ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 8753
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱:۳۲
  • 244 بازدید
  • ارسال توسط :
از شعرخوانی در رثای شهدای مدافع حرم تا لزوم حفظ ارزش‌های انقلابی

از شعرخوانی در رثای شهدای مدافع حرم تا لزوم حفظ ارزش‌های انقلابی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری فارس از نکا، سالروز وفات استاد شعر و سخن استاد شهریار در حالی به نام بزرگداشت روز شعر و ادبیات فارسی نام گرفت که شعر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین میراث ملی ایران اسلامی است و هر روز شعرای فراوانی با حضور در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری فارس از نکا، سالروز وفات استاد شعر و سخن استاد شهریار در حالی به نام بزرگداشت روز شعر و ادبیات فارسی نام گرفت که شعر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین میراث ملی ایران اسلامی است و هر روز شعرای فراوانی با حضور در این عرصه، در پرتو خیال‌پردازی و صورت‌گری لفظی، مخاطب خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بزرگداشت استاد شهریار به عنوان آئینه تمام‌نمای فرهنگ و هویت اصیل ایرانی اسلامی، روزی بزرگ برای ما در شعر و ادب است تا در این روز و روزهای مختلف دیگر، با این شاعر به عنوان شاعری که در رثا و ستایش اهل بیت(ع) زیباترین سروده‌ها را دارد، بیشتر آشنا شده و دوستی با اهل بیت(ع)  را در خود تقویت کنیم.

به همین منظور، شنبه‌شب همزمان با سالروز شعر و ادب فارسی، و برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره شعر استانی نکا، مسؤولان، شعرا و شعردوستان فراوانی در سالن همایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا گرد هم آمدند تا ضمن بزرگداشت این روز بزرگ، بر تقویت شعر تأکید شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا در این مراسم با بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی از شهریار به عنوان مرد بزرگ در زبان فارسی نام برد که زندگی شعری او صرف اهل بیت(ع) شد و وجود وابستگی مداوم وی به ائمه اطهار(ع) سبب شد که شعرای فراوانی در ستایش این بزرگواران داشته باشد که «علی ای همای رحمت» از مهم‎ترین شعرهای ایشان است.

مهدی روحی، با بیان اینکه شهریار از برجسته‌ترین شاعران معاصر و از مشاهیر و مفاخر ارزشمندی است که برای همیشه در تاریخ خواهد ماند، گفت: بزرگداشت این شاعر و آثار ارزشمند ایرانی نباید در گذر زمان از بین رفته و از خاطره‌ها محو شود، بلکه باید بیش از گذشته این مسأله مورد توجه قرار گرفته و با حمایت از شعرای ارزشی، نام و یاد شعرای بزرگواری که از مفاخر ما بوده‌اند در ذهن‌ها ماندگار شود.

وی اظهار کرد: آموزه‎های فرهنگی اصیل ما ایرانیان در ادبیات فارسی سرمایه گرانقدری است که از گذشتگان به ما رسیده است و ما هم باید به آیندگان تحویل دهیم و لذا باید در انتقال این سرمایه‌ها تلاش کرده و با بزرگداشت نام و یاد بزرگان، مشاهیر و مفاخر در تعظیم و بزرگداشت شعر و شعرای ارزشی، دقت شود.

محمد صادقی یکی از اعضای انجمن ادبی نیمه نکا نیز با اشاره به زندگی سراسر پند استاد شهریار و علاقه وافر ایشان به اهل بیت(ع)، افزود: شعرا در دوره‌های مختلف غریب و ناشناس بوده‌اند و حتی استاد شهریار هم در عصر و دروان خود ناشناخته بوده است.

وی گفت: ناشناس بودن استاد شهریار در دورانی از زندگی تا جایی بوده است که چون آوازه شاعر مازندرانی «نیما یوشیج» را در مازندران شنیده بود از تبریز برای دیدن این شاعر به مازندران و مناطق مختلف آن سفر کرد اما نتوانست ایشان را بیابد و اتفاقات مختلفی در این زمان به وقوع پیوست که برای همین منظور، در عصر فعلی باید شعر را از این غربت نجات دهیم.

دبیر نخستین جشنواره شعر استانی نکا نیز گفت: ایجاد انگیزه برای شعرای جوان، اشاعه فرهنگ ایرانی و شناساندن بیشتر شعر به جامعه از موضوعات مهمی بود که منجر به شکل‌گیری و در دستور کار قرار گرفتن این جشنواره شد.

علی زاهدی، که خود یکی از اعضای انجمن شعر نیما است، با بیان اینکه این انجمن از سال 68 در نکا راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره به عنوان  نخستین جشنواره شعر استانی نکا توسعه، اعتلا و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی در قالب شعر است تا شعر و شاعری بیش از پیش به افراد مختلف جامعه شناسانده شود.

وی افزود: این جشنواره به همت انجمن شهر نیما و با هماهنگی مسؤولان فرهنگی شهرستان و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای شهر و شهرداری نکا و بسیج هنرمندان و با موضوع آئینی، آزاد و ویژه برگزار شد و از بین یک‌صد شرکت‌کننده با ارائه 300 اثر، 14 نفر به عنوان برگزیده و منتخب معرفی شدند.

دبیر نخستین جشنواره شعر استانی نکا گفت: برای داوری این آثار 18 ساعت داوری انجام شد و در برخی از موارد به دلیل تراکمی که در برخی از اشعار وجود داشت تا پنج مرحله هم داوری انجام شد و با تمام توان از آثار ارائه شده به این جشنواره دفاع کردیم تا بهترین اتفاق شعر در نکا رقم خورده و در سال‌های آینده تکرار شود.

شعرخوانی شعرای برگزیده در رثای شهدای وطن و مدافع حرم

یکی از بهترین برنامه‌های نخستین جشنواره شعر استانی نکا، از نظر حاضرین، شعرخوانی شعرای برگزیده در رثای شهدای وطن و مدافع حرم بود که از عمق جان برآمده و در دل‌ها نفوذ کرد و بسیاری از شعرای جوان ما با قرائت این اشعار نشان دادند که اگر چه دفاع مقدس را درک نکرده‌اند اما همچنان از ارزش‌ها و آرمان‌های این انقلاب دفاع می‌کنند.

قرائت اشعار مختلف در موضوعات آئینی با استقبال خوب شعرا مواجه بوده است و در کنار آن موضوعات آزاد و ویژه با محوریت نکا هم با استفاده از طبع بلند شعرا، فضای جذابی را در این جشنواره ایجاد کرد که امیدواریم با استمرار این جشنواره، در توسعه، اعتلا و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی تلاش بیشتری انجام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از فارس، نخستین جشنواره شعر استانی نکا با تجلیل از 14 شاعر دارای آثار برگزیده به پایان رسید اما انتقال ارزش‌ها و بزرگداشت بزرگان، نخبگان و انسان‌های شایسته و فرهیخته از نسل فعلی به نسل آینده از جمله وظایف مهمی است که بر عهده ما نهاده شده است که باید با حفظ این ارزش‌ها و فرهنگ‌ها و آرمان‌ها، آن را به‌درستی به نسل بعدی منتقل کرده و به نوعی لزوم انتقال ارزش‌ها و اهداف انقلاب به وسیله هنر به نسل جوان در دستور کار قرار گیرد.

سید محمدحسین بهجت تبریزی ملقب به «شهریار» در سال 1285 به دنیا آمد و در 27 شهریور 1367 درگذشت و در تقویم ایران 27 شهریور مقارن با روز درگذشت «شهریار» به نام« روز شعر و ادب فارسی » نام‎گذاری شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن