ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 77793
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
  • 81 بازدید
  • ارسال توسط :
دفن شهدای مدافع حرم در زمین غصبی! + عکس

دفن شهدای مدافع حرم در زمین غصبی! + عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه جهاد و مقاومت مشرق، 12 آذرماه سال 94 در یک روز بارانی، پیکر شهیدی از تبار عباس های زینب(س) که در سوریه و در نبرد با دشمنان تکفیری به شهادت رسیده و پیش از این نیز در رکاب سربازان خمینی در جبهه های […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه جهاد و مقاومت مشرق، 12 آذرماه سال 94 در یک روز بارانی، پیکر شهیدی از تبار عباس های زینب(س) که در سوریه و در نبرد با دشمنان تکفیری به شهادت رسیده و پیش از این نیز در رکاب سربازان خمینی در جبهه های 8 سال دفاع مقدس به پیکار علیه دشمنان اسلام پرداخته بود بر دوش مردم شهر کرج تشییع و در بخشی از صحن امامزاده محمد(ع) به خاک سپرده شد. پیکری که قرار بود پس از بدرقه خانواده و دوستانش به خانه ابدی در سینه خاک آرام بگیرد اما در پی اتفاقی ناآرام ماند!

خانواده شهید رشوند بی اطلاع از اتفاق ها زمانی متوجه ماجرا می شوند که پس از به خاکسپاری شهید بر سر مزار او حاضر می شوند و آقایی پس از پرس و جو از نسبت خانواده با شهید اعلام می کند زمینی که در آن شهید رشوند و پیش از آن شهید تمامزاده در آن به خاک سپرده شده اند غصبی بوده و مالک راضی به دفن شهدا در آن نیست.

دفن شهدا در زمین غصبی!

ماجرا از آنجا آغاز می شود که اوایل سال 1300 مالک خانه ای در جوار امامزاده محمد(ع) کرج بخشی از زمین و حیاط خانه خود را وقف امامزاده می کند، پس از فوت مالک این بخش از ملک شرعا و قانونا به امامزاده ملحق می شود و بخش ساختمان خانه که در مجاورت صحن امامزاده قرار داشت طبق وصیت مالک به وارثان می رسد.

دادگاه مربوط به تعیین مالک بخشی از زمین مورد بحث بین مالک و مسئولان امر در شهریور ماه سال 94 درست چند ماه قبل از تشییع و خاکسپاری پیکر تشکیل می شود و حکم قضایی به مالکیت وارث رای می دهد. در حکم دادگاه آمده است:  «بخشی از اعیانی پلاک 1 فرعی از 147 اصلی واقع در امامزاده محمد حصارک کرج، (به سند مالکیت 319815)، است که طبق دادنامه شماره 313 مورخ 25 مهر سال 1371، صادره از شعبه دادگاه حقوقی یک کرج جز موقوفات امامزاده محمد حصارک شناخته نشده و با استناد به این دلیل که از بین رفتن اعیانی (به هر دلیل از جمله دلایل قهری مثل سیل و زلزله) شرط لازم برای سلب مالکیت نمی تواند باشد، مالک آن را وارث مرحوم ابوالقاسم سلجوقی اعلام کرده اند»

از آنجا که طی سال های گذشته بخش ساختمانی زمین از بین رفته و به زمینی خرابه تبدیل شد در ساخت و سازهای امامزاده و حیاط، این قطعه زمین که مالکی خصوصی داشت سهوا به بخشی از حیاط امامزاده تبدیل شده و تعدادی از اموات و پیکرهای شهدای دفاع مقدس در آن به خاک سپرده می شود. غلامرضا کمالی نژاد نماینده و وکیل وراث زمین در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: «پیش از ماجرای سوریه نامه ای نوشتیم  و به اداره اوقاف بردیم و این زمین را غصبی اعلام کردیم و گفتیم وراث راضی نیستند کسی در این محل دفن شود و نامه اش نیز موجود است. پرونده مسکوت ماند تا سال 94 و دهه سوم محرم که روزی به سر مزار پدرم در امامزاده رفتم که دیدم شهید مدافع حرمی را در زیر پای مزار پدرم دفن کرده اند.»

در کشمکش بین وارثان و مسئولان بنیاد شهید و اداره اوقاف شهرستان البرز پیکر مطهر شهید مدافع حرم شیخ علی تمامزاده در 19 آبان ماه سال 94 در بخشی از حیاط امامزاده محمد(ع) که وارث ادعای مالکیت آن را داشت و درست در زمانی که این بخش از زمین روند دادگاهی خود را طی می کرد و وارثان عنوان کرده بودند که راضی به دفن هیچ کس در زمین خود نیستند به خاک سپرده شد.

با وجود مراجعه چندباره وارثین به سازمان اوقاف برای رسیدگی به این مسئله اما متاسفانه مشکل حل نشد و با دفن یکباره شهید مدافع حرم باعث شد. کمالی نژاد می افزاید: «با مراجعه به دفتر امام جمعه کرج با حاج آقا حسینی همدانی صحبت کردم که ایشان دقیقا این  جمله را گفت که اگر بنده می دانستم کسی ان قلتی در مورد زمین دارم اجازه دفن نمی دادم. نامه بنده به دفتر امام جمعه درست در روز 8 آذرماه 94 ثبت شد و 9 آذرماه امام جمعه دستور رسیدگی موضوع را به اداره اوقاف دادند.

دفن شهید مدافع حرم برای بار دوم در زمین غصبی

آذرماه سال 94 درست پس از چند ماه از تدفین شهید تمامزاده در حیاط امامزاده محمد پیکر شهید رشوند بدون اطلاع وارثان زمین و طبق دستور اوقاف که مسئول رسیدگی به موضوع بود در کنار مزار شهید تمامزاده دفن می شود. کمالی نژاد در اینباره می گوید: «ما زمانی از موضوع مطلع شدیم که شب قبل از مراسم تشییع پیکر شهید به ما اطلاع دادند قبر دیگری در کنار مزار شهید تمامزاده کنده شده است. روز مراسم پیش از آغاز مراسم به محل دفن شهید رفتم که کسی در محل نبود، تمایل داشتم درباره این موضوع با مسئولین صحبت کنم لذا منتظر ماندم تا کسی از مسئولین را ببینم، به چند نفر از نیروهای پاسدار موضع را گفتم که بی توجه به حرف من گفتند ما اجازه دفن داریم»

کمالی نژاد ادامه می دهد: «بعد از تدفین پیکر به سر مزار شهید رفتم، دیدم پدر و مادر پیر شهید بر سر مزار نشسته اند به واقع حرفی برای گفتن نداشتم، فاتحه خواندم و برگشتم چون می دانستم شهید از خودش اختیاری برای دفن نداشته است و خانواده شهید هم بی تقصیر بودند.»

آذر رشوند همسر شهید عبدالحمید رشوند درباره دفن شهید در امامزاده محمد و بی اطلاعی وی از موضع غصبی بودن زمین می گوید: «زمانی که خبر شهادت شهید رشوند را دادند پرسیدند می خواهید شهید را کجا دفن کنید؟ چون وصیت نامه ای از شهید نداشتیم ابتدا تپه نورالشهدا را پیشنهاد دادیم که گفتند در آنجا فقط شهدای گمنام دفن هستند و اجازه نمی دهند. بعد امامزاده طاهر را پیشنهاد دادیم که سپاه گفت آنجا هم نمی شود و اعلام کرد اگر صلاح می دانید قطعه ای به نام شهدای مدافع حرم در امامزاده محمد تدارک دیده ایم و قرار است مقبره ای هم در آنجا ساخته شود. این شد که با اصرار رضایت دفن شهید را در امامزاده محمد از خانواده شهید گرفتم و پیکر شهید در کنار شهید تمامزاده دفن شد.»

ساماندهی گلزار شهدای امامزاده محمد توسط بنیاد شهید

اگرچه مسئول اصلی این ماجرا سازمان اوقاف است اما متولیان خاکسپاری شهدا از جمله بنیاد شهید نیز باید پاسخگوی این موضوع باشند، بنیاد شهید با اطلاع از مورد بحث بودن زمین اقدام به تدفین شهدا در زمین امامزاده محمد داشته است. با وجود عدم رضایت مالک از تدفین شهدا در زمین امامزاده نه تنها بنیاد شهید اقدامی در جلب رضایت مالک نکرده است بلکه ابراهیم طاهرنژاد مدیر کل بنیاد شهید استان البرز در مصاحبه 10 مهرماه امسال با خبرگزاری تسنیم از بازسازی مزار شهدای امامزاده محمد خبر داده است.

سردار سید یوسف مولایی فرمانده سپاه پاسداران البرز نیز در گفت و گویی، مسئول اصلی غصبی بودن محل دفن شهدای مدافع حرم در امامزاده محمد را بنیاد شهید دانست

بی خبری خانواده از موضوع زمین امامزاده/ اوقاف، بنیاد شهید و سپاه مسئول هستند

وی ادامه داد: «مدتی گذشت، یکبار بر سر مزار شهید رفته بودم که فردی پس از اینکه نسبتم را با شهید پرسید ادعا کرد زمینی که در آن شهید به خاک سپرده شده است غصبی است و مالکین راضی به دفن شهید در این زمین نیستند. من هم گفتم ما از موضوع اطلاع نداشتیم و اوقاف، بنیاد شهید و سپاه مسئول است.»

همسر شهید رشوند می گوید: «با همه جا صحبت کردم گفتند مشکلی نیست. به نیروهای سپاه گفتم شما می دانستیم من با اصرار از خانواده شهید او را در این محل دفن کردم، گفتند زمین غصبی نیست و اوقاف پول زمین را داده و الان ادعای مالکیت دارد. گفتم پس چرا اوقاف جلوی این حرف ها را نمی گیرد؟ اگر سند و مدرکی هست جلسه ای با حضور بنیاد شهید، اوقاف و سپاه پاسداران بگذارید تا همه چیز مشخص شود.»

وکیل وارثان زمین در پاسخ به ادعای پرداخت پول زمین می گوید: «با اطلاع از جریان زمین سپاه دوتن از شهدای مدافع حرم را پایین تر از این منطقه دفن کرد که من از سردار مولایی فرمانده سپاه استان البرز از اینکه روی حرفش ایستاد تشکر کردم.»
همسر شهید رشوند خود پیگیر موضوع زمین شد اما بارها به او اعلام که مشکل زمین حل شده است. اما زمانی که دو شهد مدافع حرم دیگر را در جایی دورتر از شهید رشوند به خاک سپردند متوجه می شود که هنوز مشکل زمین به سرانجام نرسیده

است. او در این باره می گوید: « سال گذشته برادر یکی از شهدای مدافع تماس گرفت و پرسید آیا مشکل زمین و غصبی بودن آن حل شده است من طبق آنچه سپاه گفته بود گفتم فکر می کنم حل شده است. من به سپاه زنگ زدم و دوباره جریان را پرسیدم آیا مشکل حل شده است؟ که سپاه پاسداران هم گفت بله جلسه ای گذاشته شده و مشکل حل شده است. فک می کردم این شهید هم کنار شهید رشوند دفن می شود اما با کمال تعجب دیدم دورتر از شهید رشوند به خاک سپرده شد.

حق شهید رشوند این نبود

کمالی نژاد وکیل مالک زمین  اعتقاد دارد که خانواده شهید در این موضوع کاملا بی تقصیر هستند. او می گوید سیاستمان این بود که به هیچ عنوان با خانواده شهدا کاری نداشته باشیم و حتی به وراث تاکید کردم اگر سر مزار بستگان رفتیم به هیچ عنوان مسئله را با خانواده شهید مطرح نکنید و دوست نداشتیم حتی مطلع شوند. با این وجود پس از اطلاع خانواده از موضوع از آنان درخواست کردیم تا برای پیگیری این مسئله در کنار ما باشند و به ما کمک کنند تا به حقمان برسیم.

او طرف صحبت خود را مسئولانی می داند که در این رابطه تصمیم گیرنده بوده اند. وی می گوید بحث مالی زمین اولویت نیست و بحث ارزش معنوی زمین را مطرح می کند و دراین باره توضیح می دهد: « وارثان و خاندان ما در این زمین به دنیا آمدند و زندگی کردند، هنوز اثرات و نشانه های خانه قدیمی پدربزرگان ما موجود است و هنوز درخت هایی که پدربزرگان ما در این محل کاشتند بر سر مزار شهدای مدافع حرم قرار دارد.»

کمالی نژاد ادامه می دهد: « در ابتدای سال 96 یکی از وراث درجه اول زمین فوت کرد، وصیتی داشت که طبق آن خواسته بود تا روی قبر پدرش که در همان زمین است دفت شود. بعد فوت ایشان برای اجرای وصیت پیگیر بودم که بهانه های زیادی آوردند تا کار شکنی کنند، از جمله که اینکه ابتدا گفتند در مزار شهدا نمی توانی پیکر را دفن کنی، خواستم در کنار قبر فرزندم دفن کنند بهانه دیگری آوردند و در آخر از من خواستند برای دفن پیکر 18 میلیون پول پرداخت کنیم، کار به جایی رسید که پیکر را در بهشت زهرا(س) به خاک سپردیم.»

همسر شهید رشوند معتقد است هرکس که مسئول رسیدگی به موضوع است باید هرچه سریعتر پیگر حل آن شود. او به خبرنگار ما، فاطمه کیایی می گوید: «به اوقاف گفته ام که شما باید به من جواب بدهید. همسر من 30 سال به کشور خدمت کرد و هزار تومان پول حرام در زندگی اش وارد نشد حال سزوار این نبود که حقش پایمال شود.»

سایت خبری تحلیلی مشرق آمادگی خود برای انعکاس مطالب مسئولین مربوطه در این موضوع را اعلام می دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.