ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 91651
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
  • 124 بازدید
  • ارسال توسط :
عربستان در هفته‌ای که گذشت|برهم خوردن نقشه مشترک واشنگتن و ریاض/ کابوس خاشقجی بن‌سلمان را رها نمی‌کند

عربستان در هفته‌ای که گذشت|برهم خوردن نقشه مشترک واشنگتن و ریاض/ کابوس خاشقجی بن‌سلمان را رها نمی‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از روز ‌سه‌شنبه 10 مهر (دوم اکتبر) که جمال خاشقجی نویسنده 59ساله سعودی برای کارهای مربوط به مدارکش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و دیگر از ساختمان بیرون نیامد، چهل روز می‌گذرد.مقامات سعودی پس از حدود سه هفته […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، از روز ‌سه‌شنبه 10 مهر (دوم اکتبر) که جمال خاشقجی نویسنده 59ساله سعودی برای کارهای مربوط به مدارکش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شده و دیگر از ساختمان بیرون نیامد، چهل روز می‌گذرد.مقامات سعودی پس از حدود سه هفته اعتراف کردند که این نویسنده و روزنامه‌نگار 59ساله به‌دلیل اشتباه در بازجویی کشته شده است.

سعودی‌ها در ادامه روایت دیگری از این ماجرا ارائه داده اعلام کردند که قتل این روزنامه‌نگار، از پیش طراحی شده بوده است.

پرونده قتل احتمالی خاشقجی باعث فشار بی‌سابقه‌ای بر پادشاهی عربستان در سطح جهانی شده است

رسانه‌های ترکیه‌ای نزدیک به سران و نیز مسئولان این کشور بدون اینکه نامشان افشا شود، همچنان به متهم کردن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به دست داشتن در قتل خاشقجی ادامه می‌دهند.

اواخر اکتبر بود که دادستانی ترکیه گفته بود خاشقجی به محض ورود به کنسولگری سعودی در استانبول خفه و کشته شده و جسدش را هم مثله کرده‌اند.

یاسین اکتای مشاور رئیس جمهوری ترکیه هم گفته بود آنها به این علت جسدش را قطعه قطعه کرده بودند که ذوب شدن آن در اسید آسان‌تر باشد.

محو آثار مربوط به جنایت قتل خاشقجی

هفته گذشته الجزیره به نقل از یک مسئول بلندپایه‌ای ترکیه‌ای بدون اینکه نامش را فاش کند اعلام کرده بود حکومت سعودی یک کارشناس در زمینه علم سموم و دیگری در علم شیمی را برای محو کردن ادله و اسناد مربوط به جنایت خاشقجی به ترکیه فرستاده بود.

 یک منبع در دادستانی کل ترکیه هم به این شبکه گفته بود: تحقیقات حاکی است که جسد خاشقجی که بیش از یک ماه قبل در کنسولگری عربستان در شهر استانبول به قتل رسید، به طور کامل در اسید حل شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هم بار دیگر حکومت سعودی را متهم به عدم همکاری برای روشن شدن ابهامات قتل خاشقجی کرد.

ادامه فشارهای بر حکومت سعودی برای روشن کردن ابهامات قتل خاشقجی

معاون رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه با بیان اینکه کشورش اجازه سرپوش گذاشتن بر جنایت جمال خاشقجی روزنامه منتقد حکومت سعودی را نمی‌دهد،‌ملک سلمان را مسئول روشن شدن ابهامات این قتل دانست.

نعمان قورتلموش با بیان اینکه سلمان بن عبدالعزیز مسئول روشن کردن همه جزئیات جنایت است، هشدار داد : قتل خاشقجی امنیت حجاج بیت الله الحرام را در معرض خطر قرار می دهد و عربستان را در بین مسلمانان منزوی می کند.‎

کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بر ضرورت انجام تحقیقات مستقل و شفاف درباره جنایت کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این رژیم در استانبول تاکید کردند.

هفته گذشته رسانه‌ها از اقدام نروژ در توقف صادرات سلاح به عربستان خبر دادند. پنج حزب نروژی خواستار توقف فروش سلاح به عربستان شده بودند.چندین سازمان نروژی فعال در زمینه امدادرسانی بین المللی هم خواستار توقف صادرات سلاح به رژیم سعودی شدند.

کارین کنایسل وزیر خارجه اتریش هم گفته بود که کشورش از روایت عربستان درباره قتل جمال خاشقجی متقاعد نشده است.

احمد  الریسونی رئیس جدید اتحادیه جهانی علمای مسلمان از واژه شهید برای خاشقجی استفاده کرده و گفته بود قتل جمال خاشقجی، مسئله ای عربی، اسلامی، انسانی و جهانی است.

بن‌سلمان از خنثی شدن طرح ترور خود سخن گفت

جویل روزنبرگ رئیس هیئت مسیحیان اونجیلی طرفدار صهیونیسم که اخیرا با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرده بود،‌ جزئیات دیگری را از این دیدار فاش و اعلام کرد بن‌سلمان در دیدار با آنها اطلاعاتی را درباره تلاش برای ترور خود و خنثی شدن آن، فاش کرد و گفت مقامات مصری هسته‌ای تروریستی را در شمال سیناء دستگیر کردند که در میان آنها چند شهروند سعودی هم حضور داشتند که این هسته برای ترور وی برنامه‌ریزی می‌کرد.

بن سلمان به این هیئت گفته بود که رئیس سازمان اطلاعات مصر اخیرا در پی این موضوع(کشف هسته‌ ترور بن سلمان) به عربستان سفر کرده بود.

افشاگری شاهزاده معارض علیه بن‌سلمان

خالد بن فرحان آل سعود شاهزاده جدا شده از آل سعود که مقیم آلمان  است، از دلایلی که سبب شد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی نقشه قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری رژیم در استانبول را طراحی کند، پرده برداشته و گفته بود عملیات قتل خاشقجی دو بعد دارد، اولین بعد آن، بعد جنایی وحشیانه‌ در قتل وی در کنسولگری است، بعد دوم، بعد سیاسی از این لحاظ که چهارمین تلاش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی برای انجام کودتا علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه است.

به گفته وی، آنچه برای عملیات قتل خاشقجی در داخل کنسولگری سعودی در استانبول برنامه ریزی شده بود، این بود که پس از آن یک هجمه رسانه‌‌ای گسترده علیه اردوغان رئیس جمهور ترکیه به راه افتد و وی به دست داشتن در این قتل متهم شود.

نقش بن‌سلمان در تامین مالی یک شبکه ضد ایرانی

خبرنگار گاردین که چند روز قبل از نقش یکی از عاملان ترور «خاشقجی» در تأمین مالی شبکه ضدایرانی «ایران‌اینترنشنال» خبر داده بود، اطلاعات افشاگرانه جدیدی در توئیتر خود منتشر کرده است.

به گفته وی، «سعود القحطانی»، مشاور پادشاهی عربستان سعودی که بعد از بالا گرفتن رسوایی‌ها بر سر ترور «جمال خاشقجی» از تمام مناصبش برکنار شد یکی از تأمین‌کنندگان مالی تلویزیون ضدایرانی «ایران‌اینترنشنال» است.

وی در توئیتی فاش کرد می‌توانم تایید کنم که جمال خاشقجی به این دلیل کشته شد که با من تلفنی از استانبول در صبح 26 سپتامبر (4 مهرماه) صبحت کرد و افشا کرد که تلویزیون "ایران اینترنشنال" توسط محمد بن سلمان و سعود القحطانی تامین مالی می‌شود.»

ادامه تکاپوی آمریکایی‌ها برای نجات بن‌سلمان

هر چند دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مدعی تصمیم خود برای عاملان قتل خاشقجی شده است، اما واقعیت این است که وی با توجه به سودهای سرشاری که از عقد قراردادهای هنگفت تسلیحاتی و اقتصادی با محمد بن سلمان می‌برد، و به ویژه با توجه به درخواست صریح بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای حفظ ثبات حکومت سعودی و حمایت وی از بن‌سلمان، علاقه‌ای به انجام اقدام عملی بر ضد ولیعهد سعودی ندارد و آنچه در رسانه‌ها از تهدید و هشدار می‌گوید، صرفا جنبه تبلیغاتی و نمایشی دارد.

دولت آمریکا هفته گذشته «ناتان سیلز» هماهنگ‌کننده به اصطلاح مبارزه با تروریسم خود را به ریاض اعزام کرد که دومین سفر یک مقام ارشد آمریکایی از زمان قتل خاشقجی بود،‌چرا که 16 اکتبر هم «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا برای رایزنی درباره موضوع خاشقجی، به ریاض سفر کرده بود.

البته دیگر کشورهای غربی هم از این قاعده مستثنی نیستند و هرگز تمایل ندارند آسیبی به قراردادهای تسلیحاتی و اقتصادی پرسودشان با عربستان وارد شود و تمام آنچه آنها درباره خاشقجی مطرح می‌کنند، از بیانیه‌های ظاهری و فریب افکارعمومی فراتر نمی‌رود و ادعاهای آنها درباره مجازات رژیم سعودی نمایشی است، نمونه آن امضای قرارداد ساخت کشتی نظامی میان رژیم سعودی و اسپانیاست . در این زمینه صنایع نظامی عربستان سعودی موسوم به "سامی" اعلام کرده بود  قراردادی را با شرکت کشتی سازی ناوانتیای اسپانیا امضا کرده است تا پنج فروند رزمناو برای نیروی دریایی سعودی بسازند.

این در حالی است که صنایع نظامی اسپانیا به خاطر ارسال تسلیحات نظامی به عربستان با انتقادات گسترده ای روبرو شده اند چرا که این تسلیحات در تجاوز نظامی ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی به یمن مورد استفاده قرار می گیرد.

جوخه‌های ترور ولیعهد سعودی

شبکه بی بی سی انگلیس هفته گذشته در یک فیلم مستند فاش کرده بود یک تیم 50 نفره سعودی تابستان گذشته برای خلاص شدن از دشمنان در داخل و خارج از عربستان تشکیل شد که جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد حکومت سعودی از جمله قربانیان این تیم بود.یک منبع در عربستان به این رسانه گفت: قتل خاشقجی اولین عملیاتی نبوده است که نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اجرا کرده اند.

این فیلم مستند به مجموعه عملیات های آدم ربایی و حمله به مخالفان حکومت سعودی در داخل عربستان یا در اروپا پرداخت. این فیلم همچنین شهادت جدیدی را درخصوص مرگ یکی از بازداشت شدگان در هتل ریتز کارلتون شهر ریاض مطرح کرده است.

رژیم سعودی سال گذشته شماری از بازرگانان و شاهزادگان را به بهانه فساد در هتل ریتر کارلتون بازداشت کرد. این رژیم بعدا شماری از آنها را آزاد کرد اما برخی دیگر هنوز آزاد نشده اند.

سعد الفقیه از شخصیت های مخالف رژیم سعودی به بخش عربی شبکه بی بی سی گفته بود از موضوع تیم ترور 50 نفره آگاه است و نام این تیم ترور "ببر" است.

آسوشیتدپرس هم یکی از نقشه های رژیم سعودی برای شکار مخالفان خود در خارج از عربستان را فاش کرده بود.بر اساس این گزارش، هکرهای رژیم سعودی با جازدن خود به عنوان روزنامه نگار تلاش کرده اند تا طمعه های خود را به دام بیندازند.

برپایه این گزارش، هکرها خود را به عنوان روزنامه نگار جا زده و با شخصیت های مخالف رژیم سعودی در خارج از کشور به بهانه مصاحبه و همکاری رسانه ای تماس برقرار کرده اند.

ادامه سرکوبگری در عربستان؛ هشدار درباره اعدام قریب‌ الوقوع شماری از شهروندان

هفته گذشته سازمان عفو بین الملل درباره اجرای احکام اعدام صادره از دادگاه های عربستان علیه 12 نفر از شهروندان شیعه این کشور به اتهام واهی آنچه جاسوسی برای ایران خوانده شده است، هشدار داده بود.

به گفته هبه مرایف مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل، خانواده های محکوم شدگان از انتقال آنها به ریاست دستگاه امنیت کشور وابسته به دربار پادشاهی سعودی احساس ترس و نگرانی می کنند.

رژیم سعودی در سال های اخیر برای مقابله با خواسته های مشروع و قانونی شیعیان عربستان از جمله رفع تبعیض و برقراری عدالت و حق آزادی بیان دست به بازداشت، پرونده سازی و صدور احکام سیاسی اعدام و زندان برای رهبران و فعالان شیعه زده است.

روایت یک رسانه فرانسوی درباره احتمال کودتای داخلی علیه بن‌سلمان

روزنامه فرانسوی لیزکو سرنوشت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را در سایه تداوم پیامدهای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی نامشخص دانسته بود.

این رسانه تاکید کرد: پرونده قتل خاشقجی باعث زلزله ای شد که هنوز پس لرزه های آن تمام نشده است.به نوشته این روزنامه، پرونده خاشقجی نه تنها بلندپروازی های سیاسی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را تهدید می کند بلکه حتی قدرت او را نیز تهدید می‌کند.

تاکید رژیم صهیونیستی بر گسترش روابط با سعودی و رژیم‌های عربی دیگر

هفته گذشته یسرائیل کاتز وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل‌آویو و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس باید دامنه همکاری‌ها را در زمینه‌های غیرنظامی مانند حمل و نقل هوایی غیر نظامی و تجاری و صنعت گردشگری گسترش دهند.

پیشنهاد همکاری اسرائیل در زمینه حمل و نقل هوایی در حالی مطرح می شود که در حال حاضر هیچ پرواز مستقیمی میان این رژیم و شش کشور حوزه خلیج‌فارس برقرار نیست. شرکت هواپیمایی هند موسوم به «ایر ایندیا» در سال جاری میلادی پروازهایی را به مقصد تل‌آویو راه‌اندازی کرد که به نظر می‌رسد این مسئله با لغو ممنوعیت 70 ساله پروازهایی صورت گرفته که مبدا و یا مقصد آن اراضی اشغالی بوده و با استفاده از حریم هوایی عربستان انجام می‌شده است.

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی هم از پروژه ریلی اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی خبر داده بود.

فشارها بر رژیم سعودی درباره یمن؛ آمریکا عملا علاقه‌ای به پایان جنگ یمن ندارد

هفته گذشته 50 نماینده پارلمانی اروپا خواهان برقراری آتش بس فوری در یمن و از سرگیری مذاکرات شدند.آنها با امضای سند "ندای پاریس برای صلح در یمن خواهان فوری توقف صادرات سلاح به طرف های درگیر و در صدر آن ائتلاف متجاوز عربستان و امارات شدند.

این در حالی است که آمریکا هر چند در ظاهر خواستار توقف جنگ تا یک ماه آینده شد، اما در عمل به حمایت‌های گسترده خود از متجاوزان در یمن ادامه می‌دهد به طوری که روزنامه واشنگتن پست از قصد دولت این کشور برای تشدید فشارها علیه گروه انصارالله یمن خبر داده بود.

این رسانه نوشته بود دولت آمریکا به عنوان بخشی از تلاش‌ها در حال بررسی این موضوع است که نام گروه انصارالله را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» قرار دهد.

این خبر نشان می‌دهد که آمریکا عملا تمایلی برای توقف جنگ در یمن و اعمال فشار جدی بر رژیم سعودی و امارات ندارد، چرا که ادامه این جنگ به معنای ادامه فروش بیشتر تسلیحات و تجهیزات نظامی به متجاوزان و سرازیر شدن پترودلارهای شیخ‌نشین‌ها به آمریکاست.

این در حالی است که از زمانی که آمریکا ادعای خود برای توقف جنگ تا یک ماه آینده را مطرح کرد، رژیم سعودی و امارات تجاوزات خود به مناطق مسکونی یمن را تشدید کردند به طوری که حتی بیمارستان الحدیده هم از این حملات در امان نماند و چندین غیرنظامی از جمله زن و کودک در این تجاوزات به شهادت رسیدند.

فرار شاهزاده معارض به مغرب

برخی منابع عربی اخیرا درباره وضعیت شاهزاده منصور بن عبدالله سخن گفتند که درپی موج بازداشت های ریاض علیه شماری از شاهزادگان و بازرگانان، از اروپا به مغرب فرار کرد، این در حالی  است که حکومت مغرب که برای دومین بار در چند هفته اخیر، خود را در میان گردباد اختلاف بین جناح های خاندان حاکم سعودی دیده است، حاضر به اظهارنظر درباره سرنوشت این شاهزاده سعودی نشد.

مصطفی الخلفی سخنگوی دولت مغرب از اظهار نظر درخصوص سوالی درباره تحویل شاهزاده منصور بن عبدالله به مسئولان سعودی و لغو حفاظت از او در مقر اقامتش در کاخ پدرش در شهر دارالبیضاء مغرب سرباز زد.

افشای نقشه جدید عربستان و رژیم صهیونیستی علیه مسئله فلسطین

هفته گذشته میدل ایست آی از توافق رژیم صهیونیستی و عربستان برای حذف حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به سرزمین تاریخی خود پرده برداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از این سایت، حکومت سعودی مانع آن شده است تا یک میلیون و پانصد هزار فلسطینی‌ دارای گذرنامه موقت اردنی، مناسک حج و عمره را به جا آورند.

یک منبع اردنی آگاه از امور دیپلماتیک در کشورش به میدل ایست آی گفته بود: این تصمیم عربستان بخشی از توافقنامه دوجانبه ای با اسرائیل برای پایان دادن به "هویت فلسطینی و حق بازگشت پناهندگان است".

وی افزود: "عربستان به اردن برای اعطای تابعیت به پناهندگان فلسطینی در اردن و فلسطینی های ساکن بخش شرقی قدس و فلسطینی هایی که هم اکنون اسرائیل (فلسطین اشغالی) هستند، فشار می آورد. نظیر این امر می تواند در لبنان اتفاق بیفتد. بعد از آن، مشکل پناهندگان فلسطینی وجود نخواهد داشت".

این منبع گفت: "همه اینها بخشی از توافق دوجانبه بین اسرائیل و عربستان است، اما اردن اعطای تابعیت به فلسطینی ها را نمی پذیرد.. این سیاستی است که روی هر شهروند عرب و مسلمانی که حق عبادت دارد، تاثیر منفی می گذارد".

قتل خاشقجی نقشه‌های مشترک ریاض و واشنگتن علیه ایران را برهم زد

هماهنگ کننده ائتلاف خاورمیانه‌ای که آمریکا قصد دارد، آن را در ادامه سیاست فریبکارانه ایران هراسی تشکیل دهد، اذعان کرده است کشته شدن خاشقجی سبب بروز مشکل در این زمینه شده است.

هماهنگ کننده ائتلاف استراتژیک آمریکا اعتراف کرده است که پیشرفت در تشکیل ائتلاف ضد ایرانی به نتایج تحقیقات در کشته شدن خاشقجی بستگی دارد.

خبرگزاری غربی رویترز در یک گزارش آورده بود قتل خاشقجی سبب پیچده‌تر شدن نقشه‌های آمریکا برای تشکیل ائتلاف استراتژیک عربی ضد ایران شده است

سه منبع آمریکایی به این رسانه گفته بودند راهبرد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تشکیل ائتلاف موسوم به ناتوی عربی از قبل هم دچار مشکل بود، اما قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به مشکلات آن افزوده است.

یکی از مشکلات به گفته این منابع است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا چگونه می‌تواند بدون انتقادات گسترده از «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی برای شرکت در نشستی درباره تشکیل این ائتلاف دعوت به عمل آورد.

طرح تشکیل «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» که به ناتوی عربی هم معروف شده قصد دارد کشورهای عربی شامل عربستان سعودی، امارات، کویت، قطر، عمان، بحرین، مصر و اردن را در قالب یک ائتلاف امنیتی، سیاسی و اقتصادی گرد هم آورده و آنها را علیه ایران متحد کند.

تشکیل این طرح از قبل به دلیل اختلافات میان کشورهای عربی و به خصوص اقدام چهار کشور عربی برای محاصره قطر با مشکلات متعددی روبرو شده بود.

جاری شدن سیل در عربستان

هفته گذشته بارش شدید باران در برخی مناطق  عربستان از جمله ریاض و جده سبب جاری شدن سیل در برخی مناطق شد و خسارت‌هایی به بار آورد

تصاویری که در شبکه‌های ارتباط اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که برخی خیابان‌ها و تونل‌های ریاض غرق در آب شده که بر رفت و آمد خودروها تاثیر منفی گذاشته است.

همچنین تصویری از یک بیمارستان دولتی در عربستان منتشر شده که غرق در آب ناشی از سیلاب شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن