ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 76498
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲:۲۵
  • 82 بازدید
  • ارسال توسط :
پیام های ترورِ صالح الصماد

پیام های ترورِ صالح الصماد

ائتلاف متجاوز سعودی در جدیدترین جنایت خود صالح الصماد رئیس شواری عالی سیاسی یمن را در استان الحدیده طی یک حمله هوایی به شهادت رساند. شورای عالی سیاسی یمن در بیانیه‌ای با اعلام این خبر، "محمد حسین المشاط" را به عنوان رئیس شورای عالی سیاسی یمن منصوب کرد. این ترور اما با چه اهدافی صورت […]

ائتلاف متجاوز سعودی در جدیدترین جنایت خود صالح الصماد رئیس شواری عالی سیاسی یمن را در استان الحدیده طی یک حمله هوایی به شهادت رساند. شورای عالی سیاسی یمن در بیانیه‌ای با اعلام این خبر، "محمد حسین المشاط" را به عنوان رئیس شورای عالی سیاسی یمن منصوب کرد. این ترور اما با چه اهدافی صورت گرفته است؟
 
عربستان طی سه سال گذشته با استفاده از ابزارهای مختلف مانند استخدام مزدوران آفریقایی و بلک واتر، حمایت های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا و خرید تسلیحات مدرن نظامی سعی کرد تا انصارالله یمن را وادار به عقب نشینی کند، اما نتیجه 3 سال تجاوز به یمن باعث شده تا محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به عنوان معمار جنگ یمن در باتلاق این جنگ گرفتار شود و استان های جنوبی عربستان به عرصه قدرت نمایی موشک های انصارلله تبدیل شود. تاکتیک جدید عربستان و به صورت کلی ائتلاف سعودی برای پیروزی بر انقلابیون، ترور رهبران انصارلله است. به همین دلیل در گام نخست این راهبرد صالح الصماد به عنوان یکی از اعضای بلند پایه انصارلله ترور شد.

 

ردپای آمریکا در ترور الصماد

فیلم منتشر شده از ترور صالح الصماد نشان دهنده تکنولوژی بالای نظامی در این عملیات است. در این فیلم یک پهپاد شناسایی با رصد و تعقیب دقیق خودروی حامل الصماد، مقدمات ترور وی را فراهم می کند. این در حالی است که اساسا عربستان فاقد چنین مرکز عملیاتی است. بنابراین به نظر می رسد که باید به دنبال ردپای صهیونیست ها و آمریکا یا دیگر بازیگران خارجی در این ترور بود.
 اخیرا سفیر آمریکا در یمن اعلام کرد که در صورت توقف حملات نیروهای انصارلله یمن علیه عربستان، ائتلاف متجاوز عربی حمله به الحدیده را متوقف خواهد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری ها، منبعی در جنبش انصارالله اعلام کرد که اواخر ماه گذشته میلادی پیام‌هایی از متئو تولر، سفیر آمریکا در یمن به صنعا رسید که تهدید کرده که در واکنش به افزایش حملات موشکی یمن ها به عربستان، به الحدیده حمله می‌شود. طبق گزارش این منبع، تولر با این مضمون مقامات صنعا را تهدید کرد که حملات علیه عربستان را متوقف کنید تا در مقابل حمله علیه الحدیده متوقف می‌شود. در مقابل، صالح الصماد، رئیس فقید شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرده بود، توقف شلیک موشک‌های بالستیک انصارالله به عربستان در صورت توقف کامل حملات هوایی عربستان به یمن و همچنین توقف حمایت از نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز عربی است، اما ائتلاف متجاوز عربی به علت عدم قدرت تصمیم گیری درخصوص تداوم جنگ یا صلح از پاسخ دادن به این پیام‌ها امتناع کرد، از این رو صالح الصماد به استان الحدیده رفت تا با دعوت به "راهپیمایی سلاح‌ها" به تهدیدهای تولر پاسخ دهد، اما وی در اثنای خروج از ساختمان دانشگاه الحدیده از سوی ائتلاف متجاوز عربی مورد هدف قرار گرفت و شهید شد.

از سوی دیگر مجله آمریکایی فارن پالیسی در گزارشی از کشته شدن صالح الصماد توسط پهپاد امارات خبر داد. به نوشته این مجله آمریکایی، شهادت الصماد هرگونه احتمال دستیابی به صلح در یمن را دور می‌کند، زیرا وی از داعیان آشتی در میان انصارالله بود و به نظر می‌رسد به راه حل جنگ داخلی دست یافته بود و قرار بود با مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، در روز شنبه دیدار کند.

اهداف ترور الصماد

به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی ترور صالح الصماد به نقش وی در گفتگوهای صلح برمی گردد. الصماد تلاش زیادی را برای همکاری با مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل در امور یمن در جهت از سرگیری گفتگوها به عمل آورد، اما ائتلاف سعودی به دنبال آن بوده تا در مسیر شروع مجدد گفتگوهای ملی کارشکنی کند، چرا که گفتگو زمانی معنا خواهد داشت که دو طرف گفتگو از نظر میدانی در وضعیتی نسبتا مشابه قرارداشته باشند، حال آن که ائتلاف سعودی در عرصه میدانی به شدت با چالش مواجه است و همین مسئله به معنای دستِ پایین ریاض در هر نوع مذاکره ای است.

از سوی دیگر تهدید موشک های انصارالله به یک چالش بزرگ برای آل سعود تبدیل شده است. در ماه های گذشته انصارالله، کاخ الیمامه، وزارت دفاع عربستان در ریاض، فرودگاه جده و مواضع مهم دیگردر داخل خاک عربستان را با موشک های بالستیک خود هدف قرار داد، حتی عربستان به دلیل هراس از موشک های انصارالله بیست و نهمین نشست سران عرب را به جای ریاض در ظهران در منطقه الشرقیه برگزار کرد. این در حالی است که صالح الصماد فروردین ماه اعلام کرده بود که سال 2018 سال حملات موشکی به عربستان خواهد بود. در این شرایط عربستان با ترور الصماد به دنبال انتقال این پیام به انقلابیون یمن بود که در صورت تشدید حملات موشکی ترور رهبران انصارلله تاکتیک جدید عربستان خواهد بود.

از سوی دیگر ائتلاف سعودی به دنبال تضعیف روحیه انقلابیون یمن نیز می باشد. کاملا طبیعی است که ترور یک مقام ارشد در جنبش انصارلله می تواند شرایط روحی نیروهای نظامی را تضعیف کند و حتی مردم را به نوعی در اتحاد خود با انقلاب دچار تشکیک نماید.

در نهایت این که سرعت عمل انصارالله در اعلام گزینه جایگزین برای الصماد، نشان از ظرفیت انسانی مناسب انقلابیون دارد. از سوی دیگر مردم یمن با حضور در چند راهپیمایی به ویژه حضور میلیونی در مراسم تشییع پیکیر این شهید نشان دادند که پیش بینی آل سعود اشتباه بوده و این شهادت اتحاد نیروهای داخلی را مستحکم تر خواهد کرد. رهبر انصارلله نیز وعده انتقام سخت را به متجاوزان داد و از همین در روز تشییع پیکر شهدا، 8 موشک بالستیک به جنوب عربستان شلیک شد و در مجموع عربستان بار دیگر تاوان اقدامات ناشیانه خود در یمن را پس خواهد داد./

پایگاه بصیرت

انتهای متن/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.