ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 8960
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
  • 125 بازدید
  • ارسال توسط :
موکب شهدای مدافع حرم، بسترساز همدلی جوانان انقلابی

موکب شهدای مدافع حرم، بسترساز همدلی جوانان انقلابی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، عزاداری و سوگواری در اندوه و ماتم حادثه کربلا و شهادت سیدالشهداء(ع) و یاران باوفایش سال‌هاست که قوام دهنده و مستحکم کننده بنیان‌های اعتقادی و انقلابی در دل و جان جوامع بشری و ملت‌های آزاده دنیا به‌ویژه در ایران اسلامی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، عزاداری و سوگواری در اندوه و ماتم حادثه کربلا و شهادت سیدالشهداء(ع) و یاران باوفایش سال‌هاست که قوام دهنده و مستحکم کننده بنیان‌های اعتقادی و انقلابی در دل و جان جوامع بشری و ملت‌های آزاده دنیا به‌ویژه در ایران اسلامی بوده است، قیام سراسر عزت و صلابت عاشورا در عین مظلومیت و غربت فروغی ابدی را از خود به جای گذاشته است و تا قیامت الگویی است برای آزادگان و آزادی‌خواهان جهان تا با تقویت روحیه و ادبیات پایداری و مقاومت در برابر ظالم ایستاده و در برابر ظلم بر مظلومان مهر سکوت بر دهان نزنند.

بی‌شک تحرک، پویایی و فرار از سکون و گوشه‌نشینی در کنار فداکاری و ایثارگری از درس‌های بزرگ عاشورا است، همان عاشورایی که نهضت بزرگ امام راحل عظیم‌الشان ما را در استقرار حکومت و انقلاب اسلامی در این کشور یاری کرد تا با بهره‌مندی از مولفه‌های عاشورایی بار دیگر پشت دشمنان و متخاصمان را بر زمین بکوبد.

یکی از مهم‌ترین راه‌های ترویج فرهنگ عاشورا و ادبیات مقاومت و پایداری و زنده نگه داشتن روحیه شهادت‌طلبی و ایثارگری برگزاری باشکوه مراسم‌های عزاداری سیدالشهداء(ع) در قالب‌های مختلف و به شکل‌های متنوع است که هرکدام کارکرد اجتماعی و فرهنگی خاص خود را داراست و هرکس به میزان درک و توان خود از حادثه عاشورا به نوعی ضمن تلاش برای عرض ارادت به ساحت مقدس این خاندان مطهر سعی در ترویج فرهنگ عاشورا در بطن جامعه دارد، یکی با برپایی و راه‌اندازی دسته‌های عزاداری، دیگری با برپایی مراسم روضه‌های خانگی، شخصی با ایستگاه‌های صلواتی و دیگری با تدوین فیلمنامه و ساخت فیلمی با تم عاشورا و فرهنگ مقاومت که بی‌شک همه و همه در این مسیر مورد عنایت حق تعالی و ائمه اطهار (ع) قرار خواهند گرفت.

اما در شهرستان علی‌آبادکتول برای نخستین بار موکب‌هایی یک شکل با نام شهدای مدافع حرم و منقش به تصاویر شهدای مدافع حرم استان گلستان به همت نیروهای انقلابی و فرهنگی این شهر و همکاری نهادها و ادارات به ویژه اداره اوقاف و امور خیریه برپا شده است که ضمن ارائه خدمات پذیرایی برنامه‌های فرهنگی و بصیرت‌افزا را در دستور کار خود قرار داده و به الگویی برای سایر شهرهای استان کشور تبدیل شده است.

از این رو گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم با حجت‌الاسلام امین قرایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان علی‌آبادکتول که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

فارس: توضیحاتی پیرامون کلیات طرح ارائه بفرمائید؟

قرایی: طرح راه‌اندازی موکب‌های شهدای مدافع حرم اهل بیت (ع) که از سوی جمعی از جوانان فعال فرهنگی و مذهبی در شهرستان علی‌آبادکتول برنامه‌ریزی و از سوی اداره اوقاف و امور خیریه مورد حمایت مادی، معنوی و فکری قرار گرفت در پنج نقطه اصلی شهر و برای فرهنگ‌سازی پیرامون مسائل سه‌گانه که در ادامه بیان خواهم کرد با عنوان واحد و با بنرهایی منقش به تصاویر مبارک شهدای مدافع حرم استان گلستان راه‌اندازی شد.

فارس: موکب‌ها توسط کدام مجموعه‌ها در علی‌آبادکتول برپا شده‌اند؟

قرایی: این موکب‌ها توسط پنج گروه مردمی و مذهبی در قالب هیأت عزاداری یا رقیه (س)، جوانان مسجد جامع علی‌آبادکتول و پایگاه مقاومت بسیج این مسجد،  هیأت عزاداری محفل عاشوراییان و پیروان ولایت، جوانان مسجد ولی عصر (عج) و جوانان فعال فرهنگی و مذهبی مسجد جوادالائمه (ع) به صورت هماهنگ و با برنامه شکلی و محتوایی یکسان و بر اساس رعایت موازین شرعی و اخلاقی مطابق با نظر بزرگان دینی و فقهی برپا شده است.

فارس: تفاوت این موکب‌ها با ایستگاه‌های صلواتی و سایر تکایای موقت در حاشیه خیابان‌های شهر چیست و چه اقداماتی در این موکب‌ها صورت می‌گیرد؟

قرایی: علاوه بر آنکه در بعد محتوا تمام جزئیات از نظر عاری بودن از خرافات در عزاداری و روش‌های نادرست عزاداری مورد تائید قرار گرفته‌اند و حتی در پخش صدای مداحی‌ها، میزان صدا و زمان روشن بودن آن‌ها و به ویژه موضوع آسایش صوتی مجاورین این موکب‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

در مورد برنامه‌های این موکب‌ها نیز باید گفت که کارکردهای چندگانه‌ای برای موکب‌های شهدای مدافع حرم در نظر گرفته شده است که کلیشه‌زنی روی خودروها و بعضا موتورها با اذکار مقدسی همچون یا ابوالفضل (ع)، یا حسین (ع)، کلنا عباسک یا زینب (ع)، انی احامی ابدا عن دینی و…، پخش کلیپ‌های شهدا، توزیع آش نذری، جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای تداوم برپایی این موکب‌ها در دهه‌های دیگر، جمع‌آوری عروسک‌هایی به نیت حضرت رقیه (س) جهت اهدا به کودکان و خردسالان بی‌سرپرست و ایتام، توزیع تابلوهای شمر زمانه‌ات را بشناس و توزیع مطالب بصیرتی و انقلابی مبتنی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب از مهم‌ترین برنامه‌ها است.

فارس: انتخاب نام واحد برای این موکب‌ها دارای هدف خاصی بوده است؟

قرایی: بله. قطعا در انتخاب نام و عنوان واحد برای این موکب‌ها هدفی نهفته است که مهم‌ترین آن تلاش برای آغاز راه مقدس ایجاد وحدت، اتحاد، یکدلی و یک‌صدایی در هیأت‌های عزاداری امام حسین (ع) در بستر ماه محرم و عزاداری بر سیدالشهداء(ع) است تا به شکل واقعی نشان داده شود که نیروهای مومن، انقلابی و مذهبی شهرستان علی آبادکتول در عزاداری پرشور و پرهیجان و همراه با معرفت و بصیرت با هم همدل و هم‌صدا هستند.

فارس: تامین مالی هزینه‌های این موکب‌ها از کدام محل صورت می‌گیرد؟

قرایی: بخشی از هزینه‌ها توسط کمک‌های مردمی و اهالی مساجد و همچنین پایگاه مقاومت بسیج مساجد تامین شده است و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان علی‌آبادکتول نیز از محل موقوفات با نیت کمک به این مراسمات به ویژه موقوفه «کمال غریب» به این عزیزان در حد وسع و توان کمک کرده است.

فارس: هدف اصلی از برپایی این موکب‌ها را چه می دانید؟

قرایی: خب طبیعتا تعظیم شعائر الهی و برگزاری باشکوه مراسمات عزاداری امام حسین (ع) در گام اول و در کنار آن جهت‌دهی مثبت به شور و هیجان جوانان و نوجوانان فعال فرهنگی و مذهبی و ایجاد وحدت و همدلی میان آنها اهداف برپایی این موکب‌ها در گام بعدی بوده است.

گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم استان گلستان که امروز ادامه‌دهنده راه پرافتخار شهیدان کربلا هستند نیز یکی از نقاط عطف در اهداف راه‌اندازی موکب‌های شهدای مدافع حرم در پنج نقطه اصلی و پر رفت و آمد شهر علی‌آبادکتول است.

فارس: در کنار اداره اوقاف و امور خیریه چه افراد یا نهادهایی به برپایی این حرکت کمک کردند؟

قرایی: در مسیر برپایی این موکب‌ها قطعا نباید از حمایت‌های همه جانبه امام جمعه محترم شهرستان حجت‌الاسلام موسوی و همچنین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان علی‌آبادکتول غافل شد زیرا این حمایت‌ها و همکاری‌های دلگرم کننده ضمن ایجاد انگیزه در جوانان فعال فرهنگی مذهبی به نوعی انسجام نهادهای انقلابی را در بزرگداشت نیکی‌ها و معروفات در شهرستان به نمایش گذاشت.

فارس: پاسخ شما در برابر انتقاداتی که از برپایی این چادرها و ایستگاه‌ها در خارج از مساجد می‌شود و معتقدند موجب تضعیف برنامه‌های مسجد‌محور می‌شود، چیست؟

قرایی: به سؤال خوبی اشاره کردید زیرا این دغدغه موضوع مهمی است که بارها در سطح شهرهای مختلف مطرح شده و بعضا موجب اختلاف نظرهایی نیز شده است اما در مورد موکب‌های شهدای مدافع حرم ذکر چند نکته ضروری است:

اول اینکه برخی از این موکب‌ها توسط جوانان فعال فرهنگی خود مساجد و پایگاه‌های مقاومت این مساجد برگزار شده و این عزیزان پس از فراغت از مراسمات مسجد به این کار می‌پردازند و اصولا این چند موکب به همت و کمک اهالی مسجد برپا شده است.

دوم اینکه برنامه زمانی موکب‌ها طوری تنظیم شده است که فعالیت آن‌ها از حدود دو ساعت قبل از اذان مغرب آغاز شده و زمان اذان، نماز و برنامه عزاداری مساجد فعالیت این موکب‌ها تعطیل شده و مجددا پس از پایان فعالیت مساجد آغاز به کار می‌کنند.

نکته سوم هم این موضوع است که باید دقت و توجه کنیم که اگر هیأت یا مجموعه فرهنگی در خارج از مسجد شکل گرفت و جوانان و نوجوان انقلابی و ولایی در صدد فعالیتی فرهنگی و مذهبی بودند به جای طرد آنها و عدم اجازه فعالیت به آن‌ها باید به نحوی رفتار کنیم که آن عزیزان هم به فعالیت در مسجد رغبت پیدا کنند.

به طور کلی معتقدم که باید نگاه خود را نسبت به این خیمه‌های عزاداری از یک تهدید به یک فرصت تغییر دهیم تا بتوانیم از این بستر بزرگ بهره‌های لازم را گرفته و به مرور به اصلاحات مد نظر خود در این زمینه برسیم.

فارس:هدف از انتخاب نام موکب برای این خیمه‌ها چیست؟

قرایی: عموما برای این گونه خیمه‌های ارائه خدمات پذیرایی و فرهنگی از نام ایستگاه استفاده می‌شد اما تلاش ما بر این بود که با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تلاش همگانی برای برگزاری باشکوه مراسم پیاده‌روی اربعین به نوعی آماده‌سازی ذهنی را تا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان و برپایی مراسم بزرگ پیاده‌روی اربعین انجام دهیم.

فارس: آبا این برنامه یک برنامه مقطعی و صرفا برای دهه محرم برنامه‌ریزی شده است؟

قرایی: خیر. این برنامه طبق طراحی‌های انجام شده به لطف خدا و عنایات ائمه اطهار (ع) در آینده و در طی سال نیز اجرا می‌شود و امیدواریم مقدمه خوبی باشد تا این همبستگی هأیت‌ها و نیروهای انقلابی در طول سال‌ها و مناسبت‌های مذهبی و ملی تداوم داشته باشد.

فارس: اگر حرف یا مطلب خاصی به نظرتان می‌رسد که بیان نشده است، بفرمائید؟

قرایی: مجددا تشکر می‌کنم از همه مردم خوب، مومن و عزادار شهرستان علی‌آبادکتول در برگزاری باشکوه مراسم‌های آئینی و مذهبی تا به امروز و به ویژه از فعالان فرهنگی و مذهبی، مساجد، تکایا، هیأت‌های عزاداری و دسته‌های سوگواری اباعبدالله(ع) و همچنین حمایت‌های بی‌شائبه مسؤولین محترم شهرستان از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی که جلا دهنده روح و روان شهر است.

از خبرگزاری فارس نیز به دلیل توجه به مسائل ارزشی و اعتقادی و انعکاس برنامه‌های مذهبی به ویژه در سال‌های اخیر در استان گلستان و شهرستان علی‌آبادکتول تشکر می‌کنم‌.

—————————-

مصاحبه از: مهدی باقریان

—————————-

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن