ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 87328
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۳:۴۰
  • 80 بازدید
  • ارسال توسط :
سعودی ها با فشار مضاعف بر قطر چه هدفی را دنبال می کنند؟

سعودی ها با فشار مضاعف بر قطر چه هدفی را دنبال می کنند؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، “جزیره قطر! ” شاید در ابتدا این نام کمی عجیب به نظر برسد، ولی طرح عربستان برای انزوای بیشتر قطر است که توسط  روزنامه سعودی فاش شده، براساس آن قطر به یک جزیره تبدیل می‌شود! حفر […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، “جزیره قطر! ” شاید در ابتدا این نام کمی عجیب به نظر برسد، ولی طرح عربستان برای انزوای بیشتر قطر است که توسط  روزنامه سعودی فاش شده، براساس آن قطر به یک جزیره تبدیل می‌شود! حفر کانالی با ۶۰ کیلومتر طول، دویست متر عرض و بیست متر عمق برنامه اعلام شده از سوی عربستان برای ایجاد چنین محلی است. طرحی که اجرای آن نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار هزینه دارد و قرار است دوازده ماهه تکمیل شود و تاکنون پنج شرکت برای احداث آن داوطلب شده اند. اقدامی که در ادامه تیرگی روابط بین عربستان و قطر توسط سعودی‌ها دنبال می‌شود و آن‌ها درصدد انزوای بیشتر قطر در سطح منطقه و بین الملل هستند.

روزنامه «سبق» در گزارشی اعلام کرده که بودجه این طرح توسط سرمایه‌گذاران عربستان و امارات تامین  و هدایت آن هم به دست عربستان خواهد بود، همچنین شرکت‌های متخصص در زمینه کانال‌کشی اجرای این طرح را برعهده دارند. در نهایت طرح عربستان باعث خواهد شد که قطر از لحاظ جغرافیایی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس جدا و عملا به یک جزیره تبدیل شود، همچنین قرار است در یک کیلومتریِ شمال این آبراه در نزدیکی مرز قطر، منطقه‌ای نظامی تاسیس شود تا به این شکل شاید برای همیشه فعالیت‌های بازرگانی بین دو کشور در این منطقه متوقف شود.

اختلاف با قطر یا انتقام از ایران

پروژه حفر کانال توسط سعودی‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شد، ولی انتشار مجدد این طرح در رسانه‌های عربستان از جمله روزنامه «مکه» وارد مرحله تازه‌ای شده است. درهمین راستا هم سعود القحطانی، مشاور ارشد محمد بن سلمان که از کاربران فعال شبکه اجتماعی توییتر است با بازنشر برخی پست‌های مرتبط با حفر این کانال در  پستی جداگانه که تصویر خودش همراه محمد بن سلمان ضمیمه آن بود، این طور نوشت که “به عنوان یک شهروند عربستان، بی صبرانه منتظر روشن شدن جزئیات مربوط به پروژه ایجاد کانال در شرق سلوی هستم، این یک پروژه تاریخی است که می‌تواند جغرافیای منطقه را تغییر دهد”.

اما جدا از اینکه این طرح چقدر قابلیت عملیاتی شدن دارد، واکنش‌های کاربران در فضای مجازی نسبت به این خبر جالب و قابل تأمل بود. “قهرِ گران” عنوان مورد اشاره برخی به هزینه چند صد میلیون دلاری برای اختلافات این دو کشور بود ، عده‌ای هم با پیشنهاد به عربستان “جنگ” را کم هزینه‌تر از ایجاد یک کانال برای آن‌ها می‌دانستند. اما در این میان بودند کاربرانی که به سابقه طولانی عربستان در شکست پروژه هایشان اشاره کردند،  این طرح را هم مثل برنامه های گذشته عربستان با توجه به سوابق قبلی سعودی‌ها از پیش شکست خورده می‌دانستند.

دلیل عربستان برای شروع اختلافاتش با قطر طبق اعلام مقامات ریاض بسیار جالب توجه و تامل بود، چراکه ضرورت حفاظت از «تروریسم و افراط گرایی» را به عنوان توجیهی برای قطع روابط با دوحه اعلام کرده اند! در عین حال سعودی‌ها جدا از اینکه مقام اول صادرات نفت در جهان را دارند، به عنوان بزرگترین صادر کننده تروریسم در جهان هم شناخته می‌شوند و در همه اتفاقات تروریستی در جای جای دنیا همواره نام و یا ردپایی از این کشوردیده یا شنیده می شود.

اختلاف با قطر یا انتقام از ایران

گسترش روابط قطر با ایران، سعودی ها و دوستانش را بیش از گذشته عصبانی کرده و این خود عاملی برای فشار بیشتر این کشورها بر قطر است، به طوری که روزنامه اماراتی «نشنال» در سرمقاله ای با عنوان «قطر باید بین ایران و کشور‌های عرب خلیج فارس یکی را انتخاب کند» نوشته است که “سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس چند روز گذشته را با آزردگی از قطر بابت گزارش‌هایی در رابطه با اظهارت امیر این کشور در قبال ایران گذراندند و حتی متوجه شدند «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران تماس تلفنی داشته است، ارتباطی که به طور گسترده‌ انعکاس یافت”. اقدام قطر برای گسترش روابط خود با ایران در زمانی که عربستان سعودی برای ایجاد ائتلاف نظامی و سیاسی علیه تهران با حمایت و استقبال ترامپ تلاش می کند، از نظر عربستان عبور از همه خطوط قرمز محسوب می شود و به همین دلیل هم به شدت در تلاش برای تنبیه دوحه به واسطه این اقدامات  است.

حال باید دید تیرگی روابط عربستان و قطر تا کجا پیش رفته و سرنوشت کانال ۸۰۰ میلیون دلاری به کجا ختم می‌شود. متحدان مهم عربستان در خاورمیانه یعنی امارات، بحرین و مصر هم همگام با سعودی‌ها روابط اقتصادی خود را با دوحه متوقف و ورود شهروندان قطری به کشورشان را ممنوع کردند. در این میان احساسات ضدایرانی سعودی ها و چهار کشور همراه ریاض تا جایی در میان آن‌ها گسترش پیدا کرده که به هر شیوه‌ای تلاش می‌کنند تا انتقام شکست‌های منطقه‌ای و بین المللی خود را از ایران بگیرند و در این مسیر به هر اقدامی، حتی غیر منطقی دست می‌زنند. اما حقیقت آن است که شکست سیاست‌های منطقه‌ای عربستان در مواجه با ایران و در ادامه آن نزدیکی روابط تهران _دوحه، سعودی‌ها را به شدت خشمگین کرده، تاجایی که اقدام برای انزوای قطر به نوعی تلاش در راستای جبران شکست‌های آنان در سوریه، عراق، یمن و برخی کشور‌های دیگر در منطقه محسوب می‌شود.

گزارش از سید محسن حسینی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن