ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 75654
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
  • 135 بازدید
  • ارسال توسط :
بازی زشت سعودی با تسلیحات زیبا در زمین یمن

بازی زشت سعودی با تسلیحات زیبا در زمین یمن

ششم فروردین سال 1394 عربستان با تشکیل اتئلافی از چند کشور عربی، منطقه ای و غربی، حمله نظامی به یمن را با هدف بازگرداندن حکومت دست نشانده اش به قدرت و نیز جلوگیری از نفوذ روزافزون جریان مقاومت مردمی یمنی آغاز کرد. عربستان با جلوداری ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد به قدرت رسیده، با پشتوانه عظیم […]

ششم فروردین سال 1394 عربستان با تشکیل اتئلافی از چند کشور عربی، منطقه ای و غربی، حمله نظامی به یمن را با هدف بازگرداندن حکومت دست نشانده اش به قدرت و نیز جلوگیری از نفوذ روزافزون جریان مقاومت مردمی یمنی آغاز کرد.
عربستان با جلوداری ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد به قدرت رسیده، با پشتوانه عظیم ذخایر تسلیحاتی مدرن از جمله پهپادها، موشک ها، بالگردهای ‘آپاچی’ و جنگنده فوق پیشرفته ‘اف 15’ (ایگل) آمریکایی، خودروهای نظامی پیشرفته آلمانی، جنگنده های ‘رافائل’ فرانسوی و جنگنده های ‘تایفون’ انگلیسی، جنگی را با مردم فقیر کشور یمن آغاز کرد که هزینه آن برای سعودیها تاکنون ۷۲۵ میلیارد دلار برآورد شده است.
آمریکا، انگلیس، فرانسه و روسیه از جمله کشورهای هستند که سالها است با ارائه ویترین زیبا از تسلیحات نظامی، عربستان را به مشتری پر و پا قرص و دائمی خود تبدیل کرده اند.
آمریکا در میان این کاسبکاران جنگی، نزد مقامات سعودی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و انعقاد قرارداد معامله تسلیحاتی 460 میلیارد دلاری به گفته ‘عبدالباری عطوان’ نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب، ‘سوپر تاریخی’ میان واشنگتن و ریاض حیرت بسیاری را برانگیخت.
این قرارداد اردیبهشت سال گذشته(1396) و در جریان سفر ‘دونالد ترامپ’ رییس جمهوری آمریکا به عربستان و در میانه جنگ یمن صورت پذیرفت که بر اساس بند فوری آن، واشنگتن باید تسلیحات نظامی به ارزش 110 میلیارد دلار شامل سامانه موشک های ضد موشک ‘تاد’ و سکوهای دریایی و مهمات و بمب های هوشمند به عربستان تحویل دهد.
بر اساس این قرارداد آمریکا متعهد می شود که سایر سلاحهای مورد درخواست عربستان به مبلغ 350 میلیارد دلار را در مدت 10 سال تحویل دهد.
انگلیس نیز که در دوشیدن عربستان ید طولایی دارد، برای جا نماندن از رقیب آمریکایی، تلاش مضاعفی را برای فروش تسلیحات نظامی به عربستان در بحبوحه تجاوز این کشور به یمن در دستور قرار داد.
روزنامه مستقل ‘ایندیپندنت’ آبان سال گذشته در گزارشی از افزایش ۵۰۰ درصدی فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان از زمان آغاز جنگ یمن خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از این روزنامه انگلیسی، در دو سال ابتدایی آغاز جنگ یمن، بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوند سلاح توسط دولت انگلیس به عربستان فروخته شده است.
افزون بر این رقم شگفت انگیز، اشتهای سیری ناپذیر عربستان برای خرید تسلیحات نظامی از انگلیس، اسفند سال گذشته در سفر محمد بن سلمان به انگلیس و دیدار وی با ‘ترزا می’ نخست وزیر این کشور نمایان شد.
بر اساس این قرارداد 14 میلیارد دلاری، مقرر شد انگلیس 48 فروند جنگنده پیشرفته و چند منظوره تایفون به عربستان تحویل دهد.
فرانسه نیز که همواره چشم داشتی به خرید تسلیحات از سوی سعودی ها داشته، اوایل سال گذشته و در دوره ریاست جمهوری ‘فرانسوا اولاند’ مجوز فروش تجهیزات نظامی پیشرفته به ریاض را به ارزش 455 میلیون یورو و در پوشش حمایت از جنگ یمن و مبارزه با تروریست صادر کرد.
فروش تجهیزات نظامی فرانسوی به عربستان، اوایل سال جاری با انعقاد 18 میلیارد دلاری وارد فاز جدیدی شد.
روسیه نیز که اکنون به عنوان قدرتی جهانی و یکی از بازیگران اصلی منطقه خاورمیانه نقش آفرینی می کنند، تمایل خود را برای معامله تسلیحاتی با عربستان، سال گذشته و در دیدار ‘ملک سلمان’ شاه سعودی به مسکو آشکار کرد.
در این دیدار، فروش سامانه پدافند موشکی ‘اس – 400’ و دیگر تسلیحات نظامی از سوی روسیه به عربستان نهایی شد.
‘ماریا وروبیوا’ سخنگوی کمیته فدراسیون روسیه برای همکاری نظامی و فنی نیز با صحه گذاشتن بر این معامله، در گفت وگو با ‘ریانووستی’ تصریح کرد: برای تأمین سامانه موشکی اس – 400، موشک‌های ضدتانک ‘کورنت ای.ام’، سیستم‌های راکت‌انداز ‘توس ای-1’، لانچرهای انفجار اتوماتیک ‘ای.جی.اس – 30’ و سلاح تهاجمی ‘کلاشینکف ای.ک -103’، با عربستان سعودی به توافق رسیدیم.
به رغم خریدهای تسلیحاتی زیبا و با توجه به عدم توازن فاحش نظامی بین نظامیان سعودی و یمنی ها، عربستان تاکنون نتوانسته مردم یمن را به زانو در آورد.
مقاومت مردم فقیر یمن، نه تنها نیات تجاوزگران را خنثی کرده اند، بلکه ناکارآمدی ‘تسلیحات زیبا’ عربستانی و ائتلاف عربی – غربی را به رخ جهانیان کشانده است.
در عین حال شبکه تلویزیونی ‘المسیره’ به مناسبت فرارسیدن هزارمین روز جنگ در یمن در گزارشی، به افشای میزان تلفات نظامی و اقتصادی عربستان پرداخت.
انهدام و از کار انداختن بیش از 1200 تانک و خودروی زرهی، سقوط 12 فروند بالگرد آپاچی و پنج جنگنده ‘اف 15’ و ‘اف 16’ و بیش از 20 پهپاد جاسوسی، هدف قرار گرفتن 10 کشتی و چندین قایق جنگی، انهدام صدها پایگاه و مقر نظامی در ‘نجران’، ‘جازان’ و ‘عسیر’ و تسلط بر آنها بخشی از تلفات نظامی است که به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ‘المسیره’ به متجاوزان سعودی تحمیل شده است.
خروج تعداد زیادی از اموال صندوق‌های ذخیره ملی برای پوشش هزینه‎های تسلیحاتی، کسری بودجه 15 درصد، کاهش حجم ذخایر ارزی از سال 2014 از 737 میلیارد دلار به 437 میلیارد دلار، افزایش قیمت‎ها به دلیل کاهش قیمت نفت، افزایش میزان هزینه نظامی به بیش از 81 میلیارد دلار و کاهش گردشگری و سرمایه گذاری خارجی در طرح های طولانی مدت نیز از جمله ضررهای جبران ناپذیر اقتصادی عربستان، اعلام شده است .
افزون بر این تلفات نظامی و اقتصادی، حملات عربستان و ائتلاف عربی – غربی به یمن و هدف قرار دادن مردم بی گناه، اعتراض شدید نهادهای حقوق بشری را در پی داشته است.
‘سازمان دیده بان حقوق بشر’ دی ماه سال گذشته، در گزارش سالانه خود درباره حقوق بشر در جهان، ائتلاف سعودی متجاوز را به ارتکاب جنایت جنگی در بروز بحران انسانی در یمن متهم کرد و کشورهای فروشنده سلاح به عربستان را شریک این جنایات دانست.
در این پیوند، ائتلاف بین المللی 62 سازمان غیر دولتی حقوق بشر سال گذشته در نامه ای به نمایندگان دائم کشورهای عضو و ناظر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، درباره کشتار غیرنظامیان در حمله نیروهای عربستان به یمن و نیز گسترش بیماری ‘وبا’ و قحطی ناشی از این حملات، هشدار دادند.
حمله نظامی عربستان سعودی و ائتلاف عربی – غربی، طی سه سال گذشته سبب نابودی زیرساخت های کشور فقیر یمن، مرگ بیش از 14 هزار نفر و آوارگی دو میلیون یمنی شده است.
رئیس سابق ‘کمیته بین المللی صلیب سرخ’ در یمن به تازگی در نشستی که با هدف نشان دادن آثار جنگ در یمن برگزار شد، گفت: 18 میلیون نفر از جمعیت 20 میلیونی یمن مشکل دسترسی به غذا و آب سالم دارند و 7 میلیون نفر از آنها دچار مشکل حاد غذایی هستند.
به گفته ‘الکساندر فیت’، سال گذشته حدود یک میلیون نفر از مردم یمن دچار بیماری وبا شدند که 2 هزار و 300 تن در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.
وی افزود: اکنون شرایط در یمن بحرانی است و میلیون ها نفر نیاز به کمک های بشر دوستانه دارند. در یمن شاهد مشکل دسترسی مردم به درمان، آب سالم و غذا هستیم و شرایط برای شهروندان عادی در این کشور بسیار سخت و مشکل است
خاورم ** 1071 **1651

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.