیش از سه برابر نسبت به پارسال اضافه شده که تا پایان دولت تا پنج برابر افزایش خواهد یافت.
رئیس جمهوری تاکید کرد، اساس سیاست خارجی دولت تعامل سازنده و عزتمندانه با دنیا است و مقام معظم رهبری هم فرمودند تعامل فراگیر با کشورهای دوست داشته باشیم.
روحانی افزود: سیاست خارجی ما در دولت دوازدهم متفاوت از دولت یازدهم نیست . اساس سیاست این است که در منطقه مشکلاتمان را از طریق مذاکره ونه رویارویی حل کنیم و منطقه را امن و مشکلات ناامنی را در منطقه مرتفع کنیم.
وی افزود: روابط تجاری و بین المللی ما با اتحادیه اروپا و روسیه از گذشته بهتر است؛ با کشورهای منطقه جز یکی دو کشور روابط بهتری داریم. امروز با ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و قطر روابط بهتری داریم، ممکن است یکی دو کشور مانند عربستان هستند که مشکل داشتیم که بیشتر هم خودشان این مشکلات را افزایش می دهند.
رییس جمهوری تاکید کرد: من در پرانتز بگویم؛ عربستان دنبال حل دو مشکل است و به همین دلیل ایران را به عنوان دشمن خود معرفی می کند؛ مشکل اول سرپوش گذاشتن روی شکست هایش در منطقه است.
وی ادامه داد، عربستان در قطر، عراق، سوریه و لبنان ناموفق بود و می خواهد سرپوشی روی شکست هایش بگذارد. ثانیا مسائل داخلی عربستان، اختلافات و به هم ریختگی داخلی شان، مسائل حادی است و می خواهند برای سرپوش گذاشتن و یا مسائل داخلی شان کشوری را به عنوان دشمن خود معرفی کند که ما در اینجا باید هنرمندان از این مشکلات عبور کنیم.
رئیس جمهوری با اشاره به این که کشورمان دست خودمان است، افزود، اما این که در دیگر کشورها چه می شود، چه تحولاتی رخ می دهد، چه حکومتی سر کار می آید و دارای چه تجربه ای است؛ حکومت آینده آمریکا که دست ما نیست لذا در یک موقعیت بسیار خوبی ما مذاکرات هسته ای را انجام دادیم.
وی ادامه داد، بعضی ها فکر می کردند ما مثلا عجولانه کار را پیش می بریم. در یک دولتی که دولت گذار از دمکرات ها به جمهوریخواه ها بود ما توانستیم این کار را انجام دهیم.
وی افزود: به هر حال کشورهای مختلف شرایط خودشان را دارند. ما در هر مقطعی باید منافع ملی خود را در نظر بگیریم نباید از لحاظ سیاسی عصبانی شویم و نباید فکر کنیم که در شرایط بحران قرار گرفته ایم. البته باید حواسمان جمع باشد و خودمان را آماده کنیم.
روحانی با بیان این که همیشه برای قدرت ما در برابر تهدیدهای احتمالی دو بال نیاز داریم، اظهار داشت: بال دیپلماسی و بال قدرت نظامی؛ این دو بال نیاز است. هر کدام از این ها نباشد پرواز ناممکن است. قدرت نظامی ما زیاد باشد، قدرت سیاسی و دیپلماسی ما ضعیف باشد، ما نمی توانیم این قدرت را نقد کنیم. قدرت دیپلماسی ما قوی باشد و قدرت نظامی نداشته باشیم، نمی توانیم در صحنه سیاسی به اهدافمان برسیم. بنابراین این دو بال برای ما ضرورت دارد و دولت یازدهم دنبال تقویت هر دو بود و دولت دوازدهم هم این را دنبال می کند.
وی افزود: دولت دوازدهم دنبال این است که قدرت نظامی را تقویت کنیم، دولت یازدهم دولتی بود که با ورود اس 300 به کشور از لحاظ پدافند هوایی تحول بزرگی ایجاد کرد. ضمن این که خودمان هم در ساخت داخلی پیشرفت های بسیار خوبی در دولت یازدهم داشتیم. در دولت دوازدهم هم این سیاست را ادامه می دهیم.

ـ سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور در اجلاس شانگهای
اسحاق جهانگیری 10 آذر در شانزدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای که در شهر سوچی روسیه برگزار شد، گفت: توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 و لغو تحریم‌های ناعادلانه و فضای سیاسی و بین‌المللی پسا‌برجام، به‌رغم برخی کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های دولت آمریکا، ظرفیت‌ها، امکانات و فرصت‌های جدیدی را برای مشارکت و همکاری شرکای منطقه‌ای ایران، از جمله کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان فراهم کرده است.

ـ دستور رئیس جمهور به وزیر کشور برای تسریع در امدادرسانی به زلزله زدگان کرمان
10 آذر و در پی وقوع زمین لرزه ای به بزرگی 6.1 ریشتر منطقه هجدک شهرستان راور واقع در استان کرمان، رئیس جمهوری در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان آخرین وضعیت زلزله استان کرمان قرار گرفت و دستورات لازم را به منظور امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان صادر کرد.

ـ سخنرانی رئیس جمهور به مناسبت روز دانشجو در زاهدان
رئیس‌جمهور 11 آذر، در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: ما باید در دانشگاهها حرف بزنیم، نقادی و صحبت کنیم و راه حل ارائه دهیم، اشکالی ندارد نظریه ای که مطرح می کنیم مورد قبول نباشد.
وی افزود: اگر بنا باشد در دانشگاهها آزادی نباشد حتما خلاقیت نخواهد بود و اگر خلاقیت نباشد حتما نوآوری نیست، ما نیاز به نوآوری و خلاقیت داریم.
وی بیان کرد: امروز متاسفانه دانشگاه‌ها از کمبود استقلال گله می‌ کنند، در حالی که شعار ما در انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، اما اکنون دانشگاه ما هم از استقلال و هم آزادی گله دارد.
روحانی افزود: مشروعیت ما بر مبنای قول به مردم است، عقب نشینی از عهد با مردم عقب نشینی از مشروعیت خودمان است.
وی تاکید کرد: هدف ما پیروزی برای مسئولیت نبود بلکه عمل به عهد با مردم بود، تمام وزرا و مسئولان را تنها بر مبنای صلاحیت، اعتدال و قبول حق مردم برگزیده ام و تمام وزرا با پیشنهاد خودم معرفی شده اند.
وی افزود: به عهد خود با مردم پایبندم، باید به هر آنچه که وعده داده ‌ایم عمل کنیم، اینکه گفته می‌ شود روحانی دیروز به رأی مردم احتیاج داشت و امروز دیگر احتیاج ندارد، به طور قطع سخن ناروایی است و هر روز به رأی فرد فرد مردم ایران احتیاج داریم.
وی گفت: بسیار خشنودم از اینکه مراسم 16 آذر امسال در یک دانشگاه استانی برگزار شده است، یکی از تلاش ها در دولت یازدهم شکوفا شدن روز دانشجو بود.
رئیس جمهوری گفت: امروز با شرایط بسیار خاصی در منطقه و جهان مواجه ایم، کمتر در تاریخ سراغ داریم که تروریست ها این چنین در منطقه جولان دهند و بار سنگین مبارزه با آن بر عهده ما باشد و همچنین در کشورهای اطراف ما جوانانی قدرت را در دست گیرند که تجربه کافی ندارند.
وی افزود: عجیب است که فردی بر کشور ابرقدرتی حکومت می کند که رفتار فردایش برای هیچکس قابل پیش بینی نیست و نمی دانند او فردا چه خواهد کرد، این غیرقابل پیش‌ بینی بودن حتی اروپا را نیز نگران فردای خود کرده است و در این شرایط باید بیش از گذشته با هم متحد باشیم.
وی افزود: شکست داعش تنها شکست یک گروهک نبود بلکه شکست توطئه بین المللی علیه منطقه خاورمیانه بود.

ـ گفت‌وگوی زنده تلویزیونی لاریجانی به مناسبت روز مجلس
رئیس مجلس 12 آذر در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت روز مجلس گفت: گفت: ایران در برجام با دقت عمل رفتار کرد و این راه با دقت و درست انتخاب شد و برای شرایط امروز اقتصادی لازم بود.
وی ادامه داد: از این رو دیگرانی مثل آمریکا و اسرائیل که دشمن هستند می خواستند این توافق را به هم بزنند. باید بدانیم این راه با دقت و درست انتخاب شد و برای شرایط امروز اقتصادی لازم بود و امروز باید با هوشیاری رصد کنیم. امیدواریم فرجام برجام خوش باشد .
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: یکی از نکات این است که به جز فشار اقتصادی یک اجماع به وجود آوردند و در این فشار هم نوا شدند حتی برخی کشورهای دوست دچار معذوریت در کمک شدند اما الان این سیطره از بین رفت و کشورهای منطقه و حتی اروپایی با آمریکا هم نوایی دارند و این نکته مهمی است و باید طوری حرکت کنیم که آنها در انزوا قرار بگیرند.
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت مؤسسات اعتباری گفت: مجلس از ابتدای سال با توجه به مجموع شرایط کشور 2 راهبرد را مورد توجه خود قرار داد؛ یکی ایجاد فضای آرام برای کار و پرهیز از درگیری های حاشیه ای بود و دوم اینکه به چالش های اصلی کشور به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای و کم اهمیت بود.
وی با بیان اینکه مؤسسات اعتباری یکی از چالش های مهم بود، اظها داشت: مؤسساتی ایجاد شد که سودهای سنگینی اعلام می کردند که مردم می خواستند از آن استفاده کنند اما از آنجایی که این میزان سود در فضای اقتصادی کشش نداشته و برخی افراد مؤسسات در این حوزه دستگیر شدند.

ـ دیدار فرماندهان ارشد نیروهای مسلح با رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا 12 آذر، در دیدار فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و برگزیدگان جشنواره مالک‌اشتر با اشاره به خصومت‌های تمام‌نشدنی دشمنان با ملت و نظام اسلامی، مواجهه با این معارضه‌ها را در گرو ایستادگی و تقویت روزافزون توانایی‌های نیروهای مسلح خواندند و تأکید کردند: امروز نیروهای مسلح به بهترین نیروی انسانی از لحاظ فکری، عملی، عزم و اراده احتیاج دارند تا بتوانند آسیب‌ناپذیری ملت را در مقابل دشمنی‌ها حفظ کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از عمق‌بخشیدن به حرکت پیشرونده نیروهای مسلح در بخش نیروی انسانی با برگزاری جشنواره مالک اشتر، افزودند: لازمه پیشگامی در موفقیت‌ها، استمرار حرکت رو به جلو و بدون توقف است، بنابراین باید در هر بخش که مسئولیت و وظیفه‌ای برعهده دارید، بی‌وقفه و مستمر، کار و تلاش کنید.

ـ آغاز کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با سخنرانی رئیس‌جمهور
سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی 14 آذر با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.
رییس جمهوری با تبریک پیروزی مردم منطقه بر تروریسم در عراق و سوریه گفت: آنهایی که علیه تروریسم جنگیدند حق بزرگی برگردن امنیت جهانیان دارند.
وی ادامه داد: بخش حادثه شیرین در منطقه ما، پیروزی های ارزشمند ملت ها و ارتش های منطقه بر تروریسم بود. پیروزی های مردم و ارتش عراق، سوریه و لبنان و همه آنهایی که در مبارزه با تروریسم از این کشورها حمایت کردند بود و امروز خوشحال و سرافراز هستند که پایه های اصلی تروریسم در منطقه فروریخته شده است و بخش اعظم توطئه استکبار جهانی و صهیونیسم علیه ملت های منطقه، نقش برآب شده است.
روحانی تاکید کرد که البته راه مسلمانان علیه تروریسم تا ریشه کنی همه عوامل و اذناب آن ادامه خواهد یافت.
رییس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: آنهایی که در سوریه و عراق علیه تروریسم جنگیدند، حق بزرگی بر گردن امنیت و ثبات منطقه و جهانیان دارند، زیرا این تروریسم تهدیدی بزرگ برای منطقه و جهان از جمله اروپا و آمریکا بود، بنابراین همه انسان هایی که علاقمند به امنیت و ثبات جهانی هستند باید از رزمندگان صف اول مبارزه با تروریسم ممنون و متشکر باشند.
وی تصریح کرد: ولی متاسفانه بجای این که از این دولت ها و همه آنهایی که از مبارزه با تروریسم حمایت و در این جهت تلاش کردند، تشکر کنند به فکر تضعیف آن هستند.
رییس جمهوری همچنین گفت: سال گذشته وقتی در این ایام با هم صحبت می کردیم، خوشحال بودیم که حلب به دست رزمندگان اسلام آزاد شده است و به شما عرض کردم که به زودی پیروزی های دیگری را در برابر تروریسم شاهد خواهیم بود.
روحانی افزود: امسال در شرایطی دور هم جمع شده ایم که هم موصل آزاد شده و هم پایگاه های تروریسم فرو ریخته و هم شهرها تا مرز بوکمال آزاد شده است.
وی ادامه داد: اما بخش تلخی که شاهد هستیم این است که برخی از کشورهای منطقه و اسلامی نزدیکی خود را نسبت به رژیم صهیونیستی با کمال بی پروایی آشکار می کنند.
رییس دولت دوازدهم اظهار کرد: اگر برخی از این کشورها در سال های گذشته پنهانی با دشمنان اسلام در منطقه گفت وگو، تعامل و همکاری می کردند حداقل به زبان منکر بودند و آن اقدام از نظر آنها زشت، شوم، قبیح و ناپسند بود که هیچ مقامی از کشورهای اسلامی توان آن را نداشت که به صراحت به مردم بگوید اسرائیل دوست ما و مقاومت دشمن ما است.
روحانی تصریح کرد: امروز متاسفانه تلاش می کنند این منکر بزرگ را تا به معروف تبدیل کنند. البته تردید ندارم ملت های منطقه و مسلمانان جهان نخواهند گذاشت این نقشه شوم به ثمر برسد.
وی افزود: ملت بزرگ فلسطین، مردم منطقه، علما، نخبگان، فرهیختگان و جوانان مسلمان هرگز معضل صهیونیسم و دشمنی و اشغال سرزمین فلسطین را فراموش نخواهند کرد و همواره یکی از آرزوهای مردم مسلمان آزادی قدس شریف بوده، هست و خواهد بود.

ـ دیدار مسئولان نظام، سفرا و مهمانان کنفرانس وحدت با مقام معظم رهبری
رهبر معظم انقلاب 15 آذر در سران سه قوه، جمعی از مسئولان نظام، سفیران کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی «امریکا، رژیم صهیونیستی، مرتجعین و وابستگان به قدرتها» را، «فرعونهای امروز جهان» خواندند و با اشاره به تلاش آنها برای ایجاد اختلاف و جنگ در امت اسلامی گفتند: برخی سیاستمداران امریکایی خواسته یا ناخواسته اذعان کرده اند که باید در منطقه غرب آسیا جنگ و درگیری بوجود آید تا رژیم صهیونیستی در حاشیه امن قرار گیرد و پیکر خونین دنیای اسلام، توان پیشرفت نداشته باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با ابراز تأسف شدید از پیروی برخی حاکمان منطقه از خواسته های امریکا افزودند: جمهوری اسلامی هیچ انگیزه ای برای اختلاف با دولتهای مسلمان ندارد و همان‌گونه که در داخل ایران، وحدت و برادری را حاکم کرده است، در دنیای اسلام نیز معتقد و علاقمند و پیگیرِ وحدت و اتحاد است.
ایشان تأکید کردند: زبان ما در مقابل دنباله روهای امریکا در منطقه، زبان نصیحت است و بنا نداریم به حرفهای برخی جهّال پاسخ بدهیم اما آنها را نصیحت می کنیم که خدمت به ظالمان جهانی به ضرر خود آنهاست و به فرموده قرآن، همراهی با ظالمان سرانجامی جز نابودی ندارد.
حضرت آیت الله خامنه ای هدف نهایی دشمنان را از ایجاد گروههای تکفیری، ایجاد جنگ شیعه و سنی خواندند و افزودند: خداوند دشمنان ما را احمق آفریده و همین موجب شد هدف دشمنان اسلام یعنی جنگ مذهبی، محقق نشود و ان‌شاءالله در آینده نیز محقق نخواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی «ایستادگی» را رمز پیروزی در مقابل تکفیری های وحشی دانستند و افزودند: مقابله ما با آنها، مقابله با ظلم و تحریف اسلام بود و اکنون نیز دنباله های آنها هر جا که باشند، عامل امریکا و صهیونیزم هستند و ما در مقابل آنها خواهیم ایستاد.
ایشان وحدت امت اسلامی و ایستادگی در مقابل صهیونیزم و دیگر دشمنان اسلام را علاج دردهای دنیای اسلام و راه رسیدن به قدرت و عزت برشمردند و تأکید کردند: مسئله فلسطین امروز در رأس مسائل سیاسی امت اسلام است و همه موظفند برای آزادی و نجات ملت فلسطین تلاش و مجاهدت کنند.
رهبر انقلاب، ادعای دشمنان اسلام درباره اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را ناشی از ناتوانی و عجز آنها دانستند و افزودند: دنیای اسلام بلاشک در مقابل این توطئه می‌ایستد و صهیونیست ها با این کار ضربه بزرگ‌تری می خورند و فلسطین عزیز بدون تردید سرانجام آزاد خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تجلیل از «شجاعت، بصیرت و استقامت ملت ایران» در عبور از گردنه های بسیار دشوار 4 دهه اخیر افزودند: دوستان جمهوری اسلامی در سراسر دنیا و دشمنان ایران بدانند مشکلات پیش رو، حتماً از مشکلات 4 دهه گذشته کوچک‌تر خواهد بود و ملت ایران با توانی بیشتر، همه آنها را خنثی می کند و پرچم عزت اسلامی را در قله هایی بالاتر به اهتزاز در خواهد آورد.

ـ اعلام انتقال سفارت امریکا در تل‌آویو به بیت‌المقدس از سوی ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا 15 آذر اعلام کرد که بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد.
وی در سخنانی در کاخ سفید گفت: از وزارت خارجه می خواهم که آماده شود تا انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را آغاز کند.
این اقدام با مخالفت‌های گسترده در سراسر جهان مواجه شد.

ـ تعلیق انتقال سفارت آمریکا را به بیت المقدس تا 6 ماه با دستور ترامپ
رئیس جمهور آمریکا اگر چه بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت، اما 16 آذر انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به قدس اشغالی را تا 6 ماه دیگر تعلیق کرد.

ـ مخالفت 14 عضو شورای امنیت با تصمیم ترامپ در خصوص قدس
در اقدامی بی سابقه 14 عضو شورای امنیت 18 آذر، با تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت کردند.

ـ سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران
بوریس جانسون 18 آذر به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات ایران وارد تهران شد.
وزیر خارجه انگلیس در این سفر با وزیر امور خارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی، رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس مجلس و رئیس‌جمهور دیدار کرد.
در این سفر آخرین وضعیت روابط دوجانبه به خصوص در حوزه همکاری‌های اقتصادی دو کشور، گسترش روابط تجاری و بانکی، مسائل منطقه ای و تحولات بین المللی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

ـ تقدیم لایجه بودجه سال 1397 کل کشور از سوی رئیس‌جمهور به مجلس
دکتر روحانی 19 آذر لایحه بودجه سال 1397 کل کشور، نخستین لایحه بودجه دولت دوازدهم، را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
رییس جمهوری بودجه سالانه کشور را برشی از برنامه چهارساله دولت عنوان کرد و گفت: چارچوب اصلی تمام وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات در لایحه بودجه سال 1397 کل کشور متبلور شده است.
روحانی همچنین گفت: لایحه بودجه 97 کاملا متفاوت با بودجه سال های گذشته است و در واقع در این لایحه بودجه به خوبی روشن شده که بودجه یک لیست درآمدی وهزینه ای تنها نیست.
وی تصریح کرد: بودجه سال 97 به معنای آغاز اجرای برنامه های دولت دوازدهم است. تمام وعده های اصلی که دولت در انتخابات به مردم داده و هر آنچه مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات ازجمله اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش نابرابری ها، تحرک در فصل های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود، شما در این لایحه به خوبی مشاهده می کنید.
وی با بیان این که پایه اصلی بودجه امسال شفافیت است و پرداخت اعتبار به دستگاه ها بر مبنای عملکرد سه ماهه آنها است، اظهار کرد: آنچه که در گذشته انجام می شد این بود که دستگاهی می گفت سال گذشته هزار تومان گرفته بودم از این رقم 990 تومان را خرج کردم و حداقل 10 درصد برای سال آینده اضافه می خواهم، یک هزار و 100 تومان می خواهم.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آن کسی که هزار تومان بودجه داشت و صرفه جویی کرده و800 تومان خرج کرده بود به مراتب کمتر در سال بعد دریافت می کرد، این رقابتی برای هزینه کردن به ویژه در ماه های آخر سال بود که بودجه را هزینه کنند برای اینکه بتوانند بودجه بیشتر بگیرند.

ـ دیدار وزیر خارجه انگلیس با رئیس‌جمهور
دکتر روحانی 19 آذر در دیدار وزیر خارجه انگلیس بر گسترش روابط و همکاری‌های بانکی ایران و انگلستان در راستای برجام تاکید کرد و گفت: اجرا و حفظ برجام حائز اهمیت است ، معتقدیم همه و بویژه ملت ایران باید بتوانند از منافع برجام بهره‌برداری کنند.
رییس جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بدنبال برقراری صلح و ثبات پایدار، پایان یافتن جنگ و خونریزی و ریشه کن شدن تروریسم در منطقه است، گفت: گفتگوی لندن با تهران می‌تواند به همکاری برای ثبات بیشتر در منطقه منجر شود.
روحانی افزود: امروز به خوبی روشن است که ایران با نقش آفرینی سازنده خود دو کشور منطقه را از نابودی و تروریسم نجات داده است و هیچ کس نمی‌تواند تردیدی در اقدامات مثبت ایران در منطقه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: شرایط منطقه به گونه‌ای است که نباید در آتش آن دمیده شود و تصمیم اخیر رییس جمهور آمریکا در انتقال سفارتخانه این کشور به قدس شریف، تصمیمی نادرست و بنزینی بود که در آتش منطقه ریخته شد. ــ

ـ موافقت نمایندگان با نامزد شدن اقلیت‌های دینی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا
نمایندگان مجلس شورای اسلامی 21 آذر، تصویب کردند که اقلیت های دینی می توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای محل اقامت خود شوند.

ـ برگزاری نشست سران سازمان همکاری اسلامی در حمایت از قدس
نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در دفاع از قدس و بررسی راهکارهای مواجهه با تصمیم رییس جمهوری آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی 22 آذر، با حضور رئیس جمهور کشورمان در استانبول ترکیه آغاز شد.
دکتر روحانی در این اجلاس با ضروری خواندن وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی افزود: فلسطین باید به موضوع اول جهان اسلام برگردد.
وی با ارائه هفت پیشنهاد به جهان اسلام برای مقابله با تصمیم ناصحیح و غیر قانونی دولت آمریکا در خصوص قدس، اظهار کرد: آمریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست ها است و احترامی برای خواسته های مشروع فلسطینیان قائل نیست.
وی تاکید کرد: امروز از قدس سخن می گوییم که اولین قبله گاه مسلمانان و سومین حرم مقدس اسلامی است و هویت و اعتبار فلسطین به آن شناخته می شود.
وی اضافه کرد: قیام مردم مجاهد فلسطین در روزهای گذشته علیه آمریکا و اشغالگران صهیونیست یک بار دیگر آشکار ساخت که فلسطینی ها به طرح های پوچ دل نبسته و بر خواسته بحق خود پافشاری می کنند.
وی ادامه داد: خوشبختانه کشورهای اسلامی در قبال رویکرد دولت آمریکا نسبت به شهر قدس واکنشی سریع از خود نشان دادند و تشکیل این نشست معطوف به قرائت درست کشورهای اسلامی از اقدام نادرست رئیس جمهور آمریکا است.
رییس جمهوری کشورمان همچنین گفت: باید از همه راههای ممکن مانع اجرای این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا شویم، اما جای طرح این سوال وجود دارد که چه عناصر و عواملی باعث شد رئیس جمهوری آمریکا این چنین گستاخانه حرمت شکنی کند؟
وی افزود: به عقیده من آنچه بیش از هر چیز دیگری محرک و مشوق این تصمیم گیری بوده، تلاش برخی برای ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی و هماهنگی و همکاری با آن رژیم است که به جای مقابله با تهدید صهیونیست ها، در همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی، نسخه هایی را برای آینده فلسطین تجویز می کنند که در صورت عملی شدن، صهیونیست ها برای همیشه بر فلسطین مسلط خواهند شد.
در پایان این نشست اعضا با صدور بیانیه‌ای بر به رسمیت شناختن دولت فلسطین به مرکزیت قدس شرقی تاکید کردند.

ـ کنفرانس خبری نیکی هیلی و اتهام دروغین ارسال سلاح از سوی ایران به یمن
نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، 23 آذر، در کنفرانس خبری خود، در کنار لاشه موشکی حاضر شد که مدعی بود از ایران به یمن ارسال و از آنجا به عربستان سعودی شلیک شده است.
غلامعلی خوشرو، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، در واکنش به سخنان هیلی، اتهامات سفیر آمریکا علیه ایران را قویا رد کرد و گفت: این اقدام نشانه بارز نقش مخرب، تحریک آمیز و غیر مسئولانه آمریکا است.

ـ برگزاری نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی در تهران
نشست اضطراری کمیته فلسطین اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی، 27 آذر، با حضور ١١ کشور اسلامی در تهران آغاز به کار کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: رژیم صهیونیستی یک بوروکراسی شر در منطقه است که تلاش می کند منطقه را به آشفتگی سیاسی بکشاند ولی کشورهای اسلامی با اتحاد و انسجام مانع این کار می شوند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی که اقدامات زیادی علیه ملت فلسطین در حال انجام است و باید با تشکیل این کمیته و تصمیم گیری درست در آن از ملت فلسطین حمایت کنیم.
وی افزود: امروز کسی شک ندارد داعش توسط آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی ایجاد شده است و هدفشان از تشکیل داعش در سوریه آشفته سازی سیاسی در منطقه بود و می خواستند انرژی کشورهای اسلامی را مستهلک کنند تا آنان مشغول مسائل داخلی شوند و به رژیم صهیونیستی کاری نداشته باشند.
لاریجانی گفت: آنان با انتقال پایتخت به قدس می خواهند هویت فلسطین را عوض کنند و به دنبال بلبشو سیاسی هستند.
وی ادامه داد مسئله فقط به قدس ختم نمی شود، اگر رژیم صهیونیستی از این مرحله عبور کند ماجراهای جدید خلق می کند.
رییس مجلس اضافه کرد: رژیم صهیونیستی یک بوروکراسی شر در منطقه است، امروز ماجرا فقط حفظ مردم فلسطین نیست، آنان با انتقال پایتخت آمریکا می خواهند ماجرای جدیدی ایجاد کنند.
وی تاکید کرد سرنوشت ملت فلسطین با همه ملت ها گره خورده است و تمام کشورهای اسلامی باید واقع بینانه مقابل رژیم صهیونیستی بایستند.
لاریجانی گفت: برخی کشورهای اسلامی که روابط اقتصادی و سیاسی با آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند باید غیرت دینی و عربی خود را به کار گیرند و این روابط را تعلیق کنند. اگر ما امروز اقدام عملی نکنیم سال های بعد پشیمان می شویم.
همچنین کمیته فلسطین اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی در بیانیه‌ای تاکید کرد: تصمیم ترامپ تجاوز آشکار به حقوق مردم فلسطین است و تسریع در اجرای توافق نامه آشتی ملی فلسطینیان ضروری است.

ـ برگزاری اجلاس ملی گزارش حقوق شهروندی با حضور رئیس‌جمهور
نخستین«اجلاس ملی گزارش پیشرفت ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی» 28 آذر، همزمان با سالروز رونمایی منشور حقوق شهروندی با حضور رئیس جمهوری، در محل سالن اجلاس کشورهای اسلامی برگزار شد.
روحانی احساس عدالت و تامین حقوق شهروندی را زمینه ساز آرامش جامعه دانست و تاکید کرد که آرامش اقتصاد، تعامل در سیاست خارجی، طرح تحول سلامت، دسترسی به فضای مجازی و حقوق شهروندی محور فعالیت های دولت بوده است.
رییس جمهوری خطاب به مردم تصریح کرد: به ملت ایران می‌گویم که به عنوان رییس جمهوری سر پیمان خودم تا آخر خواهم بود و از شما مردم، جوان‌ها، زن‌ها، مردها، روستائیان، شهری‌ها، فرهیختگان و‌ هنرمندان نیز می‌خواهم بر سر پیمان بمانید.
روحانی اظهار داشت: چرا مردم انقلاب کردند؟ مردم انقلاب کردند که به حق‌شان برسند، چرا در انتخابات شرکت می‌کنند برای اینکه به حق‌شان برسند و چرا نقد می کنند برای اینکه به حق‌شان برسند. دستیابی به حقوق مسلم انسان‌ها که حقوق ملی‌، عمومی، انسانی وحقوق بشر است که فعلاً از واژه حقوق شهروندی استفاده می‌کنیم.
وی در تشریح و تبیین حقوق شهروندی گفت: ملت ما از انقلاب مشروطه به این سو گفت که من نمی‌خواهم رعیت باشم و یک آقایی هم آن بالا به نام شاه باشد که فرمانروایی کند و من هم مجری فرمان او باشم. همه انقلاب و تلاش برای این بود که مردم بگویند ما رعیت نیستیم، ما شهروندیم، شاه نمی‌خواهیم بلکه قانون می‌خواهیم. هر کس در این کشور، هر مسئولیتی دارد، بالاتر از قانون نیست و وظیفه‌ای مهم‌تر از اجرای قانون ندارد.
رییس جمهوری تصریح کرد: همه باید ذیل قانون کار کنیم. خدا رحمت کند امام(ره) عزیز و بزرگوار را که می‌فرمود پیغمبر اسلام(ص) هم موظف بود به قانون عمل کند. حالا در قرآن که تعبیرهای خیلی عجیبی است. به پیغمبر می‌گوید تو از قانون اگر یک ذره منحرف شوی، دو برابر مجازاتت می‌کنیم هم در دنیا، هم در آخرت. اصل، قانون است و هیچ‌کس حتی پیغمبر اسلام(ص) هم بالاتر از قانون نیست، قانون الهی را آورده اجرا شود و خودش هم مثل همه. او هم مجری ، هم مبلغ قانون و هم مفسر قانون است.
رییس جمهوری با بیان اینکه برای ما بسیار مهم بود که مردم به اطلاعات دسترسی داشته باشند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی دسترسی مردم به اطلاعات است. همه باید بدانند چه خبر است و چه تصمیماتی دارد اتخاذ می‌شود. به دولت دستور دادم و اکنون هم دارد اجرا می‌شود. گفتم هر وزارتخانه و دستگاه که یک پیشنهادی را مطرح می‌کند که آن پیشنهاد باید بیاید در دستور هیأت دولت قرار بگیرد و ما بحث کنیم، قبل از اینکه من پیشنهاد آن دستگاه را ببینم، این باید در سایت منتشر شود.
رییس جمهوری با بیان این که باید مردم درخصوص بودجه و موضوعات مختلف اظهار نظر کنند و غیر از این راهی برای جلوگیری از فساد وجود ندارد، گفت: ولله بالله اگر صدها دستگاه مبارزه با فساد درست کنیم، اگر ده‌ها دادگاه با فساد مبارزه کنند، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم، مگر آنکه مردم به صورت شفاف ببینند ما چه می‌کنیم، باید در اتاق شیشه‌ای برویم، باید نورافکن روی ما باشد و ‌باید همه، ما را مشاهده کنند.

روحانی اظهار داشت: ببینیم پیغمبر با مردم چگونه رفتار می‌کرد؟ والله پیغمبر با علم الهی و با استعداد بلند ذاتی‌اش، همه منافق‌ها و کفار را می‌شناخت و می‌دانست اما آیا به آنها متعرض می‌شد؟ به آنها می‌گفت شما در خانه چه کردی؟ به آنها می‌گفت دیشب چه اقدامی انجام می‌دادی؟ نمی‌گفت اگر هم می‌خواست محاکمه کند، باز هم از علمش استفاده نمی‌کرد. ولله پیغمبر شنود نمی‌گذاشت.
وی با تاکید بر عدم دخالت در زندگی خصوصی مردم ،گفت: موارد استفاده از شنود مشخص است. غیر از مواردی مانند تروریسم، جنایات سازمان یافته و توطئه علیه کل کشور، دیگر شنود نداریم و این مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. به تمام دستگاه‌های امنیتی از وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و چند تا دستگاه دیگری هم که گاهی از این کارها می‌کنند، اعلام می کنم که باید به قانون عمل شود و تمام دستگاهها و دستگاه امنیتی، باید بدانند که نوکر و خادم مردم هستند.
رییس جمهوری با بیان اینکه در حقوق شهروندی اگر می‌خواهیم کشورمان درست شده و در مسیر درست حرکت کند باید فضا را باز و شفاف کنیم، گفت: از مردم ایران و از همه جوانان می‌خواهم این مسأله بودجه 97 را رها نکنید، ادامه دهید و ببینید در بودجه چه خبر است و این نورافکن‌ها باید در همه ردیف‌ها وارد شود. همه دستگاههایی که در سال 97 بودجه می‌گیرند باید به مردم اعلام شود که بودجه را کجا خرج کردند و این مسیر خوبی است که آغاز شده است.

ـ برگزاری نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در باکو
نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه با حضور محمد جواد ظریف ، المارمحمدیارف و مولود چاوش اوغلو 29 آذر در باکو برگزار شد.
اعضا در بیانیه پایانی این نشست سه‌جانبه بر منافع مشترک و ارتقای صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.
طرف های این نشست توافق کردند تا در مسائل منطقه ای و جهانی که در آن ها اشتراک دارند، در سطوح مختلف و در چهارچوب تعیین شده توسط سازمان های منطقه ای و جهانی همچون سازمان ملل متحد، سازمان همکاری های اسلامی و کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا و سازمان همکاری اقتصادی، با نظر به ارتقای صلح، امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی، به رایزنی های نزدیک با یکدیگر ادامه دهند.
آنها همچنین از اعلامیه نهایی نشست فوق العاده سازمان همکاری های اسلامی در مورد قدس شریف در استانبول، نیز استقبال کردند.

 انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.