ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 86859
  • ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
  • 106 بازدید
  • ارسال توسط :
جزئیات مانع‌تراشی‌ عربستان برای سفر هیأت « صنعاء» به «ژنو»

جزئیات مانع‌تراشی‌ عربستان برای سفر هیأت « صنعاء» به «ژنو»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصار‌الله یمن طی پستی در «فیس‌بوک» مهمترین موانعی که موجب شکست مذاکرات ژنو شد را برشمرد. به نوشته پایگاه خبری جنبش انصارالله، وی در این پست اعلام کرد: در صنعاء و مسقط چندین دور مذاکره […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش انصار‌الله یمن طی پستی در «فیس‌بوک» مهمترین موانعی که موجب شکست مذاکرات ژنو شد را برشمرد.

به نوشته پایگاه خبری جنبش انصارالله، وی در این پست اعلام کرد: در صنعاء و مسقط چندین دور مذاکره با سازمان ملل به منظور رایزنی درباره مسائل مربوط به دستورکار مذاکرات[ژنو]، تیم مذاکرات، مدت زمان و مکان مذاکرات، انتقال هیأت مذاکرات‌کننده و اقدامات برای اعتمادسازی صورت گرفت.

عبدالسلام ادامه داد: پس از پایان مقدمات لازم برای تشکیل هیأت از سوی شورای عالی سیاسی یمن و پیش از اعزام آن برای شرکت در مذاکرات، در گفت‌وگو با سازمان ملل در دیداری که در مسقط صورت گرفت، به این نهاد، اهمیت تهیه یک هواپیما برای انتقال هیأت مذکور و عبور از موانع ائتلاف سعودی را گوشزد کردیم.

عبدالسلام افزود: ما به سازمان ملل تاکید کردیم که باید مسئولیت این امر را بپذیرد… امور بر همین اساس توافق شد و زمانی که ما مقدمات لازم را فراهم کردیم به سازمان ملل ابلاغ کردیم که هیأت مذاکره‌کننده ما آماده است و منتظر انتقال به عمان به همراه شماری از زخمی‌هاست که برای درمان می‌خواستند به عُمان اعزام شوند. ضمن اینکه عمان نیز مانند همیشه برای درمان این زخمی‌ها یا حتی انتقال آنها به سایر کشورها، اعلام آمادگی کرد که این امر، جای تقدیر دارد. 

سخنگوی جنبش انصارالله در ادامه گفت که وقتی متوجه شدیم که سازمان ملل هنوز این امر روتین را حل نکرده و موانع زیادی از سوی طرف مقابل (عربستان) برای این امر وجود دارد، تعجب کردیم.

وی افزود: ما به سازمان ملل ابلاغ کرده بودیم که مخالف انتقال هیأت صنعاء با یک هواپیمای متعلق به این نهاد به دلایل مختلف امنیتی و اخلاقی و انسانی هستیم. ما توضیح دادیم که در سفرهای پیشین تجارب تلخی از این مسئله داشتیم و معتقدیم که سازمان ملل نمی‌تواند ازسفرهای ما در قبال نقض‌های آشکار  نظامی سعودی حمایت کند و از رهگیری یا تغییر مسیرهای پروازی آن جلوگیری به عمل آورد… ضمن اینکه این سازمان حتی از دادن تضمین‌های لازم برای بازگشت این هیأت ناتوان است.

عبدالسلام سپس به تجربه سفر هیأت صنعا برای شرکت در دور اول مذاکرات ژنو اشاره کرد و گفت که به هواپیمای حامل هیأت مذاکره‌کننده صنعاء اجازه عبور از آسمان سودان داده نشد و پس از آن نیز به هیأت مذکور اجازه بازگشت داده نشد و تنها با میانجیگری عمان این امر میسر شد. در هر سفری این مانع‌تراشی‌ها تکرار می‌شود. در مذاکرات کویت، هیأت ملی در مسقط بیش از سه ماه ماند و تنها با اجرای چیزی شبیه به سند مبادله با جاسوس‌های آمریکای که از سوی نیروهای امنیت ملی در صنعاء دستگیر شده بودند، این بازگشت میسر شد.

سخنگوی انصارالله تصریح کرد که این بار نیز سازمان ملل در تهیه مجوزهای لازم برای سفر هیأت مذاکره‌کننده صنعاء ناکام ماند. ائتلاف متجاوز طبق عادت، مدعی شد که ما برای رفتن به ژنو، شرط گذاشته‌ایم و پس از ناکامی‌های سیاسی مستمر مدعی شد که ما می‌خواهیم زخمی‌های ایرانی و لبنانی را به خارج از یمن منتقل کنیم.

در همین اثناء بود که سازمان ملل به ما ابلاغ کرد که همسو با این نگرانی‌های عربستان و همپیمانانش، به یک هواپیما اجازه داده می‌شود که مستقیم، از پایتخت یمن به مقصد ژنو پرواز کند. ما نیز موافقت کردیم و گفتیم که باید بیماران و زخمی‌ها نیز با ما برای درمان به اروپا بیایند. زیرا بیش از دو سال است که هرگونه پروازی از یمن ممنوع شده و ما موظفیم که به وضعیت زخمی‌ها توجه ویژه کنیم و ما به این سفر می‌رویم تا از رنج مردم بگوییم و به دنبال امتیازگیری نیستیم.

در ادامه این یادداشت آمده است: پیشنهاد سفر زخمی‌ها و بیماران به اروپا با اطلاع سازمان ملل و هیأت‌های مختلف آن، دروغین بودن ادعاهای ائتلاف سعودی درباره هویت این افراد را برملا و ثابت می‌کرد که همه این زخمی‌ها و بیماران یمنی هستند.

به ما گفته شد که هیأت مذاکره کننده دیگر، شرط خارج کردن زخمی‌ها را مطرح نکرده است. ما نیز گفتیم که این امر به آنها ربط دارد. چرا نمی‌خواهند زخمی‌های خود را خارج کنند؟ ما مخالفتی با آن نداریم و حتی این را وظیفه آنها می‌دانیم. زمانی که دولت عمان عبور شماری از زخمی‌ها از طریق استان تعز را فراهم ساخت، ما این اقدام را ستودیم و این موضع را انسانی و اخلاقی دانستیم زیرا هر بیمار و مجروحی با هر گرایشی این حق را دارد که درمان شود، ضمن اینکه تنها آنهایی که در صنعاء زندگی می‌کنند تحت محاصره شدید هستند و سایر استانها تحت سیطره اشغالگرانند.

وی افزود: دلیل درخواست ما برای خارج کردن زخمی‌ها، به این دلیل بود که پروازی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود و فرودگاه صنعاء به روی آنها باز نمی‌شود… در تماس با برخی سفرای کشورهای عضو دایمی شورای امنیتی ما به سوال آنها درباره عدم حضورمان در ژنو پاسخ دادیم و گفتیم آیا شما می‌توانید سلامت و امنیت هیأت مذاکره کننده یمنی و بازگشت آنها به کشور را تضمین کنید؟ آیا شما از سوی کشورتان می‌توانید یک هواپیمای رسمی برای انتقال ما تهیه کنید؟ پاسخ آنها منفی بود؛ یکی از آنها گفت که این امر بسیار دشوار است دیگری گرفت که هیچ‌کس نمی‌تواند این را تضمین کند نه سازمان ملل و نه هیچ طرف دیگری.

در چنین شرایطی که جامعه بین‌الملل به ائتلافی که با آن در جنگ نیست، اعتماد نمی‌کند، ما چگونه به آن اعتماد کنیم در حالی که با آن در حال جنگیم؟

عبدالسلام با بعید ندانستن اقدام احمقانه ائتلاف سعودی علیه هیأت مذاکره‌کننده یمنی و حتی دادن احتمال فرود اجباری هواپیمای حامل آن و تحقیر این هیأت اعلام کرد که در صورتی که چنین اتفاقی می‌افتاد، سازمان ملل نمی‌توانست چیزی بگوید و در صورتی که چیزی هم می‌گفت؛ کسی به آن گوش نمی‌داد.

وی در پایان با اشاره «میزان توحش ائتلاف سعودی و اینکه اگر بتواند حتی اکسیژن را از مردم یمن، دریغ می‌کند»، تاکید کرد که بازگشایی فرودگاه صنعاء یک اولویت انسانی است و گزارش کلیه کارشناسان بیانگر غیرقانونی بودن این بسته ماندن فرودگاه است و سازمان ملل به عنوان یک نهاد بین‌المللی مقابل یک آزمایش تاریخی قرار داد و ملت یمن نیز، دست بسته نمی‌ماند و هیچ طرفی تحت هیچ شرایطی نمی‌پذیرد که در حصر بماند. سیطره ائتلاف سعودی بر کلیه گذرگاه‌های مرزی زمینی، هوایی و دریایی یمن بدون هزینه نخواهد بود. 

رهبر جنبش انصارالله یمن نیز شب گذشته در سخنانی با تاکید بر شکست مذاکرات ژنو گفت که علت اصلی این شکست مانع‌تراشی ائتلاف سعودی در ورود هیات انصارالله به محل برگزاری مذاکرات در سوئیس بوده است.(جزئیات بیشتر)

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن