ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 74379
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۳:۵۶
  • 376 بازدید
  • ارسال توسط :

تقابل عربستان با ایران به کدام سو می‌رود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از جهان نيوز، جمهوری اسلامی ایران در حالی طی سالیان گذشته با حسن نیت، به دنبال ترمیم روابط خود با عربستان بوده که مرور واکنش‌ها و گفته‌های مقامات این کشور نشان می‌دهد آنان نه تنها به دنبال بازسازی روابط خود با ایران نیستند بلکه می‌کوشند با تند […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از جهان نيوز، جمهوری اسلامی ایران در حالی طی سالیان گذشته با حسن نیت، به دنبال ترمیم روابط خود با عربستان بوده که مرور واکنش‌ها و گفته‌های مقامات این کشور نشان می‌دهد آنان نه تنها به دنبال بازسازی روابط خود با ایران نیستند بلکه می‌کوشند با تند کردن فضای منطقه، از طریقی غیردیپلماتیک رقیب دیرینه خود ایران را از صحنه به در کنند. مؤید این موضوع گفته‌های اخیر ولیعهد جاه طلب عربستان است که در سفری به امریکا در گفت‌وگو با نشریه آتلانتیک جملاتی تند را علیه کشورمان بر زبان آورد و حتی بدون واهمه‌ از تبعات گفته‌هایش به صراحت از برنامه‌ریزی برای یک جنگ با ایران سخن گفت.
سعودی‌ها در حالی با اقدامات و رفتارهای خود هر روز بر آتش جنگ در منطقه غرب آسیا هیزم می‌گذارند که این رژیم به واسطه همین سیاست‌های خود در حال اضمحلال و فروپاشی است و همین واهمه از بحران‌هاست که آنها را واداشته مشکلات خود را به خارج از مرزهایشان پمپاژ کنند و با درگیر کردن دیگر کشورهای منطقه، عملاً آتش درونی خود را به دامن دیگر کشورها بیندازند.

بر این اساس، سعودی‌ها امروز تحت فرمان رئیس‌جمهور امریکا که آنان را «گاوی شیرده» می‌داند، مشغول سوزاندن سرمایه‌های این کشور از طریق خرید سلاح و تکنولوژی‌های فانتزی از امریکا هستند. علاوه بر این بخش بزرگ دیگری از دارایی‌های آنان نیز بابت حمایت از گروهک‌های تروریستی منطقه در حال هدررفت است. همچنین باید به این روند جنگ یمن و سوریه را نیز اضافه کرد که امروز به باتلاقی برای عربستان تبدیل شده که دیگر توان خروج از آن را ندارد و تنها سرمایه آنان را درون آتش جنگ می‌ریزد.

تقابل عربستان با ایران یا رقابت منطقه‌ای
اما ورود سعودی‌ها به این بازی خطرناک علیه ایران، در حالی است که ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی توانسته به‌رغم تمامی تحریم‌ها و فشارهایی که در قالب جنگ تحمیلی و تحریم به آن وارد شده بود، نه‌تنها تمامیت ارضی خود را حفظ بلکه پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند و به الگویی منطقه‌ای و الهام‌بخش برای کشورهای مسلمان تبدیل شود؛ الگویی که امروز مدل خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کند و انقلاب‌های بی‌شماری به تأسی از انقلاب اسلامی ایران شکل گرفته است، از این رو مقامات سعودی همواره در تلاش بوده‌اند ایران را با چالش‌های مختلفی درگیر کنند تا از این راه بتوانند یکی از رقبای منطقه‌ای خود را که از موقعیتی بسیار استراتژیک‌تر نسبت به خود با تسلط بر تنگه هرمز و نوار شمالی خلیج‌فارس برخوردار بود، از دور خارج کنند.

این اقدامات در حالی صورت گرفت که عربستان همزمان تلاش زیادی برای ایجاد فاصله میان ایران و شرکای استراتژیک به کار بست؛ تلاشی که در نهایت تبدیل به یک جنگ تمام‌عیار در سوریه، عراق و یمن شد و کار را تا جایی پیش برد که سعودی‌ها درآمدهای میلیاردی خود از فروش نفت را جهت مقابله با ایران در اختیار گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق قرار دادند و خود نیز وارد یک جنگ مستقیم با یمن شدند، علاوه بر این آنان بر اساس همین سیاست اشتباه خود، در حال حمایت مالی از یکی از خطرناک‌ترین گروهک‌های تروریستی جهان به نام منافقین هستند تا شاید از این مسیر بتوانند به ایران ضربه بزنند.

آیا بروز یک جنگ منطقه‌ای محتمل است؟
اما در این بین سؤال مهمی که افکار عمومی را به خود مشغول کرده این است که با توجه به حملات لفظی سعودی‌ها به ایران و همچنین شکست‌های مکرر آنان در منطقه، آیا این احتمال تقویت شده که عربستان دست به یک اقدام پیشدستانه نظامی علیه ایران بزند؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که در زمان فعلی بروز یک درگیری نظامی دور از ذهن به نظر می‌رسد، چراکه سعودی‌ها در یک سو با چالش‌های متعددی پیرامون جنگ یمن دست و پنجه نرم می‌کنند و از این جنگ خسارت‌های فراوانی خورده‌اند و در سوی دیگر نیز آنان به خوبی از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران آگاه هستند؛ قدرتی که متکی بر توان داخلی خود است نه صنایع نظامی دیگر کشورها. همچنین این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که سرویس‌های جاسوسی غربی قطعاً در این مدت آگاهی‌های نسبی نسبت به قدرت نظامی ایران در اختیار شریک سعودی خود قرار داده‌اند و آنان برآورد دقیقی از سرنوشت یک جنگ با ایران در اختیار دارند، البته در این میان تحلیل روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز قابل تأمل است؛ جایی که این روزنامه در یادداشتی نوشت: نباید شک کرد که در صورت بروز جنگ، عربستان سعودی از ایران شکست می‌خورد.

بر این اساس، شولمو آوینری در روزنامه هاآرتص اسرائیل به بررسی این موضوع پرداخته و نوشت: « نباید شک و تردید داشت که در چنین جنگی، ایران، عربستان سعودی را شکست می‌دهد. عربستان سعودی به ‌رغم داشتن تسلیحات پیشرفته امریکایی، از منظر نظامی ضعیف است و تقریباً دارای یک ارتش واقعی نیست.»
روزنامه امریکایی واشنگتن پست نیز اوایل سال میلادی گذشته، در خصوص احتمال تقابل نظامی ایران و عربستان در گزارشی نوشت: اگرچه حملات موشکی از یمن به عربستان احتمالاً در کوتاه‌مدت به مناقشه‌ای مستقیم میان ایران و عربستان منجر نخواهد شد، اما شکاف‌های میان ریاض و تهران را که دهه‌ها درگیر جنگ‌های نیابتی بوده‌اند، عمیق‌تر می‌کند. این رقابت در سوریه، یمن، لبنان و فرای آن خود را بروز داده است. این روزنامه سپس به جبهه‌بندی‌های منطقه‌ای شکل‌گرفته در خاورمیانه اشاره و ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای معرفی کرده است. این روزنامه در بخش پایانی مطلب خود نیز اگرچه نخواسته احتمال بروز یک جنگ را نادیده بگیرد اما گفته است هم اکنون نشانه‌ای برای ورود ایران و عربستان به جنگی رو در رو دیده نمی‌شود.

شرایط عادی‌سازی روابط چیست؟
در این میان نباید برخی تلاش‌های دوستان مشترک در خصوص عادی‌سازی روابط میان ایران و عربستان را نادیده انگاشت؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران از آن استقبال خواهد کرد اما این دیدگاه سعودی‌هاست که باید در این خصوص تغییر کند، البته این نکته را نباید فراموش کرد که ایران نیز در این مسیر قطعاً شروطی خواهد داشت که سعودی‌ها باید با آن کنار بیایند. بر این اساس عربستان در مرحله نخست لازم است نه تنها حمایت خود از گروه‌های تروریستی فعال در منطقه را قطع کند بلکه باید به مسئولیت خود در قبال بازگردان صلح به منطقه غرب آسیا پایبند باشد، همچنین ضمن پذیرفتن حاکمیت قانونی تمامی کشورها از جمله ایران، کمک‌های گاه و بی‌گاه خود به اپوزیسیون ایرانی را به اتمام برساند و بابت این موضوع از جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی کند.

نکته دیگری که عربستانی‌ها باید آن را بپذیرند، توقف همکاری‌ها با دشمنان ایران از جمله امریکا و رژیم صهیونیستی علیه منافع کشورمان است که این روزها به اوج خود رسیده است. در نهایت عذرخواهی دیگر عربستان باید در موضوع فاجعه منا باشد و در این مسیر ضمن عمل به وظایف دیپلماتیک خود، باید دیه حادثه‌دیدگان منا را پس از گذشت سه سال و در آستانه موسم جدید حج به طور کامل پرداخت نماید.

منبع: روزنامه جوان

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.