ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 89200
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
  • 80 بازدید
  • ارسال توسط :
تجهیز جبهه النصره و گروه های تروریستی توسط امارات/ نسل جدید حکام کشورهای عربی به دنبال تاثیرگذاری در منطقه هستند/ امارات در صدد اجرای سیاست های عربستان است

تجهیز جبهه النصره و گروه های تروریستی توسط امارات/ نسل جدید حکام کشورهای عربی به دنبال تاثیرگذاری در منطقه هستند/ امارات در صدد اجرای سیاست های عربستان است

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه و عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشت: امارات متحده عربی چند سالی است که در سایه قابلیت اقتصادی و توسعه ای که در داخل خودش از طریق فروش نفت دارد و از طرف دیگر با توجه به فعالیتی که […]

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه و عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهار داشت: امارات متحده عربی چند سالی است که در سایه قابلیت اقتصادی و توسعه ای که در داخل خودش از طریق فروش نفت دارد و از طرف دیگر با توجه به فعالیتی که در منطقه از طریق گردش مالی و آورده های اقتصادی اش دارد، تلاش می کند یک نقش موثرتری را در تحولات منطقه داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه امارات چند سال پیش تلاش کرد بعضاً در برخی از مسائل مثل فلسطین و عراق به عنوان مرکز تجمع و مرکز رایزنی و مرکز گفت و گو باشد، تصریح کرد: این موضوع در دوحه قطر هم مطرح است یعنی یک رقابت نا نوشته ای بین کشورهای امارات و قطر برای حرکت به سمت بزرگ شروع شده است.

 

دخالت امارات در لبنان و عراق

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: قطری ها هم در رابطه با گفت و گوی فلسطینی ها، بحث های مربوط به لبنان و عراق حتی در رابطه با بحث های سوریه هم این نگاه را داشتند.

 

لاسجردی در ادامه گفت: علت اساسی این کار، یکی توانایی اقتصادی و آورده های اقتصادی است و یکی هم رقابت پنهانی که بین کشورهای عربی است و نکته سوم که نکته مهمی است نسل نو رهبران و حکام کشورهای عربی هستند که بعضاً تحصیل کرده و با اندیشه های بلند پروازانه هستند که آنان را مجبور و وادار به این می کند که یک مقداری از پوسته فعلی خودشان خارج شوند و تلاش کنند که در منطقه موثر باشند.

 

وی اشاره کرد: اگر چه حافظه تاریخی و ذهنیت نسبت به کشورها هم تا حدود زیادی به این موضوع دامن زده است ولی در مجموع به نظر می رسد که امارات با توجه به رقابتی که بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد، به اندیشه و افکار و سیاست های عربستان نزدیک تر است و به نوعی سایه عربستان هستند.

 کاشناس مسائل منطقه بیان داشت: سیاست های امارات متحده عربی در تحولات موثر منطقه نیز مثل بحث های مربوط به تحولات سوریه، بحث های مربوط به یمن و در تحولات منطقه نیز تا حدود زیادی در سایه عربستان بوده و اماراتی ها اینگونه فکر می کنند که می توانند در پیروی از سیاست های عربستان، به آن نقش بزرگی که در منطقه هست، برسند.

 

مواضع امارات به اندیشه و سیاست عربستان نزدیک است

حسن لاسجردی افزود: اماراتی خیلی تلاش می کند که از طریق برخی از شاهزاده های جوان خودش، فضای نو گرایی و فضای ورود به منطقه را با تفکرات نظامی و تفکرات تروریستی و با ایجاد گروه هایی که با اندیشه های عربستان نزدیک هستند، همراه کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در عین حال یک رقابت پنهانی بین کشورهای کوچک منطقه وجود دارد، عنوان کرد: آنچه که در حال حاضر به طور مشخص برای امارات وجود دارد این است که تلاش می کند که اولاً قابلیت اقتصادی خودش را بیش از گذشته افزایش دهد و دوماً با نسل نو رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس همراهی کند و تا آنجا که می تواند در پروژه های بزرگ منطقه نقش آفرینی کند؛ سوماً امارات مثل عربستان از عنصر و قابلیت مالی خودش برای ایجاد گروه های تروریستی حمایت می کند و در تجهیز، آموزش و پشتیبانی آن ها با هدف جذب و جهت دهی فالیت دارد.

 

کارشناس مسائل منطقه اذعان داشت: در تحولات مربوط به خلیج فارس و فروش سلاح همه کشورها تلاش می کنند تا موضوع سلاح را به بازار معمولی مرتبط کنند؛ اما به نظر می رسد بحرانی مثل سوریه در منطقه خاورمیانه شروع باعث می شود تا یک مقدار بحث بازدارندگی رنگ ببازد و رنگ و بوی دیگری بگیرد که در این مورد می توان به بحث مداخله و سهم خواهی و مداخله با هدف تشکیل آینده یک جریان سیاسی و حتی یک فرآیند سیاسی اشاره کرد.

 

لاسجردی خاطر نشان کرد: در بحث های مروبط به سوریه نیز ما در ابتدای بحران سوریه با یک محوری با عنوان محور غربی-عربی مواجه بودیم که محور غربی آن توسط آمریکا و کشورهای غربی اداره می شد، ولی محور عربی آن خیلی از کشورهای منطقه خلیج فارس بودند که عربستان و امارات و حتی قطر و کویت هم در این فضا بودند.

 

وی تصریح کرد: کاری که اماراتی ها در حال انجام هستند این است که با توجه به برخی انگیزه ها و نگرش های سیاسی، به نحوی یک سری گروه های تروریستی یا گروه های متعلق به خودشان را یا گروه هایی که امکان جذب داشته باشند را در مناطق مختلف پرورش می دهند.

 

لاسجردی در پایان گفت: اماراتی ها اخیراً در یمن، دخالت مستقیم داشتند و برخی از این گروه ها را حمایت کردند و در بحث تجهیز و تصدیق برخی از گروه ها مثل جبهه النصره و گروه های تروریستی فعالیت داشتند، به این دلیل که آن ها می خواهند خودشان را در تحولات منطقه ارتقاء بدهند.

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن