ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 89343
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۶:۱۴
  • 100 بازدید
  • ارسال توسط :
استفاده ارتش لابی‌گران سعودی از پول‌های سلطنتی برای لاپوشانی جنایات در یمن

استفاده ارتش لابی‌گران سعودی از پول‌های سلطنتی برای لاپوشانی جنایات در یمن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی هافینگتون پست در مطلبی نوشت: در ماه ­مه ۲۰۱۷، سعودی‌ها به طور فزاینده‌ای عصبی شدند، زیرا برای بیش از دو سال آن‌ها به شدت به حمایت نظامی آمریکا و بمب‌های آمریکایی برای شکست شورشیان حوثی […]

استفاده ارتش لابی‌گران سعودی از پول‌های سلطنتی برای لاپوشانی جنایات در یمنبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی هافینگتون پست در مطلبی نوشت: در ماه ­مه ۲۰۱۷، سعودی‌ها به طور فزاینده‌ای عصبی شدند، زیرا برای بیش از دو سال آن‌ها به شدت به حمایت نظامی آمریکا و بمب‌های آمریکایی برای شکست شورشیان حوثی (نیروهای جنبش مردمی انصارالله) در یمن وابسته شده بودند. این روزها، مجلس سنای آمریکا در حال بررسی طرحی درباره عربستان است. این طرح مورد حمایت دو حزب عمده آمریکا برای قطع کمک‌های نظامی و توقف فروش بمب‌های آمریکایی به عربستان سعودی است. شواهدی مبنی بر حمایت آمریکا در حمل و نقل هوایی و کمک و پشتیبانی از حملات هوایی سعودی در یمن و کشتار غیرنظامیان دیده می‌شود. با وجود پیشنهاد این طرح، دولت سعودی تنها سلاح مورد نیاز برای نگه داشتن این بمب‌ها و کمک‌های دیگر را در اختیار دارد و آن، ارتش لابی‌گران و واسطه‌های خود در آمریکاست.

 هافینگتون پست در ادامه نوشت: سعودی‌ها از حمایت ده‌ها شرکت و نهاد عمومی لابی‌کننده در آمریکا بهره‌مند هستند. در میان آن‌ها «مارک لامپکین»، مدیر شرکت «هایات فاربر» قرار دارد. این همان شرکتی است که دولت سعودی در سال ۲۰۱۷ تقریبا نیم میلیون دلار به آن پرداخت. سوابق نشان می‌دهد که این شرکت بیش از ۲۰ بار در مورد این طرح با دفاتر سناتور‌های آمریکایی تماس گرفته است. به عنوان مثال لامپکین در تاریخ ۱۶ مه ۲۰۱۷، با سناتور تیم اسکات در مورد این لایحه صحبت کرده است. لامپکین روزانه مبلغ ۲۰۰۰ دلار به این سناتور داده است. این موضوع سبب شد که اسکات در ۱۳ ژوئن همراه سناتور‌های دیگر به طرح دیگر رأی دهد تا به سعودی‌ها اجازه دهد بمب‌های خود را همچنان دریافت کنند. یک سال بعد، معلوم شد از همان بمبی‌هایی که به عربستان فروخته شده بود در حملات هوایی که در آن غیر نظامیان در یمن کشته شدند، استفاده شده است.

داستان لامپکین یک مورد استثنایی در مورد لابی‌گران به نام پادشاهی سعودی نیست. در حقیقت، این امری بسیار معمول است. دولت سعودی لابی‌گرانی را استخدام می‌کند که به طور موثر اعضای کنگره و رئیس جمهور را به نادیده گرفتن نقض حقوق بشر و تلفات غیرنظامیان در یمن متقاعد می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، لابی‌هایی که برای منافع عربستان سعودی در آمریکا کار می‌کنند، فقط در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۵۰۰ بار با نمایندگان کنگره، کاخ سفید، رسانه‌ها، و شخصیت‌های تاثیرگذار در اندیشکده‌ها تماس گرفته اند. در این روند، آن‌ها همچنین به صندوق‌های جمع‌آوری کمک‌های انتخاباتیِ سناتور‌ها و اعضای مجلس نمایندگان تقریبا ۴۰۰۰۰۰ دلار واریز کردند، تا آن‌ها از عربستان حمایت کنند.

به نوشته هافینگتون پست، نقش مارک لامپکین فقط یک مقیاس کوچک در داستان گسترده و مداوم چرخش پول سعودی‌ها برای منافع‌شان در واشنگتن است. بدون شک لامپکین در روز‌های آتی سعی در جلوگیری از تلاش‌های کنگره برای پایان دادن به مشارکت آمریکا در جنگ فاجعه‌آمیز یمن خواهد داشت.

در ادامه این مطلب آمده است: «ریشه‌های این لابی‌گری‌ها به زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برمی گردد، زیرا ۱۵ تن از ۱۹ هواپیماربا از شهروندان عربستان سعودی بودند؛ لذا جای تعجب نداشت که افکار عمومی آمریکا به پادشاهی عربستان بدبین شود. از این رو، خاندان سلطنتی سعودی در یک دهه، حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای بهبود افکار عمومی و حفظ نفوذ خود در پایتخت آمریکا صرف کرد. این لابی‌ها موفق شدند در سال ۲۰۱۵، با دولت اوباما در رابطه با توافق هسته‌ای ایران مراوداتی داشته باشند. با این حال، زمانی که دونالد ترامپ برنده (انتخابات) ریاست جمهوری شد، سعودی‌ها فرصتی بی نظیر به دست آوردند و لابی‌گری‌های عربستان به طرز خارق‌العاده‌ای افزایش پیدا کرد.»

در سال ۲۰۱۶، بر اساس گزارش‌های نهاد فارا، آن‌ها هزینه‌های ۱۰ میلیون دلاری به شرکت‌های لابی پرداخت می‌کردند. در سال ۲۰۱۷ این مقدار تقریبا سه برابر و به ۲۷/۳ میلیون دلار رسید. آن‌ها مبالغ قابل توجهی برای دانشگاه‌های مهم یا اندیشکده‌هایی مانند اندیشکده کشور‌های حاشیه خلیج (فارس)، اندیشکده خاورمیانه (غرب آسیا) و مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی صرف کردند.

این افزایش هزینه‌ها باعث شد عربستان سعودی به طور چشمگیری تعداد لابی‌هایی خود را در آمریکا افزایش دهد. 

در سال ۲۰۱۷، عربستان سعودی با ۴۵ شرکت ثبت شده در نهاد فارا قرارداد بست که رکورد جدیدی بود. بیش از ۱۰۰ تن به عنوان نمایندگان خارجی عربستان در آمریکا ثبت نام کرده‌اند. چنین فعالیت‌هایی نشان می‌دهد که یک الگوی مشخص وجود دارد. عوامل خارجی عربستان سعی می‌کنند به طور خستگی‌ناپذیر به شکل دادن به افکار عمومی در این کشور ادامه دهند و اهداف سعودی‌ها را به ویژه در خصوص جلب حمایت از جنگ یمن، دنبال کنند.

در حالی که اصطلاح «عامل خارجی» اغلب به عنوان مترادفی برای لابی‌گران استفاده می‌شود، بخشی از کار انجام شده از سوی نمایندگان پادشاهی در اینجا شبیه فعالیت‌های بخش روابط عمومی است. این خیلی بیشتر از یک لابی‌گری ساده است. برای مثال در سال ۲۰۱۷، مقامات خارجی سعودی بیش از ۵۰۰ بار از رسانه‌های آمریکا خبر‌هایی به نفع خود پخش کردند که از جمله مهمترینِ آن رسانه‌ها «نیویورک تایمز»، «واشنگتن پست»، «وال استریت ژورنال» و شبکه «پی‌بی‌اس» بودند. با این حال، رسانه‌های کوچکتری از جمله «پست گازت پیتسبورگ» و رسانه‌های تخصصی‌تر مانند شبکه ورزشی «ئی‌اس‌پی‌ان» در این موضوع دخالت و مشارکت داشتند. نشان دادن تصویری زیبا و جذاب از پادشاهی عربستان سعودی در آمریکا به وضوح در صدر اهداف این فعالیت‌ها بود.

با این حال، سهم بیشتری از فعالیت‌ها بر مسائل امنیتی متمرکز شده بود. به عنوان مثال، عوامل عربستان سعودی با مقامات وزارت امور خارجه آمریکا تماس گرفتند، که طبق گزارش‌های فارا، نزدیک به ۱۰۰ بار در سال ۲۰۱۷ این تماس‌ها برقرار شد. این نهاد همچنین بر بیشترین میزان حمل و نقل و فروش تسلیحات نظارت می‌کند.

از همه مهمتر، تمرکز آن‌ها بر کنگره، به خصوص اعضای با سابقه در کمیته‌های کلیدی بود. در نتیجه، از اواخر سال ۲۰۱۶ تا پایان ۲۰۱۷، لابی‌گران عربستان با بیش از ۲۰۰ تن از آن شخصیت ها- که اغلب در مناصب مهم بودند- تماس گرفتند، که البته جای هیچ تعجبی ندارد. این‌ها کسانی بودند که بیشترین نفوذ را در خصوص مناسبات آمریکا با عربستان سعودی داشتند.

این لابی‌گر‌ها با درخواست‌های خود به دفاتر کنگره سرازیر می‌شوند و خواهان آن می‌شوند که اعضای کنگره به کشته شدن بیش از  ۱۰۰۰۰ غیرنظامی در یمن از سوی بمب‌های آمریکایی و جنگ یمن که منجر به احیای القاعده در شبه‌جزیره عربستان شده است، بی توجه باشند.

در انتهای این مطلب آمده است: چنین لابی‌گرانی از پول‌های سلطنتی سعودی برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند و مثلاً کار‌ها خیریه‌ای را که دولت در یمن انجام می‌دهد، برجسته می‌کنند. مطمئنا آنچه آن‌ها بر آن تاکید نمی‌کنند، وابستگی عربستان سعودی به حمایت‌های آمریکا و حملات هوایی است که باعث کشته شدن غیرنظامیان در مراسم عروسی، مراسم تشییع جنازه، اتوبوس مدرسه و امثال می‌شود. علاوه بر این، جنگ یمن باعث ایجاد قحطی غم‌انگیز و شیوع بیماری‌های مختلف در این کشور شده است که ممکن است به صورت بالقوه به فاجعه‌ای به مراتب شدیدتر در این کشور تبدیل شود. به همین دلیل، به جای فروش تسلیحات پیشرفته به عربستان سعودی، به ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن نیاز است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن