ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 81665
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۶:۲۰
  • 105 بازدید
  • ارسال توسط :
تحولات عربستان در یک نگاه|از ابهام درسرنوشت دو شاهزاده تا هشدار درباره احتمال ترور بن‌سلمان

تحولات عربستان در یک نگاه|از ابهام درسرنوشت دو شاهزاده تا هشدار درباره احتمال ترور بن‌سلمان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مهمترین تحولات عربستان در هفته‌ای که گذشت، به‌شرح زیر است:  اولین قربانی «نهنگ آبی» در عربستان پایگاه خبری عاجل سعودی هفته گذشته گزارش داد که پیامدهای ویرانگر بازی موسوم به نهنگ آبی وارد عربستان شد و جان باختن یک […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مهمترین تحولات عربستان در هفته‌ای که گذشت، به‌شرح زیر است: 

اولین قربانی «نهنگ آبی» در عربستان

پایگاه خبری عاجل سعودی هفته گذشته گزارش داد که پیامدهای ویرانگر بازی موسوم به نهنگ آبی وارد عربستان شد و جان باختن یک نوجوان 12 ساله را به دنبال داشته است.

بر اساس این گزارش، این بازی توانست مرزهای عربستان را در نوردیده و سبب مرگ یک نوجوان 12 ساله شد که به سبب تسلیم شدن در برابر فرامین بازی، مرگ خود را رقم بزند.

به گفته یکی از نزدیکان این نوجوان سعودی که در کلاس ششم درس می‌خوانده است،‌ وی پس از آنکه تحت تاثیر این بازی الکترونیکی قرار گرفت، با انداختن طناب به گردن خود خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

 

رسانه سعودی خواستار اقدام طرف‌های ذیربط برای جلوگیری از گسترش این بازی خطرناک در میان نوجوانان و جوانان سعودی شده است.

چندی است که «نهنگ آبی» یا بازی مرگ سبب جان باختن چندین نفر در مناطق مختلف جهان شده است، نوعی بازی خطرناک از جنس قمار که پس از طی شدن 50 مرحله، فردی که وارد این بازی شده به خودکشی دست می‌زند و خود را از یک مکان مرتفع پرتاب می‌کند، این بازی ابتدا در روسیه و آسیای مرکزی رواج پیدا کرد و به تدریج به مناطق دیگر هم کشانده شده است.

اخراج ده‌ها هزار کارگر خارجی؛ افزایش شدید نرخ بیکاری در عربستان

با وجودی که حکومت سعودی دست‌کم 235 هزار کارگر خارجی را در سه ماهه نخست سال جاری میلادی اخراج کرده است، اما بیکاری همچنان در این کشور در حال ثبت رکوردهای جدید است به طوری که بر اساس آمارهای رسمی صادره از سوی مرکز آمار سعودی، نرخ بیکاری در این مدت به حدود 13 درصد رسیده است.

افزایش نرخ بیکاری با وجود سیاست بومی‌گزینی و استخدام کارگران داخلی به جای کارگران خارجی صورت گرفته است.

ناظران بر این باورند که تدابیر و سیاست‌های اقتصادی حکومت سعودی تا کنون به گشایشی در بحران بیکاری فزاینده شهروندان عربستانی منجر نشده است و سیاست افزایش مالیات‌ها و اقدامات ریاضت اقتصادی که با هدف جبران کسری شدید بودجه انجام شده، تاثیر منفی بر بخش خصوصی گذاشته است. این در حالی است که اوایل ماه گذشته میلادی یکی از موسسات وابسته به سازمان ملل به کاهش سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در عربستان به پایین‌ترین سطح خود در طول 14 سال گذشته اعتراف کرده بود.

ماجراجویی محمد بن سلمان در یمن و به راه انداختن جنگ ویرانگر در این کشور از سه سال گذشته تا کنون و دیگر اقدامات نسنجیده وی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و باج دادن چند صد میلیارد دلاری به ترامپ  با هدف هموار کردن راه رسیدن به پادشاهی در عربستان سبب شده است تا  اقتصاد عربستان با بحران شدیدی روبرو شود، حکومت سعودی اخیرا قیمت خدمات اساسی از جمله برق را  افزایش داده است که سبب بروز نارضایتی در میان مردم شده است.

صدور مجوز حمل سلاح برای مردم عربستان یا دامی برای مخالفان

اعلام اعطای مجوز نگهداری سلاح به مردم عربستان از سوی حکومت سعودی از جمله خبرهای هفته گذشته مربوط به عربستان بود، وزارت کشور سعودی آغاز مهلت اعطای مجوز سلاح و مهمات به شهروندان سعودی را از یکشنبه اول جولای(10 تیر) اعلام کرد که انتظار می رود این مهلت یک ساله باشد.

این روزنامه با اشاره به شروط لازم برای کسب مجوز نگهداری سلاح و مهمات نوشت: براساس اساسنامه مجوز سلاح در عربستان، فرد نباید کمتر از 21 سال سن داشته باشد و سوابق کیفری و امنیتی نداشته باشد. همچنین نباید دچار نقص عضو یا بیماری باشد که مانع استفاده درست از سلاح شود.

وزارت کشور سعودی پیشتر اعلام کرد که همه مردم فرصت دارند تا وضعیت سلاح ها و مهمات غیرجنگی خود را سامان داده و برای آن از دولت مجوز بگیرند یا آن را داوطلبانه تحویل دهند تا تحت تعقیب قرار نگیرند و کسانی که بعد از پایان مهلت اعلام شده سلاح و مهمات بدون مجوز داشته باشند؛ با مجازات زندان و غرامت و نیز محرومیت از مجوز سلاح روبرو خواهند شد.

به نظر می‌رسد اعلام صدور مجوز حمل سلاح، حربه حکومت سعودی برای به دام انداختن مخالفان و خلع سلاح آنها باشد.

اعتراف به کشته و یا زخمی شدن ده‌ها افسر و نظامی سعودی در ماه ژوئن

هفته گذشته منابع رسمی سعودی و همچنین فعالان سعودی در فضای مجازی آمار تلفات متجاوزان سعودی در ماه ژوئن گذشته در جنگ علیه یمنی‌ها را اعلام کردند که بر این اساس 30 افسر و نظامی کشته و 46 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در ساحل غربی هم که به گفته فرماندهان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به گورستان متجاوزان سعودی و مزدورانشان تبدیل شده است، ده‌ها دستگاه خودروی نظامی از جمله پنج تانک منهدم شده است.

رژیم سعودی با تکیه بر پترودلارهای خود، مزدورانی را از سودان و داخل یمن و دیگر ملیت‌ها برای مشارکت در جنگ علیه ملت یمن جذب کرده است، اما گروه‌های مزدورش تا کنون متحمل تلفات و خسارت‌های سنگین روزانه شده‌اند که مقامات رژیم سعودی هرگز درباره آنها شفاف‌سازی نمی‌کنند و سیاست سانسور خبری رسمی را درباره آن در پیش گرفته‌اند.

ضربه بلژیک به حکومت سعودی

تصمیم بلژیک مبنی بر ممنوعیت فروش تسلیحات به رژیم سعودی ضربه دیگری به متجاوزان سعودی قلمداد می‌شود.

دادگاه  عالی اداری بلژیک روز شنبه حکم فسخ یکطرفه معامله فروش سلاح شرکت "اِف اِن هرستال" به عربستان را صادر کرد.

این در حالی است که عربستان در سال 2015میلادی قراردادی 575 میلیون یورویی برای خرید سلاح از این کارخانه امضاء کرده بود.

ادامه موج خشم مردمی از افزایش قیمت‌ها؛ شاهزاده سعودی هم شاکی شد

افزایش تعرفه‌های برق در عربستان به حدی است که سبب به راه افتادن موج خشم مردمی شده که همچنان ادامه دارد.

چندی است که کشور عربستان به سبب اقدامات ریاضت اقتصادی حکومت این کشور با نارضایتی‌ گسترده عمومی روبرو شده است.

موج خشم در فضای مجازی از چندی پیش به راه افتاده به طوری که شهروندان عربستانی خشم خود را از افزایش تعرفه برق در پی صدور قبوض برق ماه ژوئن ابراز کردند که به شدت افزایش یافته  است.

نکته جالب پیوستن یک شاهزاده سعودی به موج خشم و نارضایتی از افزایش قیمت‌ها در عربستان است. در این زمینه شاهزاده سعود محمد العبد الله الفیصل از افزایش شدید بهای برق مصرفی ویلای اختصاصی‌اش شکایت کرده است.

وی در توئیتی نوشته است که یک ویلای 400 متری دارد که هیچ کس از ابتدای ماه رمضان در آن سکونت نداشته، با کدام منطق، قبض برق آن، 21 هزار ریال(هر ریال بیش از دو هزار و صد تومان) است؟

وی گفته است خودش بهای قبض مصرفی‌اش را می‌پردازد و دولت همانند سابق هزینه آن را نمی‌پردازد.فعالان سعودی در فضای مجازی اخیرا هشتگ قبض برق را به راه انداختند که در صدر اخبار توئیتر در عربستان بوده است.

پشت پرده بازداشت‌های جدید در عربستان

روزنامه وال استریت ژورنال تاکید کرد حکومت سعودی همچنان در چارچوب آنچه مبارزه با فساد خوانده می‌شود، افرادی را در بازداشت نگه داشته و به دور جدیدی از بازداشت افراد دست زده است.

این روزنامه در گزارشی خاطر نشان کرد برخی از شاهزادگان و بازرگانان بازداشت شده بنا به گفته نزدیکان آنها در معرض ضرب و شتم و محرومیت از خواب قرار گرفته‌اند، این در حالی است که هیچ اتهامی به آنها وارد نشده و حتی به خانواده‌هایشان اجازه ارتباط با آنها داده نشده است.

به نوشته این روزنامه، شمار زیادی از بازداشت شدگان در زندان فوق سری در نزدیکی ریاض زندانی هستند و برخی دیگر در اماکنی نگهداری شده‌اند که به بازداشتگاه تبدیل شده است، برخی مسئولان حکومتی اعتراف کرده‌اند که برخی از بازداشت شدگان درمعرض بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

گزارش این روزنامه غربی به گسترش فساد در عربستان اشاره کرد و نوشت کسانی که همچنان در زندان هستند،‌از پولدارهای سعودی هستند و برخی هم مناصب تاثیرگذایر در حکومت تا پیش از بازداشت داشته‌اند.

تحلیلگران بر این باورند که بن سلمان از سیاست بازداشت گسترده دو هدف اصلی را دنبال می‌کند: اول حذف تمام کسانی که برای تکیه کردن بر تخت پادشاهی رقیب وی هستند و تضمین انتقال آسان قدرت از پدرش به  وی است،  اما هدف دوم محدود کردن دامنه قدرت پولدارهای از طریق تحمیل سازش‌هایی بر آنهاست که تاکنون سبب شده است تا بن سلمان، 100 میلیارد دلار از ثروت‌های آنها را به چنگ آورد.

آزادی یک زندانی شیعی پس از 6 سال حبس ظالمانه و ناحق

مقامات سعودی، یک زندانی شیعی به نام مفید الفرج از ساکنان شهر العوامیه در استان القطیف را پس از 6 سال حبس ظالمانه آزاد کردند.

الفرج از مطرح‌ترین نزدیکان به شیخ شهید نمر باقر النمر به شمارمی‌رود که دستگاه‌های امنیتی سعودی بارها وی را به خاطر فعالیت‌هایش بازداشت کرده بودند.

الفرج 29 آگوست 2012 در یکی از ایست‌های بازرسی العوامیه بازداشت شده بود، و اولین جلسه محاکمه‌اش در 24 نوامبر 2013 برگزار شد بدون اینکه اتهامات وارده به وی مشخص شود.

این در حالی است که اقدامات تبعیض‌آمیز رژیم سعودی علیه اقلیت شیعیان در عربستان همچنان ادامه دارد به طوری که سازمان آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر تاکید کرده است پادشاهی سعودی همچنان به اقدامات تبعیض‌آمیز خود علیه اقلیت شیعی جامعه عربستان به ویژه از طریق نسبت دادن اتهامات صوری و همچنین اتهام تروریسم برای صدور حکم اعدام علیه آنها ادامه می‌دهد.

در همین سبب یک منبع در استان قطیف اعلام کرد نیروهای امنیتی سعودی یک شهروند شیعی به نام زهیر حسین بو صالح را به سبب برگزاری نماز جماعت بر اساس مذهب شیعه اثنی‌عشری بازداشت کرده‌اند.

ابهام در سرنوشت پسران فهد و عبدالله

فعالان سعودی در فضای مجازی همچنان به پرونده بازداشت شاهزاده عبدالعزیز بن فهد و ترکی بن عبدالله پسران فهد و عبدالله شاهان پیشین آل سعود می‌پردازند، فعالان خبرهایی را با هم به اشتراک می‌گذارند که نشان می‌دهد بن سلمان به دنبال قبضه کردن املاک شاهزاده عبدالعزیز است.

عبدالعزیز کوچکترین فرزند پسر فهد و ترکی بن عبدالله هم فرزند عبدالله بن عبدالعزیز است.

بن سلمان، پسرعمویش، عبدالعزیز بن فهد را در سپتامبر 2017 به زندان افکند، منابع رسانه‌ای تمایل بن سلمان برای به دست آوردن اموال و دارایی‌های بن فهد را انگیزه وی دانسته‌اند.

این در حالی است که ابهامات درباره سرنوشت این دو شاهزاده سعودی و فرزندان دو شاه سابق آل سعود ادامه دارد.

حرکت پرشتاب قطار عادی‌سازی روابط سعودی- صهیونیستی

به نظر می‌رسد حاکمان عربستان دیگر خجالت و ابایی از افشای مناسبات روزافزونشان با رژیم اشغالگر قدس ندارند و علاوه بر اینکه هر روز خبرهایی از خیانت بزرگ آنها به مسئله فلسطین در قالب توطئه آمریکایی موسوم به معامله قرن منتشر می‌شود،دعوت یک نماینده کنیست(پارلمان رژیم صهیونیستی) از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای ایراد سخنرانی در کنیست از عمق پیوند و مناسبات صهیونیست‌ها و آل سعود حکایت می‌کند.

یوسی یونا عضو کنیست اسرائیل خطاب به ولیعهد سعودی گفته بود زمان آن رسیده است تا سران کشورهای عربی گام‌های شجاعانه‌ای بردارند. وی از بن سلمان خواست همانند انور سادات رئیس جمهور خائن و معدوم مصر در کنیست سخنرانی  کند.

جنجال در عربستان در پی آتش زده شدن خودروی یک زن

خبر دیگری که هفته گذشته توجه افکارعمومی را به خود جلب کرد، اقدام چند شهروند سعودی در به آتش کشیدن خودروی یک زن سعودی تنها یک هفته پس از اجازه یافتن زنان برای رانندگی بود.

اقدام چند مرد در به آتش کشیدن خودروی سلمی البرکاتی 31 ساله سبب بروز جنجال در عربستان شد. این زن عربستانی که محل کارش در نزدیکی مکه مکرمه است، گفته بود مردانی که با رانندگی زنان مخالف هستند، عمدا خودرو وی را به آتش کشیده‌اند.

تجارت مواد مخدر و اعتیاد در عربستان؛خنثی شدن قاچاق سه میلیون قرص مواد مخدر از بیروت به عربستان

یکی دیگر از خبرهای مربوط به عربستان در هفته گذشته، خبر خنثی شدن قاچاق بیش از سه میلیون قرص مواد مخدر از نوع کپتاگون از بیروت به عربستان بود. بر اساس گزارش شبکه الجدید لبنان، اداره مبارزه با مواد مخدر گمرک لبنان توانست بیش از سه میلیون قرص مواد مخدر را که در صندوق‌های مخصوص حمل میوه جاسازی شده بود تا به عربستان قاچاق شودف کشف کرده است.

اخیرا مقامات لبنانی یک شاهزاده سعودی را در ارتباط با قاچاق مواد مخدر دستگیر کرده بودند.

فروش و مصرف مواد مخدر در عربستان به پدیده‌ای در جامعه این کشور تبدیل شده است، آمارهای رسمی صادره از سوی حکومت سعودی از آمار بالای معتادان به ویژه در میان جوانان و حتی دختران و سنین پایین حکایت می‌کند.

مقامات سعودی هفته گذشته از خنثی‌سازی قاچاق بیش از پنج میلیون قرص مواد مخدر در شرق عربستان خبر داده بودند.

گزارش‌های فعالان سعودی از گسترش پدیده مصرف مواد مخدر در میان شهروندان عربستانی به ویژه در ریاض پرده بر می‌دارد.

برخی گزارش‌ها، آمار معتادان در عربستان را بین 150 تا 200 هزار نفر اعلام کرده است، بیشترین ماده مخدری که سعودی‌ها مصرف می‌کنند، حشیش و کپتاگون است که از خطرناک‌ترین مواد به شمار می‌رود، بیشتر معتادان را سنین 18 تا 29 تشکیل می‌دهد.

علی المالکی از مبلغان سعودی از دست داشتن برخی از شخصیت‌های مسئول معروف سعودی در وارد کردن مواد مخدر به عربستان پرده برداشته بود.

انتقاد از افزایش هزینه‌های حج در عربستان

در حالی که زمان زیادی به آغاز موسم حج امسال باقی نمانده است، انتقادها از نحوه مدیریت حکومت سعودی در زمینه حج همچنان ادامه دارد.

علاوه بر اینکه انتقادها از حکومت سعودی به سبب محروم کردن شهروندان داخل سوریه ادای فریضه حج برای هفتمین سال پیاپی و همچنین سنگ‌اندازی و ایجاد شرایط دشوار در برابر شهروندان قطری برای ادای فریضه حج، هیئت نظارت بر مدیریت حرمین شریفین هم از افزایش هزینه‌های حج انتقاد کرد.

این هیئت اقدامات ظالمانه حکومت سعودی را که سبب محروم شدن هزاران مسلمان در مناطق مختلف جهان از ادای فریضه حج شده، محکوم کرده است.

این هیئت با درخواست از مقامات سعودی برای تجدیدنظر در عوارض و مالیات‌های سنگین تحمیلی در زمینه حج خواستار مشارکت موسسات و دولت‌های اسلامی در مدیریت حج به سبب شکست حکومت سعودی در این زمینه شده است.

پیشتر نیز اتحادیه ائمه جماعات تونس از مفتی تونس خواسته بود حکم عدم انجام فریضه حج در موسم امسال را به سبب افزایش هزینه‌های حج و سوء‌ استفاده حکومت سعودی از پول‌های مربوط به حج در راه تامین مالی جنگ‌افروزی‌اش علیه کشورهای اسلامی صادر کند.

رئیس سابق شرکت زیمنس مشاور بن سلمان شد

شورای موسسان پروژه موسوم به نئوم سعودی اعلام کرد کلاوس کلاینفیلد رئیس اجرایی این پروژه، ماموریت‌های گسترده‌تری را برعهده گرفته است به طوری که به عنوان مشاور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و رئیس شورای اداری پروژه نئوم و نیز عضو شورای موسسان این پروژه منصوب شده است.

رسانه‌های سعودی هدف از انتصاب رئیس سابق شرکت زیمنس را تقویت توسعه اقتصادی و فناوری و مالی در پادشاهی سعودی اعلام کرده‌اند.

ناظران بر این باورند که انتصاب کلاینفیلد به  عنوان مشاور بن سلمان و رئیس شورای اداری پروژه نئوم،‌بیانگر بی‌اعتمادی ولیعهد سعودی به تجارب داخلی سعودی در اداره پروژه‌های است.

شاهزادگان سعودی در صدر تحقیقات فساد در مالزی

شورای مبارزه با فساد در مالزی هفته گذشته بازجویی از احمد زاهد حمیدی وزیر کشور سابق را در چارچوب تحقیقات گسترده مربوط به مسائل فساد و پولشویی آغاز کرد.

رسانه‌های محلی مالزی پیش‌بینی کرده‌اند که بازجویی از حمیدی در پی اعترافی است که وی در سال 2015 گفته بود نجیب عبدالرزاق نخست وزیر سابق کمک‌هایی از شاهزادگان سعودی به مبلغ 700 میلیون دلار دریافت کرده بود.

آیا بن سلمان به سرنوشت ملک فیصل دچار می‌شود؟

یک رسانه انگلیسی از احتمال دچار شدن بن سلمان به سرنوشت ملک فیصل خبر داده است. مجله اکونومیست هشدار داده است که ممکن است محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به سرنوشت ملک فیصل دچار شود که در سال 1975 به ضرب گلوله برادرزاده‌اش به نام فیصل بن مساعد با شلیک چندین گلوله به قتل رسید.

این رسانه نوشته است ولیعهد سعودی قدرت کم‌سابقه‌ای را در اختیار دارد که پیش از وی فقط عبدالعزیز آل سعود موسس حکومت سعودی و پدربزرگش در اختیار داشت، وی بر اقتصاد، نیروهای مسلح، گارد سلطنتی و سازمان اطلاعات سعودی سیطره دارد.

این نشریه به نقل از یکی از وزیران عرب یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اشاره کرده که از قول بن سلمان گفته است وی دشمنان زیادی دارد و  اگر ضعفی در وی(بن  سلمان) ببینند، بلافاصله علیه وی قیام خواهند کرد.

هشدار الجزایر به پادشاه سعودی درباره فاجعه تبعیت از  دستور ترامپ در افزایش تولید نفت

به نظر می‌رسد تصمیمی که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی برای افزایش تولید نفت در پی فرمان ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به وی، پیامدهای وخیمی به دنبال دارد که مدیرکل شرکت نفتی سوناطراک الجزایر به آن اشاره کرده است.

الجزایر به کشورهای اصلی عضو اوپک درباره پیامدهای اقدام سعودی در افزایش تولید نفت هشدار داده است. مدیرکل شرکت نفتی سوناطراک متعلق به دولت الجزایر تاکید کرده است کشورهای  عضو اوپک و روسیه باید توافق الجزایر برای حمایت از بهای نفت را حفظ کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.