ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 75255
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۶:۳۷
  • 197 بازدید
  • ارسال توسط :
اذعان مقامات آمریکایی به وضع بد عربستان و تقویت جایگاه انصارالله در یمن

اذعان مقامات آمریکایی به وضع بد عربستان و تقویت جایگاه انصارالله در یمن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که حمایت‌های همه جانبه غرب از ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی در جنگ علیه یمن ادامه دارد، یک سناتور آمریکایی در نشستی درباره یمن گفته که این عربستان سعودی و امارات عربی متحده هستند که خواهان توسل به راه حل سیاسی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که حمایت‌های همه جانبه غرب از ائتلاف متجاوز سعودی- اماراتی در جنگ علیه یمن ادامه دارد، یک سناتور آمریکایی در نشستی درباره یمن گفته که این عربستان سعودی و امارات عربی متحده هستند که خواهان توسل به راه حل سیاسی و مذاکره نیستند و همچنان بر راه نظامی و ناموفق خود اصرار دارند.

«کریس مورفی» سناتور ایالت «کنتیکت» در کنگره آمریکا که از منتقدان جنگ یمن بوده است، در نشست کمیته روابط خارجی سنای این کشور، از «دیوید ساترفیلد» دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا درباره یمن سوالاتی کرد و همچنین از مواضع واشنگتن درباره این جنگ انتقاد کرد.

او گفت: «اذعان یک فرد به اینکه اشتباه کرده، کار سختی است و بزرگترین اشتباهات سیاست خارجی آمریکا قتی حادث می‌شود که ما ابتدا تصمیم به اقدام نظامی می‌گیریم و پس از آن اجازه نمی‌دهیم که حقایق میدانی به ما درباره اشتباهمان آموزش بدهد. تعریف دیوانگی و جنون این است که یک کار مشابه را بارها و بارها انجام بدهید و انتظار نتایج متفاوت را داشته باشید و من فکر می‌کنم که ما هم اکنون در چنین مرحله‌ای از جنگی قرار داریم که در آن هیچ چیزی تغییر نکرده البته اوضاع بدتر شده است».

اذعان به تحکیم موقعیت انصارالله

سناتور آمریکایی بلافاصله ادامه داد: «حوثی‌ها تقریبا همان مقدار از مناطقی را در کنترل خود دارند که قبل از شروع این کابوس انسانی  و فاجعه شدن وضعیت انسان دوستانه در کنترل خود داشت و ما هنوز اینجا نشسته و داریم درباره یک فرایند صلح حرف می‌زنیم اما صحنه میدانی و واقعیت چیز کاملا متفاوتی به نظر می‌رسد».

وی افزود: آقای سترفیلد من برای شما احترام زیادی قائلم اما فکر می‌کنم این حسی که شما دارید به کمیته (روابط خارجی سنا) منتقل می‌کنید مبنی بر اینکه ایرانی‌ها نمی‌خواهند به میز مذاکره بیایند و سعودی‌ها و اماراتی‌ها خواهان آمدن به میز مذاکره هستند، وارونه جلوه دادن موضوع است چرا که دلیل سوالات ما از شما درباره هدف قرار دادن (بندر) الحدیده آن است که سعودی‌ها صراحتا به هر کسی که از آنها سوال کرده‌اند، گفته‌اند که تا زمانی که توازن نظامی در صحنه میدانی جنگ در یمن تغییر نکند، آنها خواهان آمدن به میز مذاکره نیستند و تا زمانی که حوثی‌ها از منظر نظامی به کوه‌های خودشان عقب نشینی نکنند، آنها قرار نیست به میز مذاکره بیایند با این وجود، شما دارید به ما می‌گویید که سعودی‌ها درصدد تعامل هستند علی رغم اینکه بعد از پنج سال جنگیدن برای تغییر دادن خطوط جنگ، آنها موفقیتی نداشته‌اند. چرا فکر می‌کنید که سعودی‌ها امروز به میز مذاکره می‌آیند در حالی که آنها پنج سال در حال تلاش ناموفق برای تغییر معادلات درگیری هستند؟ دلیل اینکه ما این چنین سوالاتی را از شما می‌پرسیم آن است که آنها با ما تماس گرفتند و گفتند که در حال طراحی و برنامه ریزی برای حمله به الحدیده هستند و این کار را به منظور ابزاری برای تغییر دادن سیر تحولات پیش از آغاز مذاکرات می‌کنند».

«دیوید سترفیلد» دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک هم در پاسخ به این سوال، اذعان کرد که موقعیت کنونی انصارالله یمن قوی‌تر از قبل است.

او در جواب گفت: «از منظر نظامی، در سه سال گذشته که این درگیری ادامه داشته، نه فقط شاهد حفظ وضع موجود نبوده‌ایم بلکه شاید تشدید فاجعه و بدتر شدن اوضاع بوده‌ایم. امروز در قیاس با سه سال قبل، موقعیت حوثی‌ها محکم‌تر شده است. حضور نیروهای مخالف غیر حوثی از قبیل [نیروهای وابسته به تشکیلات] “علی عبدالله صالح” و [حزب] “کنگره ملی مردم” بیش از پیش در حال ناپدید شدن و متلاشی شدن است و حضور دیگر عناصر از قبیل حزب “الاصلاح”، “علی محسن (صالح الاحمر)” هم در این درگیری کم شده و نمی‌تواند  نتیجه‌ای روی تحولات بگذارند که این موضوع به نظر می‌رسد شرایط را آشفته‌تر کرده و امکان حصول به راه حل را سخت تر کرده است. وضعیت به گونه‌ای شده که این امیدواری که شاید به نحوی به کارگیری نیروی نظامی به تنهایی بتواند حوثی‌ها را وادار به ورود به میز مذاکره کند و شرایطش مورد پذیرشش را کاهش دهد، در حال از بین رفتن است و ما این موضع را با سعودی‌ها در میان گذاشته‌ایم».

سناتور مورفی باز هم سوال کرد: «اما این موضع سعودی‌ها در پنج سال گذشته بوده است مبنی بر اینکه تداوم فشار نظامی و در این سه سال متوالی، به طور متوسط 15 حمله هوایی در هر روز،  حوثی‌ها را به میز مذاکره خواهد آورد. این موضع ائتلاف سعودی بوده است آیا اینطور نیست؟»

مقام وزارت خارجه آمریکا جواب داد: «موضع سعودی‌ این است که باید توسل به گزینه نظامی ادامه داشته باشد. موضع ما در قبال سعودی‌ها در بالاترین سطوح این بوده است که توسل به گزینه نظامی در حصول به هدف سیاسی موفق نبوده است و احتمالا در آینده هم موفق نخواهد بود».

عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جواب به این مقام وزارت خارجه گفت: «و ما در تغییر دادن ذهنیت آنها در این پنج سال ناموفق بوده‌ایم و انتظار داریم که اوضاع تغییر کند؟».

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.