ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 91313
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
  • 78 بازدید
  • ارسال توسط :
نيويورک تايمز: به درد و رنج يمن پايان دهيد

نيويورک تايمز: به درد و رنج يمن پايان دهيد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز سرمقاله خود را به بررسی مشکلات انسانی در یمن و مصیبت‌های وارد شده به مردم این کشور در نتیجه ادامه جنگ، اختصاص داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از پایگاه اینترنتی […]

سرمقاله نيويورک تايمز: به درد و رنج يمن پايان دهيدبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز سرمقاله خود را به بررسی مشکلات انسانی در یمن و مصیبت‌های وارد شده به مردم این کشور در نتیجه ادامه جنگ، اختصاص داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از پایگاه اینترنتی این روزنامه، متن این سرمقاله با عنوان “به درد و رنج یمن پایان دهید” به شرح زیر است: اگرچه در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی مسائل زیادی نهفته مانده، اما این اندازه روشن شده است که حاکمان عربستان سعودی بیرحم هستند و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد یا سخنان آن‌ها را باور کرد. اکنون زمان آن است که در جنگ ظالمانه پادشاهی سعودی در یمن این واقعیات را ببینیم و به آن‌ها اذعان کنیم.

دولت ترامپ با فشار‌های اطراف ناچار شد خواستار آتش بس شود، اما به نظر می‌رسد این اقدام فقط باعث تشدید جنگ شد. آمریکا، انگلیس و سایر کشور‌هایی که حمله سعودی‌ها به یمن با وجود آن‌ها امکان پذیر شد می‌توانند و باید خواستار توقف سریع این خونریزی شوند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که عملا حاکم این کشور است، با دروغ‌هایی که درباره چگونگی مرگ خاشقجی گفت چهره واقعی خود را برملا کرد، اگرچه این آدمکش‌های وی بودند که خاشقجی را در کنسولگری سعودی در استانبول خفه و سپس بدنش را قطعه قطعه کردند.

اکنون چشمان از حدقه بیرون زده دختربچه یمنی مظهر درگیری‌هایی است که فقیرترین کشور عربی را به کابوسی انسانی تبدیل کرده است. اندکی پس از آنکه این عکس گرفته شد، امل حسین دخترک ۷ ساله یمنی جان خود را از دست داد؛ درست مانند کودکان بیشمار دیگری که قبلا جان باخته اند و در آینده نیز خواهند مرد.

مقامات دولت ترامپ در نهایت به نظر می‌رسد به وحشتناک و بی نتیجه بودن این جنگ که آمریکا نیز به سبب خدماتی مانند عرضه سلاح، هدف گیری و سوخت گیری که به ائتلاف تحت امر عربستان می‌دهد در آن درگیر است، پی برده اند. هفته گذشته جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا از همه طرف‌های درگیر خواست به کشتار‌ها پایان دهند و مهلتی ۳۰ روزه به منظور آغاز گفتگو‌ها برای همکاری با فرایند مذاکرات صلح که سازمان ملل امکان آن را فراهم کرده است، تعیین کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز بیانیه‌ای صادر کرد و در آن از انصار الله خواست شلیک موشک به عربستان را متوقف کنند و از ائتلاف تحت امر عربستان نیز درخواست کرد به بمباران مناطق مسکونی پایان دهد. هر دو این درخواست‌ها بسیار دیر مطرح شده اند و اصولا به جای متیس باید ترامپ این درخواست‌ها را مطرح می‌کرد و همراه با آن هشداری جدی می‌داد که اگر عربستان این بمباران غیرمسئولانه و بی ملاحظه را ادامه دهد، آمریکا کمک‌های نظامی خود به این کشور را متوقف خواهد کرد.

در صورتی که هشداری جدی به همراه این درخواست‌ها نباشد، عربستان اینطور برداشت خواهد کرد که اجازه دارد هر آنچه می‌خواهد انجام دهد. ائتلاف سعودی فرودگاه صنعا – پایتخت یمن را هدف قرار داد و سپس حملاتی را علیه بندر حدیده که در اختیار انصارالله و دروازه‌ای حیاتی برای انتقال مواد غذایی و سایر کالا‌های اساسی است، آغاز کرد. اما انصارالله که صنعا و بیشتر مناطق شمال یمن را در اختیار دارند، مقاومت کردند و سعودی‌ها به هدف حملات خود که شکست آن‌ها بود نزدیک نشده اند.

این شرایط تقریبا از مارس ۲۰۱۵ که این جنگ آغاز شد، ادامه داشته است. عربستان به همراه امارات و هفت کشور عربی دیگر با حمایت لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و فرانسه، عملیات نظامی را برای بازگرداندن قدرت به دولت منصور هادی (رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن) آغاز کردند.

اما این عملیات نظامی اکنون به یک جنگ فرسایشی بیرحمانه تبدیل شده است. عربستان با رهبری شاهزاده محمد تلاش کرده است، انصارالله را به کمک بمباران، محاصره، توقیف حقوق کارمندان و سایر اقدامات تنبیهی وادار به تسلیم کند و این کار یمن را به ورطه سقوط و قحطی بسیار گسترده‌ای کشانده است. بر اثر این حملات دستکم ده هزار یمنی کشته شده اند و نزدیک به نیمی از جمعیت ۲۸ میلیون نفری این کشور دچار گرسنگی هستند.

با افزایش تلفات غیرنظامیان، عربستان از پذیرش هر گونه مسئولیت خودداری می‌کند، یا در برخی موارد نادر گفته است که در مورد حوادث تحقیق خواهد کرد. نیرو‌های تحت امر عربستان در یکی از بدترین حملات خود، بمب‌هایی را که از آمریکا خریداری کرده اند روی یک اتوبوس مدرسه انداختند که بر اثر آن دستکم ۵۱ نفر که ۴۰ تن از آنان کودک بودند، کشته شدند. 

به طور کلی به نظر می‌رسد ترامپ بیش از آنکه که به دنبال متوقف کردن دروغ‌های محمد بن سلمان باشد به فکر از دست رفتن قرارداد‌های تسلیحاتی سودآور و حفظ روابط آرام خود با ولیعهد سعودی است. اما همانطور که پمپئو و متیس اذعان کرده اند، ادامه حمام خون در یمن نه به سود آمریکا و نه به سود عربستان خواهد بود؛ بلکه بر عکس، بر اساس اعلام عفو بین الملل، آمریکا در این خطر قرار دارد که خود را به عنوان یکی از عوامل تسهیل کننده جنگ مطرح کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن