ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 79022
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۹:۳۲
  • 77 بازدید
  • ارسال توسط :

برنامه صلح جدید سازمان ملل برای یمن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این برنامه که هنوز به صورت علنی منتشر نشده و ممکن است تغییراتی در آن صورت گیرد، تازه‌ترین تلاش برای پایان دادن به جنگ داخلی سه ساله یمن است که یکی از بدترین بحران‌های بشری جهان را رقم […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این برنامه که هنوز به صورت علنی منتشر نشده و ممکن است تغییراتی در آن صورت گیرد، تازه‌ترین تلاش برای پایان دادن به جنگ داخلی سه ساله یمن است که یکی از بدترین بحران‌های بشری جهان را رقم زده است.

تلاش‌های قبلی برای پایان دادن به این جنگ که به گفته سازمان ملل بیش از 10 هزار تن در آن کشته شده‌اند، ناکام بوده‌اند. هنوز مشخص نیست که این برنامه جدید می‌تواند به نتایج خوبی دست یابد یا خیر، چرا که نیروهای متخاصم در یمن و حامیان بین‌المللی‌شان منافع مختلفی دارند.

پیش‌نویس این برنامه صلح که به دست خبرگزاری رویترز رسیده و توسط دو منبع آگاه تایید شده، حاکی از آن است که به عنوان یکی از گام‌ها در راستای برنامه‌ریزی‌های امنیتی جدید، تسلیحات سنگین و متوسط از جمله موشک‌های بالستیک باید توسط نیروهای نظامی غیر دولتی به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده و منظم تحویل داده شوند.

در این سند آمده است: هیچ گروه مسلحی از این خلع تسلیحات مستثنی نخواهد بود.

این سند همچنین به برنامه‌هایی برای ایجاد یک دولت گذار اشاره می‌کند که در آن عناصر سیاسی به اندازه کافی حاضر خواهند بود؛ برنامه‌هایی که حاکی از یک نه بزرگ به حوثی‌هاست که بعید است بدون مشارکت داشتن در دولت آتی، صنعا را واگذار کنند.

یکی از این منابع آگاه گفت: هدف وصل کردن جنبه‌های امنیتی و سیاسی با آغاز یک آتش‌بس است و پس از آن به طرف خروج نیروها و تشکیل یک دولت متحد ملی پیش می‌رویم، البته شایان به ذکر است که دستیابی به هدف نهایی امری دشوار است.

این برنامه صلح توسط مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در یمن طراحی شده که قرار است تا اواسط ماه ژوئن چارچوبی از مذاکرات در یمن را ارائه دهد.

انور قرقاش، وزیر امور خارجه امارات از حمایت کشورش از تلاش‌های گریفیتس خبر داد.

وی گفت: از نظر سیاسی، ضرورتی برای حمایت از تلاش‌های سازمان ملل وجود دارد. این تلاش‌ها نهایتا به یک گذار و یک نظم سیاسی جدید در یمن منجر خواهند شد. قطعا با تلاش‌های سازمان ملل، روندهای نظامی و سیاسی باعث می‌شوند تا حوثی‌ها از مراکز شهری بیرون روند.

این در حالی است که نیروهای یمنی تحت حمایت امارات و حوثی‌ها درخصوص بندر الحدیده واقع در دریای سرخ که تحت کنترل حوثی‌هاست به بن بست خورده‌اند.

این برنامه صلح جامع، ظاهرا برای به دست آوردن یک آتش بس سریع برنامه‌ریزی شده، در حالی که بسیاری از مسائل مهم و مطرح دیگر را برای مذاکرات آتی باقی گذاشته است.

در این پیش نویس آمده است، به مسائلی چون روندهای انتخاباتی و قانون اساسی و همچنین سازش در بین طرفین درگیر در مذاکرات آتی به عنوان بخشی از برنامه گذار قدرت رسیدگی خواهد شد.

این پیش‌نویس خواستار تشکیل یک دولت گذار جامع به رهبری نخست وزیری که همگان بر سر آن توافق دارند، شده که در آن عناصر سیاسی به اندازه کافی حضور داشته باشند.

یک شورای نظامی ملی بر اقدامات برای خروج مرحله به مرحله گروه‌های مسلح از مناطق ویژه و همچنین تصمیم تسلیحات از جمله موشک‌های بالستیک نظارت خواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.