ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 89928
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۶:۳۵
  • 91 بازدید
  • ارسال توسط :
رئیس جمهوری مستعفی یمن نخست‌وزیر دولت متبوعش را برکنار کرد

رئیس جمهوری مستعفی یمن نخست‌وزیر دولت متبوعش را برکنار کرد

به‌ گزارش ‌ایسنا، به نقل از شبکه روسیا الیوم، عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری دولت مستعفی یمن احمد بن دغر، نخست وزیر این دولت را مسؤول ناکامی آن در حل بحران اقتصادی دانست و گفت‌: این تصمیم ریاست جمهوری مستعفی یمن با توجه به نبود تصمیماتی مناسب و کافی برای مقابله با پیامدهای توفان […]

به‌ گزارش ‌ایسنا، به نقل از شبکه روسیا الیوم، عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری دولت مستعفی یمن احمد بن دغر، نخست وزیر این دولت را مسؤول ناکامی آن در حل بحران اقتصادی دانست و گفت‌: این تصمیم ریاست جمهوری مستعفی یمن با توجه به نبود تصمیماتی مناسب و کافی برای مقابله با پیامدهای توفان “لابان” در استان المهره اتخاذ شد.

هادی گفت‌: این تصمیم در نتیجه‌ بی‌توجهی‌های دولت در دوره گذشته به مشکلات اقتصادی و خدماتی، عملکرد ضعیف دولت در کاهش مشکلات مردم و رفع نیازهای آنها، عدم توانایی این دولت در آغاز اقداماتی واقعی برای جلوگیری از وخامت اقتصاد کشور به ویژه‌ کاهش شدید ارزش پول یمن و نیز ناکامی آن در اتخاذ تصمیمات لازم برای مقابله با فاجعه توفان “لابان” در استان المهره شد.

رئیس جمهوری مستعفی یمن، معین عبدالملک سعید، وزیر خدمات عمومی را به عنوان جانشین بن دغر تعیین کرد.

عبدالملک عضو کمیته‌ تدوین قانون اساسی بوده و در کنفرانس گفت‌وگوی ملی نیز حضور داشت.

هادی همچنین سالم احمد سعید الخنبشی را به عنوان معاون نخست وزیر جدید تعیین کرد.

برخی منابع ویژه‌ در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره علت این برکناری را فشارهای عربستان و امارات علیه هادی دانستند.

این منابع افزودند، در واقع اختلافات اعلام نشده هادی و بن دغر در برخی از مسائل از جمله اتهامات فساد و نیز احکام صادره از سوی ریاست جمهوری مستعفی وجود دارند.

این منابع تاکید کردند: تعدادی از مسؤولان و رهبران سیاسی یمن طی دو روز گذشته وارد ریاض شده و پیش‌بینی می‌شود به زودی کابینه جدید معرفی شود.

طبق اطلاعات اولیه‌ای که الجزیره به دست آورد، دلایلی که بر اساس آنها این تصمیم ناگهانی گرفته شد، شکست بن دغر در مهار بحران کاهش ارزش ریال این کشور طی چند هفته‌ گذشته، ناکامی او در ایجاد راهکارهایی برای نجات شهروندان از توفان “لابان” در استان المهره، تاخیر در اجرای برخی از برنامه‌های دولتی برای تامین بودجه بانک مرکزی یمن و نیز کاهش مشکلات مردم بوده است.

اما یاسین التمیمی، تحلیلگر سیاسی یمن در گفت‌وگوی ویژه‌ با الجزیره، تاکید کرد: برکناری بن دغر ارتباطی با بهبود عملکرد دولت یا مقابله با برخی درخواست‌ها برای مزایای بیشتر نداشته است،‌ بلکه این برکناری در حکم مجازاتی به تاخیر افتاده از سوی عربستان و امارات علیه هادی در واکنش به موضعگیری بن دغر نسبت به بحران سقطری بوده است.

التمیمی افزود: هدف از ارتباط دادن برکناری دولت بن دغر به مساله توفان لابان، پاک کردن سابقه عربستان و فدا کردن بن دغر به بهانه اشتباه‌هایش در استان المهره بوده است.

این تحلیلگر سیاسی یمن در ادامه‌ گفت‌: باعث تاسف است که ریاض همچنان از جایگاه هادی برای اعمال سیاست‌های خود به دولت مستعفی استفاده می‌کند و این دولت نمی‌تواند به دلیل وتوی امارات و عربستان مسؤولیت‌های خود را در یمن انجام دهد.

برخی نیز تصمیم برای برکناری بن دغر را تغییری مثبت دانسته و ابراز امیدواری کردند که این تغییر موجب حرکتی در یمن شده و به بهبود شرایط معیشتی این کشور و نیز نزدیک سازی دولت مستعفی و ائتلاف عربستانی کمک کند.

احمد الزرقه، روزنامه‌ نگار یمنی، گفت‌: تعیین عبدالملک سعید به عنوان نخست وزیر جدید بدون برکناری کابینه یمن، تعیین یک دولت کوچک نجات و عدم تغییر سیاست‌های ائتلاف عربی در برابر این کابینه تنها به تداوم شکست‌های این دولت منجر خواهد شد.

الزرقه افزود: روشن است که دولت مستعفی یمن اختلافاتی با ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات دارد و به دلیل تحریم‌های اعمال شده در عملکرد دولت و ممانعت از بازگشت هادی به کشور تمامی تلاش‌ها برای باز پسگیری دولت ناکام می مانند.

الزرقه تاکید کرد: اگر تعیین عبدالملک به عنوان نخست وزیر جدید با بازگشت رئیس جمهوری و وزرای کابینه به یمن همراه نباشد، این امر بیشتر شبیه به یک جراحی موقت است و مشکل را حل نمی‌کند و تنها انفجار اوضاع را به تاخیر می‌اندازد.

عبدالغنی الماوری، تحلیلگر سیاسی یمن نیز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، اظهار کرد: تصمیم برای برکناری بن دغر کمی عجیب به نظر می‌رسد، زیرا این چهره آنگونه که شایسته بود به مسؤولیت‌های خود عمل کرد. در واقع هیچ کس هیچ کاری در دولت مستعفی انجام نداد، نه هادی و نه وزرای کابینه‌اش هیچ کدام به وظایف محوله خود جامه عمل نپوشاندند.

الماوری افزود: بن دغر موضع‌گیری‌هایی بر خلاف شورای انتقالی یمن داشت و مساله تغییر او در این مرحله احتمالا در راستای عملی کردن خواسته‌های قبلی این شورا بوده است.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن