ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 74002
  • ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۷:۴۸
  • 118 بازدید
  • ارسال توسط :
ریاض و کابل؛ حمایت از جنگ یمن در مقابل مشروعیت زدایی از طالبان

ریاض و کابل؛ حمایت از جنگ یمن در مقابل مشروعیت زدایی از طالبان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در پی دیدارهای مقامات افغان از ریاض، شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد، قرار است نشست علمای دینی در پایتخت عربستان سعودی به منظور بررسی جنگ افغانستان برگزار شود. دولت افغانستان در چند سال اخیر بارها تلاش کرده تا با […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در پی دیدارهای مقامات افغان از ریاض، شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد، قرار است نشست علمای دینی در پایتخت عربستان سعودی به منظور بررسی جنگ افغانستان برگزار شود.

دولت افغانستان در چند سال اخیر بارها تلاش کرده تا با برگزاری نشست علمای دینی مشروعیت جنگ طالبان علیه دولت و نیروهای آمریکایی در این کشور را به چالش بکشد اما تا کنون موفق نشده است.

اخیرا شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد که نشست علمای دینی برای بررسی جنگ افغانستان با حمایت سازمان همکاری اسلامی در عربستان برگزار خواهد شد.

«احسان‌الله طاهری» سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان اظهار داشت: هنوز تاریخ برگزاری این نشست مشخص نشده، اما از تمام علمای کشورهای اسلامی برای حضور در این نشست دعوت شده است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که هدف نشست عربستان، برقراری صلح در افغانستان نیست بلکه تلاشی برای مشروعیت زدایی از طالبان است.

عربستان نخستین کشوری بود که حاکمیت طالبان در افغانستان را پیش از این به رسمیت شناخت اما ریاض اخیرا جنگ طالبان علیه دولت افغانستان و نیروهای خارجی را نامشروع خوانده است.

زیرا برخی از مقامات افغان با چشم پوشی از جنایات سعودی‌ها علیه یمن بارها پاسخ تلافی‌جویانه و محدود جنبش انصارالله به پایگاه‌های نظامی سعودی را محکوم کرده‌اند و در شرایط کنونی اهداف مشترکی را نیز در تضعیف گروه طالبان دنبال می‌کنند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که سعودی به منظور حمایت از جریان‌های تکفیری به ویژه داعش در افغانستان علیه طالبان موضع گرفته است زیرا این گروه بزرگترین مانع در برابر گسترش نفوذ داعش و سایر جریان‌های تکفیری در افغانستان محسوب می‌شود.

با این حال، جریان‌های تکفیری در افغانستان جایگاه مردمی ندارند و طالبان نیز در مبارزه با داعش و سایر جریان‌های تکفیری از حمایت بیشتر مردم افغانستان برخوردار است. در نتیجه کشورهای حامی داعش تلاش دارند تا طالبان را که بزرگترین مانع در برابر قدرت گرفتن داعش در افغانستان محسوب می‌شود تضعیف کنند، اما تضعیف طالبان از نظر نظامی ممکن نیست به همین دلیل هم به دنبال مشروعیت زدایی از این گروه هستند.

پیش از این نیز «بن سلمان» ولیعهد سعودی به صورت رسمی رهبران جهادی افغانستان از جمله «عبدالرب رسول سیاف»، «گلبدین حکمتیار» و تعدادی از مقامات افغان را به دیدار از عربستان سعودی دعوت کرده بود.

عربستان از چند سال گذشته تا کنون طرح تاسیس کتابخانه‌، ساخت دانشگاه بزرگ اسلامی در ننگرهار و مدارس دینی در شمال افغانستان را به منظور ترویج افکار وهابیت در دست اجرا دارد اما به نظر می‌رسد که این کشور اینک پا را فراتر گذاشته و تلاش‌های عملی را برای حمایت مستقیم از گروه‌های تکفیری در این کشور آغاز کرده است.

طالبان نیز پیش از این در واکنش به اظهارات تند مقامات سعودی تذکر داده بودند تا به عنوان یک کشور اسلامی به جای ماجراجویی باید نقش مثبتی را در حل بحران افغانستان در پیش گرفته و به خروج مسالمت آمیز نیروهای خارجی از این کشور کمک کند.

با این حال برخی از مقامات افغان همچنان تلاش دارند تا با نکوهش حملات دفاعی یمنی‌ها به حکام سعودی ابراز اراده کرده و نقش عربستان را در تحولات افغانستان به نفع خودشان برجسته کنند.

 اخیرا وزارت خارجه افغانستان با صدور بیانیه‌ای حملات موشکی تلافی‌جویانه یمن به مواضع رژیم سعودی را محکوم کرد اقدامی که حتی خشم و اعتراض بسیاری از علما و جریان‌های سیاسی افغانستان را برانگیخت.

بسیاری از کارشناسان افغان بر این باورند که نقش آفرینی عربستان سعودی در روند صلح افغانستان به ضرر این کشور بوده و نمی‌تواند به برقراری صلح در این کشور کمک کند. بلکه مواضع ضدو نقیض دولت افغانستان و برجسته ساختن نقش عربستان سعودی در این کشور سبب تشدید رقابت‌های منطقه در بحران افغانستان خواهد شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.