ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 74263
  • ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
  • 82 بازدید
  • ارسال توسط :
افزایش فشارها به ماکرون برای تعلیق صادرات سلاح به عربستان

افزایش فشارها به ماکرون برای تعلیق صادرات سلاح به عربستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی میدل ایست آی، در آستانه سفر ولیعهد عربستان به فرانسه، فشارها بر رئیس جمهور این کشور برای به تعلیق در آوردن صادرات اسلحه به کشورهای عضو ائتلاف سعودی در جنگ یمن افزایش یافته است.  در فاصله […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی میدل ایست آی، در آستانه سفر ولیعهد عربستان به فرانسه، فشارها بر رئیس جمهور این کشور برای به تعلیق در آوردن صادرات اسلحه به کشورهای عضو ائتلاف سعودی در جنگ یمن افزایش یافته است. 

در فاصله چند روز مانده به سفر بن سلمان ولیعهد عربستان به فرانسه، فشار‌ها بر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای کاهش حمایت از عربستان و امارات متحده عربی افزایش یافته است. یکی از قانونگذاران هم حزبی مکرون رسماً تحقیق و تفحص را درباره قانونی بودن فروش تسلیحات فرانسه به ائتلاف سعودی در جنگ یمن خواستار شد. 

طبق نظرسنجی مرکز یوگاو ، 75 درصد مردم فرانسه خواستار این هستند که ماکرون، صادرات اسلحه به عربستان و امارات متحده عربی را به حالت تعلیق درآورد.

چندین گروه فعال حقوق بشر نیز هشدار داده اند که اگر دولت فرانسه، فروش (تسلیحات) را متوقف نکند، ممکن است به شکل قانونی اقدام کنند.

ماه ژانویه امسال، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد این کشور هرگونه صادرات اسلحه به کشور‌های درگیر جنگ در یمن را متوقف می‌کند. طبق گزارش شبکه دویچه وله آلمان، در ماه نوامبر سال 2017، دولت آنگلا مرکل ناچار شد اقرار کند که در فاصله سال‌های 2016 و 2017، فروش تسلیحات به عربستان و مصر را پنج برابر افزایش داده است.
پس از آنکه امارات متحده عربی درگیر جنگ یمن شد، نروژ نیز فروش تسلیحات به امارات را متوقف کرد.

سباستین نادو نماینده پارلمان فرانسه که پارسال در انتخابات پیروز شد و هم حزبی ماکرون است، روز پنجشنبه گفت: او به همراه پانزده تن دیگر رسماً درخواستی برای تشکیل کمیسیون تحقیق ارائه کرده اند؛ کمیسیونی با 30 عضو که «پایبندی فرانسه به تعهدات بین المللی را در زمینه (صدور) مجوز صادرات اسلحه، مهمات، آموزش، خدمات و کمک‌هایی را که این کشور در طول این سه سال در اختیار گروه‌های متخاصم در جنگ یمن گذاشته است»، بررسی کند.

این اقدام سباستین نادو آن هم در شرایطی که فقط سه روز دیگر تا زمان ورود بن سلمان ولیعهد عربستان به فرانسه برای گفتگو‌های دو جانبه باقی مانده است، از این نظر غیر منتظره است که ماکرون از پارسال که به قدرت رسید با مخالفت‌های اندکی در پارلمان روبرو شده و اکثریت (پارلمانی) را در اختیار دارد و فقط شمار اندکی از قانونگذاران هم حزبی ماکرون تمایل دارند تصمیم‌های اجرایی او را زیر سؤال ببرند.

فرانسه، سومین کشور بزرگ صادر کننده اسلحه در دنیا است و دو کشور (عربستان و امارات متحده عربی) نیز جزء مشتریان بزرگ آن هستند. در سال‌های اخیر، فرانسه به علت موضع‌گیری سرسختانه خود در قبال ایران در مذاکرات هسته‌ای توانست با کشور‌های عربی حوزه خلیج (فارس) پیوند‌های جدیدی ایجاد کند. 

یکی از دیپلمات‌های فرانسه در گفتگو با رویترز گفت: این رابطه ممکن است به هر سمتی پیش برود، اما روشن است که بن سلمان بیشتر از جانب ترامپ احساس محبت می‌کند تا از سوی ماکرون. 

ریاست جمهوری فرانسه در آستانه سفر ولیعهد عربستان از رویه‌های صادراتی این کشور دفاع کرد. یک منبع وابسته به ریاست جمهوری فرانسه گفت: نظارت‌های بسیار شدیدی بر صادرات اسلحه وجود دارد که تابع معیار‌های بسیار دقیق است.

دوازده سازمان غیردولتی بین المللی در نامه‌ای خصوصی به امانوئل ماکرون از او خواستند فروش تسلیحات فرانسه را به حالت تعلیق در آورد و بن سلمان را برای کاستن از شدت محاصره بنادر یمن، تحت فشار بگذارد.

بر خلاف بسیاری از متحدان فرانسه، روند صدور مجوز‌های صادراتی خود این کشور هیچ گونه ارزیابی یا تراز پارلمانی ندارد. تأیید این مجوز‌ها از طریق کمیته‌ای به ریاست نخست وزیر فرانسه صورت می‌گیرد که وزرای امور خارجه، دفاع و اقتصاد فرانسه نیز اعضای آن هستند. جزئیات مجوز‌ها نیز برای عموم منتشر نمی‌شود و مجوز‌ها نیز پس از دریافت تأیید، به ندرت بازنگری می‌شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.