ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 77070
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
  • 83 بازدید
  • ارسال توسط :
رئیس مجلس اندونزی: اتحاد مسلمانان با رهبری واحد، تنها راه مقابله با مداخلات غربی‌ها در امور مسلمانان است

رئیس مجلس اندونزی: اتحاد مسلمانان با رهبری واحد، تنها راه مقابله با مداخلات غربی‌ها در امور مسلمانان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "مرتضی غرقیگ در جدیدترین برنامه «بدون مرز»، پای صحبت‌های فان لیزون، رئیس مجلس اندونزی نشسته است. فان لیزون به سوالات مختلفی درباره شرایط منطقه، ترویج اسلام‌هراسی در غرب و مداخله برخی کشورهای غربی در امور داخلی مسلمانان پاسخ داد. به […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "مرتضی غرقیگ در جدیدترین برنامه «بدون مرز»، پای صحبت‌های فان لیزون، رئیس مجلس اندونزی نشسته است. فان لیزون به سوالات مختلفی درباره شرایط منطقه، ترویج اسلام‌هراسی در غرب و مداخله برخی کشورهای غربی در امور داخلی مسلمانان پاسخ داد. به گفته او، کشورهای اسلامی باید با اتحاد خود، مانع از تفرقه‌افکنی دشمنان و اجرای توطئه‌های آنان شوند. هم‌چنین او معتقد است که شکل‌گیری پارلمان‌های کشورهای اسلامی، نقش موثری در حل اختلافات و مشکلات جهان اسلام خواهد داشت. در زیر متن کامل سوالات و پاسخ فان لیزون را مشاهده می‌کنید.

سوال: آقای فان لیزون از اینکه در برنامه بدون مرز شرکت کرده‌اید از شما سپاسگذارم. اگر اجازه بدهید سوالاتی در خصوص مشکلات جهان اسلام داشته باشیم، شما علت واگرایی در میان کشورهای اسلامی را در چه می‌بینید و چه باید کرد؟

مشکلات جهان اسلام سابقه طولانی و قدیمی دارد. ما برای حل مشکلات جهان اسلام بایستی به ریشه‌ها و علت‌های آن بپردازیم چون بدون آگاهی و بررسی علل آن، نمی‌توانیم مشکلات جهان اسلام را به طور واقعی حل کنیم. مشکلات و ضعف کشورهای اسلامی، درایجاد ارتباط منطقی و هماهنگی برای رسیدن به یک هدف و دیدگاه مشترک است تا بتوانند مشکلات جهان اسلام را حل کنند. موضوع دیگری که به عنوان ضعف جهان اسلام مطرح است، مشکل رهبری جهان اسلام است، جهان اسلام نیاز به رهبری واحد دارد و کشورهایی همچون ایران، اندونزی و دیگر کشورهای دارای نفوذ در جهان اسلام باید در این جهت کار کنند. سوال در مورد اینکه چگونه می‌توان مشکلات جهان اسلام را حل کرد، بسیار ساده است اما در عمل حل این مشکلات مسیری سخت و پیچیده دارد که رسیدن به آن‌ها نیاز به ابزارهای مختلف و سال‌ها وقت دارد تا بتوان به یک هماهنگی قابل قبول برای حل مشکلات جهان اسلام رسید و از پتانسیل‌های کشورهای اسلامی استفاده کرد.
 

سوال: یکی از مشکلات کنونی در جهان اسلام، برداشت افراطی از آموزه‌های اسلام است و برخی کشورهای اسلامی بویژه عربستان سعودی عامل ترویج آن هستند چگونه باید با این موضوع مقابله کرد؟

من فکر میکنم در ابتدا باید این مسئله را این‌گونه بررسی کرد که ما وضعیت را چگونه می بینیم؟ البته درست است که برداشت از آموزه‌های اسلامی در میان مسلمانان متفاوت است و این حقیقتی در جهان اسلام است که نمی توان آن را نادیده گرفت. این موضوع خود عاملی برای تجریه و اختلاف نظر در میان کشورهای اسلامی شده است در حالی که اصول اسلام تغییر ناپذیر و ثابت است و می‌تواند به عنوان یک ظرفیت مناسب در همگرایی میان مسلمانان بکار گرفته شود. پس برای حل مشکلات، اختلافات و ایجاد وحدت میان مسلمانان، نیاز به گفتگو و مباحثه سازنده است تا آن‌ها از یکدیگر فهم بهتری پیدا کنند. تا زمانی که مسلمانان از گفتگو با یکدیگر فاصله بگیرند وضعیت جهان اسلام بهبود نخواهد یافت. یقینا دستیابی به موضوعات مشترک و رسیدن به یک دیدگاه مشترک می‌تواند مانع از گسترش افراطی‌گری و تروریسم در جهان اسلام شود. طبعا این اختلافات و گسترش تروریسم و هرگونه ناملایمات میان کشورهای اسلامی، ناشی از سوء تفاهم و درک نادرست از اسلام و یکدیگر است.

سوال: چگونه می توان این تفاهم و درک متقابل را ایجاد کرد؟

از طریق گفتگو و نگاه منطقی به مسائل. برای مثال در اندونزی اختلافات و برداشت‌های متفاوتی از اسلام وجود دارد، اختلافات مذهبی و … نیز در اندونزی وجود دارد اما هرگز به درگیری منجر نمی‌شود زیرا ما می‌نشینیم و گفتگو می‌کنیم و از طریق گفتگو به یک راه‌حل قابل قبول و هدف مشترک برای دو طرف می‌رسیم. رهبر اندونزی در اینگونه موارد بسیار صبور و متعادل است و به همین دلیل توانسته است همگرایی مذهبی در کشور ایجاد کند .

سوال: هم اکنون یمن به یکی از مشکلات جهان اسلام مبدل شده است، ائتلاف عربی هر روز مردم یمن را بمباران می‌کند و اتفاقات ناگواری در آن‌جا رخ می‌دهد. توصیه شما به عنوان رییس مجلس اندونزی به آن‌ها چیست؟

البته این مسئله غیرواقعی و مسخره است که ما در جهان اسلام درگیری داریم. درگیری در یمن، در گیری قطر با کشور همسایه است و باید نشست و گفتگو کرد؛ هم از طریق گفتگوهای دو جانبه هم از طریق گفتگوهای بین المللی. جهان اسلام هم‌چون سازمان کنفرانس اسلامی، باید این مشکل را حل کند و این‌ها قابل مدیریت است. متاسفانه برخی کشورها می‌خواهند یک کشور را خلع سلاح کنند، آن را تقسیم کنند و معلوم نیست چه دلیلی دارند. همین رفتار آن‌ها باعث می‌شود در جهان اسلام تفرقه ایجاد شود.

سوال: برخی از کشورهای اسلامی وابستگی‌هایی به برخی از کشورهای غربی همچون آمریکا و انگلیس دارند؛ می‌توان گفت که دخالت‌های آن‌ها در امور جهان اسلام، باعث این مشکلات است؟

من فکر می‌کنم که باید به آن‌ها پیامی مشترک بفرستیم و موضعی محکم در قبال آن‌ها اتخاذ کنیم. به ویژه کشورهای غربی که در امور داخلی کشورهای اسلامی دخالت می‌کنند. ما باید حصاری محکم بر دور کشورهای اسلامی بکشیم و آن‌ها را ازتوطئه‌های کشورهای غربی محفوظ کنیم. به ویژه آن‌هایی که تلاش دارند کشورهای اسلامی را تجزیه و یا متفرق کنند. متاسفانه امپریالیسم جهانی بعد از فروپاشی شوروی سابق و پایان جنگ سرد، در پی دشمنی فرضی می‌گشت تا بتواند به بهانه آن اقدامات نظامی و تجاوزات خود به دیگر کشورها را توجیه کند. نتیجه این موضوع، دشمن قرار دادن مسلمانان و کشورهای اسلامی و البته ترویج اسلام هراسی در غرب بود که تصمیمیبسیار اشتباه بود .

سوال: آیا شما بر این باور هستید که بمباران مردم یمن توسط نیروهای ائتلاف عربی اوضاع را بدتر کرده است؟

قطعا. البته که بدتر کرده است. این اقدام آن‌ها، اقدامی در نقض حاکمیت ملی یمن و نقض حقوق مردم یمن بوده است. اقدام سعودی‌ها در یمن اوضاع را بدتر کرده به ویژه بمباران مردم غیرنظامی و بی‌گناه یمن که از این بمباران‌ها صدمات زیادی دیده‌اند و قربانی اقدامات غیر اصولی نیروهای ائتلاف شده‌اند. راه حل بحران یمن و اختلافات موجودتنها از طریق گفتگو امکان پذیر است.
 

سوال: شما به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار اسلامی، آیا پیشنهادی برای برگزاری نشستی ویژه در خصوص حل بحران یمن دارید؟

من فکر می‌کنم باب مذاکرات باید هر چه زودتر گشوده شود.این مذاکرات باید در قالب سازمان کنفرانس اسلامی باشد تا بتواند به اقدامات غیرانسانی علیه مردم یمن خاتمه داده و مانع کشتار بی‌رحمانه غیر نظامیان بی‌گناه در یمن شود.

سوال: آیا شما در این زمینه برنامه‌ای دارید؟

من فکر می‌کنم دولت اندونزی بر این اعتقاد است که یک گفتگوی جدید صورت بگیرد. همه طرف‌های درگیر در مسلئه یمن، باید دور یک میز بنشینند و به یک راه‌حل اساسی دست یابند. این تنها راه حل است و کشورهایی که درگیر بحران یمن نیستند می‌توانند به عنوان میانجی در این زمینه اقدام کنند و کشورهای درگیر را به مذاکره تشویق و ترغیب کنند .

سوال: آیا نشانه‌هایی برای برگزاری این نشست وجود دارد؟

بله از زمانی که من وارد ایران شدم در کمیته اجرایی بین المجالس شرکت کردم و پیشنهاد کردم که این کمیته باید با قدرت عمل کند، وارد ماجرا شود و مشکلات جهان اسلام را بررسی کند. این کمیته یک ظرفیت بسیار خوب برای کشورهای اسلامی است. زیرا پارلمان‌های کشورهای اسلامی نمایندگان امت اسلامی هستند. بنابراین اگر پارلمان‌های کشورهای اسلامی فعال شوند، موثر خواهند بود. البته نه‌تنها در حرف و اقدامات بی عمل، بلکه باید روی مشکلات جهان اسلام متمرکز شوند. موضوع فلسطین، مشکلات مسلمانان روهینگیا، موضوعات مربوط به یمن، سوریه و یا مسائل منطقه‌ای جهان اسلام از جمله موضوعاتی است که باید حل شود. اتحادیه بین المجالس، باید به عنوان یک میانجی در حل مشکلات جهان اسلام وارد عمل شود و مشکلات را حل کند.

سوال: پیشنهاد شما برای سوریه چیست؟

باید به در گیری‌ها در سوریه خاتمه داده شود و راهی جز گفتگو میان طرف‌های درگیر در سوریه وجود ندارد. مشارکت نمایندگان مردم سوریه و رهبران جریانات سیاسی در حاکمیت و تصمیم‌گیری‌ها برای آینده این کشور، می‌تواند یکی از این راه حل‌ها باشد. باید به این بحران که باعث آوارگی میلیون‌ها شهروند سوری درجهان شده است، خاتمه داده شود. این جنگ باعث قربانی شدن مردم سوریه و از بین رفتن آینده نسل جوان این کشور شده است.

سوال: داعش و گروه‌های افراطی صدمات زیادی به اعتبار اسلام زده‌اند چگونه می توان آن را ترمیم کرد؟

من فکر می‌کنم می‌توان آن را ترمیم کرد زیرا داعش و گروه‌های افراطی ساخته و پرداخته دشمنان ما هستند. جنایات داعش قابل چشم‌پوشی نیست و کسانی که داعش را ایجاد کردند هدفشان ضربه به مسلمانان بوده است. کسانی که نیروهای داعش را آموزش می‌دهند،کاری بسیار زشتو خطرناک مرتکب می‌شوند. البته، همه مسلمانان بر این باورند که تفکر داعش تفکری اسلامی و بر مبنای ارزش‌های اسلامی نیست و خوشبختانه این تفکر در اندونزی طرفدار ندارد. ما نیز اقدامات پیش گیرانه‌ای برای مقابله با این تفکر انجام داده‌ایم. آنان از جانب مسلمانان ترد شده‌اند و اقداماتی که داعش و گروه‌های افراطی در جهان انجام می‌دهند، از نظر مسلمانان مردود است.

سوال: چطور دو کشور بزرگ اسلامی همچون ایران و اندونزی می‌توانند با همکاری یکدیگر صلح و امنیت را در منطقه تقویت کنند؟

من بر این باورم که از طریق گفتگو و مذاکره دو جانبه و گسترش آن میان کشورهای اسلامی این موضوع امکان‌پذیر است. فکر می‌کنم باید وارد معرکه شد و از نزدیک مشکلات را واقع‌بینانه بررسی کرد. البته این به معنای درگیری در بحران به عنوان یک طرف مناقشه نیست، بلکه درگیر شدن در بررسی راه‌حل‌های بحران از طریق گفتگو است. فکر می‌کنم دیگر ملل اسلامی از این امر استقبال خواهند کرد. در گیر شدن دیگر کشورهای اسلامی می‌تواند به راه‌حل‌ها کمک کند و مشکلات را حل نماید.

سوال: شما فکر می‌کنید مشکلات میان کشورهای اسلامی بیشتر اختلافات سیاسی است یا عقیدتی؟

حتی اگر اختلافات ایدئولوژیک باشد، قابل حل است. اختلافات عقیدتی و تاریخی را هم می‌توان حل کرد. جوامع اسلامی می‌توانند با همکاری‌های سیاسی و اقتصادی در همه بخش‌ها روند دوستی‌ها را تقویت کرده و زمینه حل اختلافات عقیدتی و سیاسی را هموار کنند. مثلا در گسترش توریسم، شاید برخی موارد اختلافی، بخاطر نا‌آگاهی ملت‌ها از یکدیگر باشد. توریسم می‌تواند برداشتی واقعی از یک ملت در ذهن توریست‌ها ایجاد کند. اگر ما همدیگر را خوب بشناسیم، آنگاه می‌توانیم همدیگر را خوب درک کنیم و بفهمیم. تبادل توریسم می‌تواند بخشی از این سوءتفاهمات و مشکلات را حل کند.

سوال: نقش اسرائیل را در ایجاد اختلافات در جهان اسلام چگونه ارزیابی می‌کنید؟

البته اسرائیل به عنوان یک اشغالگر امپریالیستی در منطقه، دشمن مشترک جهان اسلام است که در فلسطین جنایات زیادی مرتکب شده است. سرزمین‌های مسلمانان را اشغال کرده است و طبیعی است که نقش موثری در تفرقه در جهان اسلام داشته باشد. این مسلمانان هستند که باید با هوشیاری مانع از به ثمر رسیدن این توطئه‌ها شوند. اسرائیل تلاش دارد در میان کشورهای حامی فلسطین، تفرقه ایجاد کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.