ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 90990
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۳:۰۰
  • 426 بازدید
  • ارسال توسط :
تحریم های آمریکا علیه ایران سابقه دیرینه دارد/ تحریم های 13 آبان جنگ روانی علیه ایران است

تحریم های آمریکا علیه ایران سابقه دیرینه دارد/ تحریم های 13 آبان جنگ روانی علیه ایران است

«فریدون مجلسی»، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در مورد اعمال تحریم ها در 13 آبان و تاثیر آن بر کشور اظهار کرد: تحریم های 13 آبان را باید از چند بعد مورد بررسی قرار داد. اول تبلیغ روانی، یعنی با تبلیغات روانی بازارهای جهانی را […]

«فریدون مجلسی»، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در مورد اعمال تحریم ها در 13 آبان و تاثیر آن بر کشور اظهار کرد: تحریم های 13 آبان را باید از چند بعد مورد بررسی قرار داد. اول تبلیغ روانی، یعنی با تبلیغات روانی بازارهای جهانی را از تماس با ایران به نگرانی انداخته و در داخل ایران هم فعالین اقتصادی را از توسعه فعالیت به دلیل این گونه نگرانی‌ها بازدارند؛ عوامل تندرو در ایران هم به این موضوع کمک خواهند کرد.

وی افزود: دوم به رغم حمایت های زبانی برخی کشورها در روابط بازرگانی و بانکی، اختلالاتی به وجود آورند. سوم، با این تحریم ها وابستگی ایران به بازارهای چین، هند و ترکیه زیاد شود. یعنی ایران ناچار شود به شرایط آنها تن بدهد تا بتواند از روابط بازرگانی برخوردار شود.

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی ایران کشورهای غربی با تحریم ها در توسعه ایران سنگ اندازی می کردند. تحریم اولیه در دوران گروگان گیری آغاز شد  و در یک مرحله ای آمریکا و اروپا و ژاپن و استرالیا و… ایران را تحریم کردند. این دوره باعث شد دبی از یک امیرنشین فقیر به این چنین سرزمین ثروتمندی که امروز مشاهده می کنیم، تبدیل شود. ترکیه هم قبل از این هدفش رسیدن به توسعه اقتصادی، در سطح ایران بود و به کمک همین تحریم‌ها، توانست به توسعه و ثروت دست پیدا کند. بعد از آن تحریم های حقوق بشری مربوط به سلمان رشدی و گرفتاری‌ با سفارت‌خانه‌های فرانسه، انگلیس و  بلژیک و کشورهای دیگر اروپایی بود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است: در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد تحریم‌ها جنبه بین‌المللی گرفت. در برجام توانستیم این جنبه بین‌المللی را حذف کنیم و آنها پذیرفتند با ایران تجارت و مراودات بازرگانی داشته باشند. همان زمان نیروهایی که در ایران حضور غرب را مغایر اهداف نهایی خودشان می‌پندارند بنای مخالفت گذاشتند، یعنی مایل بودند شرایط طوری فراهم شود که مبادا سیاست از آغاز انقلاب که یک نوع رفتار متعادل با شرق و بیزاری از غرب بود به سمت کشورهای غربی متمایل شود.

وی تاکید دارد: یکی دیگر از عوامل تحریم ساز برای ایران شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» است. اسرائیل این شعار را بهانه‌ای برای مظلوم‌نمایی و جلب حمایت آمریکا کرده و با اشاعه ایران هراسی در بین کشورهای عربی اهداف خود را پیش می‌برد.

مجلسی در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا در قبال متحد خود یعنی عربستان سعودی در موضوع یمن تغییر موضع داده و خواستار حل و فصل این موضوع است، توضیح داد: مرگ «جمال خاشقجی» دستاویز خوبی برای آمریکا شد تا بتواند از سیاست های تندرو عربستان دوری کند و آنها را مورد نقد قرار دهد. از یک طرف آمریکا نگران این است که اگر متحدش در جنگ یمن پیروز شود چه کسی باید هزینه بازسازی یمن را برعهده بگیرد و این ملت فقیر را دوباره زنده کند. از طرف دیگر آمریکا زیر فشار افکار عمومی قرار گرفته که چرا متحدش در منطقه دست به چنین فجایع و نسل کشی زده و به دنبال تبرئه خود در این موضوع است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن