ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 83525
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
  • 84 بازدید
  • ارسال توسط :

شکست سیاست سعودی‌ها در ناامن جلوه دادن باب‌المندب

صراط: چند روز پیش عربستان سعودی خبر حمله موشکی نیرو‌های یمنی به ۲ نفتکش بزرگ این کشور در تنگه باب المندب را منتشر کرد و مدعی شد یکی از این دو نفتکش آسیب جدی دیده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از فارس، پس از این اتفاق خالد الفالح، وزیر […]

صراط:

چند روز پیش عربستان سعودی خبر حمله موشکی نیرو‌های یمنی به ۲ نفتکش بزرگ این کشور در تنگه باب المندب را منتشر کرد و مدعی شد یکی از این دو نفتکش آسیب جدی دیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از فارس، پس از این اتفاق خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، نیز اعلام کرد این کشور عبور نفتکش‌ها و صادرات نفت از باب المندب را به طور کامل متوقف کرده است و تا زمان برقراری کامل امنیت در این تنگه این تصمیم تغییر نخواهد کرد.

اما شرایط بازار نشان از دروغ بودن این ادعای سعودی‌ها دارد و عبور و مروز نفتکش‌ها از این تنگه نیز نشان می‌دهد عربستان در ناامن جلوه دادن تنگه باب المندب شکست خورده‌اند.

نخست آنکه هیچ ویدوئویی از این اتفاق توسط سعودی‌ها منتشر نشد و آن‌ها با انتشار دو ویدئوی قدیمی قصد داشتند تا افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهند که با فاش شدن قدیمی بودن این تصاویر نقشه سعودی‌ها نقش بر آب شد.

دومین دلیل بر دروغ بودن ادعای سعودی‌ها این بود که این اتفاق باید از دو جهت به بازار جهانی نفت شوک وارد می‌کرد و هر یک از این شوک‌ها پتانسیل آن را داشت تا قیمت نفت در بازار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اما اتفاقی در بازار نیفتاد و قیمت نفت از آن روز تا کنون کمتر از یک دلار معادل حدود بیش از یک درصد تغییر کرده و در محدوده ۷۴ دلار باقی مانده است.

اولین شوکی که باید به بازار نفت وارد می‌شد هدف قرار گفتن دو نفتکش بود که در گزارشات اولیه ادعا شد که هر یک از آن‌ها حامل ۲ میلیون بشکه نفت بودند که عملا آن‌ها را در رده سوپرتانکر‌ها قرار می‌داد البته چند روز بعد رسانه‌ها ظرفیت آن‌ها را یک میلیون بشکه اعلام کردند.

در رد ادعای اولیه ظرفیت ۲ میلیون بشکه‌ای هر یک از این نفتکش‌ها باید گفت: مسیر این نفتکش‌ها نشان می‌داد که آن‌ها باید پس از عبور از باب المندب از کانال سوئز عبور کنند.

باید گفت که سوپرتانکر‌ها امکان عبور از کانال باریک سوئز را ندارند، بنابر این آن‌ها باید شبیه نفتکش سانچی ایران که در آب‌های چین غرق شد سوئز مکس می‌بودند که در حال حاضر ظرفیت آن‌ها حدود یک میلیون بشکه نفت است.

مسئله بعدی آنکه در صورتی که واقعا دو نفتکش با مجموع ظرفیت ۴ یا حتی ۲ میلیون بشکه در یک آبراه مهم بین المللی هدف قرار بگیرند، عملا یک وقفه جدی در عرضه نفت به بازار جهانی محسوب شده و بازار باید با افزایش قیمت نفت به آن واکنش نشان می‌داد، اما شاهد بودیم که نفت به این مسئله هیچ واکنشی نشان نداد.

یکی دیگر از دلایل دروغ بودن ادعای سعودی‌ها گزارش موسسه امریکن گریتنس است.

در گزارش این موسسه آمده است: سعودی‌ها حتی در زمان جنگ نفتکش‌ها که در خلیج فارس و در زمان جنگ تحمیلی، ایران تنگه هرمز را بسته بود، نیز با هر روش ممکن و حتی نصب پرچم آمریکا بر نفتکش‌های خود به عبور و مرور نفتکش‌های خود ادامه داد، اما حالا با تعجب شاهد واکنش سعودی‌ها به یک حمله ادعایی با متوقف کردن عبور نفتکش‌ها از باب المندب هستیم.

نکته دیگر اینکه فارغ از حمله به نفتکش‌ها، همین اعلان سعودی‌ها مبنی بر متوقف کردن عبور و مرور نفتکش‌های خود از تنگه باب المندب، پتانسیل بالا بردن قیمت نفت را داشت، اما باز هم بازار به این شوک دوم نیز واکنشی نشان نداد.

سعودی‌ها قصد دارند با این اقدام با علم به اینکه غلبه بر نیرو‌های یمنی غیر ممکن است با درگیر کردن جامعه بین الملل با استفاده از حربه نفت در موضوع یمن، که از قضا برای بسیاری از کشور‌ها اهمیت دارد، جامعه جهانی را علیه یمن متحد کند که البته با توجه به اینکه قیمت بازار جهانی نفت به مسئله واکنش نشان نداد، نتوانستند به اهداف خود در این زمینه برسند.

باید گفت که سعودی‌ها البته دست از تلاش برنداشته و قصد دارند با کمک دیگر کشور‌های عربی نظیر کویت، از جو کنونی علیه مردم یمن استفاده کنند.

نکته دیگری که نشان از شکست سیاست سعودی‌ها علیه یمن دارد این بود که آن‌ها قصد داشتند با متوقف کردن عبور نفتکش‌های خود از باب المندب کشور‌های دیگر را نیز در این زمینه با خود همراه کنند، اما آمار‌های موجود در زمان نگارش این گزارش نشان می‌دهد حدود ۲۰ نفتکش بزرگ و متوسط یا طی روز‌های گذشته از باب المندب رد شده و در حال رسیدن به سوئز هستند یا اینکه قصد دارند طی روز‌های آینده از این تنگه عبور کند.

از جمله نفتکش‌های حاضر در این منطقه می‌توان به مونتستنای پرتغال، STI PARk جزایر مارشنال، Blue Sky لیبریا، UMM BAB یونان، پاوینوی روسیه، LYBIA لیبی، Gluf Coral باهاما، Torm Eric سنگاپور، و Nordic Luna جزایر کایمن اشاره کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن