ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 89646
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۷:۵۲
  • 624 بازدید
  • ارسال توسط :
عربستان و رسانه‌هایش!

عربستان و رسانه‌هایش!

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا رستم زاده؛* ریشه اصلی بنیادگرایی دینی خاورمیانه، نه در افغانستانی است که سابقه چند هزار ساله تمدنی دارد و نه در سوریه و عراقی است که به عنوان زادگاه اولین تمدن بشری شناخته می‌شوند. ریشه بنیادگرایی دینی در خاورمیانه در مصر و ایران از دیگر تمدن‌های قدیمی تاریخ بشری هم […]

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا رستم زاده؛* ریشه اصلی بنیادگرایی دینی خاورمیانه، نه در افغانستانی است که سابقه چند هزار ساله تمدنی دارد و نه در سوریه و عراقی است که به عنوان زادگاه اولین تمدن بشری شناخته می‌شوند. ریشه بنیادگرایی دینی در خاورمیانه در مصر و ایران از دیگر تمدن‌های قدیمی تاریخ بشری هم نیست.
واقعیت این است که رسانه‌ها (به ویژه در چندین دهه اخیر) از چنان قدرتی برخوردار شده اند که توان جابجایی و تحریف کامل واقعیت را دارا هستند. رسانه هم به مانند هر ابزار مدرن دیگری، برده سرمایه و پول است و بی شک هر کشوری که پول بیشتری داشته باشد، رسانه‌های بیشتری نیز در خدمت دارد.

ریشه اصلی شکل گیری طالبان، در هزاران مدرسه دینی و طالب پروری بود که در مناطق مرزی پاکستان با افغانستان شکل گرفته بود و عربستان سعودی اصلی‌ترین حامی مالی آن مدارس به شمار می‌رفت. این مدارس کودکانی را از فقیرترین و محرومترین مناطق پاکستان به عنوان طالب جذب کرده و با آموزش‌های خشن، دگم و غیر انسانی آن‌ها را به موجوداتی خشن و خون ریز بدل کرده و راهی افغانستان می‌کردند تا اهداف وحشیانه حامیان خود را دنبال کنند.

گروهک القاعده به سرکردگی یک شهروند سعودی و با حمایت‌های بسیاری از خانواده‌های ثروتمندان وابسته به دربار عربستان شکل گرفت و در ادامه نیز بیشترین حمایت‌های مالی و معنوی را از سوی شهروندان این کشور دریافت کرد. اما در حمله یازده سپتامبر که چهارده نفر (از نوزده نفر) از مهاجمان شهروند سعودی بودند، این ایران و عراق بودند که محور شرارت معرفی شدند. در سال‌های اخیر در بسیاری از ادوات و تسلیحات غنیمت گرفته شده از داعش و النصره رد پای عربستان سعودی به وضوح مشاهده و به جهان ارسال شده است، اما آنچه که در رسانه‌ها به عنوان حامی اصلی تروریسم و بنیادگرایی معرفی شده است نام ایران بوده است.

عربستان در سه سال اخیر در یکی از غیرانسانی‌ترین جنگ‌ها کشور فقیر و بحران زده یمن را آماج شدیدترین حملات خود قرار داده و در این راه باعث مرگ، آوارگی و گرسنگی میلیون‌ها نفر شده است .   عربستان سعودی در اقدامات قرون وسطایی دیگری مانند بازداشت(و مجبور به استعفا کردن) نخست وزیر یک کشور مستقل (حریری نخست وزیر لبنان) و یا قتل و تکه تکه کردن جنازه یک روزنامه نگار در یک کشور اقدام کرده است، اما آنچه که رسانه‌ها در این سال‌ها از این کشور و شاهزاده آن معرفی کرده اند، چهره فردی مدرن و اصلاح طلب است که در مسیر اصلاحات اجتماعی و آزادی‌های فردی قدم برمی دارد.

علیرضا رستم زاده – دبیر کانون گفتمان دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)   انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.  

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن