ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 89405
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
  • 119 بازدید
  • ارسال توسط :
روایت عاشورای حسینی به ۵ زبان در همایش پیاده‌روی تئاتر اربعین

روایت عاشورای حسینی به ۵ زبان در همایش پیاده‌روی تئاتر اربعین

به گزارش ایکنا از خوزستان، محسن میرزاعلی، مدیر دفتر تعزیه و آیین‌های عاشورایی حوزه هنری کشور در نشست خبری «روایت راهیان»؛ سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین حسینی که امروز دوشنبه، 16 مهرماه در پلاتو حوزه هنری خوزستان برگزار شد، گفت: سالیان سال است که در اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کشور عراق […]

روایت عاشورای حسینی به 5 زبان در همایش پیاده‌روی تئاتر اربعین

به گزارش ایکنا از خوزستان، محسن میرزاعلی، مدیر دفتر تعزیه و آیینهای عاشورایی حوزه هنری کشور در نشست خبری «روایت راهیان»؛ سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین حسینی که امروز دوشنبه، 16 مهرماه در پلاتو حوزه هنری خوزستان برگزار شد، گفت: سالیان سال است که در اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کشور عراق برنامههای تعزیه، روایتگری، پردهخوانی و نقالی را با موضوع امام حسین(ع) برای زائرین اربعین انجام میدهیم. نزدیک سه سال است که «روایت راهیان» علاقهمندان به تئاتر و هنرمندان را جمع کرده و در کنار زیارت مزار حضرت امیر المؤمنین علی(ع) و امام حسین(ع) به اجرای برنامههای هنری پرداخته است.

وی گفت: یکی از این برنامههای هنری تعزیه است که علاقهمندان خاص خود را دارد و دیگری نقالی و پردهخوانی است که این هم مخاطبان خاص خود را دارد. سال گذشته استقبال از بخش تعزیه و روایتگری، پرده‌خوانی و نقالی بسیار خوب بود و در چند موکب اجرای برنامه داشتیم. مردم از کشورهای مختلف جهان در اربعین حسینی ارتباط خوبی با تعزیه، نقالی و پردهخوانی برقرار کردند.

مدیر دفتر تعزیه و آیینهای عاشورایی حوزه هنری کشور با بیان اینکه امسال هنرمندان بیشتری در کنار ما هستند که به اشاعه معارف اهل بیت(ع) میپردازند، افزود: امسال هشت یا نه موکب به طور ثابت اجرای برنامه تعزیه خواهند داشت و همین تعداد موکب برای اجرای نقالی به زبان عربی، انگلیسی، ترکی، فرانسوی و فارسی پیش‌بینی شده است. بخش عظیم این تعزیهها به زبان عربی خواهد بود که بسیاری از تعزیهخوانهای خوزستان در این گروهها حضور خواهند داشت و همچنین تعدادی از پرده‌خوانان و نقالان بهنام کشور نیز در این همایش حضور خواهند داشت.

میزاعلی ادامه داد: در زمینه نقالی و پردهخوانی طومارهایی به زبان انگلیسی، فرانسوی، عربی، فارسی و ترکی آماده شده است که در مسیر اربعین اجرا میشوند و زائران کشورهای مختلف میتوانند روایت عاشورا را به این زبانها بشنوند. ما در سالهای گذشته استقبال مردم را دیدیم و این استقبال باعث شد امسال گروههای بیشتری از این هنرمندان را اعزام کنیم و امیدواریم بتوانیم حلقه پیوندی میان دلها در این گردهمایی جهانی باشیم.

وی با اشاره به تجربه سالهای گذشته این همایش در ایام اربعین گفت: فکر میکنم اولین بار است که مؤمنان جهان در کنار هم جمع میشوند. مسیحیان پای تعزیه و نقالی ما در این همایش میآمدند و این خیلی ارزشمند است.

همچنین مهراب محمدزاده، دبیر هنری همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین حسینی در این نشست گفت: طی دو سال گذشته این همایش بینالمللی اتفاقات مختلفی را تجربه کرده است. امسال معاونت هنری وزارت ارشاد و کمیته فرهنگی ستاد اربعین نیز به کمک ما آمدهاند تا اتفاقات هزینهای این همایش را تسهیل کنند و تجمیع واحد صورت گیرد.

روایت عاشورای حسینی به ۵ زبان در همایش پیاده‌روی تئاتر اربعین

وی با بیان اینکه حوزه هنری حلقه واسطی در کشور برای اجرای تئاتر در همایش اربعین شده است، گفت: در دو سال گذشته تئاتر در روز اربعین در هیچ‌یک از استان‌های کشور اجرا نمی‌شد؛ اما امسال علاوه بر اجرای تئاتر در سه مرز مهران، شلمچه و چذابه، در روز هشتم آبانهمزمان با اربعین حسینی تمام استانهای کشور تئاتر اربعین برگزار خواهند کرد و اتفاق دیگر همکاری خوزستان در برگزاری این همایش است.

دبیر هنری همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین حسینی عنوان کرد: سال اول با 35 هنرمند این همایش را شروع کردیم و اجراها تنها به زبان عربی و فارسی بود. عنوان ما در این برنامه نذر فرهنگی بود و قرار نبود که به هنرمندان پول کلانی داده شود. اما با همین عنوان بسیاری از هنرمندان تئاتر در این اتفاق مشارکت کردند. سال دوم 150 هنرمند ما را همراهی کردند و امسال بیش از 250 هنرمند در بخش ایران و عراق به اجرای تئاتر میپردازند و همگی با همین نگاه نذر فرهنگی در این رویداد حضور دارند، هر چند تلاش میکنیم که از این هنرمندان در پایان همایش تقدیر کنیم اما آنچه مهم است این است که جامعه تئاتر ما نسبت به این حرکت بیتفاوت نیست. امسال آثار همایش اربعین به پنج زبان فارسی،عربی، ترکی، انگلیسی و اردو اجرا میشود.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن