ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 84233
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۹:۵۵
  • 84 بازدید
  • ارسال توسط :
گردن زدن؛ عادی‌ترین مجازات برای ساده‌ترین اتهامات

گردن زدن؛ عادی‌ترین مجازات برای ساده‌ترین اتهامات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از مشرق، صدور حکم اعدام به بهانه های واهی حتی در حق روحانیون سرشناس از جمله شیخ نمر، محرومیت زنان از حقوق معمول و کاملا طبیعی مانند حق رانندگی تا همین چندی پیش و نیز حمله به غیرنظامیان در آن سوی مرزهای سعودی، تجاوز و […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از مشرق، صدور حکم اعدام به بهانه های واهی حتی در حق روحانیون سرشناس از جمله شیخ نمر، محرومیت زنان از حقوق معمول و کاملا طبیعی مانند حق رانندگی تا همین چندی پیش و نیز حمله به غیرنظامیان در آن سوی مرزهای سعودی، تجاوز و هتک حرمت زنان در زندان ها و حتی در ساعات ملاقات با همسرانشان از جمله موارد آشکار نقض حقوق بشر در بسیاری از کشورهای عربی و پیش از همه عربستان، امارات متحده عربی و بحرین است.

بیشتر بخوانید:

خلق داعش نمونه کامل نقض حقوق بشر در دنیای امروز است

حقوق بشر، نشان بی نشانی از اردن تا بحرین، امارات و عربستان

با وجود اینکه اردن در فوریه 2017 موفق شد، پیشنهادهای مثبتی را در خصوص نظام قضایی مطرح کرده و پارلمان آن نیز قانون جدیدی را برای افراد نیازمند و معلول و ممنوعیت تبعیض علیه آنان صادر کرد، اما این کشور همچنان صحنه نقض حقوق بشر از جمله محدودیت آزادی بیان و آزادی برگزاری تجمع و نیز نقض حقوق زنان است.

به عبارت دیگر بر اساس قوانین اردن هنوز هرگونه سخنرانی انتقاد آمیز از پادشاه و کشورهای خارجی و نیز مسئولان و نهادهای دولتی جرم محسوب می شود و علاوه بر این مواردی از نقض حقوق پناهندگان در آنجا به ثبت رسیده است و قانون این کشور همچنان با تبعیض علیه زنان همراه است.

وضعیت بد حقوق بشر در بحرین

در بحرین نیز زندان بدنام «جو» در صدر موارد نقض حقوق بشر در این کشور جا دارد، زیرا ندانیان در آنجا با انواع توهین و تحقیر شامل فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک و شکنجه های شدید دست به گریبان هستند.

در همین ارتباط سازمان آمریکایی ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین، “محمد یوسف العجمی” یکی از 17 شهروند بحرینی را که در سال 2017 در دادگاه نظامی آل خلیفه محاکمه شد، یکی از قربانیان شکنجه در زندان جو برشمرد. وی به 123 سال زندان و حبس ابد محکوم شده است.

این وضعیت در حالی است که از زمان تدوین قانون اساسی جدید بحرین در سال 1971 تا کنون این کشور صحنه اعتراضات مردمی و انتفاضه های متعددی بوده است که در جریان آن درخواست هایی مانند لزوم تحقق اصلاحات، تامین زندگی شرافتمندانه و احترام به حقوق بشر مطرح شده است، بدون اینکه آل خلیفه اهمیتی به این درخواست ها بدهد.

معمولا افرادی که در ارتباط با مسائل سیاسی بازداشت می شوند، به اداره آگاهی و تحقیقات جنایی که بدنام است، منتقل می شوند تا در آنجا از آنان اعتراف گرفته شود.

حمله به منازل معترضان و ایجاد رعب و وحشت در بین اعضای خانواده و ضرب و شتم فعالان پیش چشم همسر و کودکان از جمله موارد مهم نقض حقوق بشر در بحرین است و پس از آن افراد بازداشت شده به مکان نامعلومی منتقل می شوند و سناریوی تهدید و ایجاد وحشت تا ماه ها ادامه می یابد.

توهین به خانواده زندانیان در ساعت های ملاقات از دیگر موارد آشکار نقض حقوق بشر در بحرین است تا جایی که حتی گزارش های متعددی در مورد تجاوز مسئولان زندان به زنان در ساعت های ملاقات با همسرانشان منتشر شده است.

بنابر اعلام سازمان دیده بان حقوق بشر(هیومن رایتس)، اوضاع حقوق بشر در بحرین وخیم است ویکی از شواهد آن بسته شدن تنها روزنامه مستقل در این کشور و برچیدن یکی از جمعیت های سیاسی چپگرای آن است.

اعدام سه فعال بحرینی در اوایل سال 2017 پس از محاکمه های ناعادلانه یکی از هزاران موارد نقض حقوق بشر در بحرین است.

در آوریل گذشته نیز “حمد بن عیسی آل خلیفه” پادشاه بحرین قانونی را صادر کرد که به موجب آن محاکمه غیرنظامیان در دادگاه های نظامی مجاز اعلام شد.

سرکوب مخالفان رئیس جمهور در مصر

در مصر نیز عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور با دستاویز قرار دادن تحکیم ثبات و امنیت در کشور دستور سرکوب مخالفان را صادر کرده است.

بنابر گزارش هیومن رایتس دولت مصر هیچ گونه صدای مخالفی را نمی پذیرد و قوانین سرکوبگرانه ای را تصویب کرده است که مهم ترین آن قانون جمعیت های داخلی است که موجب از بین رفتن سازمان های مستقل در این کشور شده است.

همچنین وضعیت فوق العاده بار دیگر به مصر بازگشته است حال آنکه هیچ نظارت و مجازاتی برای موارد نقض حقوق بشر به دست نیروهای امنیتی و به بهانه مبارزه با تروریسم، وجود ندارد.

دستگیری مخالفان و انتقال آنان به مکان نامعلوم

بنابر گزارش این سازمان، نیروهای امنیتی صدها مخالف را دستگیر کردند و به طور اساسی بر گروه اخوان المسلمین که یک گروه ممنوعه در مصر به شمار می آید، متمرکز شدند و علاوه بر این نهاد امنیت ملی وابسته به وزارت کشور به بازداشت مخالفان و انتقال آنان به اماکن نامعلوم و شکنجه آنان متوسل شده است.

مسئولان امنیتی مصر همچنین نام صدها نفر را در فهرست تروریسم قرار داده اند و با ادعای ارتباط این افراد با گروه های تروریستی و بدون رعایت اقدامات قانونی اموالشان را مصادره کردند.

محاکمه مخالفان در دادگاه های نظامی مصر

نقض بشر در مصر به موارد بالا محدود نمی شود بلکه دولت مصر پوشش رسانه ای عملیات ویژه مبارزه با تروریسم در شمال سیناء را ممنوع اعلام کرد و همچنین صدها غیرنظامی در دادگاههای نظامی در ارتباط با مخالفت های سیاسی محاکمه شدند.

بر اساس گزارش هیومن رایتس از اکتبر 2014 تا سبتامبر 2017 مسئولان مصر دست کم 15 هزار و 500 مصری از جمله بیش از 150 کودک را روانه دادگاه های نظامی کردند.

حقوق بشر بازیچه سران امارات

در امارات نیز سران این کشور هیچ تسامحی در قبال منتقدان ندارند و بنابر اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر، “احمد منصور” حقوقدان و وکیل سرشناس اماراتی همچنان به دلیل دفاع از آزادی بیان در بازداشت به سر می برد و بسیاری از منتقدان دولت نیز به شکل ظالمانه دستگیر شده و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

علاوه بر این امارات در ائتلاف علیه یمن به رهبری عربستان، نقش اساسی دارد و حملات متعددی را علیه یمن به اجرا در آورد و بدرفتاری با زندانیان در داخل و خارج موجب رسوایی آن شد .

بدرفتاری با کارگران مهاجر و سوء استفاده و بهره کشی از آنان از دیگر موارد نقض حقوق بشر در امارات متحده عربی است و تا این لحظه سران امارات به نمایندگان نهادهای حقوق بشر بین المللی اجازه سفر به این کشور را نداده اند.

زندان های پنهانی در امارات و نیز در یمن موضوع دیگری است که برملا شدن آن موجب رسوایی مسئولان اماراتی شد. در همین ارتباط یک رسانه غربی از 18 زندان پنهانی در جنوب یمن خبر داد که امارات متحده عربی و متحدانش اداره می‌کنند و در آنجا حدود دو هزار یمنی به بند کشیده شده و در معرض شدیدترین شکنجه‌ها قرار دارند که نمونه آن بستن زندانیان به میله‌ای است که روی آتش قرار دارد.

اعدام هفت نفر در کشور کم جمعیت کویت در طول یک سال

در کویت نیز در ابتدای سال 2017 اولین اعدام از سال 2013 به اجرا در آمد و در جریان آن هفت نفر حلق اویز شدند.

همچنین کارگران خارجی در کویت از حمایت کافی قانونی برخوردار نیستند و همچنان در معرض کار اجباری و بدرفتاری و خطر اخراج در صورت هرگونه نقض قانون هرچند ناچیز قرار دارند.

نقض حقوق بشر در سرزمین اعدام و گردن زدن

نقض حقوق بشر در عربستان سعودی موضوع تازه ای نیست و با وجود اینکه بسیاری از رسانه های غربی و محافل دست اندرکار حقوق بشر در سطح بین الملل چشم خود را به روی این موارد بسته اند، اما نقض حقوق بشر در این کشور تا آنجا آشکار و علنی است که به سادگی می توان آن را ثابت کرده و به تصویر کشید.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز موارد متعددی از نقض حقوق بشر در عربستان را مستند کرده است از جمله اینکه هیئت بازجویی و دادستانی کل که یک نهاد بدنام است به یک نهاد مستقل از وزارت کشور تبدیل شد که گزارش های خود را به طور مستقیم به قصر پادشاهی تحویل می دهد.

همچنین ملک سلمان بن عبدالعزیز آژانس اطلاعات داخلی و نهاد مبارزه با تروریسم را از وزارت کشور جدا کرده و آن را با ریاست امنیت کشور که به تازگی تاسیس شده است، ادغام رد تا گزارش های خود را به طور مستقیم به قصر پادشاهی تحویل دهد

مهم ترین موارد نقض حقوق بشر در عربستان را می توان در موارد زیر برشمرد:

-دستگیری و شکنجه فعالان حقوقی

یکی از روشن ترین نمونه های دستگیری فعالان حقوق سعودی مربوط به سال 2014 است که در جریان آن سه وکیل مدافع سعودی به نام های عبد الرحمن الصبیحی، عبد الرحمن الرمیح از قضات سابق عربستان و بندر النقیثان دستگیر و به پنج تا هشت سال زندان محکوم شدند و علاوه بر این حق حضور در رسانه ها و نوشتن درصفحات اجتماعی از آنان سلب شد.

-شلاق زدن در ملآ عام :

رائف بدوی وبلاگ نویس سعودی به دلیل تاسیس یک وبلاگ با رویکردهای لیبرالیسم و به اتهام توهین به مسئولان مذهبی در سال 2015 دستگیر و به 10 سال زندان و یک هزار ضربه شلاق محکوم شد.

-تهدید و تبعیض برنامه ریزی شده علیه زنان سعودی

در سال 2010 سران سعودی زنان را تهدید کردند که در صورت ادامه تظاهرات و درخواست حقوق خود از جمله حق رانندگی، دستگیری و شکنجه در انتظار آنان خواهد بود، به همین دلیل زنان فعال سعودی از بیم اقدامات ظالمانه نهادهای امنیتی دست از تظاهرات کشیدند.

اکنون با وجود تصویب برخی حقوق برای زنان از جمله حق رانندگی ، زنان ودختران در این کشور از تبعیض ریشه دار در جامعه سعودی از جمله وابستگی و قیمومیت مردان بر زنان به ویژه در مورد ازدواج ، طلاق ، سرپرستی کودکان و نیز ارث رنج می برند.

-اعدام شیخ باقر نمر:

شیخ نمر باقر النمر روحانی سعودی در آغاز سال 2016 به اتهام درخواست آزادی های عمومی از جمله حق آزادی بیان و پایان تبعیض طایفه ای به ویژه علیه شیعیان در شرق عربستان، گردن زده شد؛ این اقدام موج گسترده اعتراض های مردمی و انتقاد بسیاری از نهادهای حقوقی مستقل در سطح منطقه ای و بین المللی را رقم زد.

-جلوگیری از تجمع در اماکن عمومی

مسئولان سعودی از سال 2011 دستور دادند هر کس تظاهرات و تجمع در اماکن عمومی به منظور طرح درخواست های قانونی و اصلاحات سیاسی را خواستار شود، دستگیر می شود و مجازات این اقدام تا اعدام پیش می رود.

در همین زمینه داود المرهون جوان 17 ساله سعودی به اتهام دعوت به تظاهرات در منطقه الشرقیه کشور به اعدام محکوم شد.

این در حالی است که مجازات اعدام شامل مواردی مانند زنا و کفر می شود اما دولت سعودی همچنان درخواست رعایت حداقل سن برای مجازات اعدام یعنی 18 سال را نادیده می گیرد.

در واقع عربستان یکی از کشورهایی است که بیشترین احکام اعدام به شکل معمول علیه متهمان در آن صادر می شد و این افراد بر اساس محاکمه های بسیار ظالمانه به اعدام محکوم می شوند.

-اخراج کارگران مهاجر

در مارس 2014 عربستان حدود 400 هزار کارگر خارجی را که بیشتر از اتباع یمن و سومالی بودند به بهانه های بی اساس اخراج کرد، حال آنکه این کارگران از سوی کارفرمایان سعودی مورد بهره برداری قرار گرفته و به آنان توهین می شد.

– بازداشت های ظالمانه

مسئولان امنیتی سعودی در فواصل زمانی مختلف موجی از بازداشت های ظالمانه را علیه فعالان به راه می اندازند و در بیشتر موارد متهمان را با اعترافاتی که پیش از محاکمه به زور و شکنجه از آنان گرفته می شود، راهی دادگاه می کند.

-جلوگیری از حضور سازمان های حقوق بشری در زندان ها ی سعودی

سران سعودی به سازمان های حقوق بشری اجازه نمی دهند از زندان هایی که ساده ترین حقوق قانونی و انسانی در آن رعایت نمی شود، بازدید کنند و هرکس را که رازهای بازداشتگاه ها و شیوه های شکنجه در آن را فاش کند به مجازات هایی که تا اعدام پیش می رود، تهدید می کنند.

ظلم و ستم علیه اقلیت شیعه

آزادی دینی به ویژه برای شیعیان عربستان هنوز رویایی دست نیافتنی است زیرا این گروه سال های سال با تبعیض اجتماعی واقتصادی دست به گریبان بوده اند و بسیاری از فعالان شیعه مذهب فقط به اتهام شرکت در اعتراضات ضد آل سعود و ابراز عقیده خود که به اعدام محکوم می شوند، زیرا عقاید آنان به مذاق سران سعودی خوش نمی آید .

به عبارت دیگر سران سعودی از اعدام به عنوان سلاح سیاسی علیه شیعیان استفاده کرده و برای سرکوب مخالفان به این مجازات متوسل می شوند.

کشتار غیرنظامیان در یمن

حمله نظامی عربستان سعودی که از سال 2015 آغاز شده و همچنان ادامه دارد، جان باختن بیش از 10 هزار غیر نظامی و مجروح شدن بیش از 40 هزار نفر دیگر را به دنبال داشته است و علاه بر این زیرساخت های این کشور در تمام زمینه ها از بین رفته است و حتی بیمارستان ها، مدارس، انبارهای ذخیره غدا و دارو، ایستگاه های تولید آب و برق نیز از بمباران سعودی در امان نمانده است .

استفاده از سلاح های ممنوعه در این حملات از جمله بمب های خوشه ای یکی دیگر از جنایت های حمله نظامی ائتلاف سعودی به یمن است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن