ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 79051
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹
  • 74 بازدید
  • ارسال توسط :
چرا امارات به اشتباه خود درباره بحران سوریه اذعان کرد؟/ آیا عربها به اشتباه خود درباره بحران یمن اذعان می کنند؟

چرا امارات به اشتباه خود درباره بحران سوریه اذعان کرد؟/ آیا عربها به اشتباه خود درباره بحران یمن اذعان می کنند؟

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم به آخرین تحولات خاورمیانه پرداخت و نوشت: اذعان غافلگیر کننده و ناگهانی «انور قرقاش» وزیر مشاور امارات در امور خارجه درباره اینکه «دور کردن» […]

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم به آخرین تحولات خاورمیانه پرداخت و نوشت: اذعان غافلگیر کننده و ناگهانی «انور قرقاش» وزیر مشاور امارات در امور خارجه درباره اینکه «دور کردن» سوریه از اتحادیه عرب اشتباه بود، گام سیاسی عمیقی برای تغییر در سیاست هایی را شکل می دهد که بیش از هفت سال از دخالت کشورهای حاشیه خلیج فارس در امور سوریه با تحریک آمریکا و غرب دنبال شد.

به همین دلیل پرسشی که در این جا خود را مطرح می کند این است که پس از این «اذعان شجاعانه»  چه توسط امارات چه توسط کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس به نحوی از انحاء که همین اشتباه را تکرار کردند و در این بحران دخالت کردند و میلیاردها دلار در آن تزریق کردند،چه اتفاقی می افتد و چه مواضعی اتخاذ می شود؟

درست است که دولت امارات به مانند دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از شبه نظامیان یا گروه های مسلح خاصی حمایت مالی نکرده و  روابطش با سوریه را قطع نکرد ولی بخشی اصلی از سیستم خلیج فارس است که طرح آمریکایی،اروپایی و ترکیه ای را مورد حمایت قرار داد که عنوان اصلی آن تغییر نظام کنونی سوریه به همه شیوه ها و ابزراهای نظامی پیش از سیاسی است.

دکتر قرقاش تعریف خود را از این اشتباه و خطرات آن در گفت و گوی طولانی با روزنامه «ذا ناشیونال» که دولتش به زبان انگلیسی در امارات ابوظبی منتشر می کند، در محرومیت اتحادیه عرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس که در حال حاضر بر این اتحادیه سلطه دارند « از هر گونه نفوذ سیاسی  یا کانال ارتباطی یا ارائه دیدگاه عربی درباره چگونگی حل مساله سوریه» محدود کرد. این تفسیر یک تفسیر درست و منطقی است ولی ثانوی و ساده انگارانه است زیرا مساله بسیار عمیق تر از این حرف هاست زیرا این «دور کردن» یا به عبارت دیگر« اخراج» به گونه ای و با رویکرد دیگری صورت گرفت و آن اعتماد به نفس بیش از اندازه این کشورهای عربی در آن زمان و به دلیل اشتباه در ارزیابی موضع سوریه و موضع گیری بین المللی صورت گرفت.این کشورهای حاشیه خلیج فارس گمان می کردند که نظام طی فقط چند هفته یا چند ماه حداکثر سقوط می کند ولی چنین اتفاقی بنابر دلایل مشخص و معروف رخ نداد و تکرار شرح آنها فایده ای هم ندارد. چه بسا اگر در صحنه سوریه نتایج متفاوتی رخ می داد این گونه اذعان ها صادر نمی شود و آن وقت اشتباه تبدیل به مساله درست می شد.

ای کاش همه چیز فقط به دور کردن سوریه و تعلیق عضویت آن در اتحادیه عرب محدود می شود.مساله خطرناکی که رخ داد تلاش برای دادن کرسی این کشور به مخالفان سوری و«مشروع کردن» دخالت نظامی در سوریه در چارچوب طرح براندازی نظام و ایفای نقش تأثیر گذار عرب ها در این زمینه در چارچوب دوستان ملت سوریه  به رهبری ایالات متحده آمریکا پا به پای هم است و چقدر جالب است که این مساله برای ترکیه و دولت«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هم رخ داد.

این اقدام امارات تقریبا دو هفته پس از آن صورت گرفت که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در دیدار با روزنامه نگاران سوری خبر از وقوع بهبود در روابط قطر و سوریه داده بود؛ این بهبودی به وضوح در پوشش برنامه توسط شبکه تلویزیونی الجزیره و تغییر لحن گفتمانش و پخش مستقیم سخنرانی«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان و انتقال اسد رئیس جمهور سوریه از رئیس نظام به رئیس جمهور سوریه به شکل ناگهانی بازتاب پیدا کرد و نیز پس از تعلیق فعالیت های هیأت عالی مذاکرات( که مقر آن در ریاض است) توسط عربستان سعودی و ابراز ندامت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا درباره هزینه کردن 70 میلیارد دلار در سوریه که در مقابل آن چیزی جز صفر نصیب آن نشده است، رخ داد.

پرسشی که با قدرت خودش را مطرح می کند درباره چگونگی عملی شدن این اذعان به گام های عملی در بحران سوریه است به معنای دیگر چگونه این اشتباه اصلاح می شود؟آیا با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب صورت می گیرد؟ آیا دولت سوریه این بازگشت به نهاد منطقه ای که این کشور را از آن دور کرد و برای براندازی دولتش توطئه کرد و مشروعیت را از آن گرفت، می پذیرد؟آیا جبران با مشارکت فعال و سخاوتمندانه در نبرد بازسازی سوریه صورت می گیرد؛ نبردی که به زودی به راه می افتد؟

پرسشی که بر اساس ارزیابی ما مهمتر است و این مطلب را با آن به پایان می رسانیم این است: اشتباه بعدی که آقای دکتر قرقاش و همقطارانش در حکومت های شورای همکاری خلیج فارس به آن اذعان می کنند چیست:جنگ کنونی در یمن یا جنگ احتمالی علیه ایران است؟ یا اذعان به اشتباه در اقدام مخفیانه برای عادی سازی روابط  با دولت اشغالگر اسرائیل است؟

منتظر پاسخ می مانیم…و از طولانی شدن انتظار خسته نمی شویم…و ما را به دلیل رک گویی و حتی جسارت غیرمعمول مان در مطرح کردن این پرسش ها، ببخشید.

 

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.