ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 86218
  • ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
  • 134 بازدید
  • ارسال توسط :
فراکسیون اکثریت پارلمان عراق در آستانه تولد و  شانس بالای «فالح الفیاض» برای نخست‌وزیری

فراکسیون اکثریت پارلمان عراق در آستانه تولد و شانس بالای «فالح الفیاض» برای نخست‌وزیری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که قرار است، دوشنبه هفته جاری، نخستین نشست پارلمان جدید عراق برگزار شود، هنوز فراکسیون اکثریت پارلمان اعلام موجودیت نکرده است. روزنامه لبنانی «الاخبار» در یادداشتی با اشاره به اینکه شاکله اصلی فراکسیون اکثریت پارلمان عراق تشکیل شده […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که قرار است، دوشنبه هفته جاری، نخستین نشست پارلمان جدید عراق برگزار شود، هنوز فراکسیون اکثریت پارلمان اعلام موجودیت نکرده است.

روزنامه لبنانی «الاخبار» در یادداشتی با اشاره به اینکه شاکله اصلی فراکسیون اکثریت پارلمان عراق تشکیل شده و تنها در انتظار کارگردانی سناریویی برای اعلام موجودیت نهایی است، از بالا بودن شانس «فالح الفیاض» برای تصدی پست نخست‌وزیری خبر داد.

بنا بر این گزارش، مذاکرات جاری در بغداد برای تشکیل فراکسیون اکثریت به پایان خود نزدیک شده و منابع آگاه و پیگیر می‌گویند که این پرونده وارد مرحله جدیدی تحت عنوان یافتن سناریوی کارگردانی شده برای اعلام فراکسیون اکثریت با بالاترین میزان تایید و عدم شکستن هیچ‌یک از طرفها شده است. در این زمان، نام فالح الفیاض مشاور امنیت ملی سابق عراق و رئیس «الحشد الشعبی» که اخیرا از تمامی پستهای دولتی برکنار شده، در مقایسه با سایر نامزدهای تصدی پست نخست‌وزیری بیشتر بر سر زبانها است.

تحرکات سیاسی داغ در منطقه «الخضراء» در قلب بغداد همچنان ادامه یافت و دیدارها و میانجیگری‌ها و مذاکرات و رسیدن پیامها از اربیل، نجف و سایر مراکز استانی عراق و حتی خارج از مرزها همچنان در جریان است. اما مرحله جدید مربوط به تماس میان طرف‌های مختلف با فضای حاکم پس از بازشماری دستی آراء انتخابات و به طور مشخص پس از نشست اخیر در هتل «بابل» متفاوت است. زمانی که «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف «سائرون» و نیز «حیدر العبادی» نخست‌وزیر و رئیس ائتلاف «النصر» وارد این نشست شدند، حقیقتی را دریافتند که خلاف آن تصور می‌کردند. این حقیقت این بود که دو فهرست سائرون و النصر، هسته اصلی فراکسیون اکثریت که می‌تواند نخست‌وزیر جدید را انتخاب کند، هستند.

زمانی که صدر وارد نشست شد، ملاحظه کرد که نمایندگان سنی و کُرد در این نشست حضور پررنگی ندارند. غیاب کردها و سنی‌ها به گونه‌ای که پیشتر به صدر وعده داده بودند، مانند دامی بود که امکان سهیم بودن سائرون در تشکیل فراکسیون اکثریت را باطل می‌کرد. به گفته منابع آگاه، این امر موجب شد تا مقتدی صدر، به عقب‌نشینی از مذاکرات به طور موقت روی آورد و به مقامات مسئول اعلام کند که هر واقعیت سیاسی جامع و مورد توافق همگی را خواهد پذیرفت.

گرچه  غیاب صدر از عرصه مذاکرات برای تشکیل فراکسیون اکثریت و عقب‌نشینی او با آرامش، واکنش او به نشست هتل بابل بغداد بود، اما نمی‌توان این تصمیم مقتدی را خروج کامل او از بازی پنداشت و بعید نیست که جریان صدر که دارای وزنه سیاسی خوبی است، به گونه دیگری در تشکیل دولت آن سهیم شود.

در چنین شرایطی، واکنش نخست‌وزیر و رئیس ائتلاف النصر، در برکناری فالح الفیاض از پست مشاور امنیت ملی و ریاست هیأت «الحشد الشعبی» و سایر پستهای دولتی، خشن بود. این تصمیم العبادی این نتیجه نشست هتل بابل را تایید کرد که اکثریت شیعی در طرف دیگری تشکیل خواهد شد و توافقهای اولیه آنها به نتیجه خواهد رسید. به این ترتیب که اکثریت سنی که در رأس آن«خمیس الخنجر» است و نیز اکثریت کردها در کنار نیروهای جدا شده از ائتلاف النصر و ائتلاف‌های الفتح و دولة القانون، اکثریت مطلق پارلمان را تشکیل خواهند داد و به زودی می‌توانند تشکیل فراکسیون اکثریت را اعلام کنند.

منابع آگاه به الاخبار اعلام کرده‌اند که تماس‌ها و مذاکرات میان این طرف‌ها تقریبا نهایی شده و تنها برخی موانع هنوز وجود دارد.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد چیزی که اکنون مانع اعلام تشکیل فراکسیون اکثریت می‌شود، کارگردانی سناریوی آن است…به عبارت دیگر، در پشت پرده مذاکرات میان گروه‌های سیاسی مختلف برای تشکیل فراکسیون اکثریت این اصرار وجود دارد که همه طرف‌ها راضی باشند و صحنه غالب و مغلوب یا شکست طرف مقابل، ترسیم نشود. این امر نیازمند چیزی فراتر از توافق‌های کنونی است که رسیدن به آن، نیازمند زمان بیشتری است.

درباره مسئله نامزدی برای نخست‌وزیری، اکنون سه نام مطرح است: حیدر العبادی نخست‌وزیر کنونی، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح و فالح الفیاض که اخیرا تمامی چشمها به او خیره شده و به نظر می‌رسد که در سایه تایید کافی در میان اهل سنت و کردها، بیش از سایرین شانس تصدی این پست را دارد. به ویژه که در میان اکثریت شیعه نیز، به دلیل این درگیری سیاسی اخیرش با العبادی، از تایید کافی برخوردار شده است.

در پایان این یادداشت آمده است: علاوه بر این امور، الفیاض دارای مجموعه ویژگی‌های سیاسی است که زمینه را برای بازیگری او در پست نخست‌وزیر در مرحله حساس آتی، فراهم می‌سازد؛ در راس این ویژگی‌ها، توانایی او در برقراری ارتباط با کلیه طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

انتهای پیام/ص

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن