ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 81336
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۸:۳۳
  • 534 بازدید
  • ارسال توسط :
واقع‌نگری، شرط مهم برای تولیداتی نمایشی در حوزه شهدا/شهید حججی را به نسل آینده با زبان نمایش معرفی کنیم

واقع‌نگری، شرط مهم برای تولیداتی نمایشی در حوزه شهدا/شهید حججی را به نسل آینده با زبان نمایش معرفی کنیم

مهدی کیا؛ فیلمنامه‌نویس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با اعلام اینکه سریالی برمبنای زندگی شهیدحججی ساخته خواهد شد، اظهار کرد: تلویزیون مدتها بود تصمیم داشت کاری با محوریت شهید حججی جلوی دوربین برد. در همین رابطه تصمیم گرفته شد سریالی ساخته شود. گروهی نیز برای ساخت انتخاب شدند، اما بنا به دلایلی این اتفاق رخ […]

واقع‌نگری، شر مهم برای تولیداتی نمایشی در حوزه شهداست / شهید حججی را به نسل آینده با زبان نمایش معرفی کنیم

مهدی کیا؛ فیلمنامه‌نویس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با اعلام اینکه سریالی برمبنای زندگی شهیدحججی ساخته خواهد شد، اظهار کرد: تلویزیون مدتها بود تصمیم داشت کاری با محوریت شهید حججی جلوی دوربین برد. در همین رابطه تصمیم گرفته شد سریالی ساخته شود. گروهی نیز برای ساخت انتخاب شدند، اما بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد و سیما در ادامه  با گروه ما متشکل از من، سعید کمالی و محمد معماریان به توافق رسید تا کار مربوطه تولید شود.

وی افزود: بر همین مبنا من نگارش فیلمنامه را آغاز کردم و هم‌اکنون  نیز در حال نوشتن آن هستم. درباره تعداد قسمت‌ها هم باید بگویم فعلاً تصمیم گرفته شده که کار در 26 قسمت ساخته شود، اما اینکه آیا بر تعداد قسمت‌ها افزوده خواهد شد در آینده مشخص می‌شود. برای نگارش این کار مراحل تحقیقانی خاصی انجام شده است، حتی از نظرات خانواده این شهید برای بهتر شدن کارمان استفاده می‌کنیم، البته بخش دیگری از تحقیقات این سریال به پروژه‌های تحقیقی برمی‌گردد که محققان پیرامون مدافعان حرم داشته‌اند.

این فیلمنامه‌نویس ادامه داد: درباره شخصیت‌پردازی نمایشی از این شهید، باید بگویم که تمام تلاش خود را می‌کنم تا کاراکتری که خلق می‌کنم بر پایه حقیقت استوار باشد. در این میان این نکته را هم به عنوان اصل مد نظر قرار خواهم داد که حیثیت و آبروی که برای شهدا قائل هستم در این کار کاملاً محفوظ باقی بماند. نکته دیگری که می‌خواهم به روی آن تأکید ویژه داشته باشم این است که کار از پردازش فرازمینی در امان باشد؛ اتفاقی که متأسفانه در بسیاری از کارها رخ می‌دهد.

وی درباره برخی خطوط قرمز در سیما نیز گفت: برخی ملاحظات به نظرم دست فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان را برای تولید کارهای بهتر بسته است. نکته جالب اینجاست که جزئیاتی از این ملاحظات نیز رسانه‌ای نشده است که ما از آن مطلع باشیم، برای همین این عدم اطلاع باعث می‌شود برخی مواقع ما با احتیاط به موضوعات ورود کنیم. موضوعی که به نظرم تأثیری زیادی به روی کیفیت کارهای مورد نظر دارد.

این کارگردان در پاسخ به این سؤال که آیا شما در شخصیت‌پردازی مجاز هستند تا برخی نکته‌های خاکستری را پیرامون شخصیت‌های مثبت در کارتان جا دهید؟ تصریح کرد: این نقد درستی است، چون متأسفانه ما در این زمینه بسیار دستمان بسته است، درصورتی‌که معتقدم نشان دادن برخی نقاط خاکستری به هیچ وجه به معنای پایین آوردن ارزش شهدا نیست، بلکه به واقعی شدن شخصیت‌های مورد نظر کمک می‌کند.

این نویسنده ادامه داد: دادن نقطه‌های خاکستری، جدا از این‌که بر واقع‌نگری کار کمک می‌کند به نوعی بر جذابیت نقش می‌افزاید. این اتفاق کمک می‌کند تا کار مربوطه تأثیرگذاری بیشتری نیز داشته باشد، چون مخاطب می‌بیند قهرمان فیلم انسانی همانند اوست با این فرق که  شهید مورد نظر ایمان قوی‌تر دارد، برای همین هم سعی خواهد کرد خود را به چنان جایگاهی نزدیک کند.

وی در پاسخ به این سوال که عوامل این کار آیا به طور کامل مشخص شده‌اند یا خیر؟ گفت: من به عنوان نویسنده مشغول کار هستم و سعید کمالی به همراه محمد معماریان تهیه‌کنندگی این کار را بر عهده خواهند داشت. دیگر عوامل این سریال هم به زودی مشخص خواهند شد. درباره این کار باید تأکید کنم که بخش ویژه‌ای از کار دربرگیرنده صحنه‌های جنگ است، برای همین ضروری است تا قسمت‌هایی از کار در شهرک سینمایی دفاع مقدس جلوی دوربین رود.

کیا درباره انگیزه‌های خود در نگارش فیلمنامه‌ای بر مبنای شخصیت مدافعان حرم اظهار کرد: متأسفانه ما در حوزه شهدای مدافعان حرم بسیار کم کار هستیم. این اتفاق به نظرم ظلمی بزرگ در حق شهداست، چون مردم باید بدانند که مدافعان حرم به چه خاطر از جان و خانواده خود گذشتند تا امروز ما آرامش داشته باشیم. مردم باید دریابند مدافعان حرم تنها برای یاری مظلوم به جهاد برنخاستند، بلکه حفظ حرمت اهل بیت و زنده نگه داشتن تشیع انگیزه‌ای بود تا آنها را به جهاد در این رابطه تشویق کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از مسئولان سیما درخواست کرد: خواهش من از مسئولان سیما این است که برای تولید کارهایی که محوریت آن شهدا هستند از تخصیص بودجه کافی دریغ نورزنند، چون برخی مواقع ما به دلیل کمبودهایی که در این زمینه داریم مجبوریم بسیار از بخش‌های خود را نادیده بگیریم. این اتفاق تنها کوتاه شدن فیلم نیست، بلکه به نوعی نزول کیفی اثر نیز است.

کیا با تأکید بر این‌که بزرگترین ظلم در حق شهدا این است که کار کردن برای آنها را بر مبنای منافع مالی باشد، تصریح کرد: برخی مواقع عده‌ای برای کسب منافع مالی دست به ساخت کارهایی با محوریت شهدا می‌کنند، این تولیدات علاوه بر اینکه بی‌کیفیت هستند، به نظرم هیچ‌گونه ماندگاری نخواهند داشت، چون کاری که بر مبنای باور و ایمان قلبی تولید نشود، کارایی لازم را به همراه نخواهد داشت.

این فیلمنامه‌نویس در انتها گفت: ما درباره شهدایی نظیر حججی این روزها زیاد حرف می‌زنیم، اما سخن گفتن به تنهایی نمی‌تواند یاد و خاطره آنها را زنده نگاه دارد، بلکه ساخت آثار نمایشی و نگارش کتب مختلف انتظار می‌رود قدم مهم در جاودانه کردن نام شهدا باشد.

گفت‌و‌گو از داود کنشلو

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.