ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 77078
  • ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶
  • 180 بازدید
  • ارسال توسط :
آفریقا در هفته‌ای که گذشت|میانجی‌گری ریاض برای ازسرگیری روابط-خارطوم-واشنگتن

آفریقا در هفته‌ای که گذشت|میانجی‌گری ریاض برای ازسرگیری روابط-خارطوم-واشنگتن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم: 5 میلیون تونسی واجد شرایط رای دادن بودند تا در اولین انتخابات شوراهای شهر پس از سرنگونی "زین العابدین بن علی" دیکتاتور سابق تونس شرکت کنند. در این انتخابات 2074 فهرست انتخاباتی شرکت داشتند که 860 فهرست  حزبی و […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم: 5 میلیون تونسی واجد شرایط رای دادن بودند تا در اولین انتخابات شوراهای شهر پس از سرنگونی "زین العابدین بن علی" دیکتاتور سابق تونس شرکت کنند. در این انتخابات 2074 فهرست انتخاباتی شرکت داشتند که 860 فهرست  حزبی و بقیه آنهای ائتلافی یا مستقل بودند. درهای 11هزار و 185 مرکز رای گیری ساعت 8 صبح یکشنبه گذشته به روی تونسی‌ها باز  شد تا مردم نمایندگان خود را شورا‌ها بفرستند. ناظران 30 کشور اروپایی، عربی و آفریقایی بر روند برگزاری این انتخابات نظارت داشتند.

 کمیته عالی انتخابات تونس در پایان رای گیری اعلام کرد: حزب اسلامگرای النهضه" 27.5 درصد کل آرای ماخوذه را به خود اختصاص داد و در رتبه نخست قرار گرفت. حزب  لیبرال " نداء تونس " با کسب 22 درصد آراء ماخوذه در جایگاه دوم ایستاد.

به نوشته روزنامه‌های تونسی، قانون انتخابات شوراها در سال 2014  در پارلمان این کشور به تصویب رسید. براساس این قانون، شوراها از لحاظ مالی و اداری مستقل هستند و قدرت تصمیم گیری زیادی دارند. همچنین صلاحیت رسیدگی به امور حوزه انتخابیه خود را دارند. هدف از تاسیس این شوراها محرومیت زدایی، توسعه متوازن در تونس  و مشارکت مردم در تصمیم گیری‌ها ( اهداف انقلاب 2011) عنوان شده است البته  قرار بود انتخابات شوراها در اکتبر سال 2016 برگزار شود، اما به علل مختلفی به تعویق افتاد  تا اینکه با موافقت تمام گروه ها و جریان های سیاسی تونس انتخابات مزبور یکشنبه گذشته برگزار شد.

پس از برگزاری انتخابات شوراها و اعلام نتایج آن خبرهایی در رسانه ها درباره رایزنی احزاب و گروه های سیاسی تونس منتشر شد. این رایزنی ها  و توافق ها دو هدف را دنبال می کنند. تشکیل شوراهای شهر و انتخاب رئیس آن که معمولا از حزب النهضه انتخاب می شود.

دوم، تشکیل ائتلاف های جدید برای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که قرار است در سال 2019 برگزار شود. به گفته کارشناسان، احزاب تونسی می کوشند ساختار جدید سیاسی در این کشور پایه گذاری کنند و جایگاه خود را در این عرصه پس از انتخابات 2019 تاحدودی مشخص کنند.

مصطفی قاسمی کارشناس مسائل حوزه شمال آفریقا در گفت وگو با تسنیم، انتخابات شوراهای شهر تونس را یک وزن کشی سیاسی در این کشور دانست و گفت: النهضه بیشتر بدنبال بدست گرفتن شوراهای شهری است تا از این طریق بتواند با مردم ارتباط بیشتری داشته باشد اگر چنین اتقاقی رخ دهد، بحث گرفتن مجدد دولت برای این حزب چالش مهمی نخواهد بود.

تنفر ملت‌ها  از رژیم صهیونیستی

 

رژیم صهیونیستی برای عادی نشان دادن حضورش در منطقه  و زدودن واژه "اشغالگر " از پسوند نامش هفتادمین سالروز اشغال سرزمین فلسطین و تاسیس این رژیم  جعلی را در هتل "ریتز کارلتون" قاهره  تحت عنوان دروغین "استقلال" جشن گرفت. این جشن سه شنبه هفته گذشته در هتل مزبور واقع در میدان التحریر برگزار شد که نماد انقلاب مردم مصر است. برگزاری این جشن خشم مصریان را برانگیخت. "ایمن الصیاد" روزنامه نگار سرشناس مصری  در توئیترش نوشت: نظامیان مصر برای جلوگیری از تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین با این رژیم جنگیدند اما در سال 2018 هفتادمین سالروز تاسیس اسرائیل در قاهره جشن گرفته شد آن هم در میدان تحریر.

در جشن هتل ریتز کارلتون که سفیران عربستان ، بحرین،  نمایندگان دولت مصر در کنار برخی از بازرگانان و دیپلمات های عرب شرکت داشتند  "دیوید گووبرین" سفیرتل آویو در قاهره گفت: ما شاهد تغییر رویکرد کشورهای عربی در قبال اسرائیل هستیم به گونه‌ای که این کشورها تل آویو را دشمن نمی‌دانند . وی از پیوستن "محمد بن سلمان "ولیعهد عربستان به این رویکرد تمجید کرد. مقامات ریاض هیچ واکنشی نسبت به سخنان گووبرین نشان ندادند اما کاربران شبکه های اجتماعی عربستان به سخنان او پاسخ دادند. پایگاه خبری تحلیلی الخلیج الجدید به نقل از کاربران سعودی نوشت: آرمان های فلسطین در قلب هر عرب و مسلمانی قرار دارد و قدس پایتخت ابدی فلسطین است هر چند که سازش دولت های عربی با تل آویو افزایش یابد.

  "ابوسعود" یکی از کاربران شبکه های اجتماعی عربستان خطاب به رژیم صهیونیستی نوشت: دشمنی ما با شما تا روز قیامت ادامه خواهد یافت." بولیفاری" یکی دیگر از کاربران در توئیتر خود نوشت: تا زمانی که خون اسلام در رگ های آزادگان جریان دارد، محال است که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بپذیرند. "ابومحمد التمیمی" نیز نوشت: صهیونیست ها،  مسلمانان و ملت های عربی را تحریک نکنید. اینان به غیر از دولتمردانشان هستند. و یکی دیگر از کاربران سعودی "محمد بن سلمان" و "السیسی " را به خیانت متهم کرد و آنان را آلت دست رژیم صهیونیستی خواند.

تروریست های ولایت سینا در برابر دادگاه نظامی

جنگنده های ارتش مصر صبح شنبه مواضع تروریست ها  را در صحرای سیناء هدف قرار دادند که در اثر آن 15 تروریست به هلاکت رسیدند. این حمله در پاسخ به بمب گذاری تروریست ها در مسیر واحد گشتی گردان 103 ارتش در منطقه الصفاء واقع در"العریش" مرکز استان شمال سیناء صورت گرفت. در اثر انفجار این بمب، دو نظامی ارتش مصر کشته و 9 نفر دیگر زخمی شدند.

ارتش و نیروهای امنیتی مصر از 9 فوریه عملیات پاکسازی شمال صحرای سیناء از عناصر تروریستی را شروع کرده‌اند. یکی از گروه‌های مسلحی که در این منطقه فعالیت دارد، سازمان " ولایت سیناء " است. این گروه تروریستی در سال 2013 با داعش بیعت کرد و از پس آن،  ارتش و نیروهای امنیتی مصر را هدف حملات خود قرار داد. حزب "التجمع "مصر  که همسو با سیاست های دولت قاهره و ریاض است، هفته گذشته نشستی برگزار کرد و بدون ارائه هیچ گونه مدرک و سندی قطر را حامی گروه های تروریستی در شمال صحرای سیناء معرفی کرد.

در همین حال، روزنامه الاهرام با انتشار خبر دستگیری 555 تروریست توسط نیروهای نظامی و امنیتی مصر نوشت: افراد دستگیر شده وابسته به گروه تروریستی ولایت سیناء هستند که هدفشان سرنگون کردن دولت قاهره و تجزیه کشور به ولایت های مختلف بود. این روزنامه افزود: افراد دستگیر شده در قالب 43 گروه به 63 عملیات تروریستی در شمال سیناء اعتراف کرده اند و براساس دستور دادستان کل رسیدگی به اتهامات آنان به دادگاه نظامی واگذار شده است.

ریاض میانجگیر از سرگیری مناسبات خارطوم -واشنگتن

ریاض برای جلوگیری از خروج نظامیان سودانی از جنگ یمن به حربه اعطای کمک‌های مالی و اقتصادی متوسل شد و هفته گذشته یک توافقنامه نفتی پنج ساله با خارطوم امضاء کرد. گویا این اقدام ریاض سبب نشد تا سیاستمداران سودانی از درخواست خود مبنی بر خروج نظامیان این کشور از جنگ یمن دست بکشند.

"کمال عمر" نماینده پارلمان سودان به اسپوتینک گفت: جنگ یمن یک جنگ داخلی است و سودان نباید در چنین جنگی شرکت کند. این نماینده وابسته به حزب امت سودان تاکید کرد: مشارکت سودان در جنگ یمن در چارچوب میانجیگری عربستان در پرونده عادی سازی مناسبات خارطوم با واشنگتن است. وی افزود: دولت سودان پرونده ای در خصوص عادی سازی روابط با آمریکا دارد که عربستان متولی آن است، بنابراین معتقدم که حضور نظامیان سودانی در جنگ یمن در خصوص از سرگیری مناسبات خارطوم- واشنگتن تاثیرمثبتی دارد. کمال عمر با اشاره به کمک‌های اقتصادی عربستان و امارات به سودان گفت: خارطوم با خون فرزندان تجارت می کند.

چندی قبل وزیر خزانه داری آمریکا با سفر به خارطوم گفت: واشنگتن سودان را از فهرست کشورهای حامی گروه های تروریستی حذف می کند. وی از عادی سازی مناسبات آمریکا و سودان در آینده نزدیک خبر داد.

واکنش به خروج آمریکا از برجام

خروج آمریکا ازبرنامه اقدام مشترک" برجام" واکنش هایی را در قاره سیاه  به همراه داشت. رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا با ابراز نگرانی از این اقدام آمریکا گفت:  اقدام ترامپ زمینه بروز تنش و ناامنی در منطقه را افزایش داده و به اعتبار تعهدات بین المللی خدشه وارد کرده است. " محمد البرادعی" مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم خروج آمریکا از برجام را نشات گرفته از کمبود خطرناک عقلانیت دانست. دبیرکل اتحادیه عرب که دنباله رو سیاست‌های آمریکاست، با طرح ادعای واهی،  ایران را عامل بی ثباتی در منطقه خواند و خواستار بازنگری در برجام شد. وزارت خارجه مصر نیز واکنش احتیاط آمیزی درباره خروج آمریکا از برجام داشت و اعلام کرد: مصر از نگرانی آمریکا و جامعه جهانی برای حل همه مشکلات منطقه ای و بین المللی مربوط به توافق هسته ای با ایران قدردانی و بر ضرورت اجرای کامل تعهدات تهران تاکید می کند. در بیانیه وزارت خارجه مصر بر حفظ امنیت و ثبات منطقه تاکید شده است.

عملیات آزاد سازی درنه

سرلشکر "خلیفه حفتر فرمانده" کل ارتش لیبی هفته گذشته گفت: ساعت صفر برای پایان دادن به اشغال شهر درنه فرارسیده است. وی دوشنبه به سرلشکر"سالم الرفادی" فرمانده اتاق عملیات " عمرمختار" دستور داد تا شهر درنه را از اشغال گروه های تروریستی آزاد کند. این عملیات با بمباران مواضع گروه های تروریستی شروع شد و یگان های رزمی پیشروی خود را به سمت درنه شروع کردند. ارتش لیبی پایگاه های "شورای مجاهدین" در شرق و جنوب شهر درنه را به تصرف خود درآوردند.

شورای مجاهدین یک گروه تروریستی نزدیک به شبکه القاعده است. "شورای جوانان لیبی" یک گروه تروریستی دیگر در شهر درنه است. این گروه به داعش وابسته است و در آن تروریست هایی حضور دارند که دارای تجربه جنگ در عراق و سوریه هستند. "المرابطون" از دیگر گروه های تروریستی است که دارای پایگاه آموزشی در اطراف درنه است.

شهر درنه در استان " برقه " واقع در شرق لیبی است که به محل تجمع گروه های تروریستی و قاچاق سلاح تبدیل شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.