ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهدای مدافع حرم » شهید
  • شناسه : 76681
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۶:۰۵
  • 121 بازدید
  • ارسال توسط :
شتر ائتلاف سعودی زانو زد

شتر ائتلاف سعودی زانو زد

اشغال جزیره سقطری یمن از سوی امارات و اعزام نیرو به خاک آن در جدیدترین تحول، واکنش عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن را برانگیخت و با شکست تلاش عربستان برای ایجاد تفاهم بین دو همپیمان، یمنی های تحت فرمان عربستان از ریاض خواستند، امارات را از ائتلاف سعودی اخراج کند. هیچ چیز در […]

اشغال جزیره سقطری یمن از سوی امارات و اعزام نیرو به خاک آن در جدیدترین تحول، واکنش عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن را برانگیخت و با شکست تلاش عربستان برای ایجاد تفاهم بین دو همپیمان، یمنی های تحت فرمان عربستان از ریاض خواستند، امارات را از ائتلاف سعودی اخراج کند.
هیچ چیز در ائتلاف های تحت فرمان آمریکا با کارگردانی منطقه ای عربستان سعودی سر جای خودش نیست. نه در ائتلاف اصلی که متمرکز بر سوریه است و مدعی مبارزه با تروریسم و نه در شاخه شبه جزیره ای آن که علیه یمن فعال است؛ هیچ کدام نه بوی اعتماد می دهد، نه در راستای منافع همه اعضا است و نه هماهنگی به عنوان عنصر جدایی ناپذیر ائتلاف ها در آن مشاهده می شود.
رویدادهای اخیر منطقه ای و بین المللی بیش از آنکه به نغمه همنوا اعضای ائتلاف ها در کنسرتی هماهنگ شبیه باشد به صدای سازهای ناکوکی می ماند که هر کدام از نوازندگان آن، برای خود می نوازند. این ائتلاف بوی اعتماد و همکاری و همنوایی نمی دهد.
دونالد ترامپ رئیس ائتلاف متشکل از همپیمانان و دوستان همفکر منطقه ای به صراحت و بی پرده می گوید باید هر چه بیشتر این دوستان منطقه ای را دوشید و از جیبشان هزینه کرد. در جایی دیگر می گوید اگر حمایت آمریکا از برخی کشورهای ثروتمند منطقه ای نباشد، یک هفته هم دوام نمی آورند و باز هم صورتحساب های جنگ های فعلی و گذشته را مقابل دوستانش می گذارد. ترامپ در نیویورک میهمان همپیمان خود محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را مقابل دوربین ها می نشاند و پوسترهایی را به نمایش می گذارد که به مردم آمریکا و جهان نشان دهد، چقدر تسلیحات به سعودی ها فروخته است، تا هم بگوید به راحتی می توان از جیب امثال بن سلمان، برای آمریکایی ها خرج کرد و هم ولیعهد سعودی را تحقیر کرده باشد. حتی برخی رسانه ها گزارش دادند که ترامپ از کارکنان کاخ سفید خواسته است بعد از کنفرانس مطبوعاتی، اتاق ملاقات با بن سلمان را شپش زدایی کنند!

** موضع هوشمندانه اردن و مصر
ترامپ از همپیمانان به ویژه عربستان سعودی می خواهد یا به سوریه نیرو اعزام کنند یا هزینه نیروهای آمریکایی را بپردازند. عربستان، توپ را در میدان قطر (دیگر همپیمان آمریکا) می اندازد، قطری ها پاسخ می دهند: وزیر خارجه سعودی احمقی است که خود را سخنگوی کاخ سفید فرض کرده است. وزیر خارجه مصر که پیش تر، پیشنهادی از آمریکایی ها برای اعزام نیرو به سوریه دریافت کرده می گوید: روی سخن آمریکایی ها در موضوع اعزام نیروهای عربی به سوریه، مصر نیست؛ اردن هم از زبان سخنگوی رسمی دولت خود تصریح می کند: بحران سوریه فقط راه حل سیاسی دارد و این موضع ثابت و آشکار اردن است. اردن همچنین یک هفته پیش تر و در جریان بمباران مناطقی در سوریه، راه را بر وارد کردن امان به باتلاق سوریه با این اظهار بست: استفاده از خاک خود در حمله اخیر به سوریه را رد می کنیم و اخبار جعلی در این باره (حمله به سوریه از خاک اردن) با هدف تخریب مواضع اردن در قبال سوریه، تعمیق بحران این کشور، ادامه جنگ و خشونت‌ منتشر شده است.
مصری ها و اردنی ها از مصیبت های حاضر شدن زیر پرچم سعودی ها به خوبی آگاهند. اردن و مصر به یمن هم نیرویی اعزام نکرده اند و اساسا باوری به ایجاد درد سر جدید در خارج از مرزهایشان ندارند.
در داخل سوریه نیز، پیاده نظام ائتلاف، همپیمانی را تبدیل به نبرد علیه شرکای خود کرده است. حالا، الگو یا مشت نمونه خروار از رقابت به نام همپیمانی در صحنه میدانی سوریه قابل مشاهده است.
دیده بان حقوق بشر سوریه درگیری دو گروه مسلح مورد حمایت آمریکا در «دیر الزور» را تایید می کند و خبر می دهد که نیروهای «دمکراتیک سوریه» وابسته به کردهای این کشور و «نیروهای نخبه» وابسته به «احمد جربا» رئیس ائتلاف معارضان سوری در جنوب شرق دیر الزور به جان هم افتاده اند.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به منطقه می آید و برای چندمین بار، دستور ترامپ را برای پایان دادن به اختلافات با قطر و ضرورت اتحاد هم پیمانان در برابر ایران به پادشاهی سعودی ابلاغ می کند، اما تنش ها بین ریاض و دوحه همچنان ادامه می یابد.

** میخ سودان بر تابوت ائتلاف سعودی علیه یمن
دولت سودان که پیشتر شریک فعال عربستان در حمله به یمن در قالب ائتلاف سعودی بود روز یکشنبه رسما به ریاض اعلام کرد که دیگر قصد ندارد ماموریت نیروهایش را در جنگ یمن تمدید کند.
سودان تاکنون بخش اعظم سربازان را در خط مقدم جنگ علیه یمن تامین می کرد. سودانی ها می گویند ما این کار را کردیم اما دیگر شرکای ائتلاف مانند مصر و پاکستان با وجود روابطی راهبردی با عربستان تن به اعزام نیرو نداده اند.
رسانه های سودانی با انتقاد از دولت عمر البشیر گزارش دادند که سودان در حالی از خود در جنگ با یمن انگیزه نشان داد که هیچ توجیهی برای آن نداشت اما مصری ها نخواستند ماجراجویی کنند زیرا قاهره نمی خواهد از یک سوراخ دو بار گزیده شود. مصر در زمان عبدالناصر (سال های دهه ۶۰ قرن گذشته میلادی) آنچه باید از جنگ در یمن آموخت و مصری ها آن واقعه را «ویتنام مصر» نام نهادند.
آنها (سودانی ها) می گویند پولی که عربستان به خارطوم در قبال مشارکت در جنگ یمن می دهد با وجود فعال بودن سودان در این عرصه، خیلی ناچیزتر از رقمی است که به مصر می دهند. پادشاهی عربستان سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار به مصری ها می دهد آن هم برای شرکت نمادین در جنگ علیه یمن.

** گوش اماراتی ها دیگر به حرف عربستان بدهکار نیست
در آخرین تحول، امارات بدون هماهنگی با عربستان سعودی (فرمانده ائتلاف ضد یمن) و نیز عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری آن و با وجود حضور نیروهای هادی در جزیره سقطری یمن به آن، ۱۰۰ سرباز و ده ها تانک، اعزام و کارکنان یمنی فعال و تحت نظارت منصور هادی را برکنار کرد.
منصور هادی از امارات به عربستان شکایت کرد، عربستان هیات حل و فصل اختلاف به جنوب یمن فرستاد و آن گونه که برخی رسانه ها گزارش دادند هیات سعودی به اماراتی ها گفت که از سقطری خارج شوند؛ اما امارات ترتیب اثری نداد و هیات دست خالی به ریاض بازگشت، منصورهادی بر موضع خود اصرار و تاکید کرد که به سازمان ملل در این باره شکایت می کند اما با وجود تاکیدها، تمکینی از جانب امارات در کار نیست.
البته اماراتی ها هر چند با تاکتیک های پر اشتباه، ظاهرا چشم اندازهای دقیق تری از سعودی ها برای منطقه نفوذ خود به ویژه با تمرکز بر باب المندب و دریای سرخ دارند و در این راه حتی از دور زدن عربستان و تکروی متکی بر منافع به دور از سازوکارهای ائتلافی هم کوتاهی نمی کنند.
اعزام نیروهای یمنی به جزیره سقطری یمن در این چارچوب می گنجد؛ برنامه ای فراتر از دستور کار سعودی در حمله به یمن و طرحی فراتر از مرزهای جغرافیای سیاسی آن کشور.

**امارات و تکرار داستان تجزیه طلبی، این بار در یمن
روزنامه ایندپندنت انگلیس در این باره نوشت: امارات دور از چشم عربستان سعودی و عبد ربه منصور هادی از تشکیل شورای انتقال قدرت در جنوب یمن و طرح جدایی آن از شمال، حمایت کرد.
ایندپندنت افزود: اشغال جزیره سقطری در کنار تشکیل شورای انتقالی جنوب گامی در جهت تاسیس چیزی است که اماراتی ها آن را «امارت هشتم» خود می خوانند.
پیش از این نیروهای منصور هادی با شبه نظامیان تحت امر اماراتی ها درگیر شده و در این درگیری، فرودگاه عدن را به اماراتی ها باخته بودند.
حالا دیگر صحبت از شبه نظامیان وابسته به امارات نیست بلکه نیروهای ارتش امارات دو روز پیش در دو هواپیمای نظامی قدم به خاک جزیره ای زیبا گذاشتند.
این هواپیماهای اماراتی تداعی کننده مشابه چنین اقدامی از سوی امارات در سومالی است؛ جایی که مقام های سومالی اجازه حمل تجهیزات به داخل هواپیماهای نظامی را به افسران اماراتی در فرودگاه بندر بوصاصو، ندادند و پیش تر در گزارش ایرنا با عنوان «تجزیه طلبی امارات دولت سومالی را به تنگ آورد» به تفصیل از آن سخن رفت.
داستان تجزیه طلبی اماراتی ها در سومالی اکنون به یمن منتقل شده ست.

** سقطری؛ ادعای «زاید» امارات برای میراث نداشته
روزنامه ایندپندنت انگلیس درباره اشغال جزیره سقطری یمن به دست امارات و پشت پرده این اقدام اماراتی ها می نویسد: جزیره سقطری زیستگاه زیباترین و ناشناخته ترین درخت جهان است که به «خون دو برادر»، «خون سیاوشان» و «خون اژدها» معروف است.
این گزارش به قلم بیتان ماکرینان و لوسی تاورز می افزاید: امروز جنگ بین امارات و دولت ضعیف یمن تداعی کننده داستان قابیل و هابیل است؛ کشوری ضعیف و بی دفاع به نام یمن که قربانی امیال ژئوپولتیکی امارات شده است، اماراتی که تلاش می کند به همه جا دست اندازی کند؛ از ایجاد پایگاه های نظامی در اریتره و جیبوتی و اقلیم جدایی طلب «سرزمین سومالی» تا جزایر یمنی.
بر اساس این گزارش، امارات در تلاش است تا جزیره سقطری را به پایگاه دائمی نظامی خود و همزمان به گردشگاهی تفریحی تبدیل کند، اما از سرقت درختان گرانبهای آن نیز نمی گذرد. این گونه درختان را یونسکو بخشی از میراث جهانی می داند.
ایندپندنت می افزاید: امارات در پوشش کمک به ۶۰ هزار ساکن فقیر این جزیره در حال سرقت منابع طبیعی و زیستی آن است.
این جزیره جایگاهی استراتژیک به ویژه در مسیر انتقال محموله های نفتی دارد و در گذشته نیز یکی از ایستگاه های جاده ابریشم بوده است. همچنین می تواند سلطه امارات را بر بندرهای دریای سرخ تسهیل کند.
این جزیره در نوامبر سال ۲۰۱۵ دچار دو توفان ویرانگر شد و از آن زمان یمنی ها به دلیل درگیری در جنگ با ائتلاف سعودی موفق به بازسازی آن نشدند. اکنون امارات در پوشش بازسازی شامل ساخت بیمارستان و مدرسه در حال تثبیت اشغال و غارت منابع طبیعی آن است.
کمیته بین المللی نجات نیز ویدیویی از عملیات تخریب منابع طبیعی جزیره به دست اماراتی ها منتشر کرده است. فعالان می گویند گیاهان کمیاب، تپه های مرجانی و حتی صخره ها در حال انتقال به امارات است.
یک کارگر در بندر صلاله واقع در جنوب یمن به ایندپندنت می گوید دیده است که درختان کمیاب خون اژدها از قایق های اماراتی در بازگشت از سقطری پیاده می شود.
توسعه بندر جزیره سقطری با هزینه ای ۱٫۶ میلیون دلاری از سوی امارات آغاز شده است و به کارگران بومی اجازه نزدیک شده به بندر را نمی دهند؛ جایی که کشتی های اماراتی در حال تخلیه و بارگیری است.
دو روزنامه نگار ایندپندنت می گویند در این جزیره پرچم های امارات را در روستاها و بر فراز ساختمان های دولتی مشاهده کرده اند که روی آن عباراتی در تشکر از شیخ زاید نوشته شده است.
این روزنامه نگاران به شایعاتی اشاره کرده اند که حاکی از طرح امارات برای برگزاری رفراندوم در این جزیره با هدف تجزیه یمن و جدا کردن آن از خاک یمن است؛ در حالی که حتی هم پیمانان سعودی و رئیس جمهور فراری این کشور نیز با این طرح امارات مخالفت کرده اند.
گفته می شود مسئولان اماراتی خانه به خانه این جزیره را گشته اند و در آمارگیری از نفوس ساکن در آن نیز به توزیع پول برای همکاری ساکنان با آمارگیران اقدام کرده اند.
۷۰ درصد اراضی این جزیره تحت حمایت اداره منابع طبیعی یمن است اما اماراتی ها بسیاری از زیستگاه های طبیعی آن را برای ساخت هتل و مراکز گردشگری تخریب و درختان بی نظیر آن را غارت کرده اند.
ایندپندنت شرح می دهد که یک میلیاردر اماراتی در حال ساخت هتلی پنج ستاره روی ماسه های سفید ساحلی این جزیره است که تهدیدی جدی برای تپه های زیبای مرجانی است. سرمایه گذار اماراتی بعد از صحبت با یک قایقران یمنی و پرده برداشتن از طرح اماراتی ها ظاهرا پشیمان می شود. او به قایقران یمنی ۱۰۰ دلار می دهد و از او می خواهد سخنانش را نشنیده بگیرد و درباره حضور اماراتی ها در جزیره سخنی نگوید.
این روزنامه می نویسد: اخیرا تعدادی از ساکنان جزیره علیه حضور اماراتی ها تظاهرات و در خیابان های شهر «حدیبو» تجمع کردند اما بیشتر معترضان نگرانی و ترس دارند زیرا نمی دانند سرنوشت جنگ به کجا می رسد و کدام طرف در نهایت برنده می شود.
یکی از معترضان در فیس بوک نوشت: مردم می ترسند چیزی بگویند؛ هیچ چیز مشخص نیست. اماراتی ها هم رعب افکنی می کنند و ۱۸ زندان مخفیانه و شکنجه گاه در یمن دارند. آنها تعدادی از زندانیان یمنی را نیز به پایگاه نظامی خود در اریتره منتقل کرده اند.
واقعیت این است که توسعه طلبی امارات و درخواست های فراتر از حق «شیخ زاید» نه تازه است و نه تمامی دارد؛ از ادعا درباره جزایر ایرانی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی گرفته تا سقطری یمن و تجزیه طلبی در سومالی.

** همه تخم مرغ های ریاض در سبد ترامپ
این رویکرد امارات به سود سعودی ها نیست زیرا می تواند آنها را شریک مخاطراتی ناگزیر کند و از این گذشته نقش پدرخواندگی سعودی ها را در این ائتلاف و در سطح منطقه ای تخریب کند.
به هر تقدیر، عربستان نه دیگر می تواند به روسای خود در فرماندهی کل ائتلاف اصلی یعنی دولت آمریکا اعتماد کند و نه به شرکا و اعضای ذیل ائتلاف فرعی تحت فرماندهی خود که در جنگ یمن روی آنها حساب کرده است.
«اندرو بوین» کارشناس امور خلیج فارس در انجمن «امریکن اینترپرایز» به «وال استریت ژورنال» می گوید: رابطه عربستان سعودی و کاخ سفید هیچ گاه اینقدر قوی نبوده است اما مساله این است که زمین رابطه با ترامپ سست است؛ سعودی ها همه تخم مرغ هایشان را در سبد ترامپ و کوشنر (داماد یهودی او) گذاشته اند.
وی می افزاید: این واقعا راهبرد خطرناکی است. رابطه عربستان سعودی با آمریکا ترامپ شدیدا قطبی شده و بیم آن می رود که سعودی ها، خودشان را نزد دولت آینده آمریکا سوزانده باشند.
این خطر برای عربستان سعودی را دیوید هرست سردبیر پایگاه خبری «میدل ایست آی» از زاویه دیگری هم می بیند.
او در مقاله ای می نویسد: بن سلمان فرمول سیاست خارجی عربستان را با این راهبرد ترسیم مجدد کرد که در رویکردی کاملا خصمانه، قرار است موضع اعراب سنی را علیه نفوذ نظامی و سیاسی ایران در یمن، عراق، سوریه و لبنان برانگیزد.
هرست می افزاید: حد نهایت این سیاست، حمله به تاسیسات هسته ای ایران و سیستم دفاع هوایی آن کشور خواهد بود، اما عربستان باید به یاد آورد که در این جنگ آمریکایی –اسرائیلی، مانند جنگ علیه عراق، فقط نقش پشتیبانی و تامین پایگاه ها را خواهد داشت… درس جنگ عراق برای عربستان باید فهم این نکته باشد که در پایان، عراق به دست حامیان ایران افتاد و اکنون ریاض ناچار است برای خرید دیرهنگام نفوذ خود در عراق، دوره گردی کند.
سردبیر میدل ایست آی ادامه می دهد: مشکل اینجاست که وقتی جنگنده های آمریکایی و اسرائیلی به پایگاه هایشان بازگردند، سعودی ها اولین کسانی خواهند بود که کابوس انتقام ایرانی ها به سراغشان خواهد آمد؛ به ویژه با درک اینکه، تعداد قابل توجهی از شیعیان از اطراف و اکناف عربستان برای ماموریت انتقامی آماده خواهند بود.
به باور دیوید هرست، «اگر جنگ بوش در عراق جهنمی از تنش طایفه ای را به پا کرد، جنگ علیه ایران، عواقب بسیار بدتری برای عربستان خواهد داشت زیرا ریاض، خود را در قلب این تنش خواهد دید و اگر این جنگ برای سیاست های نومحافظه کاران آمریکا و شخص نتانیاهو در اسرائیل مناسب باشد به معنای این نیست که برای پادشاهی عربستان هم مطلوب خواهد بود، بلکه پادشاهی سعودی ها را به ویرانی خواهد کشاند.»
هرست تصریح می کند که به عکس سال ۲۰۰۳ (جنگ آمریکا علیه عراق) اکنون عربستان، محبوبیتی در جهان عرب هم ندارد و تنها در یک سال و نیم گذشته، ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان سایر کشورهای عربی که در عربستان کارگری می کردند ناچار شدند خاک آن کشور را (به علت سیاست های اقتصادی جدید پادشاهی سعودی) ترک کنند. دیگر اردنی ها و مصری ها مثل گذشته حاضر نیستند برای عربستان هزینه بپردازند.
شاخص ها و مولفه های جدید منطقه ای نشان می دهد که عربستان سعودی نتوانسته است در فرماندهی ائتلاف یمن به مصداق کامل ائتلاف و همپیمانی برسد؛ همان طور که آمریکایی ها به آن به چشم کارگزار و مباشر منطقه ای و نه شریک و همپیمان راهبردی نگاه می کنند. نه رفقای خاورمیانه ای سعودی دیگر تحمل ماجراجویی های بیشتر را دارند و نه رئیس کاخ سفید نشین به چیزی بیشتر از دلارهای نفتی سعودی و قراردادهای سودآور برای خود آمریکا، راغب تر است.
شاید سعودی ها حق داشته باشند که از اتفاقات گذشته و تحولات جاری خاورمیانه درس نگیرند زیرا خاورمیانه، تاریخ مصرف نمی کند، بلکه تاریخ را دائما تولید می کند و فرصتی برای آزمایش و خطای شاهزادگان تازه کار نمی گذارد.
اینجا خاورمیانه است؛ سرزمین شن های روان؛ جایی که گاهی با تشدید توفان های شن، شترهای راهوار هم در ریگزارهایش زانو می زنند.
گزارش از جواد ارشادی
خاورم**۹۲۴۱**۱۵۸۶

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.