ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 84871
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۹:۳۴
  • 99 بازدید
  • ارسال توسط :
جنگ عربستان در یمن به «نسل‌کشی» تبدیل شده است

جنگ عربستان در یمن به «نسل‌کشی» تبدیل شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «العربی الجدید» در یادداشتی به قلم «علی أنوزلا»، روزنامه نگار و نویسنده برجسته مغربی با عنوان «مغرب و عقب نشینی از جنگ یمن»، به تشریح دلایل خروج یکی پس از دیگری شرکای جنگ یمن از ائتلاف موسوم […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری «العربی الجدید» در یادداشتی به قلم «علی أنوزلا»، روزنامه نگار و نویسنده برجسته مغربی با عنوان «مغرب و عقب نشینی از جنگ یمن»، به تشریح دلایل خروج یکی پس از دیگری شرکای جنگ یمن از ائتلاف موسوم به «ائتلاف عربی» به رهبری عربستان پرداخت.

در این یادداشت آمده است: جنگی که عربستان سعودی و امارات عربی متحده علیه مردم یمن راه انداخته، به مرحله ‌ای خطرناک ورود کرده و به نسل کشی مردم فقیر و یک بازی کثیف برای طرف‌های جنون زده‌ای مبدل شده است که امنیت و جان شهروندان بی گناه برایشان اهمیت ندارد و روزانه تسلیحات مرگبار را روی آنها امتحان می‌کنند.

 این جنگ دیوانه‌وار، از همان ابتدا عبث و بی‌فایده بود، جنگی که قدرت‌های منطقه ای با حمایت جامعه بین المللی به مردم یمن تحمیل کردند؛ مردمی که در سال 2011 علیه فساد علی عبدالله صالح انقلاب کردند.

در طول سه سال و اندی از آغاز حمله ائتلاف عربستان به یمن، مردم جنگ زده این کشور زندگی خود را با کمک‌های بشردوستانه  به سر بردند، صدها هزار نفر آنها وبا گرفته و قحطی هم جان میلیون‌ها یمنی را تهدید می‌کند، هزاران نفر هم در گوشه و کنار این سرزمین آواره شده و از ساده‌ترین وسایل حیات بشری هم محرومند.

به نوشته العربی الجدید، در برابر این وضعیت تراژیک، عربستان و امارات به حملات خود برای نابودی ظرفیت‌های باقیمانده ملت یمن ادامه می‌دهند، قدرت‌های غربی نیز که در تصمیم‌های مربوط به جنگ و صلح تاثیرگذارند، دست روی دست گذاشته و هیچ کاری برای توقف این جنگ انجام نمی‌دهند.

آنها بالعکس به تجهیز عربستان و امارات با مدرن‌ترین سلاح‌های پیشرفته ادامه می‌دهند تا دقت کارایی آن را روی ملت یمن امتحان کنند و هر بار که این حملات با کشته شدن صدها شهروند بی گناه در یمن همراه می‌شود به انتقادی سطحی از عاملان آن اکتفا می‌کنند تا معاملات نظامی آنها با عربستان و امارات به هم نخورد.

در ادامه این یادداشت آمده است، حمله هوایی اخیر عربستان به یک اتوبوس حامل دانش آموزان ابتدایی منطقه ضحیان در استان صعده یمن که با کشته شدن بیش از چهل نفر آنها همراه بود، موج شدید نارضایتی و محکومیت این حمله از سوی بسیاری از کشورهای اقصی نقاط جهان را به همراه داشت که خواهان تحقیق درباره این حادثه شدندف اما پیگیری نتایج آن را فراموش می‌کنند، همان گونه که درباره تحقیق‌های مربوط به فجایع قبلی ائتلاف عربی در یمن طی سه سال گذشته این گونه بوده است.

به عقیده نویسنده، جنگ یمن کشورهای عربی را هم به دو دسته تقسیم کرده است، کشورهای همپیمان عربستان که ائتلاف عربی خوانده می‌شوند نظیر مغرب، سودان و کشورهای دوست ائتلاف نظیر مصر، اردن و کویت که به دنبال انتقاد از رفتارهای مفتضحانه عربستان علیه ملت یمن نیستند.باقی کشورها هم سکوت اختیار کرده و از بیم به خطر افتادن منافعشان با عربستان و امارات جرات رساندن صدای انتقاد خود به گوش آنها را ندارند.

العربی الجدید تاکید کرد: مجموعه این کشورها بلا استثنا شریک جنایات جنگی وحشتناکی هستند که هر روز بر سر ملتی فقیر و بی پناه می‌آید که جنگ، بیماری و وبا آنها را به رنج آورده است.

این روزنامه نگار مغربی تاکید کرد: جنایت بی شرمانه کشتار کودکان یمنی نقاب از چهره وقیح و بی شرمانه این جنگ برداشت، جنگی که پیش از این هم از بمباران عروسی تا عزا ، مدرسه تا بیمارستان و بازار یمن ابایی نداشت.

«اما جنایت ضحیان پرده دیگری از وقاحت جنگ یمن را برداشت و آن هم  گستاخی و دریدگی ائتلاف عربی و بخصوص عربستان و امارات است که دولت‌هایشان به طور رسمی قتل عام کودکان بی گناه را توجیه کردند.»

بحران یمن با اختلافی بین یمنی‌ها آغاز شد و جمال بن عمر، فرستاده ویژه اسبق سازمان ملل به یمن که یک دیپلمات مغربی بود در آستانه توافق بین طرف‌های یمنی قرار داشت که بر سر تقسیم قدرت با هم نزاع داشتند اما عربستان با دخالت خود این توافق را ناکام گذاشت و از جنگ ویرانگر خود علیه ملت یمن خبر داد.

عربستان و امارات که در ابتدا تحت عنوان بازگرداندن مشروعیت  به یمن حمله کردند و از آن به عنوان جنگ بزرگ راهبردی برای صیانت از امنیت منطقه ای این دو کشور نام بردند به مرور زمان آن را به جنگی خصمانه و انتقام جویانه مملو از جنایات جنگی مبدل کردند که عوامل آن از سوی قانون بین المللی مجازات خواهند شد.

برخی کشورهای شریک ائتلاف عربی به خطر این جنگ پی برده‌اند و برخی از ابتدا مشارکت خود را در آن اعلام و برخی هم نظیر پاکستان و اخیرا هم مالزی هم از این ائتلاف عقب نشینی کردند،  در حال حاضر در سودان هم پویش مردمی برای فشار بر دولت به منظور عقب نشینی از این ائتلاف به راه افتاده است.

این روزنامه نگار مغربی گفت: هم اینک نوبت مغرب رسیده تا خروج خود را از ائتلاف عربی اعلام کند، چرا که مغرب به نفع خود نمی‌بیند به حضور در ائتلافی ادامه بدهد که جنگ را به عرصه ارتکاب جنایات جنگی مبدل کرده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ توجیه سیاسی یا اخلاقی برای ادامه این جنگ پلید وجود ندارد، از نظر قانونی همه شرکای این جنگ مسئول هستند، چون با توجه به ساز و کارهای قانونی، جنایات جنگی، کشتار جمعی و جرایم غیرانسانی  با گذر زمان، محو نمی‌شوند و روزی خواهد آمد که ملت یمن حاکمیت خود را بازخواهد یافت و صاحبانش در برابر محاکم بین المللی حاضر می‌شوند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن