ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 80749
  • ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰
  • 73 بازدید
  • ارسال توسط :
گزارش گوترش به شورای امنیت درباره خاورمیانه و شمال آفریقا

گزارش گوترش به شورای امنیت درباره خاورمیانه و شمال آفریقا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشستی در شورای امنیت در مقر دائم سازمان ملل در نیویورک در ابتدا اظهار داشت: منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد اختلافات بسیاری است، شرایط نگران‌کننده‌ای وجود دارد و ما شاهد […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشستی در شورای امنیت در مقر دائم سازمان ملل در نیویورک در ابتدا اظهار داشت: منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد اختلافات بسیاری است، شرایط نگران‌کننده‌ای وجود دارد و ما شاهد ازهم‌گسستگی بافت مذهبی، نژادی و فرهنگی متنوع در این قاره هستیم، درگیری‌ها و اختلافات قدیمی و جدید امکان تحقق صلح و توسعه را نداده و نیز حقوق بشر را تضعیف و دایره دموکراسی را محدود کرده و موجب بروز تروریسم و اشکال جدید افراط‌گرایی و خشونت شده است.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه درگیری‌ها و اختلافات میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی به شکلی محوری برای باتلاق خاورمیانه باقی خواهد ماند، خطاب به اعضای شورای امنیت تاکید کرد: تحقق راه‌حل جامع، عادلانه و دائمی تشکیل دو کشور مساله‌ای ضروری برای امنیت و ثبات کل منطقه است.

این نشست با درخواست روسیه، رئیس فعلی شورای امنیت و با ریاست سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه برگزار شد.

گوترش با اشاره به اینکه حمایت بین‌المللی نکته‌ای مهم در ایجاد محیطی مناسب برای آغاز مذاکرات مستقیم و مفید میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی است، اظهار داشت: همچنان به شدت به حمایت از تلاش‌ها برای تحقق این هدف پایبند هستم.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به لزوم رسیدگی به کمبودهای مالی شدیدی که آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای پناهجویان فلسطینی (آنروا) دارد، هشدار داد: تنش‌ها و خشونت اخیر در نوار غزه ما را متوجه شکنندگی در این منطقه می‌کند.

پس از آنکه آمریکا ۶۵ میلیون دلار از مجموع کمک‌های مالی‌اش (۱۲۵ میلیون دلار) را متوقف کرد، آژانس آنروا با بحران مالی شدیدی مواجه شده است.

گوترش درباره سوریه نیز گفت: سوریه به میدان نبردی برای جنگ نیابتی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز نهادینه‌سازی خشونت در یک محفل سیاسی از هم گسسته تبدیل شده است.

وی درباره پرونده یمن نیز اظهار داشت: مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن تلاش می‌کند از تشدید اوضاع در این کشور که پیامدهای انسانی گسترده‌ای در شرایط حاضر دارد، ممانعت کند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: گریفیتس هفته پیش ساختار مذاکراتش با طرف‌های مختلف در یمن و منطقه را به شورای امنیت ارائه کرد، ما امیدواریم که این ساختار امکان ازسرگیری مذاکرات سیاسی را فراهم کند.

وی درباره لیبی نیز ضمن اشاره به پایبندی خود به حمایت از طرف‌های موثر ملی جهت دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران در این کشور گفت: از همه طرف‌هایا ذی‌نفع می‌خواهم به حمایت خود از گریفیتس که هدایت روند سیاسی در یمن را بر عهده دارد، ادامه دهند.

این مقام سازمان ملل در ادامه درباره اوضاع عراق گفت: میزان تحمل عراق گواهی بر فداکاری‌های بزرگ مردم این کشور در گروه‌های مختلف است.

وی ابراز امیدواری کرد، نهادهای عراق بتوانند از نتیجه انتخابات اطمینان لازم را به دست آورند به نحوی که کاملا به خواست مردم عراق احترام گذاشته شود.

گوترش تاکید کرد: بازسازی مناطقی که در عملیات بازپس‌گیری مناطق عراق از داعش ویران شدند، یک اولویت است، همچنین بازگشت ایمن، داوطلبانه و با احترام آوارگان عراقی از جمله اقلیت‌های مذهبی به خانه‌هایشان و تضمین محاکمه عاملان جنایات وحشیانه در عراق طبق ملاک‌های بین‌المللی اولویت هستند.

دبیرکل سازمان ملل درباره لبنان نیز اظهار داشت: انتخابات پارلمانی برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ به شکلی مسالمت‌آمیز در مه برگزار شد.

وی با ابراز نگرانی ویژه‌ای نسبت به خطرات بر هم خوردن ثبات در منطقه خلیج (فارس)، بار دیگر بر حمایت خود از میانجی‌گری‌های کویت برای غلبه بر اختلافات میان کشورهای عربی منطقه تاکید کرد.

در این نشست علیاء آل ثانی، نماینده قطر در سازمان ملل نیز تاکید کرد: حفظ صلح و امنیت جهانی نیازمند رعایت قوانین بین‌المللی و پایبندی به منشور سازمان ملل است.

علیاء آل ثانی افزود: بحرانی که قطر با آن مواجه است و هینطور محاصره ظالمانه علیه این کشور نشان‌دهنده سیاست‌های غیرمسؤولانه‌ای است که به اصل حسن همجواری پایبند نیستند.

روسیه پیش از برگزاری این نشست با انتشار یادداشتی برای برگزاری نشستی جامع و به دور از جانبداری و فردگرایی در مقابله با درگیری‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام آمادگی کرد.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.