ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 81702
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۷:۲۴
  • 88 بازدید
  • ارسال توسط :
الحدیده؛ رؤیایی که به اشتباه تعبیر شد

الحدیده؛ رؤیایی که به اشتباه تعبیر شد

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-محسن حیات؛جام‌جهانی امسال هم مانند دوره‌های قبل چشمان مردم جهان را مجذوب خود کرده و به مهم‌ترین بحث هر محفلی تبدیل شده. صهیونیست ها اما طی چند سال اخیر نگرش دیگری به این واقعه داشته‌اند.   با توجه به بوجود آمدن اتحادی نسبی در جامعه جهانی علیه جنایات اسرائیل و متحدانش، آنها از […]

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-محسن حیات؛جام‌جهانی امسال هم مانند دوره‌های قبل چشمان مردم جهان را مجذوب خود کرده و به مهم‌ترین بحث هر محفلی تبدیل شده. صهیونیست ها اما طی چند سال اخیر نگرش دیگری به این واقعه داشته‌اند.   با توجه به بوجود آمدن اتحادی نسبی در جامعه جهانی علیه جنایات اسرائیل و متحدانش، آنها از فرصت این واقعه برای پیش بردن اهداف خود در منطقه نهایت استفاده را کرده اند.البته نباید جام‌جهانی را ابزاری برای جنایت خواند؛ بلکه می‌توان آن را واقعه ای بزرگ دید که بقیه اتفاقات را به حاشیه می‌برد. امسال قرعه این “بقیه اتفاقات” به یمن افتاده است.   سه سال از شروع حملات ائتلاف سعودی به یمن می‌گذرد. حمله ای که قرار بود ظرف چند ماه باعث حذف جریان انصار‌الله از یمن شود اکنون به کابوسی برای عربستان سعودی تبدیل شده. کمتر از یک ماه پیش ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات اقدام به بمباران شدید بندر استراتژیک الحدیده و حملات توپخانه ای و دریایی نمودند و به‌دنبال آن اقدام به پیاده سازی نیرو و اشغال این شهر کردند. اما دلایل حمله همه‌جانبه به الحدیده در این برهه زمانی چه می‌تواند باشد؟ این ائتلاف در طی سه سال گذشته کوچکترین پیشرفتی در خاک یمن نداشته و با برجا گذاشتن تلفات بسیار باعث تحت فشار قرار گرفتن عربستان و امارات و تحقیر این نیرو‌ها شده.   مجهز بودن ارتش های این ائتلاف به جدیدترین سلاح ها و تجهیزات روز بر حجم این بی‌آبرویی افزوده و آنها‌ را مجبور به اقدامی برای اعاده حیثیت و خروج از این وضعیت کرده است. اشتباهات راهبردی ائتلاف متجاوز هم در این مورد تأثیر بسزایی داشته. کم‌تجربگی و تصمیمات نادرست در زمین نبرد و تصورات اشتباهی که فرماندهان ائتلاف از جنگ با نیرو‌های انصار‌الله داشتند، باعث دست‌کم گرفتن توانایی‌های نیرو‌های یمنی شده بود. همچنین اهمیت سوق‌الجیشی و نزدیکی به باب‌المندب، الحدیده را تبدیل به هدفی وسوسه انگیز برای ائتلاف کرده بود. از همه مهمتر با تسلط بر این بندر، راه های کمک‌رسانی و ارتباطی یمنی ها قطع می‌شد و زمینه فشار‌های بی‌امان اقتصادی فراهم. الان حدود یک ماه از این تجاوز نظامی گذشته و در طی این مدت علیرغم جنجال رسانه ای گسترده سعودی ها، آنها حتی فرودگاه الحدیده که فقط 2‌کیلومتر با سواحل دریای سرخ فاصله دارد را هم نتوانستند به طور کامل تصرف کنند. با گذشت زمان و تمرکز نیرو‌های انصار‌الله در سواحل غربی، تلفات ائتلاف روز‌به‌روز بیشتر شده است. اتفاق مهمی که در جبهه غربی افتاده استفاده انصار‌الله از پهپاد و موشک بالستیک برای هدف قرار دادن نیرو‌های سعودی‌است.   سعودی ها از موشک های انصار‌الله بسیار هراس دارند. به جرأت می‌توان گفت چیزی که معادله این جنگ را عوض‌ می‌کند بُرد و دقت موشک های انصار‌الله است که یمنی ها به خوبی روی آن تمرکز کرده‌اند. به طور کلی عربستان در الحدیده به‌دنبال فتح نرماندی می‌گشت: ضربه ای کاری به دشمن و یکسره کردن کار آنها. اما چیزی که تا الان نصیب سعودی ها شده، ناکامی دیگری در عرصه بین‌المللی‌است.
محسن حیات- دانشجوی روابط دیپلماتیک دانشگاه تهران مرکز
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.