ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 81051
  • ۰۹ تیر ۱۳۹۷ - ۶:۳۳
  • 109 بازدید
  • ارسال توسط :
عضو ارشد فراکسیون النصر در گفت‌‌وگو با تسنیم: عبادی بیشترین شانس را برای نخست وزیری دارد/ تمدید فعالیت پارلمان عراق بر عهده دادگاه عالی است

عضو ارشد فراکسیون النصر در گفت‌‌وگو با تسنیم: عبادی بیشترین شانس را برای نخست وزیری دارد/ تمدید فعالیت پارلمان عراق بر عهده دادگاه عالی است

"عبدالامیر المختار " عضو ارشد فراکسیون "النصر" در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با اشاره به تحولات مربوط به انتخابات عراق و نتایج آن و سپس موضوع شمارش مجدد نتایج تصریح کرد: حیدر العبادی بیشترین شانس را برای نخست وزیری دارد. وی درخصوص رویکرد پارلمان به تمدید سه یا شش ماهه مدت فعالیت خود گفت: با توجه […]

"عبدالامیر المختار " عضو ارشد فراکسیون "النصر" در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم با اشاره به تحولات مربوط به انتخابات عراق و نتایج آن و سپس موضوع شمارش مجدد نتایج تصریح کرد: حیدر العبادی بیشترین شانس را برای نخست وزیری دارد.

وی درخصوص رویکرد پارلمان به تمدید سه یا شش ماهه مدت فعالیت خود گفت: با توجه به اوضاع دشوار انتخابات و روند سیاسی موجود فکر کردن به این موضوع و اقدامات غیرعادی، منطقی است، اما در مورد قانونی بودن آن باید گفت که دادگاه عالی آن را تعیین می کند به این معنی که چنانچه پارلمان موفق شود مدت فعالیت خود را تمدید کند، قبول یا رد آن بر عهده دادگاه عالی خواهد بود واگر موفق نشود، دیگر نیازی به قبول و رد آن نخواهد بود و در دوره کوتاه باقی مانده از عمر دولت پارلمانی وجود نخواهد داشت.

اما و اگرها برای تمدید پارلمان عراق

در مورد مخالفت برخی احزاب عراقی با تمدید  پارلمان کنونی نیز باید گفت که اختلافاتی در این خصوص وجود دارد، زیرا این یک موضوع غیر عادی است اما در داخل همین احزاب برخی تمدید  فعالیت پارلمان را خواستار هستند، بنابراین تصمیم در این خصوص در درجه نخست با پارلمان و سپس دادگاه فدرال است و چنانچه پارلمان موفق به تمدید شود و دادگاه مزبور آن را تایید و تصویب کند ماموریت قانونی و نظارتی خود را در در دورانی سخت که بر روند نتایج انتخابات متمرکز است، ادامه خواهد داد.

در این صورت فعالیت پارلمان در دوره متلاطم و ناآرام آینده به طور نسبی محدود خواهد بود با این حال ایمان داریم که بودن پارلمان بهتر از نبودنش است.

اظهارات المختار در حالی صورت می گیرد که اعضای پارلمان عراق در تکاپوی تصویب تمدید مدت فعالیت خود هستند تا بر روند شمارش دستی نتایج انتخابات نظارت داشته باشند، زیرا کمیساریای انتخابات عراق در صدد شمارش مجدد آراء برآمد؛ اقدامی که سرو صدای زیادی در عراق به پا کرده تا جایی که برخی حامی این اقدام بوده و  آن را ضروری دانسته و برخی دیگر مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کردند.

در صورت طولانی شدن شمارش مجدد نتایج چه خواهد شد؟

این عضو ارشد فراکسیون النصر در ادامه این گفتوگو اظهار داشت: اگر آنطور که پارلمان و دادگاه اعلام کرده اند، موضوع شمارش مجدد  آراء کامل باشد، چند هفته طول خواهد کشید، سپس شکایت هایی مطرح و رسیدگی خواهد شد که این روند در بهترین حالت ممکن است یک ماه طول بکشد.

البته این اولین بار نیست که تشکیل پارلمان و دولت به تاخیر می افتد زیرا در سال 2010  و 2014 نیز نمونه آن را داشتیم بنابراین جای نگرانی و جود ندارد چرا که دولت اختیارات خود را ادامه می دهد اما مشکل این است که دولت هیچ ناظری نخواهد داشت.

باید در نظر داشت که عملکرد حیدرالعبادی نخست وزیر کنونی با مسئولیت شناسی همراه بود حتی در زمانی که وضعیت پارلمان در ماه چهارم و پنجم سال گذشته ناآرام بود، اما دولت با وجود برکناری تعدادی از وزیران به کار خود ادامه داد و طبیعی است که هرچقدر دولت ثبات بیشتری داشته باشد، اوضاع بهتر است و ترس ما از این است که مدت ناآرامی و مشخص نبودن نتایج طولانی شود درحالی که این موضوع باید نهایی شود.

در خصوص موارد نقض روند انتخابات و شمارش نتایج نیز باید در نظر داشت که موارد متعددی وجود دارد که هر روز با آن روبه رو می شویم،ترمیم روند انتخابات قابل قبول است اما سرپوش گذاشتن بر موارد نقض که برخی بسیار خطرناک است، درست نیست زیرا حاصل آن تشکیل مجلسی ناقص و دولتی ضعیف تر قبل است که این خطرناک است .

حسن تشکیل دولت موقت در شرایط کنونی

بهتر است دولت موقت به مدت سه یا شش ماه وجود داشته باشد و انتخابات با وضع قوانینی انجام بگیرد که بتواند آراء ملی و احترام رای دهندگان عراقی و افکار عمومی جهان  را بدست  آورد و همه این موارد برای موفقیت دولت آینده مهم است.

ائتلاف بین النصر و سائرون باعث نزدیک شدن فراکسیون‌های دیگر می‌شود

المختار در بخش دیگری از این گفت وگو به موضوع ائتلاف بین النصر و سائرون اشاره کرده  و گفت: این اقدام نه فقط این دو را به هم نزدیک می کند بلکه موجب نزدیک شدن فراکسیون ها و ائتلاف های مختلف نیز می شود.  همانطور که العبادی به صراحت گفت، این ائتلاف به روی تمام فراکسیون ها باز است تا توافقاتی حاصل شود که به سرعت بخشیدن در تشکیل دولت کمک کند و دولت آینده نیز مبتنی بر اصول قوی تر و روشن تر و به دور از سهمیه بندی جناحی و حزبی و منطقه ای و قومیتی خواهد بود و در  آن از افرادی متخصص و شایسته در وزارتخانه ها و موسسات دولتی کمک گرفته می شود.

بنابراین ائتلاف موجب نزدیک شدن به دیگران و تقویت موضع حیدرالعبادی در تشکیل دولتی می شود که در زمینه امنیتی و اقتصادی قوی تر و کارآمد تر از قبل باشد به ویژه اینکه اکنون به نابودی فساد و اصلاحات سیاسی و اقتصادی و از سرگیری خدمات نیاز داریم.

کمیته های انتخاب نخست و زیر جدید

در خصوص کمیته های انتخاب نخست و زیر جدید نیز باید توجه داشت که به طور طبیعی این موضوع با فراز و نشیب هایی در جریان است  زیرا نتایج انتخابات صد در صد نهایی نشده است، بنابراین تفاهم و دیدار و ائتلاف های دو جانبه در نزدیک کردن دیدگاهها  بسیار مهم و مفید خواهد بود؛ امیدواریم حاصل آن تشکیل فراکسیون بزرگی باشد که قدرت معقولی داشته و متکی به واقعیت کنونی مردمی باشد و بر اساس اصل ائتلاف و نه سهمه بندی هیچ کس از دولت استثناء نشود.

اکنون رهبران  و چهره های سرشناسی برای تصدی پست نخست وزیری نامزد هستند که به نظرم بهترین و مناسب ترین فرد و کسی که شانس بیشتری دارد، حیدر العبادی است تا اینکه جایگزینی پیدا شود که از مقبولیت ملی، منطقه ای و جهانی برخوردار باشد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.