ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 74882
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۵:۳۷
  • 121 بازدید
  • ارسال توسط :
شهیدان مدافع حرم؛ مروجان مکتب ایثار و شهادت

شهیدان مدافع حرم؛ مروجان مکتب ایثار و شهادت

دلاورمردانی از تبار شهیدان دفاع مقدس و وارثان ارزش ها و فرهنگ ایثار و مقاومت دگر بار در تاریخ حماسه آفرینی های ایران خوش درخشیدند و سال ها پس از پایان جنگ تحمیلی با تاسی از آموزه های حق طلبی سیدالشهدا به منظور دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(ع) در قامت مدافعان حرم به […]

دلاورمردانی از تبار شهیدان دفاع مقدس و وارثان ارزش ها و فرهنگ ایثار و مقاومت دگر بار در تاریخ حماسه آفرینی های ایران خوش درخشیدند و سال ها پس از پایان جنگ تحمیلی با تاسی از آموزه های حق طلبی سیدالشهدا به منظور دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(ع) در قامت مدافعان حرم به مصاف با اندیشه های افراطی و تکفیری رفتند و جامه شهادت، برازنده قامت استوارشان شد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای تبیین ارزش های فرهنگ شهادت در سیره مدافعان حرم به محوربندی سخنان آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در ارتباط با جایگاه و رسالت این دلاورمردان پرداخته است.

-در ادامه محورهایی از این بیانات ارزشمند را مرور می کنیم.

**نقش تاثیرگذار مدافعان حرم در حفظ امنیت داخلی
– البتّه ما در این زمینه هنوز خیلی حرف برای گفتن داریم – «ما» یعنی شماها و آنهایی که در جنگ بودند و اینها می تواند نسل امروز را به­‌معنای واقعی کلمه متّصل کند و ملحق کند به همان نسلی که آن اوج دفاع مقدّس را آفرید و این اوج تاریخی ما را خلق کرد. مکرّر، خیلی زیاد، افرادی می­آیند، نامه می نویسند به ما، اصرار، التماس، گریه، برای اینکه اجازه داده بشود بروند دفاع از حرم و جزو مدافعین حرم [بشوند]؛ یعنی همان چیزهایی که ما در آن روزهای دهه‌ ۶۰ می دیدیم -که جوان ها، بچّه‌های کوچک، آنهایی که نمی شد بروند به یک جهتی و به یک دلیلی، می‌آمدند التماس می کردند برای اینکه بروند- حالا هم همان وضعیّت در خیلی از اینها هست؛ اَلحِقنی بِالصّٰلِحین؛(۸) این الحاق به صالحین است. این بر اثر همین تلاش و زحماتی است که شما‌ها دارید انجام می دهید. ان‌شاء الله خداوند برکت بدهد به این تلاش شما، به این کار شما و روزبه‌روز تأثیرات آن را ان‌شاء الله افزایش بدهد.(در مراسم شب خاطره دفاع مقدس؛ 3 خرداد 1396)

– شهدای دفاع از حرم اگر نبودند، ما باید حالا با عناصر فتنه‌گرِ خبیثِ دشمنِ اهل‌بیت و دشمن مردم شیعه، در شهرهای ایران می جنگیدیم. در برنامه‌های دشمن بود دیگر؛ در عراق که بودند، اینها در یک منطقه‌ای بودند و سعی می کردند خودشان را بکشانند به سمت منطقه‌ مرزی با جمهوری اسلامی و خودشان را برسانند به مناطق شرقی‌شان که همسایه‌ جمهوری اسلامی است؛ سعی می کردند بیایند به این استان هایی که با ما هم‌مرزند؛ جلویشان گرفته شد، بهشان تودهنی زده شد، تارومار شدند، پدرشان درآمد، حالا [هم] که دارند بکلّی اِزاله(9) می شوند، جارو می شوند. در سوریه هم همین‌جور؛ اگر این کاری را که سرداران با‌ارزش ما انجام دادند انجام نمی دادند، عزیزمان، حالا باید در همین دوروبَر و اطراف با اینها می جنگیدیم؛ باید در همین خیابان های خودمان و شهرهای خودمان با اینها مبارزه می کردیم. بخش مهمّی از این امنیّتی که امروز شما دارید، مربوط به همین مدافعان حرم است.(در دیدار خانواده‌های شهدای مرزبان و مدافع حرم؛ 28 خرداد 1396)

– افتخار جمهوری اسلامی، امروز این است که ما در مجاورت مرزهای رژیم صهیونیستی و بالاسر آنها نیروهای حزب‌الله یا نیروهای مقاومت یا نیروهای اَمَل را داریم. اینکه اینها این‌قدر ناراضی هستند و می گویند جمهوری اسلامی چرا دخالت می کند، به این خاطر است. این خیلی افتخار بزرگی برای اسلام و جمهوری اسلامی است. جوان هایی که رفتند به سوریه و عراق و عمدتاً به سوریه، این بصیرت را داشتند. یک عده‌ای امروز اینجا نشسته‌اند در خانه و نمی فهمند که قضیه چیست. (در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم؛ یکم آذر 1395)

**شجاعت و ایثار؛ شاخصه مهم مدافعان حرم
– امروز مساله‌ شهدای دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) مطرح است؛ این از آن ماجراهای عجیب تاریخ است. ما در دوران جنگ جوان ها را تشویق می کردیم به اینکه بروید به میدان جنگ، اجابت می کردند و می رفتند؛ امام یک سخنرانی می کردند، خیل جوان ها راه می‌افتادند می رفتند [امّا] امروز ما چنین تشویقی نمی کنیم، درعین‌حال این انگیزه چقدر قوی است، این ایمان چقدر شفّاف است که این جوان از ایران، از افغانستان، از کشورهای دیگر راه می‌افتد، بلند می شود از همسر جوانش، از کودک خردسالش، از زندگی راحتش می گذرد، می رود در یک کشور غریب، در یک خاک غریب، در راه خدا مجاهدت می کند و به شهادت می رسد. این چیز کوچکی است؟ قدم‌به‌قدم تاریخ انقلاب اسلامی از این شگفتی‌های تاریخ‌ساز به خود دیده است؛ اینها شگفتی است.( در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم؛ پنجم تیر 1395)

**شهیدان مدافع حرم؛ افتخارآفرینان عرصه شهادت
– بچه‌هایی که شماها دادید، چه همسران، چه فرزندان، چه پدران و مادرانشان، بدانند که واقعاً مایه‌ افتخارند. این فقط شعار نیست؛ واقعیّت قضیّه این است. [اینها] در هر ملتی که باشند -حالا ممکن است شناخته شده نباشند برای فلان شهر، برای فلان روستا. [ممکن است کسی] مشغول یک شغل معمولی است؛ ستاره نیست، مثل بعضی‌ها که در جوامع به‌خاطر هیاهو به توهّم ستاره شدن هی دارند کار می کنند؛ اما اینها- ستاره‌ واقعی‌اند؛ ستاره در چشم ما نیستند؛ ما که چشممان نزدیک‌بین و کوته‌بین است؛ در ملأ اعلی اینها ستاره‌اند. (در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم؛ یکم آذر 1395)

**شهیدان دفاع مقدس الگوی جوانان امروز در دفاع از حرم اهل بیت(ع)
– علی‌رغم اینها، یک حرکت عظیم مردمی در بین همین جوان ها هست؛ همین جوان هایی که نه جنگ را دیدند، نه دوره‌ دفاع مقدّس را، نه آن غوغای آن روزها را، نه امام را، نه انقلاب را؛ همینها آن‌چنان دلشان به سمت انقلاب مجذوب است که انسان واقعاً حیرت می کند. من بارها گفته‌ام امروز جوان های ما از لحاظ گرایش به مفاهیم انقلابی، از لحاظ کمّیّت و کیفیّت اگر بیشتر و بهتر از دوره‌ دفاع مقدّس و دهه‌ 60 نباشند، عقب‌تر نیستند. آن روز هم شما خیال نکنید همه‌ جوان ها می رفتند جبهه؛ نه، در دوره‌ جنگ هم یک عدّه‌ای جبهه می رفتند و مجاهدت می کردند و خود را در معرض انواع و اقسام مشکلات قرار می دادند، یک عدّه‌ای هم اینجا مشغول بی‌عاری و الواتی و کارهای گوناگون بودند؛ یعنی خیلی از جوان ها هم این‌جوری بودند.(در دیدار خانواده شهید محسن حججی؛ 11 مهر 1396)

– اینکه بنده بارها تکرار می کنم که جوان امروز، از جوان اوّل انقلاب و دوران جنگ اگر جلوتر نباشد، بهتر نباشد، عقب‌تر نیست و من معتقدم که جلوتر است به‌خاطر این است که امروز با این‌همه ابزارهای تبلیغی، با این‌همه شگردهای گوناگونِ فروریختن پایه‌های ایمان، جوان انقلابی ایستاده است. ما در عرصه‌ فرهنگ، در عرصه‌ سیاست، در عرصه‌های اجتماعی، در عرصه‌های هنری الی‌ماشاءالله جوان مؤمن داریم؛ البتّه بله، یک‌عدّه‌ای هم هستند که معتقد نیستند، پابند نیستند، آن را هم می دانیم، نه اینکه غافل باشیم امّا این خیل عظیم جوانان مؤمن، جزو معجزات انقلاب است. این جوان امروز [است‌]؛ جوانی که نامه می نویسند به بنده -از این نامه‌ها یکی و دوتا و ده‌تا هم نیست، زیاد است- و التماس، گریه که اجازه بدهید ما برویم در دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) بجنگیم؛ از زندگی راحت، از زن و بچّه بگذریم. نامه می نویسند -واقعاً نامه گریه‌آلود است- که [ما] پدر و مادر را راضی کردیم، شما اجازه بدهید ما برویم بجنگیم؛ این وضع جوان امروز است. خب می خواهند ایمان این [جوان‌] را از بین ببرند. این حصار فرهنگی برای حفظ این ایمان است.( در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران؛ 31 مرداد 1395)

**ضرورت نهادینه سازی ارزش های مدافعان حرم در آثار هنری و فرهنگی
– حالا فرض کنید که همین قضایای شام، همین قضایای مدافعین حرم، خب جا دارد که درباره‌ این، مثلاً صدها شعر گفته بشود. یا فرض کنید قضایای عراق؛ قضایای عراق خیلی قضایای مهمّی است. (در دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب؛20 خرداد 1396)

– یک نکته‌ دیگری که خوشبختانه امروز در جامعه‌ مدّاح تا حدود زیادی رواج دارد، توجّه به مسایل جاری روز است که خب امروز اینجا شنیدید در بخش های مختلفی راجع به مدافعین حرم و مسایل جاری روز؛ اینها خیلی مسایل مهمّی است، اینها مسایل اساسی است؛ نباید خیال کنیم که اینها از حیطه‌ تدیّن ما خارج است. خب شما ببینید پیغمبر اکرم که سیّد خلق عالَم است و برتر از این بزرگوار هیچ موجودی را خدای متعال نیافریده است و آورنده‌ همین دین و همین اسلامی است که ما امروز مدّعی‌اش هستیم، در زمینه‌ مسایل جاری سیاسیِ کشورش -همان کشوری که آن روز وجود داشت و کشور کوچکی بود- این بزرگوار چقدر تلاش می کرد، چقدر زحمت می کشید. (در دیدار جمعی از مداحان اهل‌بیت(ع)؛ 11 فروردین 1395)

– یک مساله، مساله‌ شعرهایی است که در قضایای جاری کشور گفته شده، که خب خوشبختانه ما در این دوره‌ خودمان شعرهایی که این شعر زنده و موضع‌دار را از آنها می‌شنویم کم نیستند؛ بحمدالله هستند؛ یعنی امروز از ده پانزده‌سال پیش، از این جهت جلوتریم و بهتریم؛ منتها اینها ترویج نمی شود. فرض کنید حالا مثلاً برای شهدای غوّاص یا برای مدافعین حرم چندین شعر گفته شد یا همین شعری که امشب آقا(6) در زمینه‌ مسایل مدافعین حرم خواندند؛ خب اینها شعرهای خیلی خوبی است، اینها برجسته است؛ اینها چرا ترویج نمی شود؟ سؤال من این است؛ راه ترویج اینها چیست؟ یا مثلاً برای شیخ زکزاکی(7) شعر گفته شده؛ خب شیخ زکزاکی یک فرد مظلوم و شجاع و مصمّم در راه و طریق خودش بود که مورد تهاجم قرار گرفت و از او انتقام گرفتند. خب اگر چنانچه فرض بفرمایید ما این شعر را ترجمه کنیم، بفرستیم برای جایی که آوازه‌ او به آنجا برسد، شما ببینید چقدر اثر می گذارد؛ چقدر روحیّه می دهد! این کار را ما نمی کنیم. ( در دیدار شاعران؛ 31 خرداد 1395)

**اتحاد شیعه و سنی در مبارزه با جریان های تکفیری
– ما امروز در کنار خود، از برادران اهل سنّت کسانی را داریم که با ما و همراه ما دارند در دفاع از حرم اهل‌بیت می جنگند و کشته می دهند، شهید می دهند. خانواده‌هایی از شهدای مدافع حرم پیش من آمدند که در بینشان چند خانواده‌ سنّی بودند. خب، این برادر اهل سنّت که برای دفاع از حرم حضرت زینب یا حرم امیرالمؤمنین یا حرم سیّدالشّهدا جوان خودش را گسیل می کند به جبهه، بعد هم که پیش ما می‌آید، به جای اظهار تأسّف، به جای اظهار غم و اندوه یا گِله و شکایت، ابراز افتخار می کند که پسر من در این راه شهید شده، این را ما باید برنجانیم؟ این را ما باید کاری کنیم که از ما دور بشود؟ اینها نکات مهمّی است، اینها نکات اساسی‌ای است. امروز جزو اولویّت های اصلی جامعه‌ روحانیّت این است که نگذارند کاری را که آمریکا دارد با زحمت انجام می دهد، صهیونیست‌ها دارند با زحمت انجام می دهند، ما به‌سهولت این کار را برای آنها انجام بدهیم؛ این را توجّه داشته باشید. (در دیدار رییس و اعضای مجلس خبرگان رهبری؛ 20 اسفند 1394)

**جایگاه ویژه خانواده مدافعان حرم
– حقیقتاً هم شهدای شما، هم خانواده‌ها، ‌پدران، مادران و فرزندان آنان، حق بزرگی بر گردن همه‌ ملت ایران دارند. این شهدا امتیازاتی دارند؛ یکی این است که اینها از حریم اهل بیت در عراق و سوریه دفاع کردند و در این راه به شهادت رسیدند… امتیاز دوم این شهدای شما این است که اینها رفتند با دشمنی مبارزه کردند که اگر اینها مبارزه نمی‌کردند، این دشمن می‌آمد داخل کشور… اگر جلویش گرفته نمی‌شد، ما باید اینجا در کرمانشاه و همدان و بقیه‌ استان‌ها با اینها می‌جنگیدیم و جلوی اینها را می‌گرفتیم. در واقع این شهدای عزیز ما جان خودشان را در راه دفاع از کشور، ملت، دین، انقلاب اسلامی فدا کردند. امتیاز سوم هم این است که اینها در غربت به شهادت رسیدند. این هم یک امتیاز بزرگی است. این هم پیش خدای متعال فراموش نمی‌شود.(در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم؛ پنجم بهمن 1394)

*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.