ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 78838
  • ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷
  • 92 بازدید
  • ارسال توسط :
«الحدیده» صحنه شکست ائتلاف سعودی مقابل ارتش یمن است

«الحدیده» صحنه شکست ائتلاف سعودی مقابل ارتش یمن است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه لبنانی «الاخبار» در یادداشتی با عنوان « الحدیده به روی متجاوزان افسار زد، ائتلاف در ساحل غربی نمی ماند»، به تحلیل دلایل شکست ائتلاف سعودی در پیشروی های ساحل غربی یمن پرداخت. در این یادداشت آمده است: صنعا، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه لبنانی «الاخبار» در یادداشتی با عنوان « الحدیده به روی متجاوزان افسار زد، ائتلاف در ساحل غربی نمی ماند»، به تحلیل دلایل شکست ائتلاف سعودی در پیشروی های ساحل غربی یمن پرداخت.

در این یادداشت آمده است: صنعا، حمله نیروهای ائتلاف و نیروهای محلی پیوسته به آنها با پشتیبانی اطلاعاتی، مستشاری و لجستیک آمریکا به جبهه ساحل غربی یمن را از تهدید به فرصت تبدیل کرد.

شاید مهم‌ترین نتیجه این حمله سقوط فاکتورهای روحی و اخلاقی است که در نبرد الحدیده به روی انصار الله شمشیر کشیده بود آن هم به شکلی که این نبرد را  «مادر نبردها»، «نبرد سرنوشت ساز » و «نبرد برای قطع شاهرگ صنعا» و یا دیگر چیزها توصیف می‌کردند آن هم برای تحقق یک هدف که همان به وحشت انداختن صنعا، به هم ریختن محاسبات رهبران نظامی و سیاسی آن و وادار کردنشان به امتیازدهی بود.

دشمن با حمله به الحدیده به دنبال تضعیف حاکمیت ملی و مصادره تصمیم‌های دولت صنعا بود این چیزی است که عبدالملک الحوثی، رهبر انصار الله هم در نطق 21 ماه مه جاری خود به آن اشاره کرد و گفت: تحولات جبهه ساحل غرب یک تحول روانشناختی، اخلاقی و عملیاتی است.

به دنبال ناکامی تجاوز هفته گذشته به ساحل غربی یمن، صنعا نفس راحتی کشید و از زیر فشار روانی و آماده باش در سطوح میدانی، نیروی انسانی و رهبری خارج شد، مردم به کارهای عادی روزمره خود پرداختند در حالی که به موقعیت مستحکم ارتش و کمیته‌های مردمی و دانش رهبران خود در به شکست کشاندن نقشه‌های دشمنان و عمل آنها بر اساس الزامات نبرد نظامی، امنیتی، سیاسی اطمینان دارند.

نبرد الحدیده همان گونه که شهید صالح صماد، رئیس سابق شورای سیاسی عالی تاکید داشت از اهمیت بزرگ و ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند در تدارک نقشه‌های نظامی و ساز و کار اجرای آن سهیم باشد، این مرد از تاثیر نبرد الحدیده بر سطوح سیاسی، نظامی و اقتصادی باخبر بود از همین رو آن را در راس اولویت‌هایش قرار داده بود و بر حضور شخصی مکرر خود در جبهه ساحل غربی اهتمام داشت حتی اگر این قضیه منجر به شهادتش شود.

موضوع قابل توجه این است که کشته شدن الصماد منجر به افزایش آمادگی مردم و قبایل و تحکیم همبستگی ملی و بیشتر شدن حمایت مردم از ارتش و کمیته های مردمی شد.

در خصوص نتایج میدانی نبرد الحدیده، باید گفت اقدام فوری انصار الله در اجرای نقشه‌های جنگ‌های چریکی، آشفتگی بزرگی در صفوف نیروهای مهاجم پدید آورد به گونه ای که همه پیش بینی هایشان غلط از آب درآمد، چون آنها خیال می‌کردند با ایجاد برخی شکاف‌ها توانسته‌اند پیروزی قاطعی کسب کنند و از همین رو به رسانه‌های خود سفارش کرده بودند که جشن پیروزی بگیرند و برای فتوحات پیش رو به سمت شمال و صنعا تبلیغ کنند و همزمان هم جنگ روانی درست کردند که افتضاح و بی تاثیر شد به گونه‌ای که ارتش و کمیته‌های مردمی با اندکی تجربه و تلاش، همه توطئه هایشان را به شکست کشاند.

اما واقعیت تلخ برای ائتلاف این است که نیروهایی که به سمت خط اصلی ساحلی پیش رفتند که در کنار آن صحرای شنتی پهناوری به طول صدها کیلومتر کشیده شده است نتوانستند هیچ کدام از شهرها و آبادی‌ها را تصرف کنند و این موضوع ناشی از موفقیت انصار الله در انجام ماموریت جنگ‌های چریکی است به گونه ای که با اعزام گروه‌هایی نسبتا کوچک به شکاف‌ها و دره‌هایی که ناشی از سیل و عوامل طبیعی پدید آمدند و همچنین استفاده از درخت‌های پراکنده در نقاط مختلف، برتری حملات هوایی و هوایی دشمن را کم اهمیت کرد.

از همین رو شکل پیشروی دراز و باریک نیروهای متجاوز در الحدیده مانند یک مار بود که سر، وسط و دم او هدف ضربه قرار گرفته است، تصاویر رسانه‌های جنگ یمن هم نیروهای متجاوز را در حالی نشان می‌داد که شبیه محل نشانه گیری تیراندازها در میدان تیر هدف ضربات بی وقفه قرار می‌گرفتند بدون اینکه قادر به پنهان کردن یا فرار خود باشند.

ارتش و کمیته‌های مردمی استفاده از تمام تاکتیک‌های نامنظم در نبرد جاری در طول جبهه ساحل غربی را خوب بلدند از به فرسایش کشیدن، محاصره، دور زدن، حمله غافلگیرانه از بلندی‌ها، سرگرم کردن متجاوزان و جلوگیری از تثبیت پیشروی آنها، محدود کردن حمله در آنچه جاده سیاه یا اصلی خوانده می‌شود، همه این‌ها تاکتیک‌های از پیش آماده شده‌ای است که تحت نظارت فرماندهانی شجاع و با تجربه تمرین شده است و نیروهای صنعا طی روزها و ساعات گذشته همین تاکتیک‌ها را پیاده کردند که به نمونه‌های برجسته آن در زیر اشاره می‌شود:

یگانی ویژه از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با پشتیبانی اهالی قبایل موفق شدند گردان کاملی از لشکر پنجم سلفی‌ها به ریاست «ابوهارون الیافعی» در منطقه القازه در جنوب شهر التحیتا را سرکوب کنند این گردان در حین تلاش برای خروج از ساحل به سمت شمال در کمین محکم ارتش و کمیته‌های مردمی گرفتار آمد که با کشته و زخمی شدن 75 نفر و اسارت 16 نفر از آنها و فرار و در راس آنها فرمانده گردان همراه شد.

انجام یک عملیات بی نظیر علیه جمعی از متجاوزان در شمال منطقه الجاح با کشته و زخمی شدن 40 نفر از آنها و اسارت 15 نفر دیگر منجر شد سه خودروی زرهی آنها نیز منهدم شده و شماری از تجهیزات نظامی و مهمات آنها هم به غنیمت گرفته شد.

روستای الطائف و مناطق همجوار آن در جنوب الحدیده نیز در پی عملیاتی منحصر به فرد بازپس گرفته شد که به گفته منابع نظامی انصار الله تلفات سنگینی در صفوف متجاوزان و تجهیزات نظامی متجاوزان برجای گذاشت.

بیش‌تر این تلفات مربوط به صفوف جنگنجویان جنوب یمن است که در خط مقدم نبرد ائتلاف سعودی در جبهه ساحل غربی حضور دارند همان گونه که در حمله اخیر در منطقه الفازه این گونه بود و گردان کاملی که بیشتر نفراتش از اهالی استان‌های جنوبی بودند کشته شدند.

همین موضوع فوران خشم مردم جنوب را از شورای انتقالی جنوب در کشاندن جوانانشان به هولوکاست شمال به همراه داشته است از همین رو فعالان یمنی کمپین بزرگی را علیه رهبری شورای انتقالی و اعضای آن به راه انداخته و آن را به سکوت در برابر این هولوکاست در ازای دریافت  باج‌های هنگفت از ابوظبی متهم کردند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.