ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 8996
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
  • 144 بازدید
  • ارسال توسط :
روایت دو دهه خادمی سوگواران حسینی؛ اینجا همه گمنام عاشقی می‌کنند

روایت دو دهه خادمی سوگواران حسینی؛ اینجا همه گمنام عاشقی می‌کنند

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: روزها درگذر زمان به محرم می‌رسند، ایامی متفاوت از همه روزهایی که تجربه می‌کنیم. ماهی که دیرگاهی است دل‌ها و ذهن‌های فراوانی را به خود مشغول داشته است. وقتی برای شناخت این دریای بی‌کران پای در مجالس سوگواری سرور و سالار شهیدان می‌گذاری، فرقی نمی‌کند که تاجر، ملاک، مدیر، سرمایه‌دار و یا […]

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: روزها درگذر زمان به محرم می‌رسند، ایامی متفاوت از همه روزهایی که تجربه می‌کنیم. ماهی که دیرگاهی است دل‌ها و ذهن‌های فراوانی را به خود مشغول داشته است.

وقتی برای شناخت این دریای بی‌کران پای در مجالس سوگواری سرور و سالار شهیدان می‌گذاری، فرقی نمی‌کند که تاجر، ملاک، مدیر، سرمایه‌دار و یا کارگر هستی. اینجا دارا و ندار همه با هم، سر یک سفره و به عشق ابراز ارادت به یک نفر، کنار هم می‌نشینند. 

مرد و زن، کوچک و بزرگ، همه و همه اینجا چشم به کرم حضرت اباعبدالله دارند و امید وصال به بیکران معرفتش، آن‌ها را گرد هم جمع کرده و مقامی واحد به آن‌ها بخشیده است؛ ارزشی که با ثروت، سمت و جایگاه سنجیده تمی شود. 

به وقت هیئت عالم آل محمد(ص)

در هیئت عالم آل محمد(ص) خیلی‌ها را می‌شناسم که از مسئولان سازمان‌ها و ادارات دولتی هستند و جایگاه سیاسی و اجتماعی، آن‌ها را شهره کرده است اما در این ایام منصب خود را کنار گذاشته و لباس خادمی سوگواران حسینی را بر تن کرده‌اند و در پشت پرده و گمنام مشق عاشقی می‌کنند. 

به همین بهانه و نیز شب عاشورای  حسینی به یکی از مساجد شهر مشهد رفته که محل برگزاری مراسم این هیئت است، تا علاوه بر ذکر توسل به حضرت اباعبدالله گفتگویی با عزاداران و سیاه پوشان و برخی از این مسئولان شرکت‌کننده به‌عنوان خادم در این مصیبت بزرگ داشته باشیم. 

همراهی عکس شهدای مدافع حرم و پرچم‌های سیاه عزا جلوی زیبایی را به ورودی مسجد بخشیده بود و با گویشی خاص، جمله کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا را معنی می‌کردهمراهی عکس شهدای مدافع حرم و پرچم‌های سیاه عزا جلوی زیبایی را به ورودی مسجد بخشیده بود و با گویشی خاص، جمله کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا را معنی می‌کرد. 

عاشورا، اینجا غوغایی برپاست.چراغ‌های مسجد خاموش است و حجت‌الاسلام حسنی بر روی منبر داستان «حسین فروشی» آن روزهای کوفه را می‌گوید. پرسش معنی‌دار او که بیان می‌کند «چه می‌کنید؟ آیا با حسین می‌مانید یا با دنیا و لذت‌های فانی‌اش همراه می‌شوید» همگان را به فکر فرو می‌برد. 

از فرد تقریباً میانسالی که در ورودی مسجد زیر لب مدح می‌گفت و کفش‌های عزاداران را مرتب می‌کرد سراغ آبدارخانه مسجد را گرفتم؛ هنگامی‌که سربلند کرده تا جواب سؤالم را بدهد چهره‌اش را شناختم. یکی از اعضای شورای شهر مشهد بود، به گرمی دست مرا فشرد و پس از خوش‌آمد گویی مرا به آبدارخانه راهنمایی کرد.

در آنجا پیر غلامی که چای برای عزاداران مهیا می‌کرد با استکان چای به‌طرفم آمده و من را به‌صرف یک استکان چای دعوت کرد. در کنار سماور بزرگی که آنجا بود نشسته و با این خادم حسینی  گفتگو  کردم. 

از او خواستم تا برایم از مدت‌زمانی که به خادمی عزاداران حسین مشغول است بگوید و او گفت: تمام عمرم به نوکری برای اباعبدالله گذشته و آرزو دارم که مابقی عمر را هم در خدمت سالار شهیدان سپری کنم. از زمانی خود را شناخته زیر پرچم عزای حسین (ع) بوده و تمام طول عمر خود را زیر سایه لطف ائمه اطهار گذرانده‌ام. 

دو دهه افتخار پذیرایی و خادمی سوگواران

در این هیئت بیش از دو دهه است که مجالس عزاداری ائمه اطهار (ع) برگزار می‌شود و افتخار پذیرایی و خادمی سوگواران خاندان پیامبر اکرم را دارد. 

از این پیر غلام حسینی که در حال چیدن استکان‌ها در سینی بود، خواستم تا از حضور خانواده شهدای مدافع حرم در هر یک از شب‌هایی عزاداری این هیئت بگوید: واقعه عاشورا مربوط به یک روز نمی‌شود و با به پایان رسیدن آن روز خاتمه نیافته است؛ باوجود استکبار جهانی و گروهای تروریستی و تکفیری‌ها هنوز مسلمانان جهان و بخصوص شیعیان مورد ظلم قرار می‌گیرند.

در ادامه حرفهایش می گوید: اتفاقاتی که در سوریه، یمن، عراق و دیگر کشورهای مسلمان در حال وقوع است هر زمینی را به کربلا و هرروزی را به عاشورا بدل می‌کند. وجود مدافعان حرم یکی از برکات انقلاب اسلامی است و شهدای آن‌ها نیز ارزشی در حد یاران امام حسین(ع) دارند. وظیفه همگان این است که با یادآوری و بزرگداشت این شهدا مقام و ارزش والای آن‌ها را به عالمیان نشان دهد.

گمنام عاشقی کردن

از این خادم حسینی می پرسم حضور بسیاری از مسئولان خراسان رضوی در این هیئت به چشم می‌خورد، نقش آن‌ها را دراین‌بین چگونه بیان می‌کنید؟ 

مسئولان نیز مانند تمام مردم برای خود اعتقادات و زندگی شخصی دارند. هرکدام از  آن‌ها فارغ از پست و مقام لباس خادمی سوگواران حسینی را بر تن می‌کنند و برای اینکه برداشت سوئی ازاین‌دست فعالیت‌ها به وجود نیاید، تلاش کرده که در پشت پرده و کاملاً گمنام خدمت‌رسانی کنند. 

این پیر عاشق حسینی همان‌طور که داشت برایم از گمنام عاشقی کردن این مسئولان سخن می‌گفت با دست اشاره‌ای به‌طرف ظرف‌شویی مسجد کرده و توجه من را به یکی  از فرماندهان لشگری جلب کرد. این مسئول شال سیاه عزایی به کمر بسته بود و فارغ از مقام و منصب در حال شستن و مهیاکردن استکان‌ها برای پذیرایی از سوگواران حسینی بود. 

این خادم عزاداران حسینی ادامه داد: مانند این، خادم‌های بسیاری داریم که در این ایام به‌واسطه ارادت به اباعبدالله مقام  جایگاه سیاسی و اجتماعی خود را کنار گذاشته و به خدمت‌رسانی به زائران به‌صورت پنهانی و گمنام مشغول‌اند. 

از وی خداحافظی کردم تا بتوانم اندکی نیز با این مسئول گفتگویی داشته باشم.

اینجا به‌عنوان یک خدمتگزار به سوگواران حسینی حضور دارد و تمایلی ندارد که نامی از او دراین‌باره برده شود به سراغ این خادم حسینی رفته به او سلام کردم؛ وقتی خود را معرفی و از او تقاضا کردم تا صحبتی حتی در حد چند جمله داشته باشیم، جواب داد که، اینجا به‌عنوان یک خدمتگزار به سوگواران حسینی حضور دارد و تمایلی ندارد که نامی از او دراین‌باره برده شود.

در ادامه حرفهایش می گوید: تمامی افرادی که در این مجالس و محافل شرکت می‌کنند، جایگاهی والاتر از او دارند و اگر قرار به گفتگویی باشد، می‌بایست با آن‌ها انجام شود. 

وجود بسیاری از این مسئولان در این دست برنامه، آن‌ها به‌صورت آنکه دیده نشوند و پشت پرده به خدمت‌رسانی مشغول‌اند نشان‌دهنده عشق به سرو و سالار شهیدان است و اینکه مقام و منصب نمی‌تواند هرگز آنان را از عرض ارادت به امام حسین و خاندان مطهرش بازدارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن