ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 75870
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷
  • 86 بازدید
  • ارسال توسط :
الجزیره:طرح ترامپ برای تشکیل نیروی عربی در سوریه، «توافق بدی» برای عربستان است

الجزیره:طرح ترامپ برای تشکیل نیروی عربی در سوریه، «توافق بدی» برای عربستان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الجزیره با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای جایگزینی نظامیان آمریکایی با نیروهای عربی تحت سرپرستی عربستان، راه به جایی نخواهد برد. در این گزارش آمده طرح ترامپ برای […]

طرح ترامپ برای تشکیل نیروی عربی در سوریه، «توافق بدی» برای عربستان استبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی الجزیره با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای جایگزینی نظامیان آمریکایی با نیروهای عربی تحت سرپرستی عربستان، راه به جایی نخواهد برد. در این گزارش آمده طرح ترامپ برای تشکیل نیروی عربی در سوریه، «توافقی بد» برای عربستان است.

در این گزارش به قلم جو مکرون، آمده است در یک دهه اخیر، جنگ یمن تنها جنگ ناتمام عربستان نبوده است. پیش از آنکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دخالت نظامی ریاض در یمن را آغاز کند، شاهزاده بن سلطان، رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان، در فاصله میان سال‌های 2012 و 2014 میلادی نیروهای نیابتی این کشور (گروه‌های مسلح تروریستی) را به سوریه فرستاد. اکنون، ترامپ به ریاض تشکیل یک نیروی عربی را پیشنهاد می کند تا پس از خروج احتمالی نظامیان آمریکایی از سوریه، جایگزین آنها در این کشور شود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید و مایک پمپئو، گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا، در حال برگزاری گفتگوهایی به منظور تشکیل این نیروی عربی در شمال سوریه هستند. مصر، بحرین، اردن، قطر، عربستان سعودی و امارات کشورهایی هستند که آمریکا با آنها مذاکره می کند. آمریکا حتی پیشنهاد داده است در صورت موافقت عربستان سعودی با تأمین هزینه‌های مربوط به اعزام نیروهای عربی به سوریه جایگاه راهبردی این کشور در آمریکا به «متحد عمده غیرعضو ناتو» ترفیع پیدا کند.

گزارش الجزیره در ادامه می افزاید این طرح در صورت عملی شدن نیز تفاوتی ایجاد نمی کند و به احتمال خیلی زیاد باعث تشدید بحران سوریه خواهد شد. در این گزارش دلایل زیر برای ناکامی طرح پیشنهادی ترامپ مطرح شده است:

محاسبات آمریکا و عدم اتحاد در میان کشورهای عربی
کاخ سفید در حمله به سوریه انتظار  همراهی عربستان در کنار فرانسه و انگلیس را داشت. با وجود این، دسامبر گذشته ترامپ از سعودی ها خواست در عین اینکه از تصمیم واشنگتن مبنی بر اعلام قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی حمایت کند، چهار میلیارد دلار نیز برای تأمین هزینه حضور نظامی آمریکا در سوریه بپردازد. این تصور در ریاض ایجاد شده که آمریکا خواهان پشتیبانی از تصمیم ترامپ درباره موضوع فلسطین است، اما در ازای آن، به خواسته عربستان توجهی نمی کند. در حال حاضر مهم ترین خواسته عربستان از آمریکا تعهد این کشور به تلاش برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه است.

از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا، ماه جاری میلادی از اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) به سبب تلاش هایش برای افزایش بهای جهانی نفت انتقاد کرد. این در حالی است که افزایش بهای نفت برای اجرای طرح های اقتصادی عربستان حیاتی است. در همین حین، آمریکا خواهان آن است که ریاض بار مالی این کشور برای حضور در سوریه را تقبل کند. همچنین باید افزود روابط حسنه میان واشنگتن و ریاض شاید برای مدت طولانی تداوم نداشته باشد.

در ادامه گزارش الجزیره آمده است ریاض از سال 2011 میلادی خواستار اعزام نیرو به سوریه بود؛ اما باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، درباره اهداف و توانایی عربستان در اجرای این طرح، مظنون بود. این چالش ها امروز نیز همچنان به قوت خود باقی است و حتی جدی تر از گذشته شده است. در سطح منطقه، حتی در صورت اعزام نیروی عربی به سوریه هیچ دستورالعمل مشخصی برای آن وجود ندارد.

در ادامه گزارش الجزیره آمده است اتحادیه عرب و شورای همکاری در حال حاضر ناکارآمد هستند. اعلام تشکیل ائتلاف 34 کشور عربی در دسامبر 2015 برای (به اصطلاح) مقابله با گروه تروریستی داعش نیز بیشتر برای نمایش عمومی بود تا تدارک نیروی واقعی در میدان نبرد. همچنین تشکل های به اصطلاح حافظ صلح کشورهای عربی نیز سابقه فاجعه باری در انجام مأموریت های خود دارند. برای مثال نیروهای بازدارنده عربی در جنگ داخلی سال 1976 میلادی در لبنان عملکرد بسیار فاجعه باری داشتند. از سوی دیگر، کشورهای مورد نظر در پیشنهاد ترامپ منافع متفاوتی را در سوریه دنبال می کنند. همچنین کنار هم قرار دادن نیروهای اماراتی و قطری در سوریه بدون حل بحران شورای همکاری خلیج فارس نیز یکی دیگر از دلایل شکست این طرح در صورت اجرا خواهد بود.

در ادامه گزارش آمده است جنگ یمن نشان می دهد حتی نیروهای سعودی و اماراتی نیز اهداف مختلفی را دنبال می کنند. طراحی کودتای ژونیه گذشته در شهر عدن به خوبی بیانگر اختلافات ریاض و ابوظبی درباره یمن است.

از سوی دیگر، مصر به احتمال زیاد از اعزام نیرو به سوریه سرباز خواهد زد تا مبادا روابط کنونی خود با دمشق را به خطر بیندازد. از سوی دیگر، اردن نیز که پیش تر بارها اعلام کرده است هیچ یک از نیروهای نظامی این کشور از مرز شمالی وارد سوریه نخواهند شد، تمایلی به اعزام نیرو به شمال این کشور نخواهد داشت.

از سوی دیگر، مذاکرات با کشورهای عربی در این زمینه کافی نیست و ثمری نخواهد داشت. آمریکا باید برای اجرای این طرح باید نظر نیروهای  دموکراتیک سوریه را نیز جلب کند. در صورت عدم توافق راهبردی با ترکیه و روسیه درباره این طرح، نیروهای عربی در صورت ورود به خاک سوریه وارد زمینی پر از مین خواهند شد و نیروهای آمریکایی ناچار خواهند بود از این نیروها محافظت کنند و یا حتی مانند پرستار بچه برای آنها عمل کنند. همچنین اگر پیش از اعزام این نیروها، عربستان به اختلافات خود با نیروهای کرد در سوریه پایان ندهد، احتمال وقوع درگیری نظامی میان این دو گروه زیاد خواهد بود. از سوی دیگر، نیروهای عربستانی در جنگ های زمینی سابقه خوبی ندارند.

در ادامه گزارش آمده است نیروهای عربی با همان مشکلاتی مواجه خواهند شد که هم اکنون نیروهای آمریکایی با آنها دست به گریبان هستند و از سوی دیگر، چه ضمانتی وجود دارد که نیروهای عربی پس از ورود به خاک سوریه دوباره به مسلح کردن گروه‌های (تروریستی) معارض اقدام نکنند؟

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.