ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 76555
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
  • 97 بازدید
  • ارسال توسط :
امارات و اشغال بی‌پرده یمن

امارات و اشغال بی‌پرده یمن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از مشرق، «نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت: احمد بن دغر، نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن، در اواخر ژانویه مدعی شد کودتایی در عدن و علیه دولت او به راه افتاده و هشدار داد که عدن به سمت و سوی یک درگیری نظامی همه‌جانبه پیش […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از مشرق، «نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

احمد بن دغر، نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن، در اواخر ژانویه مدعی شد کودتایی در عدن و علیه دولت او به راه افتاده و هشدار داد که عدن به سمت و سوی یک درگیری نظامی همه‌جانبه پیش می‌رود. حرف او از کودتا و درگیری همه‌جانبه مربوط به درگیری‌هایی‌ می‌شد که آن موقع بین هواداران دولتش به نام نیروهای گارد ریاست جمهوری با شبه‌نظامیان متعلق به شورای انتقالی تحت عنوان نیروهای کمربند امنیتی پیش آمده بود و این نیروها از منطقه خور مکسر به سمت مواضع هواداران دولت در منطقه کریتر حمله کرده بودند و حتی گفته‌ می‌شد که مقر دبیرخانه نخست‌وزیری به دست نیروهای کمربند امنیتی افتاده و این نیروها کاخ المعاشیق را هم به محاصره خود درآورده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ائتلاف سعودی در آستانه فروپاشی اعتراف دولت مستعفی به اشغالگری امارات در جنوب یمن اظهارات تند نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن علیه ایران

آن درگیری به عنوان رودرویی شورای انتقالی به رهبری عیدروس الزبیدی با دغر و دولتش تعبیر شده بود چرا که این شورا دغر را متهم به فساد کرده بوده و به او یک هفته مهلت داد تا از مقام خود کنار برود و با تمام شدن این مهلت نیروهایش را به حرکت درآورد. از آنجایی که هم عبدربه منصور هادی و هم احمد بن دغر، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مستعفی یمن، مورد حمایت مستقیم و آشکار سعودی‌ها هستند و اماراتی‌ها هم از شورای انتقالی و نیروهای کمربند امنیتی آن حمایت می‌کنند، درگیری‌ها آن موقع به عنوان بروز تنش بین سعودی‌ها و اماراتی‌ها تعبیر شد، به این معنا که اماراتی‌ها برای توسعه نفوذ خود در بخش جنوبی یمن و حذف مهره‌های مورد حمایت سعودی‌ها در این بخش است که دستور حمله را به شورای انتقالی داده‌اند. هرچند که درگیری‌ها آن موقع با پادرمیانی‌ها خاموش شد اما بر کسی پوشیده نبود که کار با این خاموشی ظاهری پایان نگرفته و منازعه اماراتی‌ها با عبدربه و دولتش تمام نشده است.

حالا این موضوع با ورود نیروهای اماراتی به جزیره استراتژیک سقطری و اخراج نیروهای وابسته به عبدربه از آن تأیید شده و امارات با این کار نشان داده که نه تنها به دنبال برچیدن بساط عبدربه به نفع عواملش در یمن است بلکه اهداف بیشتری را دنبال می‌کند.

قبل از این گزارش‌هایی منتشر می‌شد مبنی بر اینکه اماراتی‌ها به این جزیره چشم طمع دارند و با حمایت مالی از شیوخ این جزیره سعی در کسب توجه آنها داشته و حتی برخی از این شیوخ و مقام‌های جزیره سفرهایی هم به امارات داشته‌اند. اماراتی‌ها با ارتباط با مقامات محلی از قبل سعی کردند تا جای پایی در این جزیره به دست بیاورند و به این ترتیب، آنها مقدمات اشغال این جزیره استراتژیک را فراهم کرده بودند تا اینکه سرانجام نیروهای آنها با هلی‌برن ابتدا نیروهای وابسته به عبدربه را از فرودگاه جزیره اخراج کردند و با در اختیار گرفتن فرودگاه، دست‌کم پنج پرواز نظامی انجام دادند تا نیروهای خود را تقویت کرده باشند.

نیروهای اماراتی بعد از ورود دغر و ۱۰ عضو کابینه‌اش به جزیره این اقدام اشغالگرانه را انجام داده‌اند و به نظر می‌رسد که قصد ماندن و اشغال دائمی آن را دارند چرا که حالا زمزمه‌هایی از اجاره ۹۹ ساله این جزیره به امارات به گوش می‌رسد و انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات، هم با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از «پیوندهای تاریخی و خویشاوندی با سقطری و اهالی» آن می‌گوید! ادعای این پیوندها از سوی قرقاش با توجه به بعد مسافت قابل توجه بین امارات و این جزیره ادعایی توخالی بیشتر نیست اما به خوبی نشان‌دهنده قصد تجاوزکارانه اماراتی‌ها نسبت به اشغال سقطری است که چیزی نمانده مدعی حق آب و خاک بر این جزیره شوند. در هر حال، اماراتی‌ها در این جزیره دیگر بدون پرده‌پوشی و استفاده از عواملی مثل الزبیدی و شورای انتقالی آن وارد کار شده‌اند و این بار نیروهای خود را به صورت مستقیم وارد عمل کرده‌اند.

این اقدام آنها نمی‌تواند چیزی به جز اشغال بی‌پرده خاک یمن باشد و نشان می‌دهد که امارات از ابتدای شرکت در ائتلاف متجاوز نظامی به یمن اهداف این ائتلاف را در سر نداشته و می‌خواسته تحت پوشش آن اهداف خود را برای اشغال جزایر حساس یمن دنبال کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.