ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 79373
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
  • 97 بازدید
  • ارسال توسط :
گاردین: نقش فاجعه بار آمریکا در جنگ یمن

گاردین: نقش فاجعه بار آمریکا در جنگ یمن

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ بی سر و صدا در حال افزایش نقش آمریکا در جنگ به رهبری عربستان در یمن، بدون توجه به آمار بالای قربانیان و صداهایی است که در کنگره در تلاش برای مهار دخالت […]

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ بی سر و صدا در حال افزایش نقش آمریکا در جنگ به رهبری عربستان در یمن، بدون توجه به آمار بالای قربانیان و صداهایی است که در کنگره در تلاش برای مهار دخالت پنتاگون است. مقامات دولت ترامپ در حال بررسی درخواست عربستان سعودی و متحد آن، امارات متحده عربی، برای کمک نظامی مستقیم آمریکا برای اشغال بندر اصلی یمن هستند. بندر «حدیده» یک کانال ارتباطی اصلی برای عرضه کمک های بشردوستانه در یمن است، و یک نبرد طولانی مدت می تواند برای میلیون ها نفر از شهروندان که  در حال حاضر به این کمک های محدود وابسته هستند، فاجعه بار باشد.

رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر بدون توجه به عموم و یا بحث و جدل ها،  کمک های نظامی آمریکا به متحدانش عربستان و امارات متحده عربی را افزایش داده است. او این اقدام را به شکلی انجام می دهد که جنگ یمن را طولانی تر کرده و درد و رنج غیر نظامیان را افزایش می دهد. به محض ورود ترامپ به کاخ سفید در اوایل 2017، دولت او در تصمیم «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق را برای تعلیق فروش بمب های هدایت شونده لیزری و مهمات دیگر به ارتش عربستان به ارزش 500 میلیون دلار تجدید نظر کرد. مجلس سنای آمریکا با 53 رای موافق در برابر 47 رای موافق این اقدام را تصویب کرد.

در اواخر سال 2017، پس از آنکه حوثی ها به چند شهر عربستان موشک شلیک کردند، پنتاگون مخفیانه نیروهای ویژه آمریکایی را برای کمک به ارتش عربستان و انهدام سایت های موشکی حوثی ها به مرزهای عربستان با یمن فرستاد.

در حالی که نیروهای آمریکایی برای نبرد مستقیم با حوثی ها وارد یمن نشدند، این ماموریت های مخفی، حضور آمریکا را جنگ یمن گسترش داد.

در این جنگ دست کم 10،000 یمنی کشته و بیش از 22 میلیون نفر – سه چهارم جمعیت یمن – نیازمند کمک های انسان دوستانه هستند. حداقل 8 میلیون یمنی در آستانه قحطی قرار دارند و 1 میلیون نفر به بیماری وبا مبتلا شده اند.

افزایش حمایت نظامی آمریکا برای اقدامات عربستان در یمن بخشی از یک تغییر سیاست بزرگ تر ترامپ و مشاوران ارشدش از زمان آغاز به کارش به عنوان رئیس جمهور است، که در آن ترامپ مدام به پشتیبانی از عربستان و انتقاد از رقیب منطقه ای آن – ایران – پرداخته است. این تحول در طول سفر ترامپ به عربستان در مه 2017، به عنوان اولین مقصد سفر خارجی ترامپ پس از ریاست جمهوری محسوب می شد. رهبران عربستان استقبال پر آب و تابی از ترامپ کردند: آنها خیابان های ریاض را با تابلوهای تبلیغاتی از ترامپ و پادشاه عربستان پر کردند؛ رقص شمشیر را سازماندهی کردند و به ترامپ بالاترین مدال افتخار این پادشاهی را اعطا کردند.

کارزار سعودی برای اغوای ترامپ موثر واقع شد. از آن زمان، ترامپ تقریبا به پشتیبانی بی حد و حصر از رهبران عربستان، به ویژه «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان و بی پروای این کشور که معمار جنگ فاجعه بار یمن است، پرداخته است. ترامپ به شکلی پرسر و صدا در حال تشدید درگیری های فرقه ای در منطقه است.

ترامپ در طول سفر خود به ریاض متعهد به فروش تسلیحات به این کشور شد که تقریبا 110 میلیارد دلار طی بیش از 10 سال است. ترامپ همراه با «جارد کوشنر» داماد و مشاور ارشدش با این استدلال که این معامله تسلیحاتی عظیم به اقتصاد کشور کمک می کند، به آن اعتبار بخشیدند. اما بسیاری از سلاح هایی که سعودی ها قصد خرید آن را دارند – از جمله ده ها جنگنده اف 15، سیستم دفاع موشکی پاتریوت، بالگرد آپاچی، صدها وسیله نقلیه زره پوش و هزاران بمب و موشک – توسط اوباما تصویب شده بود.

از سال 2009 تا سال 2016، دولت اوباما رکورد فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی به ارزش 115 میلیارد دلار را ثبت کرد که به مراتب بیشتر از هر دولت قبلی ای بود. از کل این معامله، مقامات آمریکا و عربستان قراردادهای رسمی ای به ارزش حدود 58 میلیارد دلار امضا کردند و واشنگتن تسلیحاتی به ارزش 14 میلیون دلار را تحویل داده است.

بخش عمده ای از این سلاح ها با پشتیبانی فنی آمریکا در یمن مورد استفاده قرار می گیرد. در اکتبر سال 2016، هواپیماهای جنگی ائتلاف عربستان عزاداران یک مراسم تشییع جنازه را بمباران کردند، دست کم 140 نفر را کشته و صدها نفر را مجروح کردند. پس از آن حمله – که مرگبارترین حمله از زمان آغاز جنگ یمن محسوب می شد – دولت اوباما متعهد به انجام «بررسی فوری» حمایت لجستیکی خود از ائتلاف عربستان شد. اما این بررسی به تغییرات جزئی منتهی شد: آمریکا تعداد انگشت شماری از پرسنل خود را از عربستان سعودی بازگرداند و فروش برخی مهمات را به تعلیق در آورد.

 اما نگرانی ها با ورود ترامپ به کاخ سفید شدت گرفت. ترامپ مانند دیگر سیاست های خارجی آشفته خود، دخالت نظامی آمریکا را نیز در یمن بدون تلاش برای حل و فصل سیاسی جنگ به رهبری عربستان تشدید کرد. پشتیبانی او از عربستان و متحدانش بدترین بحران انسانی جهان را حتی شدیدتر کرد.

  انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.