ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 75243
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۵:۲۳
  • 94 بازدید
  • ارسال توسط :
آیا امارات در اندیشه کودتا در سومالی است؟

آیا امارات در اندیشه کودتا در سومالی است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه " الشرق" امارات، اقدامات اخیر دولت سومالی علیه امارات، با هدف خنثی کردن توطئه‌های ابوظبی و دخالت‌های آشکار این کشور در امور داخلی سومالی صورت گرفت. بر اساس گزارشی که پایگاه "الخلیج آنلاین" منتشر کرده است، کمپین بین‌المللی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه " الشرق" امارات، اقدامات اخیر دولت سومالی علیه امارات، با هدف خنثی کردن توطئه‌های ابوظبی و دخالت‌های آشکار این کشور در امور داخلی سومالی صورت گرفت.

بر اساس گزارشی که پایگاه "الخلیج آنلاین" منتشر کرده است، کمپین بین‌المللی تحریم امارات اعلام کرد که ابوظبی بیش از 3000 مزدور را با هدف تقویت نفوذ خود به سومالی اعزام کرده است.

این کمپین در بیانیه‌ای اعلام کرد که بخش اعظم مزدوران در پایگاه نظامی "بربره" امارات و مناطق لجستیکی که تحت حاکمیت دولت مرکزی سومالی نیست، مستقر شده‌اند.

گزارش‌های محلی و بین‌المللی از تلاش‌‎های بی‌سابقه امارات برای تقویت حضور نظامی خود در سومالی در راستای طرح گسترش حضور نظامی خود در تنگه هرمز، سواحل یمن، باب‌المندب و حتی سواحل شاخ آفریقا حکایت دارد.

حضور امارات در شاخ آفریقا مبتنی بر استراتژی خرید، اجاره و اداره بندرها و فرودگاه‌های نظامی و اقتصادی مهم و گوناگون مانند استراتژی این کشور در عدن و جیبوتی و همچنین مبتنی بر ایجاد پایگاه‌های نظامی مانند پایگاه بربره در شمال غرب سومالی است.

دخالت‌های امارات در امور سومالی را از طریق توافق راه اندازی بندر بربره با مسئولان سرزمین‌های جدایی طلب از سومالی  و ایجاد پایگاهی نظامی در این سرزمین‌ها ادامه دارد.

یک سازمان بین المللی در ماه مارس گذشته در بیانیه‌ای درباره پیامدهای ادامه دخالت‌های منفی امارات علیه صلح و امنیت داخلی در سومالی ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه آمده است که امارات ازپایگاه‌های نظامی خود در سومالی و سایر کشورهای آفریقایی برای تقویت نفوذ خود در شاخ آفریقا و برای خدمت به طرح خود برای ایجاد هرج و مرج و تخریب چندین کشور استفاده می‌کند. کما اینکه رفتار امارات، خطرهای شدیدی برای ساکنان سومالی دارد و منجر به تجازهای آشکاری به حقوق آن‌‎ها در برخورداری از امنیت می‌شود.

 پیش از این سومالی با ارائه شکوائیه‌ای به سازمان ملل از امارات به خاطر ایجاد پایگاه نظامی در سومالی بدون موافقت دولت مرکزی شکایت کرد. "ابوبکر عثمان بالی" نماینده سومالی در سازمان ملل گفت که اقدامات امارات ناشی از اوباشیگری این کشور است و این اقدامات نیازمند دخالت‌های سازمان ملل است و سومالی تمام آنچه را که برای دفاع از خود نیاز دارد، اتخاذ خواهد کرد.

حمایت‌های امارات از گرایشات جدایی‌طلبانه

9 مارس گذشت (18 اسفند) اتحادیه عرب بعد از پایان نشست خود که در سطح وزیران برگزار شد، بیانیه‌ای صادر کرد که در آن بر ضرورت حفظ امنیت حریم هوایی و دریایی سومالی به گونه‌ای که وحدت و حاکمیت این کشور در مبارزه با دخالت‌های خارجی حفظ شود، تاکید کرد.

از سوی دیگر هیئت مستقل نظارت سازمان ملل از شورای امنیت خواست که نشست فوق‌العاده‌ای برای بررسی دخالت‌های امارات در سومالی و تلاش ابوظبی برای از بین بردن ثبات نسبی سومالی و به بازیچه گرفتن دموکراسی برقرار در این کشور برگزار کند.

این هیئت همچنین هشدار داد که امارات به دنبال رهبری کودتا در داخل سومالی برای گسترش دامنه کنترل خود بر شاخ آفریقا است که این امر فاجعه‌ای برای منطقه شرق آفریقا خواهد بود.

هیئت مستقل نظارت سازمان ملل تاکید کرد که ابوظبی از گروه‌های مسلح وابسته به گروه الشباب سومالی حمایت می‌کند و این امر نیازمند دخالت بین‌المللی است.

دولت فدرال سومالی معتقد است که امارات نقشی تخریبی در این کشور ایفا می‌کند به‌ویژه اینکه حمایت‌‎های ابوظبی از گرایشات جدایی2طلبانه در این کشور آشکار شده است.

در دسامبر سال 2017 میلادی، "احمد علی طاهر" دادستان سومالی اعلام کرد که دو عضو پارلمان سومالی مبالغ هنگفتی از امارات برای تخریب دولت دریافت کرده‌اند و مصونیت این دو نماینده باید لغو شود.

تامین مالی هرج و مرج در سومالی توسط امارات

در اکتبر 2017 میلادی سومالی شاهد یک انفجار شدید بود که در پی آن 500 تن کشته شدند این انفجار که گفته می‌شود قوی‌ترین انفجار تاریخ سومالی به شمار می‌رود، یکی از مناطق بسیار حساس در نزدیکی وزارت خاجه سومالی و سفارت قطر را هدف قرار داد و هیچ طرفی مسئولیت آن را بر عهده نگرفت. پس از این انفجار تحلیلگران گفتند که امارات از جمله استفاده کنندگان از این انفجار است. آن‌ها دلیل سخن را اختلافات قدیمی امارات با دولت سومالی که با محاصره قطر در جریان بحران ژوئن 2017 میلادی مخالفت کرد و همچنین اختلاف بین دو کشور درباره پایگاه نظامی ترکیه در سومالی و پایگاه امارات در این کشور، دانستند.

گزارش سری نیم‌سالانه تیم کارشناسان کمیته تحریم‌های تحمیلی شورای امنیت علیه سومالی و اریتره، دست داشتن امارات در حمایت از تروریسم در سومالی را ثابت می‌کند. در این گزارش آمده است که دو هفته قبل از انفجار موگادیشو، امارات از طریق قاچاق سلاح یا جعل مستندات رسمی به منظور دور زدن تحریم‌های تحمیلی علیه صادرات زغال سنگ از سومالی که شورای امنیت آن را از مهمترین منابع مالی گروه الشباب می‌داند، قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض کرد.

محمد مرسل شیخ عبدالرحمن" وزیر دفاع سومالی هفته گذشته ضمن اعلام پایان برنامه آموزشی امارات برای صدها سرباز سومالیایی گفت دولت مسئولیت پرداخت و آموزش سربازانی را که در این برنامه ثبت نام کرده بودند، برعهده خواهد گرفت.

به گفته کارشناسان از زمان تنش میان چهار کشور عربستان، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با قطر، روابط سومالی و امارات متشنج شده است که دلیل آن مخالفت موگادیشو با جانبداری از هر یک از طرفین سعودی و یا قطری است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.