ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 83102
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۳:۲۹
  • 79 بازدید
  • ارسال توسط :
زمزمه خروج نیروهای اماراتی از یمن؛ چرا امارات به خروج از جنگ می‌اندیشد؟

زمزمه خروج نیروهای اماراتی از یمن؛ چرا امارات به خروج از جنگ می‌اندیشد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: عربستان سعودی، روز چهارشنبه به حمله یگان وابسته به جنبش انصارالله یمن به نفت‌کش آن اعتراف کرد که طبق بیانیه رسمی، این حمله تلفات جزئی به جای […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» نوشت: عربستان سعودی، روز چهارشنبه به حمله یگان وابسته به جنبش انصارالله یمن به نفت‌کش آن اعتراف کرد که طبق بیانیه رسمی، این حمله تلفات جزئی به جای گذاشت. این تحول خطرناک نظامی در زمانی صورت می‌گیرد که گمانه‌زنی‌ها و اطلاعات درز شده به بیرون حاکی از عزم دولت امارات متحده عربی به خارج کردن نیروهایش از یمن افزایش یافته است آن هم پس از آن‌که این کشور نتوانست طی 4 سال گذشته اوضاع را از نظر نظامی به نفع خود یک‌سره کند.

خبرگزاری «سبأ»، که ارگان رسمی جنبش انصارالله محسوب می‌شود، درباره کیفیت هدف قرار دادن این نفت‌کش افشاگری نکرد که آیا این حادثه در نتیجه شلیک موشک دریایی به آن از زمین بود یا این‌که در نتیجه حمله با قایقی بود که سرنشینان آن انتحاری‌ها بودند؟ و این‌که نوع سلاحی که در این حمله استفاده شد چه بود؟ این حمله یک تغییر عینی جدید در این جنگ ایجاد می‌کند که عنوان بارز آن، هدف قرار دادن نفت‌کش‌ها در دریای سرخ و ایجاد اختلال در ناوگان بین‌المللی، آن هم در صورت لزوم، است.

پیشرفت قابل ملاحظه‌ای، که بسیاری از جمله ما درباره آن تامل می‌کنیم افزایش شمار اطلاعات درز شده مرتبط از سوی امارات است که علنا زمینه را برای عقب‌نشینی از جنگ یمن آماده می‌کند و این اطلاعات، از بیش از یک طرف رسمی به بیرون درز می‌شود. همزمان گزارش‌هایی تأکید می‌کند که رهبری امارات، که برای پیروزی نظامی در «الحدیده» برنامه‌ریزی می‌کرد، نردبان پایین آمدن از درخت را به کار می‌گیرد و تمامی نیروهایش را در سریع‌ترین زمان ممکن، به منظور کاستن از تلفات و در واکنش به فشارهای داخلی، از یمن خارج کند؛ طرف‌هایی که طی ماه‌ها اخیر این دولت را به خاطر ادامه جنگ و میزان تلفات انسانی و مادی ناشی از جنگ مورد سرزنش قرار می‌دهند.

امارات، بر عکس عربستان سعودی، نیروهای نظامی در زمین دارد که در درگیری‌ها در جبهه مقدم جنگ مشارکت می‌کنند در حالی‌که شریک سعودی آن به مبارزه هوایی بسنده می‌کند- ما در اینجا از نبردها در مرزهای جنوبی سخن می‌گوییم- ولی هواپیماهای آن دیگر اهدافی مناسب برای بمبارن را نمی‌یابند و لذا مجبور شدند ایستگاه‌ آب در صعده را روز دوشنبه بمباران کنند که در نتیجه آن، 5 هزار کودک و خانواده‌های‌شان از آب شرب محروم شده‌اند و این موضوع روز سه‌شنبه برخی خبرگزاری‌ها از جمله «رویترز» به نقل از «خیری کالاباری» سخنگوی سازمان جهانی یونیسف گزارش دادند.

یک مقام ارشد اماراتی در نشست ویژه‌ای در واشنگتن گفت که مهم‌ترین کشفیات این جنگ، در نزد شاهزاده «محمد بن‌سلمان» ولیعهد و وزیر دفاع سعودی این بوده است که او به عدم وجود ارتشی قوی برای کشورش، که برای ورود به جنگ به رغم بودجه‌های هنگفت نظامی آماده باشند، پی بُرد. موضوعی، که این واقعیت را تایید می‌کند، آن‌گونه که غربی‌ها به بیرون درز داده‌اند، کاهش سطح هماهنگی نظامی بین دو شریک، امارات و عربستان سعودی، در این جنگ به‌ویژه در منطقه الحدیده و بروز برخی اختلافات در این چارچوب است.

ناظران درباره سخنان آقای «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن بسیار تامل کرده‌اند، که به صراحت از عزم دولتش برای عقب‌نشینی از یمن سخن گفته است. او طی اظهاراتی گفت که با «مارتین گریفیث» فرستاده سازمان ملل، درباره پایان دادن به جنگ و خارج کردن تمامی نیروهای اماراتی رایزنی کرده است. سفیر امارات همزمان سرزنش‌هایی را متوجه آمریکا به دلیل عدم حمایت از ائتلاف در جنگ یمن، آن‌گونه که انتظار می‌رفت، مطرح کرد.

چیزی که اعتبار این اظهارات بی‌سابقه را به‌ویژه درباره عقب‌نشینی تقویت می‌کند، سخنان دکتر «عبدالخالق عبدالله» یکی از مشاوران «شیخ محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی است که طی سلسله پیام‌هایی در حساب کاربری خود در توییتر، تأکید کرد بعد از 4 سال مشخص شد «نمی‌توان این جنگ را با حمله نظامی کوبنده یک‌سره کرد بلکه بایستی به مدت 4 سال دیگر آن هم با هزینه گزاف سیاسی و انسانی ادامه داد. از این‌رو، اگر امکان بازگشت مشروعیت( دولت فراری و مستعفی عبد ربه منصور هادی) به مذاکرات وجود دارد پس راهکار سیاسی بهتر است ولی این مذاکرات درباره چیست و چه کسانی در آن مشارکت خواهند کرد؟»

دکتر عبدالله نمی‌تواند این سخنان را بدون توصیه طرف‌های رسمی و انتخاب دقیق کلمات بعد از بازبینی آنها توسط رهبر ارشد امارات و چه بسا شحص محمد بن‌زاید بنویسد. این یکی از موضوعاتی است که وارد شدن به آن و نوشتن توییت‌هایی درباره آن بدون مراجعه به رهبر ارشد یا به درخواست مستقیم آن، ممنوع است.

با افزایش سخن‌ها درباره سرزنش «برخی اماراتی‌ها» از ائتلاف تحت رهبری ابوظبی به دلیل «خطرناک‌بودن» ادامه جنگ یمن، به نظر می‌رسد ماموریت گریفیث، فرستاده سازمان ملل محدود به پایان دادن به جنگ یمن نیست بلکه ماموریتش، آماده کردن شرایط برای عقب‌نشینی نیروهای اماراتی و همپیمانانش در سریع‌ترین زمان ممکن، پایین آوردن پرده «طوفان قاطعیت» و سپردن یمن به یمنی‌ها است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن